Kurssi johdattelee intertekstuaalisen ja multimodaalisen maailman ymmärtämiseen visuaalisen kulttuurin ja mediakasvatuksen näkökulmasta. Koko kurssi on tarkoitettu luokanopettajaopiskelijoille ja osa-alue mediakulttuuri myös varhaiskasvatuksen opiskelijoille.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa lukea ja tulkita intertekstuaalista ympäristöään sekä tuntee multimodaalisen ja digitaalisen viestinnän perusperiaatteet. - ymmärtää kuvan erilaiset merkitystasot sekä niiden historiallisen muotoutumisen - tuntee keskeiset kuvataide- ja mediakasvatuksen käsitteet, osa-alueet, menetelmät ja näkökulmat ja kykenee soveltamaan niitä opetuksen, oppimisen ja opiskelun tilanteissa. - ymmärtää monilukutaidon laaja-alaisena monimuotoisten tekstien tulkitsemiseen ja tuottamiseen liittyvänä taitona
Sisältö
Opintojakson osiossa kuvakulttuurit pohditaan kuvien suhdetta maailmaan ja kuvien tulkintaa yksilöllisenä, kulttuurillisena (historiallisena) ja pedagogisena kysymyksenä.
Opintojakson mediakulttuurit-osiossa tarkastellaan kouluikäisten mediasuhdetta ja mediakulttuurin ajankohtaisia ilmiöitä. Näitä pohditaan erityisesti mediakasvatuksen näkökulmasta ja mediapedagogisina kysymyksinä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
19 t
0 t
Ryhmätyöskentely
16 t
0 t
Itsenäinen työskentely
90 t
10 t
Mediakulttuurit (3 op): luentoja 10 t ja ryhmätyöskentely 10 t Kuvakulttuurit (2 op): luentoja 9 t ja ryhmätyöskentely 6 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
MediakulttuuritOsallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Osallistuminen harjoituksiin ja luentojen alussa ilmoitettavan kirjallisuuden ja luentojen tentti.
KuvakulttuuritOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja tentti.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arviointiperusteet kurssin johdantoluennolla