Opintojakson aikana osallistujat perehtyvät opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin linjakkaana kokonaisuutena. Opintojaksoon sisältyy 1 op harjoittelu-ainesta. Tavoitteena on, että opettajat kehittävät omaa opetustaan, mikä heijastuu ajan myötä tutkinto-ohjelman, yksikön ja yliopiston opetuksen laatuun.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät osaamistavoitteiden asettamisen merkityksen sekä arvioinnin tehtävät ja roolin yliopistollisen koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa - ymmärtävät linjakkaan opetuksen idean ja osaavat soveltaa sitä käytäntöön - osaavat ohjata eri menetelmin oppimistoimintaa yliopisto-opetuksessa
Sisältö
- Opetus linjakkaana kokonaisuutena ja osana opetussuunnitelmaa - Akateemisten työprosessien ohjaus - Osaamistavoitteiden asettaminen - Osaamisen ja oppimisen arvioinnin perusteet
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojakso on henkilöstökoulutusta. Jaksolle pääsyyn on etusija yliopiston opetushenkilöstöllä. Lisäksi jaksolle voivat hakeutua muiden henkilöstöryhmien edustajat sekä jatko-opiskelijat.
Toteutustavat
Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja omaa opetusta koskevasta kehittämistehtävästä. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
englanniksi
Harjoittelu
suomeksi
englanniksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
englanniksi
Opetusmenetelmiä koskeva osaaminen karttuu opetuksen toteutustapojen kautta, jonka vuoksi edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan lähipäivien työskentelyssä ja lukupiirin tehtävissä (ml. harjoittelu), sekä osallistujan toteuttaman kehittämistehtävän avulla. Arviointi kohdistuu siihen, miten osallistuja jäsentää oman opetuksensa kehittämistehtävän, tutkii siihen liittyviä ongelmia ja ratkaisuja ja arvioi omaa oppimistaan kehittämistehtävän toteuttamisen aikana.