Opiskelija -ymmärtää lapsen oppimisympäristön moninaisuuden ja merkityksen lapsen oppimisen edistäjänä -osaa havainnointia apuna käyttäen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa -osaa hyödyntää eri tasojen (valtio, kunta, yksikkö, ryhmä) esiopetussuunnitelmia -tuntee alkuopetuksen toimintamuodot ja ymmärtää esi- ja alkuopetuksen jatkumon -osaa reflektoida omaa toimintaansa -ymmärtää lastentarhanopettajan työn eettisen vastuun
Sisältö
Opintojaksolla muodostetaan kokonaiskuvaa varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja esiopetuksesta. Opintojakso sisältää havainnointiin ja suunnitteluasiakirjoihin pohjautuvaa pedagogisen toiminnan suunnittelua sekä yksilöiden ja lapsiryhmien ohjausta. Jaksolla tutustutaan esi- ja alkuopetukseen. Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä lastentarhanopettajan työn eettisestä vastuusta sekä oman toiminnan reflektoinnista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Pienryhmäopetus
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
7 t
0 t
Harjoitukset
114 t
0 t
Lukupiiri
6 t
0 t
Harjoitukset: työssäoppimista 114 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
TyössäoppiminenOsallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.Hyväksytty työssäoppiminen ja pedagoginen päiväkirja. Läsnäolo 100 % työssäoppimisessa.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Työssäoppimisen arviointi sanallisesti ja kirjallisesti (opiskelija, mentori). Hyväksytty työssäoppimisen suoritus ja pedagogisen päiväkirjan hyväksytty laatiminen (tuutori arvioi). Opiskelijan työskentelyn on vastattava vähintään hyviä tietoja.