Opintojaksolla perehdytään uusiin draamamuotoihin (myös devising ja improvisaatio) sekä draaman ja teatteri-ilmaisun yhteisöllisiin mm. kasvatuksessa hyödynnettäviin mahdollisuuksiin.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on muodostanut monipuolisen käsityksen draaman sosiaalisista sovelluksista sekä yhteisöllisen hyvinvoinnin että esteettisen ja dramaturgisen innovoinnin välineinä, sekä osaa käyttää mm. kulttuurisen muistin ja trauman käsitteitä.
Sisältö
Opintojakso analysoi uusien draamamuotojen käytössä olevia sovelluksia sekä pyrkii konkretisoimaan näiden tuloksia taiteen lisäksi myös muilla kentillä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Harjoitukset
Kirjatentti
Harjoitukset ovat vain tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuentoOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
HarjoituksetOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
KirjallisuusKirjallinen tentti
2 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuentoOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
KirjallisuusKirjallinen tentti
4 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Luennot perustuvat oppimateriaaliin, 2op suoritukseen opiskelija valitsee itse 2 teoksista yleiseen kirjalliseen tenttiin.
Bharucha: Theatre and the world: performance and the politics of culture. Routledge, 2005.
Haedicke & Nellhaus (eds.): Performing democracy: international perspectives on urban community-based performance. University of Michigan Press, 2001.
Heddon & Milling: Devising performance: a critical history. Palgrave Macmillan, 2006.
Peters: The philosophy of improvisation. University of Chicago Press, 2009.
Jackson: Theatre, education and the making of meanings: art or instrument? Manchester University Press, 2007.