- käyttää musiikkiliikuntaa, kehollisuutta ja musiikkileikkejä luonnollisena osana musiikinopetusta - arvioida ja käyttää teknologian mahdollisuuksia osana kokonaisvaltaista musiikkikasvatusta - suunnitella ja toteuttaa soitinrakennuskokonaisuuden alakouluun - soveltaa koskettimilla tavallisimpia neli- ja viisisointuja sekä tuottaa tyylinmukaista komppitaustaa mm. erilaisiin tanssirytmeihin.
Sisältö
Opinnoissa perehdytään musiikkiliikunnan käyttöön musiikkikasvatuksessa sekä opetellaan tanssipedagogiikkaa käytännön harjoitteiden avulla. Tutustutaan monipuolisesti musiikkileikkeihin sekä niiden ohjaamiseen. Perehdytään musiikkiteknologiaan ja sen sovelluksiin musiikinopetuksessa sekä arvioidaan teknologian mahdollisuuksia osana monipuolista musiikkikasvatusta. Suunnitellaan ja toteutetaan akustisen soittimen valmistuprosessi koulukäyttöön. Kosketinsoitonopinnoissa perehdytään länsimaisen harmonian sointurakenteisiin ja integroidaan niitä erilaisiin säestystyyleihin valssista sambaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
85 t
0 t
Harjoitukset
42 t
0 t
Musiikkiliikunta, tanssi ja musiikkileikit: luento-opetusta 2 t, harjoituksia 8 t, itsenäistä työskentelyä 17 t Musiikkiteknologia: luento-opetusta 2 t, harjoituksia 8 t, itsenäistä työskentelyä 17 t Soitinrakennus: luento-opetusta 2 t, harjoituksia 8 t, itsenäistä työskentelyä 17 t Sointurakenteet ja säestystyylit koskettimilla: luento-opetusta 2 t, harjoituksia 18 t, itsenäistä työskentelyä 34 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Musiikkiliikunta, tanssi ja musiikkileikitOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
MusiikkiteknologiaOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
SoitinrakennusOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Sointurakenteet ja säestystyylit koskettimillaOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oheiskirjallisuus:
Juntunen, M-L., Perkiö, S. & Simola-Isaksson, I. 2010. Musiikkiliikunnan käsikirja 1 ja 2. WSOY.
Ojala, J. & Väkevä, L. (toim.) 2013. Säveltäjäksi kasvattaminen. Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen. Opetushallitus.
Ruippo, M. 2000. Bändikamat. Opas bändilaitteiden käyttäjille. Vantaa: Idemco
Kurssimonisteet, verkkomateriaali, koulujen musiikin oppimateriaalisarjat