Max 16 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 4.9.2013.
Opintojakso toteutetaan myös lukuvuonna 2014 (aloitus III-periodilla). Tarkemmat ajankohdat päivitetään opetusohjelmaan marraskuussa 2013.
Esseesuorituksen ohjeet.
Max 25 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 4.9.2013.
Opetussuunnitelma on perinteisesti ymmärretty kapeana aine- ja tuntijakoa ohjaavana suunnitelmana. Kurssilla sen sijaan käsitellään opetussuunnitelmaa kasvatuksen ja koulutuksen kentän kattavassa laajassa merkityksessä. Tämä pitää sisällään opetussuunnitelma-ajattelun historialliset, poliittiset, tieteelliset ja taloudelliset kytkennät niin kansallisessa kuin ylikansallisessa yhteydessä. Opetussuunnitelma asiakirjana on näin ollen vahvasti poliittinen muodoste, joka rakentuu tradition, tutkimustiedon ja poliittisten suhdanteiden ajallisesti ja paikallisesti määrittelemänä sekä historiallisesti vaihtelevana tekstikoosteena.
Ilmoittautuminen päättyy ke 4.9.2013 mennessä.
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa syyslukukaudella 2013 on kirjatentti, joka suoritetaan sähköisenä tenttinä. Tentin vastaanottaja on Jani Pulkki (jani.pulkki@uta.fi).Tenttimateriaali on saatavilla Antti Saarelta (Virta, h.353, antti.w.saari@uta.fi)
Lisäksi opintojakso toteutetaan uudestaan III-periodilla.
Ilmoittautuminen lukupiireihin Nettiopsussa päättyy ke 4.9.2013. Ilmoittautuminen erityispedagogiikan perusopintoja suorittavien ryhmään alkaa 5.9.2013 ja päättyy 11.9.2013.
Lukupiireihin valitaan yhteensä max 60 opiskelijaa.
Erityispedagogiikan perusopintoja suorittavat:
ERIP1 Erityispedagogiikan peruskurssia suorittavat ilmoittautuvat ryhmään "ERIP1".
ERIP6 Erilaisen oppijan haasteet kouluyhteisölle -jaksoa suorittavat ilmoittautuvat ryhmään "ERIP6".
Tarkemmat suoritusohjeet kerrotaan aloitusluennolla.
Max 14 opiskelijaa/ryhmä
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 8.9.2013.
Ilmoittautuminen lukupiiriin tapahtuu keskiviikkona 2.10. klo 14.15 olevassa infotapaamisessa, jossa kartoitetaan lukupiiristä kiinnostuneet opiskelijat ja sovitaan ryhmän toimintakäytännöt.
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä lukupiirityöskentelynä. Lukupiirien aloituskokoontumisen yhteydessä kerrotaan tarkemmat suoritusohjeet ja jakaudutaan lukupiiriryhmiin. Opiskelijat voivat myös osallistua jakson luennoille.
Huom! Tämä opintojakso on tarkoitettu ainoastaan kuvataiteen opetettavan aineen (60 op) opintoihin hyväksytyille.
Uudet draamamuodot-kurssi keskittyy syksyllä 2013 journalistisen dokumenttiteatterin traditioon ja erityisesti suomalaisiin sovelluksiin pohtien faktan ja fiktion rajoja, dokumenttiteatterin vastaanoton poliittisuutta, näyttelijäntyön yhteyttä viihteen keinovalikkoon ja tutkivan journalismin mahdollisuuksia teatteritekstin tuottajana.
NettiOpsun kautta.
Opintojakso on yhteinen teatterin ja draaman tutkimuksen (JOVTETUS2A) sekä journalistisen työn maisteriopintoja opiskeleville opiskelijoille (Valinnainen kurssi JOVTS2JB) sekä avoimen yliopiston opiskelijoille.
NettiOpsun kautta.
Luennolle ei ole ilmoittautumista.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään ke 4.9.2013.
Max 15 opiskelijaa.
Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on aineopintojen kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät -kurssin suorittaminen.
Pro gradu -tutkimuksen alkuvaiheessa työstetään essee, jossa kirjallisuuden ja metodiopintojen avulla työstetään omaan tutkimukseen metodologinen perustelu ja metodien esitys.
Ilmoittautuminen kurssille tapahtuu ensimmäisellä yhteisellä kokoontumiskerralla ma 23.9. klo 12-15. Tämän jälkeen ilmoittautumiset suoraan Jari Eskolalle.
