Kasvatuksen, opetuksen ja oppimisympäristöjen opintosuunnan vaihtoehtoinen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - ymmärtää arvioinnin merkityksen tietämisenä, käytäntönä ja valtana, - tuntee opetuksen, oppimisen ja koulutuksen arvioinnin yhteiskunnallisia ehtoja ja edellytyksiä ja - osaa tarkastella ja arvioida laatu- tai arviointityön käytäntöjä suhteessa koulutuksen tavoitteisiin.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään koulutuksen ja oppimisen laadun ja arvioinnin ohjausjärjestelmiin ja käytäntöihin. Opintojakson aikana hankitaan, sovelletaan ja argumentoidaan tietoa valitusta laadun ja arvioinnin erityisalueesta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
115 t
0 t
Seminaari
20 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Lisätietoja
Opiskelija voi valita yhteiskirjoittamisen sijaan itsenäisen esseetyöskentelyn. Itsenäinen työskentely tapahtuu jakson sisällä ja se noudattelee jakson aikataulua.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Arviointiperusteet ja arvioinnin muodot sovitaan opintojakson alussa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Arvioinnin teemanumero 2006. Suomen arviointiyhdistys: www.finnishevaluationsociety.net (Julkaisut – Suplementti 2006)
Atjonen, P. 2007. Hyvä, paha arviointi.
Foucault, M. 2005. Tarkkailla ja rangaista. (Surveiller et punir, 1975.)
Guba, E.G. & Lincoln, Y.S. 1989. Fourth generation evaluation.
Kurki, L & Tomperi, T. 2011. Väittely opetusmenetelmänä – Kriittinen ajattelu, argumentaatio ja retoriikka käytännössä.
Kansallinen arviointi kohti tulevaisuutta. Koulutuksen arviointineuvoston 10-vuotisjuhlajulkaisu http://karvi.fi/app/uploads/2014/09/Julkaisu_nro_63.pdf
Raivola, R. 2000. Tehoa vai laatua koulutukseen.
Rinne R., Simola H., Mäkinen-Streng M., Silmäri-Salo S. & Varjo J. 2011. Arvioinnin arvo. Suomalaisen perusopetuksen laadunarviointi rehtoreiden ja opettajien kokemana.
Erikseen sovittavat ajankohtaiset artikkelit
Lisätietoja
Opintojaksolle voivat osallistua tutkinto-ohjelman omien opiskelijoiden lisäksi myös yliopistopedagogiikan opiskelijat.