SOSIAALITYÖN KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN JA ESSEIDEN VASTAANOTTAJAT 2016-2017 Kirjallisuuskuulustelut suoritetaan sähköistä tenttipalvelua käyttäen. Tarkista opinto-oppaasta jaksokohtaisesti onko essee jakson mahdollinen suoritusmuoto.
SYVENTÄVÄT OPINNOT, opintojakson vastuuopettaja ja kokonaismerkinnän antaja: Timo Harrikari
STYS1A Sosiaalityön teoriahistoria 5 op, Timo Harrikari
STYS1B1 Päätöksenteko lastensuojelussa 5 op, Vera Virolainen
STYS1B2 Osallisuudet, oikeudet ja vastuut palvelujärjestelmäkohtaamisissa 5 op, Rosi Enroos
STYS1B3 Professionaalisuus käytännöissä ja käytäntötutkimus 5 op, Timo Toikko
STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena 5 op, Hannele Forsberg
STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus 5 op, jakson vastuuopettaja Aino Ritala-Koskinen, esseen (5 op) vastaanottaja Sinikka Forsman, ks. ohjeet
STYS3A Orientaatio tutkielman tekemiseen 5 op, esseen (5 op) vastaanottaja Arja Jokinen
STYS3B1 Konkreettinen sosiaalitutkimus 5 op, Suvi Raitakari
STYS3B2 Ammatillisen vuorovaikutuksen ja tekstien tutkimus 5 op, Arja Jokinen
STYS3B3 Havainnot ja kokemukset 5 op, Vera Virolainen
Sosiaalityön tutkinto-ohjelman orientaatio kaikille uusille opiskelijoille ti 30.8.klo 13.15-16.00, Väinö Linna -sali.
Luentosarjassa käsitellään tärkeitä yliopisto-opiskeluun ja oppimiseen liittyviä teemakokonaisuuksia ja se on tarkoitettu syksyllä 2016 sosiaalityön tutkinto-ohjelmassa opintonsa aloittaville uusille opiskelijoille.
Ke 31.8 klo 9.15-13 (Linna K103)
9.15-10.30 HOPS ja opintojen suunnittelu
(Hanna Carroll, Tarja Pösö)
10.45-11.45 Oppimisympäristöt ja opiskelukäytännöt sosiaalityössä (Katja Kuusisto, Aino Ritala-Koskinen)
12.00-13.00 Tieteellinen kirjoittaminen ja lukeminen
(Timo Harrikari)
Kurssilla syvennytään moniammatillisessa toimintaympäristössä tapahtuvan erikoissairaanhoidon sosiaalityön ydinkysymyksiin. Opintojakso toteutetaan ongelmalähtöisen oppimisen (pbl) menetelmällä opetus- ja tutkimusklinikkayhteistyönä Tampereen yliopistollisen sairaalan sosiaalityön kanssa. Opiskelu kurssilla koostuu ryhmän pbl-istunnoista (noin kahden viikon välein) sekä istuntojen välissä tapahtuvasta itsenäisestä työskentelystä. Itsenäinen työskentely sisältää perehtymistä oppimistehtävän mukaiseen tutkimuskirjallisuuteen (sis. myös omaa tiedonhakua), havainnointia Taysissa sekä kirjallisen koosteen vastauksena oppimistehtävään. Kunkin kontaktiopetuskerran jälkeen opiskelijan tulee varata aikaa itsenäiseen työskentelyyn n. 25 tuntia, joka sisältää 8 tuntia (yhteen tai kahteen päivään ajoittuvana) havainnointia Taysissa. (Yhteensä siis n. 100 tuntia.) Omasta oppimisprosessista kirjoitetaan kurssin ajan sähköistä reflektiopäiväkirjaa. Kurssin lopuksi kirjoitetaan n. 5-7 liuskan kokoava oppimisreflektio. Kurssilla on käytössä moodle-alusta.
E-lomakkeella viimeistään 6.9.2016.
Opiskelija suorittaa pätevän sosiaalityöntekijän ohjauksessa kolmen kuukauden työharjoittelun sosiaalityön asiakas-, hallinto-, kehittämis- tai tutkimustehtävissä, sisällyttää harjoitteluunsa kehittämistehtävän ja laatii harjoittelustaan analyysin.