Yhteinen kokoontuminen ma 23.9. klo 12-15, jossa sovitaan lukupiirin työskentelykäytännöistä. Ensimmäisen kerran kokoontumispaikkana Virran auditorio (h.109). Ilmoittautuminen kurssille tapahtuu ensimmäisellä yhteisellä kokoontumiskerralla ma 23.9. klo 12-15. Tämän jälkeen ilmoittautumiset suoraan Jari Eskolalle.
Lukupiirin toteutusta koskevat ohjeet.
Kurssilla tustutaan eläytymismenetelmään ja laadullisen tutkimuksen eri vaiheisiin yhdistelemällä teoriaa ja käytäntöä. Kurssi on tarkoitettu kaikille laadullisesta tutkimuksesta kiinnostuneille opiskelijoille.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta ke 4.9.2013 mennessä.
Kurssilla tutustutaan haastattelujen tekemiseen ja analysoinnin eri vaiheisiin teorian ja harjoitusten avulla. Kurssin alussa koottavaa haastatteluaineistoa käsitellään laadullisen sisällönanalyysin, diskurssianalyysin, juonirakenneanalyysin ja subjektiasemien analyysin avulla. Kurssi on tarkoitettu kaikille haastattelujen toteuttamisesta kiinnosteluille opiskelijoille.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta ke 4.9.2013 mennessä. Kurssille otetaan max. 20 opiskelijaa.
Kurssi koostuu luennoista, harjoituksista ja etätehtävistä. Kurssin suorittaminen edellyttää lähiopetukseen osallistumista ja etätehtävien palauttamista.
Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen koulutuksen opiskelijoille pakollinen opintojakso. Koskee harjoittelutuen vuodelle 2013 saaneita opiskelijoita ja niitä opiskelijoita, jotka ovat hankkineet harjoittelupaikan, jossa työnantaja maksaa palkan vähintään 9 viikon ajalta. Joulukuussa 2013 jaetaan harjoittelutuki vuoden 2014 aikana tapahtuvaan harjoitteluun.
Kaksi samansisältöistä harjoittelun suunnitteluseminaaria järjestetään kevätlukukaudella III- ja IV -periodeilla ja kaksi samansisältöistä arviointiseminaaria syyslukukaudella II-periodissa. Harjoittelua suorittaville lähetetään sähköpostitse kutsu seminaareihin.
Varhaiskasvatuksen maisteriopiskelijoiden harjoittelu.
Pedagoginen harjoittelu on tarkoitettu niille varhaiskasvatuksen maisteriopiskelijoille, joilla on opinto-oikeus opettajan pedagogisiin opintoihin. Suositeltu suoritusajankohta maisteriopintojen toisena opintovuotena.
Yksikön opiskelijat ilmoittautuvat graduryhmiin sähköisesti e-lomakkeella. Ilmoittautuminen alkaa viikolla 33 ja päättyy pe 6.9.2013. Lomakkeella ilmoitetaan lyhyesti aihekaavailut ja niiden pohjalta rakennetaan temaattisesti mahdollisimman yhtenäiset ryhmät. Ryhmäjaoista ilmoitetaan yksikön kotisivuilla viimeistään pe 13.9. ja seminaarit alkavat aikaisintaan viikolla 38 (16.9. alkava viikko).
Max 12 opiskelijaa (opiskelijamäärä ei tarkasti rajattu)
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 4.9.2013.
Aktiivinen osanotto, äänitteitä sisältävä oppimisportfolio, opintopiiriraportti ja opetusvideon laatiminen.
Max 12 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 4.9.2013.
Luentoihin, itsenäiseen materiaalinkeruuseen ja kirjallisuuteen perustuva kirjallinen raportti.
Max 12 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 4.9.2013.
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt sekä kokoava essee oppimisesta.
Max 12 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 2.9.2012.
Aktiivinen osallistuminen, havainnointiraportit Moodlessa, kirjalliset suunnitelmat.
Max 7 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy pe 6.9.2013.
Aktiivinen osanotto kokoontumisiin ja niissä käytäviin keskusteluihin, kirjallinen seminaariesitelmä (tutkimussuunnitelma), sen suullinen esittely ja puolustaminen tieteellisessä keskustelussa sekä toisen opiskelijan seminaariesitelmän opponointi.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 29.9.2013.
The aim of the course is that the students will - familiarize with discourses of education and schooling in different historical and cultural contexts, related to transforming struggles about economical and political hegemony - engage in contemporary idea-historical debates and research about meanings and functions of education
Max 20 students.
