Opiskelija osaa määritellä lasten puheen, kielen ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja ilmenemismuotoja sekä diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa analysoida häiriöiden piirteitä viestintätilanteessa ja vertailla havaintojaan teoriatietoon. Opiskelija tunnistaa häiriöiden vaikutuksen henkilön ja hänen läheistensä psykososiaaliseen hyvinvointiin sekä terveydentilaan ja osaa soveltaa tietoa kliinisissä opintojaksoissa.
Sisältö
-Kehitykselliset ja lastenneurologisista sairauksista ja vammoista johtuvat puheen, kielen ja vuorovaikutuksen häiriöt ja niiden logopedisen diagnostiikan ja kuntoutuksen perusteet -Kuulokyvyn merkitys lapsen puheen ja kielen kehitykselle sekä puheella viestimiselle -Kuulovammaisten lasten puheen, kielen ja viestinnän häiriöiden diagnosointi sekä näiden kuntoutus -Lasten puheen sujuvuuden häiriöiden teoriatausta, ilmenemismuodot, puheterapeuttinen arviointi sekä kuntoutusmenetelmät
Toteutustavat
Kuulovammat/sujuvuus-osio järjestetään vuorovuosittain. Tarkemmat tiedot toteutustavasta opetusohjelmassa.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
A1a Lasten puheen ja kielen häiriötOsallistuminen opetukseen
8 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
A1b Lasten sujuvuuden häiriötOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
A1c Lasten kuulovammatOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Caruso, A. J. & Strand, E. A. 1999. Clinical management of motor speech disorders in children. New York: Thieme.
Guitar, B. 2006. Stuttering. An Integrated approach to its nature and treatment. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
Hakala, L. 2001. Jaettu ilo. Autistisen lapsen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin kehittäminen. Helsinki: Puheterapeuttien kustannus.
Heikkinen, S., Kulvik, M. & Lempinen, M. 2002. Aikuisänkytysterapia professori Charles Van Riperin mukaan. 5. painos. Helsinki: Puheterapeuttien kustannus.
Jortikka, T. 1993. Dysfonologia lapsen kielessä. Teoksessa A. Iivonen, A. Lieko & P. Korpilahti (toim.), Lapsen normaali ja poikkeava kielen kehitys, s.34-77.Helsinki: SKS.
Korpinen, L. & Nasredtin, F. 2006. Artikulaatio ja äännevirheet. Teoksessa K. Launonen & A-M. Korpijaakko-Huuhka (toim.), Kommunikoinnin häiriöt, syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Palmenia.
Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. 2012. Pienten sanat. Lasten äänteellinen kehitys. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-Kustannus. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan luennolla.
Launonen, K. 2007. Vuorovaikutus- kehitys, riskit ja tukeminen kuntoutuksen keinoin. Helsinki: Kehitysvammaliitto Ry.
Lonka, E. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.). 2000. Kuulon ja kielen kuntoutus. Vuorovaikutuksesta kommunikointiin. Helsinki: Palmenia.
McAllister (toim.) 2013. Oral and Verbal Apraxia in Childen. Linköping: Lonköping University Electronic Press.
McNaughton, D., Beukelman, D. (toim.) 2010. Transition Strategies for Adolescents and Young Adults Who Use AAC. Baltimore: Brookes Publishing Co. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan luennolla.
Mysak, E. D. Cerebral palsy speech habilitation (moniste, joka jaetaan kurssin alussa)
Mäenpää, M. 1993. Kehityksellinen verbaali dyspraksia. Teoksessa A. Iivonen, A. Lieko & P. Korpilahti (toim.), Lapsen normaali ja poikkeava kielen kehitys, s. 188-205. Helsinki: SKS.
Paul, R., Norbury C. 2011.Language disorders from infancy through adolescence: Listening, speaking, reading, writing, and communicating. 4., uudistettu painos. St. Louis: Mosby.
Powers, M. Functional disorders of articulation - symptomatology and etiology (moniste, joka jaetaan kurssin alussa)
Tolvanen, L. 2006. CP-vamman vaikutus puheeseen, kieleen ja kommunikaatioon. Teoksessa K. Launonen & A-M. Korpijaakko-Huuhka (toim.), Kommunikoinnin häiriöt, syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Palmenia.
Lisätietoja
Opintojakso alkaa 2. vuoden syksyllä ja jatkuu 3. vuoden keväälle (sujuvuus/kuulovammat-osio).