Harjoittelun alussa opiskelija laatii yksilöllisen HOPSin, johon sisältyy kehittämistehtävä. Opiskelija raportoi kahden viikon välein harjoittelustaan moodlessa ja osallistuu keskusteluun muiden opiskeljoiden raporttien pohjalta. Opiskelija kirjoittaa harjoittelustaan analyysin valitusta teoreettisesta näkökulmasta ja reflektoi analyysissa omaa oppimistaan. Opiskelija esittää harjoittelustaan analyysin seminaarissa ja osallistuu oma esitys mukaan lukien 20 analyysin käsittelyyn. On suositeltavaa integroida gradun teemoja tai aineistonkeruuta harjoitteluun.
Opintosuoritusten täsmälliset ohjeet ovat nähtävillä harjoittelun moodlessa, jonne opiskelijat liitetään syyskuussa harjoitteluun ilmoittautumisen yhteydessä.
Infoseminaari on pakollinen kaikille vuonna 2017 jakson suorittaville.
Harjoittelu on mahdollista suorittaa ympäri vuoden yhtäjaksoisena 3 kk työjaksona. Harjoittelun moodle on käytössä ympäri vuoden.
STYS3A tulee olla suoritettuna ennen tutkielmaseminaarin aloittamista tai se tulee suorittaa samanaikaisesti seminaarin kanssa. Maisterintutkinnon aiemmin suorittaneiden ei tarvitse suorittaa kohtaa STYS3A, mutta he ovat halutessaan tervetulleita osallistumaan luennoille.
Ilmoittautuminen e-lomakkkeella kevään 2017 tutkielmaseminaariryhmiin alkaa to 1.12.2016 klo 17.00 ja päättyy 15.12.2016 klo 16.00.
HUOM. STYS3C Tutkielmaseminaarin (15 op) voi aloittaa sekä syys- että kevätlukukauden alussa. Ilmoittautuminen on etukäteen ja siitä informoidaan erikseen ennen lukukauden alkua.
Graduvauhditus on suunnattu opiskelijoille, joiden tutkielmaseminaarista on kulunut yli kaksi vuotta. Vauhditusseminaarissa on mahdollisuus esitellä pro gradu -työn nykyvaihetta, saada siitä ryhmän palautetta ja vinkkejä tutkielman eteenpäin viemiseen. Seminaariin osallistuminen on vapaaehtoista
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 8.-22.8.2016.
Keskeiset työskentelymuodot ovat yhteiset luennot ja niihin liittyvien tekstien lukeminen sekä näiden käsittely lukupiiriryhmissä.
Sosiaalityön tutkinto-ohjelman opiskelijat: kurssi korvaa opinto-oppaan kohdan STYS3B2 Ammatillisen vuorovaikutuksen ja tekstien tutkimus, 5 op.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 19.9.-10.10.2016.
Lasten monipaikkainen asuminen -kurssi on vaihtoehtoinen jakson STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena –kirjallisuudelle.
Luentoseminaarin aikataulu:
Seminaarityyppiseen opetukseen voidaan ottaa max 25 opiskelijaa. Ilmoittautuminen opintojaksolle on sitova.
Luentoseminaari
Kurssilla tarkastellaan luovien menetelmien ja erilaisten aineistojen käyttöä sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa. Kurssin aikana pohditaan, kuinka esimerkiksi eriarvoisuutta voidaan tarkastella ja tutkia kuvallisin keinoin, fiktion avulla tai esim. tarinoiden välityksellä. Kurssin toteutuksessa keskeistä on kokemuksellinen ymmärtäminen ja yhdessä oppiminen.
Kurssi koostuu neljästä luennosta, seminaaritapaamisista ja välitehtävistä. Luennot pidetään Porissa ja luentoja seurataan samanaikaisesti Tampereella (Linna 5014). Seminaariryhmät (max 15 opiskelijaa/ryhmä) kokoontuvat Porissa ja Tampereella.
