Opiskelija - tiedostaa yhteiskunnan, kasvatuksen ja koulutuksen rakenteita ja käytäntöjä, joiden kautta erilaisuus muuntuu eriarvoisuudeksi, - tunnistaa yhteiskunnalliseen taustaan, etnisyyteen, sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen ja muihin eroihin liittyviä epätasa-arvoa tuottavia mekanismeja elinikäisen oppimisen eri vaiheissa ja erilaisissa kasvatuksen ja koulutuksen konteksteissa, - ymmärtää oman ajattelunsa ja toimintansa merkityksen yhdenvertaisuuden edistämisessä ja - osaa kyseenalaistaa eriarvoisuutta tuottavia rakenteita ja käytäntöjä ja vaikuttaa niiden muuttamiseen.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan yhteiskunnallisen vallankäytön mekanismeja ja miten normaalin määrittelyllä tuotetaan eroja ja jakoja erilaisissa kasvatuksen ja koulutuksen konteksteissa elinikäisen oppimisen eri vaiheissa. Tarkoitus on perehtyä erilaisiin yhteiskunnallisiin eroihin, kuten yhteiskuntaluokkaan, sukupuoleen ja etnisyyteen ja niihin liittyviin eriarvoistaviin prosesseihin eri toimintaympäristöissä, rakenteissa ja käytännöissä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
103 t
0 t
Lukupiiri
0 t
12 t
Tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille orientoivat luennot, lukupiirityöskentely ja päätöskeskustelut. Kirjallisuus suoritetaan lukupiireissä sovittavin osin ja siitä sovitaan kurssin alkaessa.
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto muiden yksiköiden opiskelijoille: kirjallisuuden tenttiminen (4 teosta). Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja lukupiiriOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjatentissä kaikki tenttivät:
Kaisto, J. & Pyykkönen, M. (toim.) 2010. Hallintavalta. Sosiaalisen, politiikan ja talouden kysymyksiä. Gaudeamus.
Lisäksi valitaan kolme teosta seuraavista:
Erola, J. (toim.) 2010. Luokaton Suomi? Yhteiskuntaluokat 2000-luvun Suomessa. Gaudeamus.
Eteläpelto, A. Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) 2011. Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Kansanvalistusseura.
Kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. 2005. Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. Vastapaino.
Lempiäinen, Kirsti & Silvasti, Tiina (toim.) 2014. Eriarvoisuuden rakenteet. Haurastuvat työmarkkinat Suomessa. Vastapaino.
Ojala, H., Palmu, T. & Saarinen, J. (toim.) 2009. Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa. Vastapaino.
Pitkänen, P. (toim.) 2011. Kulttuurien kohtaamisia arjessa. Vastapaino.
Tolonen, T. (toim.) 2008. Yhteiskuntaluokka ja sukupuoli. Vastapaino.
Skeggs, B. 2014. Elävä luokka. Vastapaino tai Skeggs, B. 2004. Class, Self, Culture. Routledge.
Van Galen, J. A. & Noblit G.W. (eds.) 2007. Late to Class. Social Class and Schooling in the New Economy. State University of New York Press.