Opiskelija osaa kuvata eri arviointimenetelmien teoreettiset perusteet ja vertailla menetelmiä keskenään. Hän osaa käyttää arviointimenetelmää asianmukaisella tavalla, tulkita tuloksia ja antaa helposti ymmärrettävää palautetta. Opiskelija osaa valita asiakkaittensa arviointiin sekä opinnäytetöittensä aineistonkeruuseen soveltuvat menetelmät, perustella valintansa ja arvioida menetelmän toimivuutta.
Sisältö
-Puheen, kielen, viestinnän ja nielemisen sekä elämänlaadun arvioinnin menetelmät ICF-viitekehyksen avulla. -Harjoitukset, joissa käytetään puheen ja äänen tutkimuksen instrumentaalisia menetelmiä.
Toteutustavat
Tarkemmat tiedot toteutustavasta opetusohjelmassa.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heimo, H., Norberg-Haggren, K. & Paloheimo, J. (toim.). 2004. Kuinkas suu nyt pannaan? - puhemotoriikan ja syömisen kehitys sekä vaikeudet. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 36.
Ikonen, A., Korjus-Julkunen, L. & Äikäs, H. 2003. ICF- toimiva työkalu puheterapian kuvaamiseen. Puheterapeutti 2/2003, 17-19.
International classification of functioning, disability and health (ICF 2002; http://www.who.int/icidh)
Korpijaakko-Huuhka, A-M., Launonen, K. & Lehtihalmes, M. (toim.). 2007. Kerronnan ja kertomuksen tutkimuksen monet ulottuvuudet. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 39.
Launonen, K., Heimo, H. & Tykkyläinen T. (toim.). 2002. Kielen kehitys ja oppimisvalmiudet- arviointi ja kuntoutus. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 34.
Launonen, K., Korpijaakko-Huuhka, A-M. & Lehtihalmes, M. (toim.). 2008. Varhainen vuorovaikutus ja sen tutkiminen. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 40.
Stolt, S., Lehtihalmes, M., Heikkola, L-M & Kunnari, S. (toim.). 2011. Lasten ja nuorten puheen ja kielen arviointi ja mittaaminen. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 43.
Lisätietoja
Opintojakso alkaa 2. vuoden syksyllä ja jatkuu 3. vuoden kevääseen.