Opintojakso sisältää useita 5 op:n laajuisia vaihtoehtoja syventää jonkin aineopintojen erikoisalan tietämystä kirjatentti-, essee- tai lukupiirisuorituksella. Sama sisältö voidaan usein opiskella vaihtoehtoisilla tavoila. Katso tarkemmat sisältökuvaukset ja suoritusvaatimukset ao. kurssisivulta.
Tarjolla olevat kirjapaketit:
a) Tiedonhallinnan essee/lukupiiri b) Tietokäytännöt c) Tiedonhaun kirjatentti I d) Informaatiolukutaito ja sen opetus e) Medialukutaito f) Pelilukutaito g) Digitaalinen- ja koodin lukutaito h) Pelien historiat i) Internetin historiat j) Johdatus pelitutkimukseen k) Johdatus internet-tutkimukseen
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Lukupiiri
Kirjatentti
Opetuskieli
suomi,
englanti
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Essee
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
avoin yliopisto-opetusKirjallinen tentti
suomeksi
Lisätietoja
Kirjasto- ja tietopalvelukokonaisuuden suorittajat suorittavat kohdat:
a) Organisaatioiden tiedonhallinnan essee/lukupiiri
b) Tietokäytännöt
c) Tiedonhaun kirjatentti I
d) Informaatiolukutaito ja sen opetus
e) Medialukutaito
Suoritusvaihtoehto
4
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
avoin yliopisto-opetusEssee
suomeksi
Kirjapakettien suoritustavat vaihtelevat. Katso tarkemmat ohjeet kurssisivulta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
a) Organisaatioiden tiedonhallinnan essee/lukupiiri - Hinton, Understanding context: Environment, language, and information architecture. O'Reilly 2015. sekä kaksi seuraavista: - Smiraglia, The elements of knowledge organization. Springer 2014 - Peters, Folksonomies: indexing and retrieval in Web 2.0. Walter de Gruyter. 2009, TAI Smith, Tagging: people-powered metadata for the social web. New Riders. 2008. - Morville, Intertwingled: information changes everything. Semantic Studios, 2014.
b) Tietokäytännöt - Kuhlthau, Seeking meaning. 2nd ed. Libraries Unlimited. 2004. - Lisäksi artikkeleita lukulistalta
c) Tiedonhaun kirjatentti I - Interactive information seeking, behaviour and retrieval. Toim. Ian Ruthven ja Diane Kelly. Facet Publishing, London, 2011. Saatavana myös e-kirjana.
d) Informaatiolukutaito ja sen opetus - Ropo, Heinström & Sormunen, Tavoitteena itsenäinen oppija. TUP 2015. - Harada & Yoshina, Assessing for Learning : Librarians and Teachers As Partners. Libraries Unlimited. 2010 (TAMCAT e-kirja). - Lisäksi artikkeleita lukulistalta.
e) Medialukutaito - Lankshear, C. & Knobel, M. (2011): New Literacies - Ito, M et al. (2013): Hanging Out, Messing Around and Geeking Out - Lisäksi artikkeleita lukulistalta
f) Pelilukutaito - Zagal, J. (2010): Ludoliteracy - Lisäksi artikkeleita lukulistalta
g) Digitaalinen- ja koodin lukutaito - Manovich, L. (2013): Software Takes Command - Rushkoff, D. (2010): Program or be Programmed - Lisäksi artikkeleita lukulistalta
h) Pelien historiat - Donovan, Replay: The History of Video Games. 2010 - Parlett, Oxford History of Board Games. 1999
i) Internetin historiat - Winston, Media Technology and Society: A History From the Telegraph to the Internet. 1998. - Hafner, Where Wizards Stay Up Late. The Origins of the Internet. 1998.
j) Johdatus pelitutkimukseen - Huizinga: Homo ludens (sivut 1-27) JA Caillois: Man, Play and Games JA Goffman: Encounters (sivut 7-81) - Mäyrä: An Introduction to Game Studies TAI Heide-Smith, Egenfeldt-Nielsen & Tosca: Understanding Video Games: The Essential Introduction
k) Johdatus internet-tutkimukseen kaksi seuraavista: - van Dijck, J. (2013): Culture of Connectivity - Coleman, G. (2012): Coding Freedom - Benkler, Y. (2007): The Wealth of Networks