Opiskelija -tuntee aikuiskoulutusinstituutioiden yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti muotoutuneita tehtäviä ja niitä sääntelevää lainsäädäntöä - tunnistaa yhteiskunnalliseen taustaan, etnisyyteen, sukupuoleen ja muihin eroihin liittyviä epätasa-arvoa tuottavia mekanismeja ja omaa valmiuksia yhdenvertaisuuden edistämiseen - omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työnsä ja työyhteisönsä kehittämiseen - osaa työskennellä sidosryhmien ja verkostojen kanssa - osaa toteuttaa aikuisopetuksen pedagogisen prosessin erilaisissa oppimisympäristöissä ja on omaksunut reflektiivisen ja eettisen toimijuuden - soveltaa elinikäisen oppimisen ajatusta opetustyönsä ja asiantuntijuutensa kehittämisessä
Sisältö
Aikuiskasvatuksellisesti suuntautuvassa pedagogisessa harjoittelussa perehdytään koulutusjärjestelmän ja aikuiskasvatuksen pedagogisten prosessien yhteiskunnallisiin, taloudellisiin ja kulttuurisiin reunaehtoihin ja koulutuksen yhteisötasoon oppilaitoksissa, organisaatioissa ja opettajayhteisöissä sekä tuetaan yksilötasolla oppimisen ja opetuksen tutkimusperustaisen asiantuntijuuden ja opettajaidentiteetin rakentumista.
Opetusharjoittelu perehdyttää opetustyöhön, oppimisen ohjaamiseen, ryhmän kanssa toimimiseen ja oppimisen johtamiseen erilaisissa oppilaitoksissa ja oppimisympäristöissä. Jokainen opiskelija laatii yksilöllisen harjoittelusuunnitelman. Ensisijaisesti harjoittelu suoritetaan aikuiskasvatuksen tehtäväalueilla (esim. ammatillinen koulutus, henkilöstökoulutus, maahanmuuttajien opetus, vapaa sivistystyö). Harjoitteluun sisältyy myös perehtyminen verkkoympäristöihin ja verkko-opetuksen suunnitteluun ja ohjaamiseen.
Pedagogisen seminaarin on tarkoitus nivoa opetusharjoittelu teoreettiseen tietoon ja pedagogisen osaamisen ja asiantuntijuuden ydinalueisiin, jotka voi jaotella kolmeen tasoon: 1) yksilöllinen ja autobiografinen 2) yhteisöllinen ja 3) koulutuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen taso. Seminaari toimii vertaistuen ja opetuskokemusten reflektoinnin areenana sekä ammatillisen kasvun jäsentäjänä ja tukijana. Seminaariin sisältyy myös perehtyminen opetustoimen lainsäädäntöön.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
257 t
0 t
Seminaari
50 t
0 t
Harjoitukset
90 t
0 t
- Seminaari: 50 h - Luennot: opetushallinto 8 h - Harjoitukset 90 h sisältää ohjattua opetusharjoittelua 30 h, opetustuntien ja opetusyhteisöjen ja -kulttuurien havainnointia 40 h ja verkkotutorointia 20 h - Itsenäinen työskentely: seminaariin ja pedagogiseen harjoitteluun liittyen 257 h
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Pedagoginen seminaari ja harjoitteluOsallistuminen opetukseen
15 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Lisätietoja
Pedagogisen seminaarin opiskelu- ja työmuodot: Lukuvuoden kestävä seminaari 80 h, projektityöskentely, opettajan portfolion kokoaminen ja siihen liittyvät autobiografiset tehtävät, opetushallinnon lainsäädännön opinnot
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä harjoittelujen ja kirjallisten töiden hyväksytty suorittaminen. Opiskelijan työskentelyn on vastattava vähintään hyviä tietoja.