Opiskelija tuntee toimintatutkimuksen lähtökohtia ja käyttömahdollisuuksia hyvinvointipalveluja tuottavissa työorganisaatioissa, jotka joutuvat vastaamaan julkisen hallinnon muutosten, asiakasorientaation ja taloudellisten resurssien asettamiin vaatimuksiin. Opiskelija omaksuu toimintatutkimuksellisen kehittämisprosessin kriittiset vaiheet ja osaa analysoida tutkijan roolia suhteessa muihin toimijoihin.
Sisältö
Toimintatutkimuksen lewiniläinen ja skandinaavinen perinne. Toimintatutkimus Suomessa. Toimintatutkimuksellisen kehittämisen kriittiset vaiheet.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Lisätietoja
Osallistuminen opetukseen (luentoseminaariin tai verkkoseminaariin), jossa opiskelijat työstävät kurssikirjallisuudesta ja itsenäiseen tiedonhankintaan perustuvasta kirjallisuudesta esityksiä sovelluksia toimintatutkimuksesta. Opetustarjonta ja -muodot voivat vaihdella lukukausittain.
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
5 op
suomeksi
Oppimateriaalit
1. Kuula, Arja 2000. Toimintatutkimus: kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä. Tampere: Vastapaino.
2. Coghlan, David & Brannick, Teresa 2010.Doing Action Research in Your Own Organization. Third Edition. Sage. TAI Lehtonen, Jarmo & Kalliola, Satu (toim.) 2008. Dialogue in Working Life Research in Finland. Labour, Education & Society 13. Frankfurt am Main: Peter Lang.
3. Hökkä, Päivi, Paloniemi, Susanna, Vähäsantanen, Katja, Herranen, Sanna, Manninen, Mari & Eteläpelto, Anneli (toim.)2014. Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen: luovia voimavaroja työhön! Jyväskylän yliopiston verkkojulkaisun pysyvä linkki: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6020-9TAIRamstad, Elise & Alasoini, Tuomo (toim.) 2007. Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen Suomessa. Lähestymistapoja, menetelmiä, kokemuksia, tulevaisuuden haasteita. Työelämän kehittämisohjelman raportteja 53. Helsinki: Työministeriö.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Essee
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1. Kuula, Arja 2000. Toimintatutkimus: kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä. Tampere: Vastapaino.
2. Coghlan, David & Brannick, Teresa 2010.Doing Action Research in Your Own Organization. Third Edition. Sage. TAI Lehtonen, Jarmo & Kalliola, Satu (toim.) 2008. Dialogue in Working Life Research in Finland. Labour, Education & Society 13. Frankfurt am Main: Peter Lang.
3.Hökkä, Päivi, Paloniemi, Susanna, Vähäsantanen, Katja, Herranen, Sanna, Manninen, Mari & Eteläpelto, Anneli (toim.)2014. Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen: luovia voimavaroja työhön! Jyväskylän yliopiston verkkojulkaisun pysyvä linkki: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6020-9TAIRamstad, Elise & Alasoini, Tuomo (toim.) 2007. Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen Suomessa. Lähestymistapoja, menetelmiä, kokemuksia, tulevaisuuden haasteita. Työelämän kehittämisohjelman raportteja 53. Helsinki: Työministeriö.
Literature for a Book Examination in English
1. Reason, Peter & Bradbury, Hilary (toim.) 2008. The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. Second Edition. London: SAGE. Part I: Groundings and Part IV: Skills.
2. Coghlan, David & Brannick, Teresa 2010. Doing Action Research in Your Own Organization. Third Edition. Sage.
3. Lehtonen, Jarmo & Kalliola, Satu (toim.) 2008. Dialogue in Working Life Research in Finland. Labour, Education & Society 13. Frankfurt am Main: Peter Lang.