Enrolment in NettiOpsu at the latest on Wednesday September 29th 2013.
.
Opintojakso kuuluu kasvatustieteiden yksikön (EDU) opetusohjelman lisäksi myös yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön (YKY), viestinnän, median ja teatterin yksikön (CMT) ja informaatiotieteiden yksikön (SIS) opetustarjontaan. Tarkemmat tiedot jakson sisällöistä ja toteutustavasta löytyvät opintojakson koodin SOS10.8.3 Uudet lukutaidot ja wikioppiminen kautta.
Max 12 opiskelijaa
Huom! Tämä opintojakso on tarkoitettu ainoastaan Kuvataiteen opetettavan aineen (60 op) opintoihin hyväksytyille opiskelijoille.
NettiOpsun kautta.
Kurssin suoritusohjeet kerrotaan ensimmäisellä luentokerralla.
Opintojakso toteutetaan pääasiassa verkko-opintoina Wikiopistossa:
http://fi.wikiversity.org/wiki/Mediakasvatus_ja_uudet_lukutaidot
Lisäksi:
1. Aloitustilaisuus ma 21.10. klo 14-16
2. Loppuseminaari pe 13.12. klo 9-15
This course is a hands-on introduction to the practices of media education for social change. Having the fields of development communication (DevCom) and communication for social change (CFSC) as a backdrop, the students will be introduced to the history, the theory and the practices of media-educational interventions for social change around the world. In addition, the students will work in groups to plan media education projects for social change. This practical exercise is meant to provide the students with the simulated experience of planning pedagogical-interventional strategies and also to be critical about the challenges that arise in the implementation of this kind of project.
This course consists of (1) weekly mandatory readings, (2) discussions in class and (3) group work. In order to pass the course, the students are expected to be active in the three kinds of activities. Moodle will be used to circulate the texts and as platform for group discussions.
There is room for max 15 students in the course.
NettiOpsulla.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 29.9.2013.
2 ryhmää. Max 16 opiskelijaa /ryhmä.
Kurssilla käsitellään kasvatusinstituutioiden kulttuuristen käytäntöjen ja tilojen tutkimista sekä etnografiaa erityisenä lähestymistapana instituutioiden tutkimukseen.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 29.9.2013.
Kurssi koostuu 7 tapaamiskerrasta. Luento-opetus 18 h, luentojen välissä lukemistehtäviä sekä havainnointi- ja analyysitehtäviä.
Kurssille mahtuu max. 16 opiskelijaa.
Kurssilla syvennetään laadullisten tutkimusmenetelmien osaamista tutustumalla laadullisen asennetutkimuksen perusteisiin. Laadullista asennetutkimusta voidaan hyödyntää asenteiden tarkastelun lisäksi monin tavoin mm. arvojen ja käsitysten tutkimuksessa. Kurssilla perehdytään laadullisen asennetutkimuksen teoreettisiin ja metodologisiin lähtökohtiin, aineistonkeruuseen etenkin haastatteluissa käytettävien väittämävirikkeiden avulla ja aineiston analyysiin.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta su 29.9.2013 mennessä.
Kurssi sisältää lähiopetusta (24 tuntia) ja verkko-opetusta Moodlessa (6 tuntia). Jakso suoritetaan laatimalla pienryhmissä kaksi oppimistehtävää.
Kurssille mahtuu max. 20 opiskelijaa.
Kurssilla syvennetään osaamista kvalitatiivisen tutkimuksen tekemisessä sekä tutkimusprosessin kokonaisuuden hahmottamisessa, tutkimushaastattelujen tekemisessä, haastatteluaineiston keräämisessä ja kerätyn haastatteluaineison analysoinnissa. Kurssi on tarkoitettu tutkimushaastattelujen toteuttamisesta kiinnostuneille opiskelijoille.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta ke 20.11.2013 mennessä. Kurssille otetaan max. 20 opiskelijaa.
Kurssi koostuu luennoista, harjoituksista ja välitehtävistä sekä kurssiesseestä. Kurssin suorittaminen edellyttää lähiopetukseen osallistumista ja välitehtävien sekä esseen palauttamista.
Max 40 opiskelijaa.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 8.12.2013.
Opetuksen suorittamistapa: Osallistuminen opetukseen JA essee
Pantzarin ryhmän lisäksi tulossa kevätlukukaudella vielä toinen ryhmä. Tätä ryhmää varten on oma ilmoittautumisensa myöhemmin tammikuussa.
Kurssille mahtuu max. 20 opiskelijaa
Max 20 students.