Luennot:
10.1. 2017 Johdanto luoviin menetelmiin (Eriikka Oinonen & Riikka Korkiamäki)
31.1.2017 Visuaaliset aineistot ja menetelmät (Riikka Korkiamäki & Riikka Turtiainen)
14.2.2017 Laululyriikka tekstiaineistona (Eriikka Oinonen)
28.2. 2017 Kehollisuus tutkimuksessa (Petri Hoppu)
Kurssi korvaa 5 op sosiaalityön maisteriopintojen opetussuunnitelman kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat tai 5op kohdasta Sosiaalityön maisteriopintojen valinnaiset opinnot. Sosiaalitieteiden maisteriopinnoissa kurssi korvaa opetussuunnitelman kohdan SOSM5.1 Sosiaalitieteiden tutkimusmenetelmät 5 op.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 1.-16.12.2016.
Korvaa 5 op valinnaisista opinnoista.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 1.-16.12.2016.
Kurssilla luennoivat vaihtuvat opettajat eri sosiaalitieteiden oppiaineista. Luentojen lisäksi kurssilla käsitellään oheistekstejä. Suoritustapana luentoja ja oheistekstejä hyödyntävä luentopäiväkirja.
Kurssille mahtuu maksimissaan 30 opiskelijaa. Jouduttaessa tekemään karsintaa käytetään kriteereinä opintojen vaihetta ja opintopistemäärää.
Ilmoittautuminen e-lomakkeella
Logopedian, Psykologian ja Sosiaalityön pääaineopiskelijoille vaihtoehtona on klinikkakurssi periodilla IV tai kirjatentti. Muille opiskelijoille suoritusvaihtoehtona on kirjatentti. Kirjatentti on avoinna 6.3.-28.5.2017. Vastuuopettaja Anneli Kylliäinen.
Klinikkakurssilla tutustutaan moniammatillisissa pienryhmissä perheeseen, jossa on kielihäiriöinen lapsi/nuori. Suunnitellaan perheen tapaamiset, osallistutaan oman alan työnohjaukseen, tavataan vanhempia ja lasta/nuorta ja kootaan havainnot yhteen moniammatillisesti. Lisäksi kerrotaan ja keskustellaan kokemuksista loppuseminaarissa ja laaditaan ryhmän yhteinen loppuraportti.
Ilmoittautuminen 20.2.2017 mennessä e-lomakkeella.
Suositellaan suoritettavaksi kanditutkinnon suorittamisen jälkeen. Psykologian opiskelijoilta edeltävinä opintoina PSYS2 Lasten arviointi ja sosiaalityön opiskelijoita STYA3 Sosiaalityön taidot.
Sosiaalityön tutkinto-ohjelman opiskelijoilla kurssi korvaa opinto-oppaan jakson STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus
Community-based, Participative Qualitative Research is aninnovative course that builds on qualitative research to add a community focus that can engage organizations and people meaningfully as partners in research projects that are of interest and significance to them. The community partners add their ideas to the research design and collaborate with the student or academic researchers to develop a project that will be of use to both. In many cases such research may be for a graduate student’s research project or a degree, a faculty member’s community project work and may add to a community organization’s knowledge about how to carry out evaluation of programs and services or to assess needs for new or better services. The course will not enable students to go beyond developing an idea for a research project but it will provide information on how community-based qualitative research could be useful and applied in community projects. Often such projects can also be stimulating and empowering for those who participate.
Students will be asked to do some preparatory reading in qualitative research and participative methods in research prior to the start of the course and to read material for each class session. There will be some short class lectures, video clips, small group and class discussions and experiential activities during each of the class sessions.
The course is aimed at students who have prior knowledge of qualitative research. It is suitable for students who are completing their intermediate studies, or doing advanced or PhD studies.
The course consists of 6 class sessions.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 20.2.-2.3.2017.
Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla 20.2.-2.3.2017.
Kurssille otetaan rajattu määrä opiskelijoita: 20 paikkaa on varattu sosiaalityön tutkinto-ohjelman opiskelijoille ja lisäksi kurssilla on 10 opiskelijan kiintiö Tampereen yliopiston yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön Ammatillinen vuorovaikutus -teemaopintoja opiskeleville opiskelijoille. Etusijalla ovat sosiaalityön tutkinto-ohjelman opiskelijat ja Tampereen yliopiston Ammatillisen vuorovaiktuksen -teemaopintoja opiskelevat syventävän vaiheen opiskelijat, jotka tekevät pro graduaan vuorovaikutuksen tutkimuksen menetelmin. Kurssille valintaan liittyy myös ennakkotehtävä.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 20.2.-2.3.2017.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 20.2.-2.3.2017.