2017-2018: Kurssin läpäistyään opiskelija osaa: - kuvata markkinoinnin roolin organisaatiossa ja suhteessa muihin organisaation keskeisiin liiketoimintaprosesseihin. - kuvata B-to-B- ja kuluttajamarkkinoinnin väliset painotuserot sekä ko. toimintalogiikoiden keskeiset ominaispiirteet. - soveltaa työssään markkinoinnin keskeisiä käsitteitä (mm. asiakkaan kokema arvo, arvonluontiprosessi, brändi). - soveltaa strategiseen suunnitteluun liittyviä keskeisiä käsitteitä ja laatimaan yleisen strategiasuunnitelman. - hyödyntää toimintaympäristön muutokseen vaikuttavia asioita (mm. ratkaisukeskeisyys, palveluvaltaistuminen ja verkostoituminen) strategian pohdinnassa. - kuvata miten organisaatiota tulisi kehittää kohti asiakasorientoitunutta toimintamallia. - kuvata vuorovaikutusosaamisen merkityksen myyntityössä. Hän osaa analysoida ja arvioida myyntityötä.
Lisäksi hän: - tietää mitä ovat markkinointiviestinnän keskeiset kanavat muuttuvassa toimintaympäristössä ja pystyy tämän pohjalta kuvaamaan viestinnän tilannetta ja mahdollisuuksia. - ymmärtää, mitä vastuullisuus markkinoinnissa tarkoittaa - ymmärtää myyntiprosessin kokonaisuutena. Hän tunnistaa käytännön myyntityön osa-alueiden sisällöt B2B ja B2C myynnissä.
2018-2019: Kurssin läpäistyään opiskelija osaa: -kuvata markkinoinnin roolin organisaatiossa ja tunnistaa asiakaskeskeisen toiminnan merkityksen sekä organisaation kehittämisessä että henkilökohtaisessa toiminnassaan - soveltaa työssään markkinoinnin keskeisiä käsitteitä (mm. asiakkaan kokema arvo, arvonluontiprosessi, brändi, markkinointi-mix, segmentointi) päätöksenteon tukena ja arvioida näiden päätösten toimivuutta - kuvata B-to-B- ja kuluttajamarkkinoinnin väliset painotuserot sekä ko. toimintalogiikoiden keskeiset ominaispiirteet - tunnistaa ja käyttää markkinointiviestinnän keskeisiä kanavia muuttuvassa toimintaympäristössä - tunnistaa myyntiprosessin kokonaisuutena sekä käytännön myyntityön osa-alueiden sisällöt B-to-B- ja kuluttajam
Sisältö
- Markkinoinnin keskeisiä määritelmiä, käsitteitä ja ilmiöitä ennen ja nyt - Keskeisten käsitteiden käyttö erilaisissa toimintaympäristöissä: Kuluttaja- ja B-to-B logiikoiden erot. - Asiakaskeskeinen ajattelu ja arvonluonti - Asiakasorientoitunut strategia muuttuvassa toimintaympäristössä. - Kuluttajamarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja ilmiöt - B-to-B markkinointi ja organisaatioiden ostokäyttäytyminen - Markkinointiviestinnän kanavat ja sisällöt - Myyntiprosessin eteneminen kuluttajamyynnissä sekä business-to-business myynnissä sekä henkilökohtaiset myynti- ja vuorovaikutustaidot myyntiprosessin eri vaiheissa.
Opetuskieli
suomi,
englanti
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Essee
suomeksi
englanniksi
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
englanniksi
2017-2018: Opiskelija suorittaa viikkokohtaiset teematehtävät, joista muodostuu arvioitava kokonaisuus. Asiakaskokemus -harjoituksen avulla analysoidaan ja arvioidaan myyntiprosessia sekä myyjän vuorovaikutustaitoja asiakkaan näkökulmasta. Tehtäviä tehdään yksilö- ja parityönä.
2018-2019: Opiskelija suorittaa viikkokohtaiset teematehtävät sekä loppuesseen. Lisäksi asiakaskokemus-harjoituksen avulla analysoidaan ja arvioidaan myyntiprosessia sekä myyjän vuorovaikutustaitoja asiakkaan näkökulmasta. Tehtäviä tehdään yksilö- ja ryhmätyönä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Kurssi suoritetaan loppuesseellä, jossa opiskelija osoittaa oppimisensa kurssin pääteemoihin liittyen sekä soveltaa oppimaansa valitsemansa kohdeyrityksen analysoimiseen ja markkinoinnin kehittämiseen. Arviointi asteikolla 1-5. Lisäksi viikkotehtävät arvioidaan periaatteella hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
2017-2018:
-Kotler, P & Armstrong, G. (2013). Principles of Marketing opettajan määrittelemin osin.
-Jobber, D. & Lancaster, G. (2009). Selling and Sales Management (8th edition). Prentice Hall,
- Harlow. (tai uudempi painos) opettajan määrittelemin osin.
Kaikki opettajan jakama muu materiaali
2018-2019:
Opettajan kurssin alussa määrittelemä kirjallisuus