Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laajasti kuluttajan päätöksentekoon ja toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa jäsentää kulutuskäyttäytymistä monista eri näkökulmista, kuten psykologisesta, sosiologisesta, kulttuurisesta ja taloudellisesta näkökulmasta.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään prosesseihin, joiden avulla yksilöt ja ryhmät valitsevat, ostavat, käyttävät ja hävittävät tuotteita ja palveluja. Kuluttajaa tutkitaan yksilönä syventyen havaitsemiseen, motivaatioon, identiteettiin ja päätöksentekoon liittyviin teorioihin. Kuluttaja hahmotetaan myös erilaisten ryhmien ja yhteisöjen jäsenenä painottaen rooleja, sosiaalista statusta ja kuluttamista viestintänä. Kurssi tuo esille myös kuluttamisen merkityksen keskeisenä osana kulttuuria. Opintojakso tutustuttaa opiskelijat kuluttajakäyttäytymisen monitieteiseen tutkimukseen alan keskeisten tieteellisten artikkelien avulla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Luennot, tentti ja harjoitustyöt
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1. Solomon, Michael R., Bamossy, Gary, Askegaard, Soren & Hogg, Margaret K.: Consumer Behaviour, A European Perspective, Prentice Hall/Financial Times, 2013.
2. Artikkeleita ja ajankohtaismateriaalia luennoitsijan osoituksen mukaan.