Opiskelija osaa kuvata lapsen normaalin neurologisen kehityksen. Opiskelija tuntee yleisimmät neurologiset sairaudet ja osaa soveltaa tätä tietoa logopediseen diagnostiikkaan sekä kuntoutuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Sisältö
-hermoston anatomia ja fysiologia -lapsen normaali neurologinen kehitys -yleisimmät neurologiset häiriöt ja sairaudet: sikiö- ja vastasyntyneisyyskauden sekä lapsuusiän kognitiivisia, psyykkisiä ja motorisia kehityshäiriöitä aiheuttavat sairaudet ja vammat sekä niiden jälkitilat, aivoverenkiertohäiriöt, aivovammat, dementiat, Parkinsonin tauti, MS-tauti, ALS -neurologinen diagnostiikka ja kuntoutuksen perusteet
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Leppäluoto, J. & al. 2008. Anatomia + fysiologia. Rakenteesta toimintaan. Porvoo: WSOY Oppimateriaalit.
Seikel, A. J., King, D. W., & Drumright, D. G. 2005 tai uudempi. Anatomy and physiology for speech, language, and hearing, 1-29; 435-669. Clifton Park, NY: Thomson/Delmar Learning.
Sillanpää, M., Herrgård, E., Iivanainen, M., Koivikko, M. & Rantala, H. (toim.). 2004. Lastenneurologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Duodecim. s. 13-72, 161-268, 450-489, 496-545, 557-567 ja 643-664.
Soinila, S., Kaste, M., Launes, J. & Somer, H. (toim.). 2001 tai uudempi. Neurologia. Helsinki: Duodecim. Soveltuvin osin (sovitaan kurssin yhteydessä).