Opiskelija - omaksuu kasvatustieteelliseen, erityisesti monitieteiseen ainedidaktiseen tutkimukseen perustuvat valmiudet opettajan työhön ja opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen, arviointiin ja kehittämiseen - tuntee oppiaineidensa opetussuunnitelmien perusteet ja osaa analysoida opetussuunnitelmia ja niiden pedagogisia ja koulutuspoliittisia osatekijöitä - tuntee oppimisympäristöjen suunnittelun, opetuksen toteutuksen ja arvioinnin keskeisimmät työtavat ja osaa perustella ne teoreettisesti - ymmärtää opetustilanteiden ryhmädynamiikkaa ja yksilöllisiä oppimis-, vuorovaikutus- ja kasvuprosesseja sekä kehittyy opetus- ja kasvatusvuorovaikutuksen taidoissa - osaa käyttää opetettavan aineensa kannalta keskeisiä tieto- ja viestintäteknisiä välineitä ja sovelluksia opetuksessa - osaa analysoida ja rakentaa omaa opettajuuttaan ja ammatti-identiteettiään sekä omaksuu opettajan työn ammattieettiset lähtökohdat
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan aineenopettajan työhön, omien oppiaineiden opettamisen erityiskysymyksiin, oppiaineiden pedagogisiin ja ainedidaktisiin perusteisiin sekä opetussuunnitelmiin. Opiskelija perehtyy oppijoiden kasvuprosessia tukevan opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin, yksilöiden ja ryhmien ohjaamiseen, oppiaineiden keskeisiin oppimateriaaleihin, oppimisympäristöihin sekä tieto- ja viestintäteknisiin sovelluksiin. Opiskelijat kehittävät kollegiaalisessa yhteistyössä ammatillista osaamistaan ja opettajaidentiteettiään.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
2 t
0 t
Itsenäinen työskentely
89 t
0 t
Seminaari
44 t
0 t
Opintojakso toteutetaan limittäin ja rinnakkain harjoittelun kanssa.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Seminaari ja portfolioOsallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn, portfolion laadinta, siitä keskusteleminen ja opettajan kanssa sovittavan kirjallisuuden suorittaminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Portfolio ja siihen liittyvät keskustelut: itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi. Mikäli opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti tai tavoitteita ei ole saavutettu, suoritusta on täydennettävä.