Opintojakson suoritettuaan opiskelija tiedostaa niin oppimisvaikeuksien kuin lahjakkuudenkin teoreettiset taustat ja niiden opetukselle aiheuttamat haasteet.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään oppimisvaikeuksien neurokognitiivisia mekanismeja, sekä varhaisen puuttumisen ja kuntouttavan opetuksen periaatteita. Lahjakkuutta ja lahjakkaiden kasvatusta lähestytään teoreettisten mallien ja käytännön sovellutusten avulla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
9 t
0 t
Itsenäinen työskentely
126 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1) Ahvenainen, O. & Holopainen, E. 2005. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita.
2) Lyytinen, H., Ahonen, T., Korhonen, T., Korkman, M. & Riita, T. (toim.) 2002. Oppimisvaikeudet. Neuropsykologinen näkökulma. Helsinki: WSOY.
3) Kaski, M., Manninen, A., Mölsä, P. & Pihko, H. 2002. Kehitysvammaisuus. Helsinki: WSOY. (soveltuvin osin) TAI Mental retardation: Definition, Classification, and Systems of Supports. 2002. Washington (D.C.): American Association on Mental Retardation, cop.
4) Uusikylä, K. 1994. Lahjakkaiden kasvatus. Helsinki: WSOY.
Oheiskirjallisuus: PERUSOPETUSLAKI. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628 OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET http://www.oph.fi/info/ops/pops_web.pdf tai uudempi.