Opintojaksolla perehdytään laadullisen tutkimuksen peruslähtökohtiin. Opetus koostuu luennoista ja harjoituksista.
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee yleisellä tasolla kvalitatiivisen tutkimuksen lähtökohdat, tutkimusprosessin ja keskeiset käsitteet sekä ymmärtää tutkimuksen eettisen luonteen. Lisäksi hän tuntee keskeiset sosiaalitieteelliset lähestymistavat ja metodit sekä tunnistaa niiden välisiä eroja. Opiskelijalla on valmiudet laadullisen aineiston hankinnan ja analyysin toteuttamiseen ohjatusti.
Sisältö
Kurssi koostuu yhteisistä luennoista, harjoituksista ja ryhmätöistä, joissa hyödynnetään oheiskirjallisuutta kurssilla annettavien ohjeiden mukaisesti.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja harjoituksetOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oheiskirjallisuus, jota käytetään kurssilla annettavan ohjeistuksen mukaan:
1. Hurtig, Johanna & Laitinen, Merja&Uljas-Rautio, Katriina (toim.) 2010. Ajattele itse. Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
2.Alasuutari, Pertti 2012. Laadullinen tutkimus 2.0. Tampere: Vastapaino. 4. uudistettu painos.
3. Aaltola, Juhani & Valli, Raine 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I: Metodin valinta ja aineiston keruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus. JA Aaltola, Juhani & Valli, Raine 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
4. Silverman, David 2007. A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book About Qualitative Research. London: Sage.TAI Mason, Jennifer 2002. Qualitative Researching. London: Sage Second edition.
5.Ruusuvuori, Johanna & Nikander, Pirjo & Hyvärinen, Matti (toim.) 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.