Opiskelija, joka suorittaa didaktisessa matematiikassa vähintään 5 opintopistettä, voi projektiopinnoilla täydentää opinnot 10 op:n laajuiseksi osaamiskokonaisuudeksi. Opiskelija laatii itsenäisesti tai yhdessä useamman opiskelijan kanssa projektiopintojen suunnitelman. Opintojen suunnittelu alkaa erikoistumisopintojen alkaessa suunnitteluseminaarilla. Siinä opiskelija tekee ohjaajalle ehdotuksen projektistaan sekä siinä käytettävästä kirjallisuudesta. Projektin toteutus dokumentoidaan ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Projekti päättyy työn julkiseen esittelyyn yhteisessä päätösseminaarissa, näyttelyssä tai matineassa.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - oppii yhdistämään monialaisissa erikoistumisopinnoissa hankkimiaan tietoja ja taitoja ja luomaan niiden pohjalta innovatiivisen teoreettisen, pedagogisen tai produktiivisen omaa ammatillista identiteettiään vahvistavan kokonaisuuden - ymmärtää perusopetuksen ainedidaktiset lähtökohdat projektioppimisessa ja osaavat soveltaa oppimaansa koulun toimintakulttuurin kehittämisessä - osaa kehittää opetusta usean eri oppiaineen ilmiölähtöisenä, kontekstualisoituna ja integroivana kokonaisuutena.
Sisältö
Teoreettisessa projektissa opiskelija valitsee ainedidaktisen aiheen, perehtyy siihen liittyvään kirjallisuuteen ja kehittelee aihetta edelleen. Teoreettisen projektin valinnut opiskelija voi liittää teemansa kehittelyä sekä kandintyöhön että syventävien opintojen pro gradu -tutkimukseen. Pedagogisessa projektissa suunnitellaan ja toteutetaan ainedidaktiikan kehittämishanke, johon sisältyy myös käytännön toteutus jossakin opetusryhmässä. Pedagogista projektia suositellaan toteutettavaksi opiskelijoiden yhteistyönä ja se voidaan ohjata eri oppiaineiden didaktikkojen yhteistyönä. Produktiivisessa projektissa korostuu aineen substanssiosaaminen. Opiskelija tai opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat taiteellisen hankkeen, johon sisältyy tuotosten esittely päätösseminaarissa, näyttelyssä tai matineassa.