Opintojaksolla analysoidaan novelleja sellaisten teemojen valossa, jotka ovat lääkärin työssä keskeisiä. Kertomakirjallisuus on vaikeutettua monitasoista viestintää, joten sen analysoiminen harjoittaa kuuntelu-, tulkinta- ja viestintätaitoja. Teksteistä opitaan tunnistamaan keskeisiä rakenteita, aiheita ja tunteita. Novellihenkilöiden tilanteita pohtimalla harjoitellaan toisen ihmisen näkökulmaan eläytymistä.
Sisältö
Käsittelemme kuutta lyhyttä angloamerikkalaista novellia. Ensin opettaja luennoi kertomustutkimuksen välineistä, minkä jälkeen opiskelijat soveltavat oppimaansa analysoimalla novelleja itsenäisesti. Sitten novelleista ja teemoista keskustellaan yhdessä. Viimeistä kokoontumiskertaa varten opiskelijat perehtyvät kolmeen kirjallisuuden ja lääketieteen yhteyksiä käsittelevään artikkeliin tai kirjan lukuun (ks. oheiskirjallisuus). Lukemansa perusteella opiskelijat keskustelevat kriittisesti siitä, onko kirjallisuuden lukeminen ja analysoiminen hyödyllistä lääkärille ja ovatko narratiivisen lääketieteen menetelmät toteutuskelpoisia. Kurssi rakentuu paljolti keskustelujen varaan ongelmaperustaisen opetuksen ihanteen mukaisesti. Tämänkaltaisia opintojaksoja järjestetään amerikkalaisissa yliopistoissa otsikoilla Literature and Medicine, Medical Humanities ja Bioethics.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Kurssi suoritetaan novellien ja artikkelien lukemisella, läsnäololla (6/7), keskustelulla ja kahdella lyhyellä kirjoitustehtävällä: 1. David Sedarisin omaelämäkerrallisen kertomuksen analysoiminen annetuilla välineillä (3 s.). 2. Jonkin kurssilla käsitellyn novellin analysoiminen tai luovan kirjoittamisen harjoitus (3 s.).
Toisesta kirjallisesta työstä annetaan kirjallista palautetta. Kirjallisten töiden tarkoitus on osoittaa, että kurssin oppimistavoitteet on saavutettu.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Johdatus novellien lukemiseen: henkilöiden tietämys, aikomukset, toiveet ja velvollisuudet Ernest Hemingway: ”Intiaanileiri” (sankarilääkäri, synnytys, kulttuurierot, kuolema)
Tunteiden tunnistaminen teksteistä David Sedaris: ”Nuit of the Living Dead” (fobiat; huumori selviytymiskeinona)
Minäkertojat: kertojan epäluotettavuus ja sen havaitseminen Ian McEwan: ”Dead as They Come” (mielisairaus, terveen ja sairaan raja) TAI Charlotte Perkins Gilman: ”Keltainen seinäpaperi” (mielisairaus)
Monologinen ja dialoginen viestintä James Joyce: ”Surullinen tapaus” (yksinäisyys, alkoholismi, itsemurha) Ernest Hemingway: ”Siisti, hyvin valaistu paikka” (asiakkaan/potilaan kohtaaminen)
Sympatia ja empatia Sherwood Anderson: ”Kädet” (hyväksikäyttöepäilys)
2014–2015
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.