Kasvatuksen, opetuksen ja oppimisympäristöjen opintosuunnan sekä koulutuksen hallinnan ja koulutuspolitiikan opintosuunnan vaihtoehtoinen opintojakso. Huom! Opintojaksoa ei toteuteta lukuvuoden 2015-2016 jälkeen.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - ymmärtää yhteiskunnalliseen taustaan, etnisyyteen, sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen ja muihin eroihin liittyviä epätasa-arvoa tuottavia vallankäytön mekanismeja elinikäisen oppimisen eri vaiheissa ja erilaisissa kasvatuksen ja koulutuksen institutionaalisissa konteksteissa - tiedostaa inklusiivisen ja osallistavan kasvatuksen merkityksen pedagogisessa ajattelussaan, asenteissaan ja toiminnassaan sekä osana omaa asiantuntijuuttaan - osaa osallistavan pedagogiikan periaatteiden ja muiden yhdenvertaisuutta lisäävien toimintatapojen avulla ohjata ryhmien toimintaa ja tukea yksilöllisiä kasvuprosesseja - omaa valmiuksia epätasa-arvoa tuottavien rakenteiden ja käytäntöjen kyseenalaistamiseen ja muuttamiseen omassa työssään ja työyhteisössään
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan yhteiskunnalliseen taustaan, etnisyyteen, sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen ja muihin eroihin liittyviä epätasa-arvoa tuottavia rakenteita ja käytäntöjä elinikäisen oppimisen eri vaiheissa ja erilaisissa kasvatuksen ja koulutuksen institutionaalisissa konteksteissa. Tarkoitus on perehtyä osallistavan pedagogiikan periaatteisiin ja muihin yhdenvertaisuutta lisääviin toimintatapoihin ja niiden soveltamiseen opetus- ja ohjaustyössä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
111 t
0 t
Seminaari
20 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Seminaarityöskentelyyn kuuluvat lukupiiriryhmät. Lukupiireissä perehdytään kirjallisuuteen sovittavin osin. Lukupiirit tuottavat yhteisesti kirjallisen työn.
Kirjallisessa tentissä suoritetaan kirjallisuuslistasta neljä teosta. Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuustentissä kaikki suorittavat:
Hooks, B. 2003.Teaching Community. A Pedagogy of Hope. Routledge.
Lisäksi kolme teosta seuraavista:
Boler, M. (ed.) 2004. Democratic Dialogue in Education. Peter Lang.
Freire, P. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino.
Saarinen, J., Ojala, H. & Palmu, T. (toim.) 2014. Eroja ja vaarallisia suhteita. Keskustelua feministisestä pedagogiikasta. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Salo, P. & Suoranta, J. 2002. Sivistyksellinen aikuiskasvatus. Kansanvalistusseura.