Opintojakso koostuu opetusta koskevan tutkimuksen toteuttamisesta, ohjatusta opetusharjoittelusta (10 op) sekä lukuvuoden kestävästä seminaarityöskentelystä.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - tuntee erilaisten pedagogisten työyhteisöjen toimintaa, kulttuuria, johtamista ja kehittämistä sekä opettajan tehtäviä erilaisissa koulutusorganisaatioissa - tuntee opetushallinnon lainsäädäntöä sekä erilaisten koulutusinstituutioiden yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti muodostuneita tehtäviä - tuntee työelämän osaamisvaatimuksia, joita yliopistokoulutukselle asetetaan ja osaa viestiä työelämään yliopistokoulutuksen antamista valmiuksista - osaa käyttää erilaisia oppimisen, opettamisen ja ohjauksen menetelmiä ja toteuttaa pedagogisen prosessin - osaa toteuttaa ja raportoida pienen tutkimuksen oman alansa opetusta ja/tai oppimista koskevasta kysymyksestä - on omaksunut reflektiivisen, kehittävän ja eettisen toimijuuden sekä tutkimusperustaisen käyttöteorian, jonka avulla voi kehittyä myös jatkossa
Sisältö
Opintojakson alussa jokaiselle opiskelijalle laaditaan hops, jonka toteutusta seurataan jakson aikana. Jakso koostuu ohjatusta opetusharjoittelusta (10 op) ja pienimuotoisesta tutkimuksesta sekä seminaarista. Opintojakson sisältönä on oma tutkiva ja kehittävä työskentely, johon liittyy ongelmanasettelua ja tulkintaa, tiedonhankintaa, kokeilemista ja arviointia.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojakso on suunnattu Tampereen yliopistoon työsuhteessa oleville henkilöille, ensisijaisesti opettajille ja ohjaajille. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on suorittanut opetussuunnitelman mukaisesti Yliopistopedagogiikan perusopinnot 25 op sekä valinnaisia opintoja 15 op tai vastaavat opinnot. Opintojaksolle valitaan henkilöt erillisessa haussa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
50 t
0 t
Pienryhmäopetus
0 t
20 t
Itsenäinen työskentely
370 t
100 t
Opetusharjoittelu toteutetaan seuraavasti: yksi osa ohjatusta harjoittelusta tehdään omassa yliopistossa, toinen ammattikorkeakoulussa, aikuiskoulutuksessa tai toisella asteella ja kolmas esimerkiksi yrityksessä, tutkimuslaitoksessa, järjestössä, säätiössä, kaupungin työyhteisöissä tai vastaavissa. Opetushallinnon lainsäädäntöön perehdytään osana opetusharjoittelua. Opetusharjoittelu perustuu kirjalliseen suunnitelmaan ja sitä raportoidaan. Harjoittelua ohjaa yliopistopedagogiikan lehtori, ohjaajaksi nimetty pedagogisesti ansioitunut mentori sekä ohjausverkosto, jossa yhdistetään vertaisohjauksen muotoja, työpaikoilla saatua ohjausta ja arviointia sekä itsearviointia.
Tutkimusosuudessa muodostetaan omaan työhön liittyvä pedagoginen tutkimusongelma, jonka ratkomiseksi perehdytään syvällisesti johonkin soveltuvaan teoriaan tai lähestymistapaan, toteutetaan empiirisesti tiedonhankintaa jonkin aineistonkeruumenetelmän avulla (esim. osana opetusharjoittelua) ja raportoidaan artikkelimuodossa yliopistopedagogisen tutkimuksen kannalta relevantille yleisölle. Sekä opetusharjoittelua että tutkimusta tuetaan seminaarityöskentelyllä ja pienryhmäohjauksella.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Työskentelyä raportoidaan 1) suullisina ja kirjallisina esityksinä 2) tieteellisenä artikkelina, sekä 3) opetusportfoliona, johon dokumentoidaan opetusharjoittelu ja johon liitetään myös itsereflektiivinen pohdinta.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Arviointi kohdistuu siihen, miten opiskelija saavuttaa henkilö- ja opintojaksokohtaiset tavoitteet opintojakson aikana.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Soveltuva kirjallisuus neuvotellaan henkilökohtaisen opintosuunnitelman pohjalta.
Lisätietoja
Opintojaksolle toteutetaan erillinen haku kahden tai kolmen vuoden välein. Hausta tiedotetaan henkilöstön koulutuskalenterissa, intrassa ja yliopistopedagogiikan verkkosivuilla (http://www.uta.fi/edu/yliopistopedagogiikka).