x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
PEDAYP2A Osallistava opetussuunnitelmatyö 5 op
Vastuutaho
Opettajan pedagogiset opinnot
Edeltävät opinnot
Yliopistopedagogiikan peruskurssi 10 op tai vastaavat opinnot

Yleiskuvaus

Opintojaksolla osallistujat syventävät ymmärrystään osaamisperustaisesta opetussuunnitelmasta ja opetussuunnitelmatyöstä yhteisöllisenä prosessina perehtymällä tutkimustietoon, pedagogisiin malleihin, metodeihin ja välineisiin. Näitä tietoja ja taitoja he soveltavat omien yhteisöjensä opetussuunnitelmatyöhön.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että osallistujat
- hahmottavat opetussuunnitelmatyön pedagogisena prosessina, akateemisen yhteisön toimintana sekä dialogina eri intressiryhmien välillä;
- tuntevat opetussuunnitelmaan ja opetussuunnitelmatyöhön liittyviä käsitteitä ja teoreettisia kysymyksiä;
- pystyvät perustelemaan niiden avulla opetussuunnitelmatyöhön liittyviä ratkaisuja;
- kykenevät osallistumaan oman yhteisönsä opetussuunnitelmatyöhön ja osaamisen arvioinnin kehittämiseen hyödyntäen soveltuvia opetussuunnitelmatyön malleja ja työkaluja; sekä
- osaavat valita yhteisöllisyyttä tukevia toimintatapoja opetussuunnitelmatyössä.

Sisältö

- Osaamisperustainen ja laaja-alainen opetussuunnitelma toimintastrategiana
- Osaamisen ja asiantuntijuuden jäsennykset eri oppimisnäkemysten valossa
- Dynaaminen, osaamispotentiaaleja korostava näkemys opetussuunnitelmasta, osaamisesta sekä tutkimuksen ja opetuksen välisestä suhteesta
- Osaamisen ja asiantuntijuuden arvioimiseen liittyvät mallit ja lähestymistavat
- Opetuksen laatu ja opetussuunnitelmatyö, palautejärjestelmät
- Yhteisöllisen toimintatavan sekä dialogisuuden näkemykset osallistavan työskentelyn perustana

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Opintojakso on henkilöstökoulutusta. Jaksolle pääsyyn on etusija yliopiston opetushenkilöstöllä. Lisäksi jaksolle voivat hakea muiden henkilöstöryhmien edustajat ja jatko-opiskelijat.

Toteutustavat

Opintojaksolla työskennellään dialogisten periaatteiden mukaisesti asiantuntija-alustusten, keskustelun, kirjallisuuteen perehtymisen ja yhteistoiminnallisten menetelmien vuorotellessa. Työmuotoja voivat olla mm. ryhmätyöt, tutkivan oppimisen syklit, lukupiirit, verkkokeskustelut, aivoriihet tai paneelikeskustelut. Opinnoissa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Harjoitustyö(t) 
suomeksi

Arviointi ja arviointiperusteet

Hyväksytty/hylätty.
Oppimista arvioidaan pohdinta- ja ongelmanratkaisutehtävien avulla. Arviointiperusteina ovat ongelman jäsennyksen mielekkyys, ongelman tutkiminen ja paikantaminen toimintaympäristöön, ongelmanratkaisussa käytetty aineisto ja keinot, lopputuloksen pohdinta ja reflektointi

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Opettajan määrittämät teokset sekä kotimaisia sekä kansainvälisiä tutkimusartikkeleita.

2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Kasvatustieteiden yksikkö