Opiskelija osaa pääpiirteissään Espanjan 1900-luvun kirjallisuuden historiaa, tutustuu nykykirjallisuuteen, laajentaa sanastoa sekä tunnistaa ja ymmärtää eri kirjallisia tyylejä. Opiskelija osaa pääpiirteissään Espanjan lähihistoriaa, tuntee nyky-yhteiskuntaa ja laajentaa sanastoa. Opintojakso koostuu kahdesta osasuorituksesta.
Sisältö
Kurssilla tutustutaan Espanjan 1900-luvun kirjallisuuden tärkeimpiin virtauksiin, perehdytään kolmeen kaunokirjalliseen teokseen ja tutustutaan nykykirjallisuuteen sekä perehdytään Espanjan historiaan ja yhteiskuntaan 1900-luvun alusta meidän päiviimme.
Opetuskieli
espanja
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Espanjan 1900-luvun kirjallisuusOsallistuminen opetukseen
3 op
espanjaksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Espanjan lähihistoria ja nyky-yhteiskuntaOsallistuminen opetukseen
2 op
espanjaksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Espanjan 1900-luvun kirjallisuusOsallistuminen opetukseen
3 op
espanjaksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Espanjan lähihistoria ja nyky-yhteiskuntaKirjallinen tentti
2 op
espanjaksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Tentitään erikseen teos Millares, Sergio: España en el siglo XX.
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Espanjan 1900-luvun kirjallisuusKirjallinen tentti
3 op
espanjaksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Lázaro-Tusón: Literatura Española 2 (289-384) ja kirjoitetaan essee kahdesta kaunokirjallisesta teoksesta esim. seuraavista: Camilo José Cela: La familia de Pascual Duarte, Blas de Otero: Pido la paz y la palabra; A. Buero Vallejo: Historia de una escalera,: F. García Lorca: Bodas de sangre; Alejandro Casona La barca sin pescador; M. Mihura: Tres sombreros de copa; M. Delibes: Los santos inocentes; Carmen Laforet: Nada; J. J. Millás: La soledad era esto; Julio Llamazares: La lluvia amarilla; Juan Marsé: El amante bilingüe; Soledad Puértolas: Todos mienten; A. Muñoz Molina: El invierno en Lisboa tai Colección: El cuento español 1940-1980 (7 cuentos).
Espanjan lähihistoria ja nyky-yhteiskuntaOsallistuminen opetukseen
2 op
espanjaksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suoritusvaihtoehto
4
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Espanjan 1900-luvun kirjallisuusKirjallinen tentti
3 op
espanjaksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Lázaro-Tusón: Literatura Española 2 (289-384) ja kirjoitetaan essee kahdesta kaunokirjallisesta teoksesta esim. seuraavista: Camilo José Cela: La familia de Pascual Duarte, Blas de Otero: Pido la paz y la palabra; A. Buero Vallejo: Historia de una escalera,: F. García Lorca: Bodas de sangre; Alejandro Casona La barca sin pescador; M. Mihura: Tres sombreros de copa; M. Delibes: Los santos inocentes; Carmen Laforet: Nada; J. J. Millás: La soledad era esto; Julio Llamazares: La lluvia amarilla; Juan Marsé: El amante bilingüe; Soledad Puértolas: Todos mienten; A. Muñoz Molina: El invierno en Lisboa tai Colección: El cuento español 1940-1980 (7 cuentos).
Espanjan lähihistoria ja nyky-yhteiskuntaKirjallinen tentti
2 op
espanjaksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Tentitään erikseen teos Millares, Sergio: España en el siglo XX.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Menestyminen esseessä tai kirjallisessa tentissä.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Lázaro-Tusón, Literatura Española 2; García López, Historia de la literatura española. (Espanjan 1900-luvun kirjallisuus)
Sanomalehtien artikkeleita ja audiovisuaalista materiaalia. Kirjat: Millares, Sergio: España en el siglo XX; J. E. Castelló, Espanja siglo XX, 1874-1978; Valdeón, J. Geografía e historia de España y de los países hispánicos. (Espanjan lähihistoria ja nyky-yhteiskunta)