Opiskelija - osaa sosiokulttuurisen suuntauksen näkökulmasta tarkastella oppimista ja tiedon rakentumista erilaisissa toimintaympäristöissä, - ymmärtää vuorovaikutuksen, yhteisön, ryhmän ja ohjauksen merkityksen oppimisessa ja asiantuntijuudessa ja - pystyy analyyttisesti hahmottamaan oppimisen ja tiedon rakentumisen sosiokulttuurisia ja yhteisöllisiä ehtoja
Sisältö
Opintojaksolla tutkitaan ryhmää ja yhteisöä hyödyntäviä toimintamuotoja kasvatuksessa, koulutuksessa ja työelämässä. Opintojaksolla perehdytään sosiokulttuuriseen oppimissuuntaukseen, vuorovaikutukseen yhteisöissä, kollektiivista tiedon rakentamista ja asiantuntijuutta tukeviin työmuotoihin sekä yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen oppimisen tutkimukseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Itsenäinen työskentely
113 t
0 t
Seminaari
16 t
0 t
Seminaariryhmät ovat vain tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille. Johdantoluennolle voivat osallistua kaikki, myös ne jotka eivät tule valituksi seminaariryhmään. Muiden yksiköiden opiskelijat suorittavat jakson vaihtoehtoisella suoritusmuodolla.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja seminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
1) Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat: luennot, seminaari + essee. Osallistuminen opetukseen ja seminaariryhmässä valmisteltava essee tapausanalyysikohteesta. 2) Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat, jotka eivät tule valituksi seminaariryhmään ja muiden yksiköiden opiskelijat: luennot + 3 kirjaa. Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena. 3) Muiden yksiköiden opiskelijat: kirjatentti 4 kirjaa. Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ashwin, P. 2009. Analysing teaching-learning interactions in higher education: Accounting for structure and agency. Continuum.
Parviainen, J. (toim.)2006. Kollektiivinen asiantuntijuus. Tampere University Press. E-kirja
Wenger, E. 1998 (tai uudempi). Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge University Press.
Wenger-Trayner, E., Fenton-O´Creevy, M., Hutchinson, S., Kubiak, C. & Wenger-Trayner, B. 2015. Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based learning. Routledge.