Opiskelija - ymmärtää yhteisöllisen kokeilu-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkityksen opetuksessa ja oppimisen ohjaamisessa - osaa kehittää tutkimukseen perustuvaa pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa oppimisympäristöjen suunnittelijana, toteuttajana ja arvioijana, myös tieto- ja viestintäteknisissä muodoissa - osaa pohtia kriittisesti toimintansa vaikutuksia opetus- ja kasvatustyössä sekä hallitsee riittävät opetus- ja kasvatusvuorovaikutuksen taidot ryhmän ja yksilöiden ohjaajana - tuntee opetettavien oppiaineidensa historialliset ja pedagogiset lähtökohdat - tuntee aineenopettajan työtä eri kouluasteilla ja - muodoissa sekä ymmärtää oppimisen monimuotoisuuden muodollisen opetuksen ohella myös epämuodollisissa yhteyksissä - on omaksunut kestävät valmiudet kehittää opettajuuttaan ja ammatti-identiteettiään.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään opetus- ja kasvatustyön teoreettisten ja eettisten periaatteiden ymmärrystä sekä jatketaan tutkimuksellista perehtymistä aineen opettamiseen, opetuksen kokeiluun ja kehittämiseen. Opetettavaa ainetta analysoidaan ja arvioidaan opetuksen, ohjaamisen ja oppimisen kannalta teoreettisesti perustellulla tavalla ja suhteessa eri oppilaitosten toiminta-ajatuksiin. Opetustyöhön, oppimisympäristöihin ja oppiainekohtaisiin ratkaisuihin perehdytään myös erilaiset oppijat ja oppimisen moninaisuus huomioon ottaen. Oppiaineen sosiaalisia ja kulttuurisia merkityksiä tarkastellaan muuttuvassa monikulttuurisessa yhteiskunnassa ja globaalissa maailmassa. Tutustutaan opettajan verkostoitumisen tarpeisiin ja mahdollisuuksiin paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Itsenäinen työskentely
87 t
0 t
Seminaari
42 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot, seminaari ja portfolioOsallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn, portfolion laadinta, siitä keskusteleminen ja opettajan kanssa sovittavan kirjallisuuden suorittaminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Portfolio ja siihen liittyvät keskustelut: itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi. Mikäli opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti tai tavoitteita ei ole saavutettu, suoritusta on täydennettävä.