x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2017–2019
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
PSYS2 Lasten arviointi 10 op
Vastuutaho
Psykologian tutkinto-ohjelma
Psykologia
Vastuuhenkilö
Yliopistonlehtori
Edeltävien opintojen vähimmäismäärä
85 op.
Edeltävät opinnot
Pakolliset:
Suositellaan edeltäviksi opinnoiksi psykologian kandidaatin tutkinto.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2015 – 2017
PSYS2 Lasten arviointi 10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee alle kouluikäisen ja kouluikäisen lapsen psykologisen arvioinnin prosessin ja osaa suunnitella psykologisen perustutkimuksen. Hänellä on tuntuma tärkeimpiin Suomessa käytettyihin lasten psykologisen arvioinnin menetelmiin sekä lausunnon kirjoittamiseen ja suullisen palautteen antamiseen tutkimuksista. Lisäksi opiskelija tuntee lasten parissa työskentelevien psykologien työmuotoja.

Sisältö

Opintojaksolla opiskellaan ja harjoitellaan lapsen psykologisen arvioinnin prosessia luentojen, harjoitusten, vertaisoppimisen, opintokäyntien ja kirjallisuuden avulla.

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Jaksolle on ilmoittauduttava.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus
Pienryhmäopetus

Luennot, harjoitukset, vertaisopiskelu, työnohjaus (parityöskentelyn ohjaus lapsen tutkimukseen liittyen), opintokäynnit, kirjallisuus ja tentti.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Kirjallinen tentti 
suomeksi

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

1. Mash & Wolfe (2013). Abnormal child psychology. Wadsworth.

2. Heiskari & Salminen (2007). Lausunnointiopas psykologeille. Hogrefe Psykologien Kustannus.

OHEISKIRJALLISUUS

1. Pihko, Haataja & Rantala (toim.) (2014). Lastenneurologia. Duodecim

2. Paananen, Aro, Kultti-Lavikainen & Ahonen (2005). KUMMI 4. Oppimisvaikeuksien arviointi: Psykologien, opettajien ja vanhempien yhteistyönä. Niilo Mäki Instituutti.

 

 

 

 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
2018–2019
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta