Kehittämistehtävä kytkee jatkokurssille osallistuvan opettajan työskentelyn omassa yksikössä tapahtuvaan opetussuunnitelmatyöhön tai ohjaukseen. Kehittämistehtävä on suunnitelma, kokeilu, arviointi tai muu vastaava oman yhteisön opetussuunnitelmatyöhön tai ohjaukseen liittyvä tehtävä, jota jäsennetään tutkimuskirjallisuuden avulla ja raportoidaan jossain yhteisön kannalta keskeisessä mediassa.
Osaamistavoitteet
Kehittämistehtävässä osallistujat näyttävät, että - ovat muodostaneet opettajan työhön käyttöteorian, joka perustuu pedagogiseen asiantuntijuuteen ja tutkimustietoon - osaavat rajata mielekkään pedagogisen ongelman ja ratkoa sitä osuvasti yksilö-, ryhmä- tai yhteisötasolla - osaavat perustella ratkaisujaan pedagogisen lähestymistavan tai teorian avulla ja liittää oman pohdintansa yliopistopedagogiseen keskusteluun ja tutkimukseen - kommunikoivat ymmärrettävästi ja julkaisukanavan ehdoilla ratkaisuistaan jossain pedagogisen yhteisön kannalta keskeisessä julkaisumediassa, kuten Pedaforum-lehdessä, opettajien intrassa, sopivassa blogissa tai muussa soveltuvassa mediassa.
Sisältö
Opetussuunnitelmantyön tai ohjauksen opintojakson sisällöt muodostavat kehittämistehtävälle käsitteellisiä lähtökohtia.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojakso on henkilöstökoulutusta. Jaksolle pääsyyn on etusija yliopiston opetushenkilöstöllä. Lisäksi jaksolle voivat hakea muiden henkilöstöryhmien edustajat ja jatko-opiskelijat.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Projekti/käytännön työOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Kehittämistehtävän tekeminen, osallistuminen tehtävien käsittelysessioihin ja toisten tehtävistä keskusteluun ja palautteeseen
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Arvioinnin perusteita ovat tarkastellun ongelman mielekkyys, ongelman erittely ja paikantaminen opetusyhteisön toimintajärjestelmään, ongelmanratkaisussa käytetty kirjallisuus sekä muu aineisto sekä lopputuloksen pohdinnan ja reflektoinnin monipuolisuus. Lisäksi viestintään liittyvät kriteerit noudattavat valitun median kriteereitä (esimerkiksi blogiteksti on napakka ja keskustelua herättävä ja sisältää myös vastaukset lukijoiden kommentteihin; lehteen lähetettävä lyhyt teksti noudattaa lehden kriteereitä jne.)
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Opettajan kanssa neuvoteltava sekä opiskelijan oman tiedonhankinnan tuloksena hankkima kirjallisuus.
2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.