Opiskelija - tutustuu monikulttuurisen kasvatuksen keskeisimpiin suuntauksiin - saa valmiuksia toimia monikielisen ja -kulttuurisen koulun asiantuntijana
Sisältö
Koulua tarkastellaan osana kulttuurisesti monimuotoistuvaa ja globalisoituvaa yhteiskuntaa. Kurssilla käsitellään opettajan roolia kulttuuri- ja uskontotulkkina ja monikielisten käytänteiden kehittäjänä monikulttuurisen ja moniäänisen koulun kasvua ja oppimista tukevassa toimintakulttuurissa. Keskeisiä sisältöjä ovat myös kieliyhteisön ja perheen merkitys oppimisen tukena sekä oppilaiden hyvinvoinnin edistäjänä sekä vertaisverkostojen rooli opettajan työssä.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Yleisen kielitutkinnon taso 4
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
6 t
Pienryhmäopetus
6 t
6 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Osallistuminen opetukseen ja vaadittavien harjoitustöiden tekeminen.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Klemelä, K., Tuittu, A. Virta, A. & Rinne, R. (toim.) 2011. Vieraina koulussa. Monikulttuurinen koulu oppilaiden, vanhempien, opettajien ja rehtoreiden kokemana. Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A:211.
Lehtonen, M. & Löytty O. (toim.) 2003. Erilaisuus. Tampere: Vastapaino. (Soveltuvin osin)
Paavola, H. & Talib, M-T. 2010. Kulttuurinen moninaisuus päiväkodissa ja koulussa. Jyväskylä: PS-kustannus.
Rastas, A., Huttunen, L. & Löytty, O. 2005. Suomalainen vieraskirja. Kuinka käsitellä monikulttuurisuutta. Tampere: Vastapaino. (Soveltuvin osin)
Lisäksi hyödynnetään ajankohtaisia artikkeleita ja muita teemaan liittyviä aineistoja.