Logopedian opiskelijat: Opiskelija osaa käyttää puhetta tukevia ja korvaavia viestintäkeinoja ja valita soveltuvat keinot erilaisista viestinnän pulmista kärsiville ihmisille. Opiskelija osaa suunnitella lapsiryhmälle puheen, kielen ja viestinnän taitoja tukevaa toimintaa ja ohjata suunnitelman mukaisesti ryhmää. Muiden aineiden opiskelijat: Opiskelija osaa kuvata puhetta tukevia ja korvaavia viestintäkeinoja ja osaa käyttää keinoja erilaisista viestinnän pulmista kärsivien ihmisten kanssa.
Sisältö
-Kieli- ja merkkijärjestelmään perustuvat puhetta tukevat ja korvaavat keinot: viittomat puheen tukena, sanalistat, kuvilla ja esineillä viestiminen. -Puheen, kielen ja viestinnän taitoja rikastuttavat harjoitukset -Logopedian opiskelijat: Harjoitukset, joissa suunnitellaan ja toteutetaan puheen, kielen ja viestinnän taitoja tukevia ohjaustuokioita lapsiryhmälle; ohjaustuokiossa käytetään puhetta tukevia viestintäkeinoja. Muiden aineiden opiskelijat: Suoritusmuodosta sovitaan vastuuopettajan kanssa
Toteutustavat
Tarkemmat tiedot toteutustavasta opetusohjelmassa
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Huuhtanen, K. (toim.). (2001). Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät Suomessa vuosituhannen taitteessa. Hakapaino. Kehitysvammaliitto.
Materiaalia sivulla http://papunet.net/tietoa/opinnäytteet.
McNaughton, D., Beukelman, D. (toim.) 2010. Transition Strategies for Adolescents and Young Adults Who Use AAC. Baltimore: Brookes Publishing Co. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan luennolla.
Von Tetzchner, S. & Martinsen, H. 1999. Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Helsinki: Kehitysvammaliitto. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan luennolla.
Lisätietoja
Kurssille otetaan logopedian opiskelijoiden lisäksi enintään 10 muun tutkinto-ohjelman opiskelijaa.