Opintojakso jakautuu kahteen osaan: kuvataidekasvatuksen perusteet 2 op ja kuvataidekasvatus 3 op.
Osaamistavoitteet
Opiskelija -osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista ja monipuolista, lasta kehittävän kuvataiteen opetusta lapselle/ lapsiryhmälle - ymmärtää kuvataidekasvatuksen elämyksellisyyden ja prosessina rakentuvan taidekasvatuksen luonteen sekä toiminnan eheyttämisen mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa - ymmärtää kuvallisen ajattelun, havaintokyvyn ja luovuuden tärkeyden visuaalisessa kulttuurissa ja esteettisessä ympäristössä elävälle ja toimivalle lapselle - osaa käyttää taidemuseoita, näyttelyitä ja ympäristöä osana kuvataidekasvatusta
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä tukevaan kuvataidekasvatukseen, lapsen kuvataiteelliseen kehitykseen sekä kuvataiteellisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen erilaisissa oppimisympäristöissä. Kuvataideopintoja kokoavasta esittelystä ja oman oppimisen systemaattisesta dokumentoinnista ja arvioinnista opiskelija tekee prosessiportfolion, jonka tavoitteena on vahvistaa pedagogista ajattelua ja kuvataiteen oppimisprosessin luonteen ymmärrystä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Pienryhmäopetus
40 t
0 t
Itsenäinen työskentely
87 t
0 t
Kuvataidekasvatuksen perusteet: harjoitukset 20 t Kuvataidekasvatus: luennot 8 t, harjoitukset 20 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kuvataiteen perusteetOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää portfolion kokoamista harjoitustöiden ja luentojen sisällöistä.
KuvataidekasvatusOsallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Arvosana määräytyy kirjallisen ryhmä-/yksilötentin perusteella. Lisäksi edellytetään aktiivista osallistumista opetukseen sekä hyväksytty portfolio.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Luentojen ja kirjallisuuden tenttimistavoista sovitaan kurssin alussa. Kuvaamataidon portfolio.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Rusanen, S. & Torkki, K. 2000. Minusta jää jälki. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Finn Lectura. Sivut 43–52. Rusanen, S. & Torkki, K. 2001. Mistä on lapsen kuvat tehty. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Taiteen ja leikin lumous. 4–8 -vuotiaiden lasten taito- ja taidekasvatus. Tammer-Paino. Sivut 88–105. Rusanen, S., Kuusela, M., Rintakorpi, K. & Torkki, K. 2014. Musta tuntuu punaiselta. Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Livonia Print.
Ajankohtaiset artikkelit Luentomateriaali Mahdollisesti erikseen sovittava kirjallisuus