Enrolment in Nettiopsu not later than Sunday January 12th.
Max 25 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 8.12.2013
Ilmoittautuminen NettiOpsussa päättyy su 8.12.2013.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa päättyy su 8.12.2013.
Ryhmään valinnasta ilmoitetaan tammikuun 2014 alussa. Tulossa kaksi ryhmää, joihin mahtuvat mukaan 8.12.2013 mennessä ilmoittautuneet.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti.
Max. 20 opiskelijaa / ryhmä
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 8.12.2013.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 8.12.2013.
Max 20 opiskelijaa/ryhmä
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 8.12.2013.
Ensimmäinen kokoontumiskerta ma 20.1. pakollinen kaikille. Kokoontumiskerralla opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään (Ryhmä 1: Lindén, ryhmä 2: Ylöstalo)
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 8.12.2013.
NettiOpsulla.
Maisteriopiskelijoilta edellytetään, että kandiopinnot on tehtynä (ei koske vaihto-opiskelijoita).
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 12.1.2014.
Max 16 opiskelijaa.
Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on aineopintojen kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät -kurssin suorittaminen.
Kurssille mahtuu max. 20 opiskelijaa
Opintojaksolla käsitellään seuraavia asioita: Millainen kirjoittaja olen? Millainen on eettinen tutkimusteksti? Miten teoria ja empiria taipuu vuoropuheluksi? Miten päästään tutkimuksen dokumentoinnista argumentoivaan tekstiin? Mikä on havainnollistamisen tehtävä tutkimustekstissä ja miten eri tavoin sitä voi tehdä? Mikä tekee kvalitatiivisesta tutkimustekstistä ainutkertaisen? Miksi tulokset ja johtopäätökset esitetään yleisellä tasolla yhdessä teorian avulla yhteiskunnallis-kulttuurisessa kontekstissa ja kasvatustieteen katsannosta.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta su 9.2.2014 mennessä. Kurssille otetaan max. 16 opiskelijaa.
Pienryhmäopetus 30 h. Työskentelytapana learning by doing: Opettajan alustukset sekä niihin liittyvät harjoitukset yksilö- ja ryhmätyönä oppitunneilla.
Max. 16 opiskelijaa.
Vaihtoehtoinen suomenkielinen suoritustapa, kirjallisuustentti.
Book exam for international students as a part of studies in Multicultural Study Programme in Education. Independent study of reading the required literature and taking an examination on set study materials on general examination days (see below) of the School of Education.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 2.2.2014.
Vaihtoehtoinen suoritustapa, kirjapaketti (suomeksi):
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (eds.), Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer. 2002.
Räsänen, R. & San, J. (eds.), Conditions for Intercultural Learning and Co-operation. FERA. 2005.
As a part of Multicultural Study Programme in Education (in english):
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (Eds.), Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer. 2002.
Jokikokko, K., Teachers' intercultural learning and competrence. Acta Universitatis Ouluensis (114). 2010. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
Opetussuunnitelma on perinteisesti ymmärretty kapeana aine- ja tuntijakoa ohjaavana suunnitelmana. Kurssilla sen sijaan käsitellään opetussuunnitelmaa kasvatuksen ja koulutuksen kentän kattavassa laajassa merkityksessä. Tämä pitää sisällään opetussuunnitelma-ajattelun historialliset, poliittiset, tieteelliset ja taloudelliset kytkennät niin kansallisessa kuin ylikansallisessa yhteydessä. Opetussuunnitelma asiakirjana on näin ollen vahvasti poliittinen muodoste, joka rakentuu tradition, tutkimustiedon ja poliittisten suhdanteiden ajallisesti ja paikallisesti määrittelemänä sekä historiallisesti vaihtelevana tekstikoosteena.
Ilmoittautuminen päättyy su 16.2.2014 mennessä.
Opintojaksolle otetaan max. 20 opiskelijaa
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa kevätlukukaudella 2014 on kirjatentti, joka suoritetaan sähköisenä tenttinä. Tenttiä voi suorittaa 16.5.2014 asti. Tentin vastaanottaja on Jani Pulkki (jani.pulkki@uta.fi).Tenttimateriaali on saatavilla Antti Saarelta (Virta, h.353, antti.w.saari@uta.fi)
NettiOpsun kautta.
Sama opintojakso opetetaan englanniksi II periodissa.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa viimeistään su 2.2.2014.
Max 12 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy 2.2.2014.
Aktiivinen osanotto kokoontumisiin, suullinen ja kirjallinen esitelmä.