x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2013–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LÄÄKA438 Kirjallisuutta lääkäreille 2 op
Vastuutaho
Lääketiede
Vastuuhenkilö
FM Laura Karttunen

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla analysoidaan novelleja sellaisten teemojen valossa, jotka ovat lääkärin työssä keskeisiä. Kertomakirjallisuus on vaikeutettua monitasoista viestintää, joten sen analysoiminen harjoittaa kuuntelu-, tulkinta- ja viestintätaitoja. Teksteistä opitaan tunnistamaan keskeisiä rakenteita, aiheita ja tunteita. Novellihenkilöiden tilanteita pohtimalla harjoitellaan toisen ihmisen näkökulmaan eläytymistä.

Sisältö

Käsittelemme kuutta lyhyttä angloamerikkalaista novellia. Ensin opettaja luennoi kertomustutkimuksen välineistä, minkä jälkeen opiskelijat soveltavat oppimaansa analysoimalla novelleja itsenäisesti. Sitten novelleista ja teemoista keskustellaan yhdessä. Viimeistä kokoontumiskertaa varten opiskelijat perehtyvät kolmeen kirjallisuuden ja lääketieteen yhteyksiä käsittelevään artikkeliin tai kirjan lukuun (ks. oheiskirjallisuus). Lukemansa perusteella opiskelijat keskustelevat kriittisesti siitä, onko kirjallisuuden lukeminen ja analysoiminen hyödyllistä lääkärille ja ovatko narratiivisen lääketieteen menetelmät toteutuskelpoisia.
Kurssi rakentuu paljolti keskustelujen varaan ongelmaperustaisen opetuksen ihanteen mukaisesti. Tämänkaltaisia opintojaksoja järjestetään amerikkalaisissa yliopistoissa otsikoilla Literature and Medicine, Medical Humanities ja Bioethics.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi

Kurssi suoritetaan novellien ja artikkelien lukemisella, läsnäololla (6/7), keskustelulla ja kahdella lyhyellä kirjoitustehtävällä:
1. David Sedarisin omaelämäkerrallisen kertomuksen analysoiminen annetuilla välineillä (3 s.).
2. Jonkin kurssilla käsitellyn novellin analysoiminen tai luovan kirjoittamisen harjoitus (3 s.).

Toisesta kirjallisesta työstä annetaan kirjallista palautetta. Kirjallisten töiden tarkoitus on osoittaa, että kurssin oppimistavoitteet on saavutettu.

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

  • Johdatus novellien lukemiseen: henkilöiden tietämys, aikomukset, toiveet ja velvollisuudet
    Ernest Hemingway: ”Intiaanileiri” (sankarilääkäri, synnytys, kulttuurierot, kuolema)
  • Tunteiden tunnistaminen teksteistä
    David Sedaris: ”Nuit of the Living Dead” (fobiat; huumori selviytymiskeinona)
  • Minäkertojat: kertojan epäluotettavuus ja sen havaitseminen
    Ian McEwan: ”Dead as They Come” (mielisairaus, terveen ja sairaan raja) TAI
    Charlotte Perkins Gilman: ”Keltainen seinäpaperi” (mielisairaus)
  • Monologinen ja dialoginen viestintä
    James Joyce: ”Surullinen tapaus” (yksinäisyys, alkoholismi, itsemurha)
    Ernest Hemingway: ”Siisti, hyvin valaistu paikka” (asiakkaan/potilaan kohtaaminen)
  • Sympatia ja empatia
    Sherwood Anderson: ”Kädet” (hyväksikäyttöepäilys)
2013–2014
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Lääketieteen yksikkö