Opiskelija - tutustuu erilaisiin pedagogisiin lähestymistapoihin heterogeenisissä ryhmien opettamisessa - ymmärtää opetussuunnitelman ja oppimateriaalin yhteyden - osallistuu monimediaisen oppimateriaalin laadintaan
Sisältö
Opetuksessa perehdytään erilaisten pedagogisten ratkaisujen käyttöön oman äidinkielen opetuksessa. Lähtökohtana ovat erilaiset näkemykset kielten opetuksesta suomalaisessa koulussa. Oppimis- ja ohjausprosesseja tarkastellaan mm. yhteisöllisyyden, erilaisten opetusjärjestelyjen ja yksilöllisen oppimisen näkökulmista. Opetuksessa analysoidaan ja tehdään oppimateriaaleja monimediaisen opetuksen käyttöön.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Yleisen kielitutkinnon taso 4
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
0 t
12 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Osallistuminen opetukseen ja vaadittavien harjoitustöiden tekeminen.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Pohjola, K. & Johnson, E. 2009. Lasten mediakulttuuri ja koulu vuoropuheluun. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos.
Raina, L. & Haapaniemi, R. 2007. Yhteisöllinen pedagogia ”ettei tarvitse tehdä yksin”. Helsinki: Arator.
Sahlberg, P. 2011. Finnish Lessons. New York: Teachers College Press. (Soveltuvin osin)
Saloviita, T. 2006. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Jyväskylä: PS-kustannus.
Saloviita, T. (toim.) 2009. Meidän koulu. Keinoja työrauhan ja hyvän ilmapiirin saavuttamiseen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lisäksi hyödynnetään ajankohtaisia artikkeleita ja muita teemaan liittyviä aineistoja.