Koulutuksen hallinnan ja koulutuspolitiikan opintosuunnan vaihtoehtoinen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - ymmärtää koulutussuunnittelun ja kehittämisen yhteiskunnallisia ja pedagogisia lähtökohtia ja toteutusprosesseja sekä arviointia osana prosessia - ymmärtää koulutussuunnittelun ja kehittämistoiminnan merkitystä organisaatioiden ja henkilöstön kehittymisen tukemisessa - osaa kehittää valmiuksiaan koulutussuunnitelmien laatimiseen sekä kykyään hahmottaa koulutus- sekä kehittämistoiminnan moninaisuutta - osaa analysoida kriittisesti koulutus- ja kehittämistoimintaan liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään koulutussuunnitteluun, koulutukseen ja kehittämistoimintaan yksilöiden ammatillisen kasvun ja organisaatioiden kehittämisen tukemiseksi. Jaksolla käsitellään koulutussuunnittelun ja kehittämisen erilaisia lähestymistapoja ja käytäntöjä sekä niiden kytkentöjä yhteiskunnallisiin ja koulutuspoliittisiin muutoksiin. Yhteiskunnallista ja pedagogista tietämystä sovelletaan ymmärryksen lisäämiseksi organisaatioiden ja henkilöstön kehittymisestä, koulutuksen kehittämisestä ja koulutussuunnitelman laatimisesta. Jaksolla on mahdollisuus tutustua käytännössä erilaisten organisaatioiden koulutus- ja kehittämistoimintaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
115 t
0 t
Seminaari
20 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Kirjallisuus suoritetaan sovittavin osin ja suoritustavasta sovitaan opetuksen yhteydessä. Vaihtoehtoisen kirjallisuustentin kirjallisuus kerrotaan opetusohjelmassa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuus/oppimateriaali (sovittavin osin):
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY. Oppimateriaalit.
Filander, K. & Vanhalakka-Ruoho, M.2009. Yhteisöllisyys liikkeessä. Kansanvalistusseura.
Seppänen-Järvelä, R. & Karjalainen, V. 2007. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Vaajakoski: Gummerus. TAI Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Toom, A., Onnismaa, j. & Kajanto, A. (toim.) 2008. Hiljainen tieto: tietämistä, toiminta, taitavuutta. Kansanvalistusseura.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Welton, M. 2005. Designing the just learning society. Niace.
Wenger-Trayner, Etienne, Fenton-O'Creevy, Mark, Hutchinson,Steven, Kubiak,Chris & Wenger-Trayner, Beverly (eds.) 2015. Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based Learning. Routledge.