Opiskelija - ymmärtää yksilöllisyyden merkityksen opetuksessa ja oppimisessa - tunnistaa erityyppisten oppimisen vaikeuksien ja ongelmien keskeisiä piirteitä ja näiden taustoja - erittelee erilaisia arvioinnin tavoitteita ja arviointitapoja oppimisen ja opetuksen tukena
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan oppimisen yksilöllisyyteen. Sen aikana perehdytään erityisiin ja laaja-alaisiin oppimisvaikeuksiin sekä niiden asettamiin haasteisiin. Jaksolla tarkastellaan mm. tarkkaavuuden ongelmia, käyttäytymisen haasteita, autismin kirjoa ja kehitysvammaisuutta. Jaksolla tutustutaan oppilashavainnoin mahdollisuuksiin, keinoihin ja materiaaleihin sekä arvioinnin muotoihin ja tapoihin sekä sen rooliin oppimisen ja opetuksen tukena.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
123 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen, tentti luennoista ja sovistusta kirjallisuudesta ja opintotehtävä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Lindh, R. & Sinkkonen, H.-M. 2009. Koulusta selviytyminen. Helsinki: WSOY.
Määttä, P. & Rantala, A. 2010. Tavallisen erityinen lapsi. Jyväskylä: PS-kustannus.