Opiskelija - ymmärtää oppimisen yhteisöllisen luonteen - tuntee varhaisen puuttumisen käsitteen ja tutustuu varhaisen puuttumisen interventioihin, hankkeisiin sekä perehtyy alan tutkimukseen - ymmärtää moniammatillisuuden ja oppilashuollon merkityksen ja tavoitteet kasvatuksen ja oppimisen konteksteissa - tuntee kodin sekä kasvatus- ja oppimisyhteisöjen yhteistyön muotoja ja käytännön sovelluksia - tuntee tuen jatkumon prosessit ja ymmärtää siirtymävaiheiden tärkeyden oppimisen tukemisen näkökulmasta
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään varhaisen puuttumisen käsitteeseen, interventioihin ja hankkeisiin sekä keskeiseen alan tutkimukseen erityiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Jaksolla perehdytään lisäksi moniammatillisuuden merkitykseen sekä oppilashuoltoon koulun yhteistyöverkostoina. Kodin ja koulun yhteistyön muotoja ja käytänteitä tarkastellaan molempien osapuolten sekä yhteisöllisyyden näkökulmasta. Jaksolla tutustutaan tuen jatkumoon koulupolun eri vaiheissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Itsenäinen työskentely
119 t
0 t
Seminaari
6 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen ja kirjallinen työ.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Juujärvi. S. 2006. Huolenpidon etiikka – moraalin toinen ääni. Katsaus Carol Gilliganin teorian pohjalta tehtyyn empiiriseen tutkimukseen. Psykologia 42 (6), 420 – 426. Verkossa osoitteesta: http://www.doria.fi/handle/10024/37045