Opiskelija osaa kuvata logopedian tieteenalan ja puheterapeutin ammatin kehityksen ja nykytilanteen sekä hahmottaa näiden välisen vuorovaikutuksen. Opiskelija osaa kuvata logopedian alalla käytettäviä tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja suuntauksia sekä osaa nimetä alan keskeiset tutkimuskohteet. Opiskelija ymmärtää puheterapeutin ammattiin ja alan tutkimukseen liittyvät eettiset periaatteet.
Sisältö
-perehdytään logopedian tutkinto-ohjelman opintokokonaisuuksiin ja ?jatkumoihin. -tutustutaan logopediaan tieteenalana ja perehdytään keskeisiin tutkimusaiheisiin ja -menetelmiin -tutustutaan puheterapiaan ammattina ja sen toimintaan osana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
Toteutustavat
Tarkemmat tiedot toteutustavasta opetusohjelmassa
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Launonen, K. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.). 2002 tai uudempi. Kommunikoinnin häiriöt. Syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteet. 4. uudistettu painos tai uudempi. Helsinki: Palmenia. Klippi, A. & Launonen, K. (toim.). 2008. Research in Logopedics. Speech and Language Therapy in Finland. Toronto: Multilingual Matters. Metsämuuronen, J. 2001 tai uudempi painos. Metodologian perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp.