Ilmoittautumisohjeet lähetetään uusille opiskelijoille hyväksymiskirjeen mukana.
Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille perustiedot korkeakouluopiskelusta yleensä ja erityisesti opiskelusta Tampereen yliopistossa, johdattaa oman pääaineen koulutustavoitteisiin ja opintojen suunnitteluun.
Opiskelija laatii ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jonka yhteydessä varmistetaan muun muassa tutkinnon rakenne ja aineyhdistelmä. Henkilökohtainen opintosuunnitelma on ennen kaikkea opiskelijan oma opintojen suunnittelun apuväline, jonka laatimiseen hän saa ohjausta omalta pääainelaitokseltaan sekä tiedekunnan opintoneuvonnasta
Kurssi korvaa yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan yhteisten opintojen kurssin "Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä". Kurssi on avoin kaikille yliopiston opiskelijoille.
Opintojakson tarkoituksena on esitellä Tampereen yliopistossa tehtävän tutkimuksen näkökulmasta niitä kysymyksiä ja vastauksia, joita eri tieteenaloilla viriää. Kurssin tavoitteena on virittää tiedekunnan uudet opiskelijat tarkastelemaan yhteiskunnallisia ongelmia ja yhteiskuntatieteiden näkökulmia niihin. Kurssi tarjoaa yhteiskuntatieteellisen yleissivistyksen alkeet: se johdattaa opiskelijat tiiviissä muodossa yhteiskuntatieteen tapaan jäsentää nykymaailmaa ja esittelee käsitteitä, joilla eri tieteenalat osallistuvat ajankohtaiseen keskusteluun. Kurssin käytyään opiskelijalla on tuntuma siihen, miten yhteiskuntatieteissä tarkastellaan ja käsitteellistetään ajankohtaisia kysymyksiä.
Luentojen tavoitteena on siis kuvata ja valaista sitä, millä tavalla yhteiskuntatiede käsitteellistää ilmastonmuutosta juuri omilla ajatusvälineillään, asettaa sitä koskevia kysymyksiä ja tuottaa näihin vastauksena jonkinlaista tietoa yhteiskunnan tilasta, toiminnasta ja muutoksesta. Samalla mietitään sitä, millainen panos yhteiskuntatieteellä ilmiötä koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa on tai voisi olla.
Luentosarjan ohjelma:
6.9. Johdanto ja orientaatioita
Professori Risto Kunelius (klo 14.15-15.30)
6.9. Ilmastopolitiikka ja biosfääripolitiikka
Professori Yrjö Haila, ympäristöpolitiikka (klo 15.45-17.00)
13.9. Kohti pirstoutuvaa vai yhtenäistä globaalia ilmastonmuutoksen hallintaa?
Yliassistentti Eero Palmujoki, kansainvälinen politiikka (klo 14.15-15.30)
13.9. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kansainväliseen politiikkaan arktisella alueella
Tutkija Teemu Palosaari, rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus (klo 15.45-17.00)
20.9. Ilmastonmuutos ja hyvinvointi: Länsimaisen arkielämän politiikka
Tutkija Liisa Häikiö, sosiaalipolitiikka (klo 14.15-15.30)
20.9. Ilmastomyönteisen toiminnan sosiaalipsykologiset esteet ja mahdollisuudet
Tutkija Jaana-Piia Mäkiniemi, sosiaalipsykologia (klo 15.45-17.00)
27.9. Aasian talous
Lehtori Jukka Lahtinen, johtamistieteet (klo 14.15-15.30)
27.9. Hyvää ja kaunista? Ilmastopuhe yritysten yhteiskuntavastuuraportoinnissa.
Tutkijatohtori Matias Laine, Yrityksen laskentatoimi (Taloustieteiden laitos) (klo 15.45-17.00)
4.10. Ilmastonmuutos ja journalismi
Professori Risto Kunelius, tiedotusoppi (klo 14.15-15.30)
4.10. Ilmastonmuutos, energiapolitiikka ja kuluttajakansalaisen vaikutusmahdollisuudet
Professori Ilkka Ruostetsaari, valtio-oppi (klo 15.45-17.00)
11.10. Tampereen kaupungin ilmasto- ja energiapolitiikka
Ympäristöpäällikkö, FT Kaisu Anttonen, Tampereen kaupunki (klo 14.15-15.30)
Loppukeskustelu
Suoritustapa: Opiskelijat suorittavat kurssin omilla ainelaitoksillaan eri tavoin, esimerkiksi laitoksen opettajalle palautettavalla oppimispäiväkirjalla. Ks. kunkin oppiaineen opintosuunnitelma kohdasta YTYH1.
Suoritusohje politiikan tutkimuksen laitoksella:
Kurssi suoritettaan kirjoittamalla luennoista oppimispäiväkirja, jonka ohjeellinen pituus on noin 10 sivua (kansilehti ja mahdollinen lähdeluettelo poislukien). Oppimispäiväkirjassa on käsiteltävä asioita vähintään 8 eri luennosta, kun luentoja on yhteensä johdantoluento + 10 temaattista luentoa. Luennoitsijoita on pyydetty kunkin luennon lopussa esittämään jokin kysymys ohjaamaan oppimispäiväkirjan pohdintaa. Kansainvälisen politiikan opiskelijat voivat tämän sijasta tai lisäksi tarkastella oppimispäiväkirjassaan ilmastonmuutosta globaalina ilmiönä luentojen pohjalta.
Kirjallisen esityksen laadinnasta ja oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta tarkat ohjeet löytyvät laitoksen internet-sivuilla olevasta oppaasta, osoitteesta: http://www.uta.fi/laitokset/politiikka/opiskelu/Kirjallisten_esitysten_laadintaopas_2010.pdf . Perehdy erityisesti lukuihin 2-4, joista lukuun 2 oppimispäiväkirjan osalta ja kokonaisuudessaan lukuihin 3 Kirjallisten esitysten muoto ja rakenne ja 4 Esityksen ulkoasu. Jos käytät oppimispäiväkirjassasi myös muita lähteitä kuin luentoja, perehdy myös viittaus- ja lähdeluettelotekniikkaan luvussa 5.
Oppimispäiväkirjan tarkoituksena ei ole referoida luentoja, vaan kiteyttää ja jäsentää kurssin sisältöjä annetun teeman sekä itse valittujen kysymysten ja näkökulmien kautta. Tärkeää on miettiä, mikä on oleellista ja merkittävää käsiteltävissä asioissa, rakentaa siitä omaa käsitystään ja samalla arvioida omaa ajatteluaan ja oppimistaan. Tavoitteena on muodostaa oman näkemys käsiteltävistä asioista. Oleellista oppimispäiväkirjassa on pohdiskeleva ja arvioiva ote: tavoite on analysoida ja pohtia käsiteltäviä asioita eri näkökulmista. Oleellisen tärkeää on myös perustella näkemyksensä.
Oppimispäiväkirjassa tulee esittää viittaukset luennolla käsiteltyyn, esim. ?Luennossaan 13.9.2010 Palmujoki toteaa?? TAI ?Kuneliuksen mielestä? (luento 4.10.2010)?. Eli viittauksessa on näyttävä KUKA näin sanoi ja MILLOIN (millä luennolla) näkemys esitettiin.
Oppimispäiväkirjassa lisämateriaalin käyttö luentojen ohella on sallittua, mutta sitä ei vaadita. Mikäli käytät muita lähteitä kuin luentoja, tutustu myös viittaus- ja lähdeluettelotekniikkaan laitoksen ohjeessa kirjallisten esitysten laadinnasta (ks. yllä). Muu kuin luentomateriaali on merkittävä lähdeluetteloksi oppimispäiväkirjan loppuun ja tekstin sisällä on käytettävä viittauksia.
ARVIOINTI:
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hylätty-5. Hyväksyttyyn tulokseen vaaditaan pohdintaa vähintään 8 luentokerralta sekä laitoksen ohjeiden noudattamista esityksen rakenteen ja ulkoasun osalta (ks. yllä). Lisämateriaalin käyttö ei suoraan vaikuta arviointiin.
Oppimispäiväkirjat lähetetään viimeistään perjantaina 29.10. sähköpostilla osoitteisiin:
Kansainvälinen politiikka: johanna.kentala@uta.fi.
Valtio-oppi: rauli.mickelsson@uta.fi
Suoritusohje psykologian laitoksella:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Suoritusohje sosiaalitutkimuksen laitoksella:
Kurssi suoritetaan laatimalla luennoista oppimispäiväkirja. Sen laadinnassa noudatetaan sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeita, jotka löytyvät sosiaalitutkimuksen laitoksen sivuilta: http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopk.php. Luentopäiväkirja palautetaan 28.10.2010 mennessä paperiversiona Irmeli Järventien työhuoneen oven viereiseen lokeroon (Linna 5. krs huone 5067) tai postitse: Sosiaalitutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Puuttuvia luento-osuuksia hyväksytään 10% eli yksi luento.
Suoritusohje sosiaalityön tutkimuksen laitoksella:
Kurssin luentopäiväkirjan laatimisessa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luentopäiväkirjan palautus 26.10.2010 mennessä paperiversiona Tarja Vierulan työhuoneen (Linna 6083) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.Luentopäiväkirjan arviointi: hyväksytty/hylätty, palaute: Mikäli haluat suullista palautetta, varaa aika sähköpostitse tarja.vierula@uta.fi
Suoritusten vastaanottajat tiedotusopin laitoksella:
- kandidaatin tutkintoa opiskelevat (TIEDP2 Media-analyysin essee, ohjatusti):
erikoistutkija Katja Valaskivi
- maisterin tutkintoa opiskelevat (suoritus oppimispäiväkirjalla, itsenäisesti, ks. ohje):
yliassistentti Iiris Ruoho
Suoritusohje Tampereen yliopiston Porin yksikössä:
Luentopäiväkirjan palautus 26.10.10 mennessä paperiversiona Heli Valokiven työhuoneen (E117) ovilokerikkoon tai postitse: Heli Valokivi Tampereen yliopiston Porin yksikkö, PL 181, 28101 Pori. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Ks. luentopäiväkirjaohje täältä: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Opintojakso koostuu osajaksoista TILTY1A Tilastotieteen perusteet 3 op ja TILTY1B SPSS:n perusteet 2 op. Huom. SPSS-harjoitustyön teko jatkuu II periodin alussa.
Opiskelija paikantaa kurssin avulla itsensä osaksi tieteellisen ajattelun ja yliopistoinstituution historiallisia suhteita, kehityskulkuja ja nykyisiä käytäntöjä. Opiskelija omaksuu myös välineitä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkintaan, selittämiseen ja ymmärtämiseen tutkimuksellisin keinoin. Tavoitteena on, että kurssi innostaa opiskelijaa näkemään itsensä yliopistoinstituution ja tutkimuksellisten käytäntöjen aktiivisena toimijana ja tarjoaa näkökulmia siihen, mikä on yliopiston ja yhteiskuntatieteellisen tiedon merkitys yhteiskunnassa.
Sisältö
- yliopisto tieteiden historiassa
- yliopiston ideat ja ulottuvuudet
- yliopisto akateemisen opiskelun ja tieteellisen tutkimuksen käytäntönä
- yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja asema yhteiskunnassa
- tutkimuksen etiikka ja tavoitteet
Politiikan tutkimuksen laitoksen ohjeet:
ks. YTYH2 Moodle ja politiikan tutkimuksen laitoksen oppimispäiväkirjaohje
Porin yksikön ohjeet:
Kirjoita pohdiskeleva kirjoitus luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Hyvä luentopäiväkirja ei ole pelkkää luennon sisällöön referointia, vaan luentopäiväkirjassa voi pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintoja. Syvyyttä ja elämänmakua päiväkirjaan saat, jos peilaat opittua myös oman kokemuksesi kautta ja/tai havainnollistat esitystäsi esimerkeillä elävästä elämästä.
Luontopäiväkirja voi edetä kronologisesti luentorunkoa noudattaen, mutta kiinnitä silloin erityisesti huomiota siihen, ettei kirjoituksesta tule liian referaattimainen. Mikäli käsittelet jokaista luentoa erikseen sisällytä silloin luentopäiväkirjaan vähintään sivun mittainen johdanto, jossa teet yhteenvetoa luentosarjasta ja sen keskeisistä teemoista. Toinen vaihtoehto luentopäiväkirjan kirjoittamiseen on valita luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsentää kirjoitus niiden pohjalta. Kiinnitä tällöin huomiota siihen, ettet keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan keräät aineksia pohdintoihisi eri luennoista. Molemmissa tapauksissa on hyvä käyttää väliotsikoita jäsentämään kirjoitusta.
Hyväksytyt luentopäiväkirjat arvostellaan asteikolla 1-5. Hyvä arvosana (3-4) edellyttää, että opiskelija on sisäistänyt luentojen pääsisällöt ja kykenee niiden pohjalta laatimaan jäsennellyn kirjoituksen sekä luomaan myös oman suhteen kirjoittamiinsa asioihin. Paras arvosana edellyttää työltä edellisten ominaisuuksien lisäksi innovatiivisuutta ja edellistä syvällisempää / laaja-alaisempaa otetta. Yltääkseen parhaaseen arvosanaan tekstin on oltava myös kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
Luentopäiväkirja kirjoitetaan koneella ja tekstillä tulee olla pituutta 8-10 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12 ja kunnon marginaaleilla).
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Jukka Niemelän työhuoneen oven vieressä vieressä lokeroon.
Psykologian laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeet
Kirjoita pohdiskeleva oppimispäiväkirja luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Valitse luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsennä kirjoitus niiden pohjalta. Älä kuitenkaan keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan kerää aineksia pohdintoihisi kaikista eri luennoista. Pohdiskelevuus tarkoittaa, että oppimispäiväkirja ei ole pelkkää luentojen sisällön referointia, vaan voit pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintojasi. Sopiva määrä on esimerkiksi neljä teemaa, joista kustakin kirjoitat n. 1,5 sivua. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan koneella, ja tekstillä tulee olla pituutta n. 6 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12).
Oppimispäiväkirja arvostellaan hyväksytty/hylätty -periaatteella. Oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Ritva Nätkinin työhuoneen (Linna 6078) oven vieressä olevaan lokeroon.
Sosiaalityön tutkimuksen laitoksen ohjeet:
Kurssin luento-/ oppimispäiväkirjassa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Kirsi Güntherin huoneen (6088) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.
Luento-/ oppimispäiväkirjan palaute: Jos haluat suullista palautetta oppimispäiväkirjasta niin varaa aika sähköpostilla kirsi.gunther@uta.fi
Tiedotusopin laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/kurssimateriaalit/lv10-11/YTYH2opk.html
Opintojakson tavoite on, että opiskelija saa yleiskuvan
yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa käytettävistä
empiirisen tutkimuksen menetelmistä ja tutkimusprosessista eri vaiheineen. Opiskelija tutustuu tutkimisen tekemisen perusteisiin ja oppii ymmärtämään tutkimusongelman merkityksen tutkimusasetelmien, aineistojen ja analyysitapojen valinnalle.
Opiskelija oppii, miten erilaisilla menetelmällisillä
lähestymistavoilla voidaan tarkastella samaa tutkimuskohdetta ja miten eri lähestymistavat tuottavat tutkimuskohteesta erilaista tietoa.
29.10.
Empiirisen tutkimuksen perusjäsennykset ja käsitteet (Marja Alastalo)
5.11.
Empiirisen tutkimuksen prosessi (Marja Alastalo)
12.11.
Kohteesta aineistoksi - erilaiset aineistotyypit (Marja Alastalo & Helena Laaksonen, FSD)
19.11.
Numerotiedon lukutaito (Marja Alastalo)
26.11.
Kokeellinen tutkimus (Kalevi Korpela)
3.12.
Empiirisen tutkimuksen eettiset kysymykset (Marika Enwald)
10.12.
Yhteenveto Yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja käyttö (Marja Alastalo)
17.12. Tentti klo 10-12
Uusintatentti pe 14.1.2011 klo 10-12 PinniB1096.
Suoritusten vastaanottajat laitoksittain, ks. http://www.uta.fi/tiedekunnat/yht/opiskelu/perustutkinnot/yhteisetopinnot/vastuuopettajat.html
Suoritusohje tiedotusopin pääaineopiskelijoille, ks. http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/opintoopas/essee_ohjeet/TIEDAT1B_esseeohjeet/AT1B_esseeohje2010-12.pdf
Luentosarja (yht. 24 h) jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään yhteiskuntatieteiden filosofiaa ja historiaa (12 h)
10.1.-14.2. Heikki Mäki-Kulmala
Toisessa osassa tematiikkaa jatketaan siten, että keskeisten yhteiskuntatieteellisten käsitteiden kautta tarjotaan teoreettinen perspektiivi yhteiskunnallisiin ilmiöihin (12 h).
21.2. Risto Kunelius
7.3. Liisa Häikiö
14.3. Heino Nyyssönen
21.3. Kirsti Lempiäinen
28.3. Markku Ojanen
4.4. Risto Heiskala
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. HUOM! Kurssi on tarkoitettu seuraavien aineiden pääaineopiskelijoille: kansainvälinen politiikka, naistutkimus, psykologia, sosiaaliantropologia, sosiaalipolitiikka, sosiaalipsykologia, sosiaalityö, sosiologia, tiedotusoppi ja valtio-oppi.
Opintojakso koostuu osajaksoista TILTY1A Tilastotieteen perusteet 3 op ja TILTY1B SPSS:n perusteet 2 op. Huom. SPSS-harjoitustyön teko jatkuu IV periodin alussa.
Pienryhmäopetuksen ryhmäjako löytyy tästä linkistä.
Kurssille ilmoittaudutaan kurssin kotisivun kautta.