Opintojaksoilla perehdytään monikulttuurisuuteen ja monikielisyyteen usean eri tieteenalan näkökulmista: mm. sosiaali- ja terveystieteiden, kasvatustieteen, kielitieteen, kirjallisuustieteen ja mediatutkimuksen näkökulmat tarjoavat sekä tapoja käsitteellistää opintokokonaisuuden teemoja että konkreettisia esimerkkejä ajankohtaisista kysymyksistä. Opintojaksoilla perehdytään valtakulttuurin ja vähemmistökulttuurien välisiin suhteisiin, maahanmuuttoon, pakolaisuuteen ja rasismiin, Suomen ja muun Euroopan monikulttuuriseen ja monikieliseen historiaan, Suomen kielipolitiikkaan sekä kulttuurillisiin kuviin ja kertomuksiin.
Kokonaisuuden vastuuopettaja on yliopistonlehtori Maarit Piipponen.
Jakso on lukuvuonna 2018-2019 tarjolla sähköisenä tenttinä. Tentti aukeaa sähköisessä tenttipalvelussa syyskuussa.
Tenttiin luetaan seuraavat tekstit:
Koskinen Kaisa, toim. Tulkattu Tampere. Tampere University Press 2013. Sivut 106-160.
Jakson vastuuopettaja on yliopistonlehtori Maarit Piipponen.
Opintokokonaisuuteen on mahdollista sisällyttää työharjoittelu. Sopivaksi opintoihin liittyväksi työharjoitteluksi voidaan katsoa harjoittelu, joka tukee osaamisen karttumista monikulttuurisuuden ja monikielisyyden kannalta ja joka edistää opiskelijan työllistymisen mahdollisuuksia koulutustaan vastaavalle alalle valmistumisen jälkeen. Työharjoittelujakson minimipituus on kolme kuukautta.
Suoritusohjeet:
1) Suoritetaan työskentelyjakso, joka vastaa vähintään kolmen kuukauden harjoittelua,
2) työharjoittelujakso todennetaan todistuksella (työtodistus tms.) vastuuopettajalle,
3) laaditaan harjoitteluraportti, joka palautetaan vastuuopettajalle.
Työharjoitteluraportin sisältö:
Laaditaan noin 5 sivun raportti, jossa on seuraavat osiot:
Kansilehti:
-kurssin nimi ja koodi, opiskelijan nimi ja opiskelijanumero.
1. Perustiedot:
-työpaikan/organisaation kuvaus
-työtehtävien kuvaus
-harjoittelun kesto.
2. Alan edellyttämät monikulttuuriset ja monikieliset valmiudet.
3. Harjoittelun oppimistavoitteet:
-työharjoittelupaikan valinnan syyt (miten juuri kyseinen harjoittelupaikka liittyi monikulttuurisuuden ja monikielisyyden opintoihisi)
-monikulttuurisuuden ja monikielisyyden opinnoissa omaksuttujen tietojen ja taitojen sekä teoreettisen osaamisen konkreettinen käyttö harjoittelussa.
4. Omien työtehtävien pohdinta:
-oma näkemyksesi harjoittelun kulusta
-oman monikulttuurisen asiantuntijuuden yleinen kehittyminen (esim. mitä osasit ja mitkä tehtävät olivat haasteellisia ja miksi, mitkä taidot olivat vielä puutteellisia)
-pystyikö työtehtäviä kehittämään oman osaamisen pohjalta
-millaisia valmiuksia tulisi vielä kehittää.
5. Palaute:
-harjoittelusta (mahdollisesti) saadun palautteen hyödyntäminen.
6. Muut havainnot ja kokemukset:
-miten harjoittelu vaikutti käsityksiisi monikulttuurisuuden ja monikielisyyden opintojen merkityksestä.
Luennot ja harjoitukset.
Luennot ja oheiskirjallisuus. Oheiskirjallisuus (2 op) suoritetaan luentojen yhteydessä opettajan ohjeistamalla tavalla.
Opiskelija perehtyy pakolaistutkimuksen antropologiseen traditioon ja oppii ymmärtämään pakolaisuuden ja tilallisuuden yhteenkietoutuneisuuden. Opiskelija käsittää lisäksi, miten pakolaisuus on kytköksissä kansallisvaltioiden keinoihin hallita alueitaan ja jakaa oikeuksia.
Kurssi on seminaarimuotoinen ja vaatii aktiivista osallistumista kokoontumiskertoihin sekä itsenäistä työskentelyä kokoontumiskertojen välissä. Opiskelijat kirjoittavat kurssin ajan oppimispäiväkirjaa ja toteuttavat ryhmätyön, joka esitetään viimeisellä kokoontumiskerralla.
Kurssi on suunnattu kandidaatintutkinnon loppuvaiheen ja maisterivaiheen opiskelijoille. Lisäksi kurssivalinnassa suositaan opiskelijoita, joilla on suoritettuna aiempia opintoja muuttoliike ja monikultturisuus –teemakokonaisuudesta.
In recent years, Black, Brown and other racialized people have used different forms of media platforms online and offline (a) to contest racism, (b) to defend racial and ethnic identities and (c) to value social memories and cultural heritages. Directly or indirectly, these actions simultaneously also contest whiteness and push for more plural and decolonized institutions (e.g. universities, media organizations, civil society organizations, development organizations and so on). The “Race, Media and Society” course brings together activists and scholars who theorize and/or act against racism to reflect on the contemporary landscape of anti-racism uses of media in Finland and abroad. The goal of the course is to combine theories and practical experiences that explore the intersections between communication and anti-racism action.
The course is part of the initiatives of the Anti-Racism Media Activist Alliance (ARMA), a three-year project (2018-2020) funded by Kone Foundation.
Opintojakson voi suorittaa 1.-4. periodilla myös sähköisellä kirjatentillä JA tehtävillä. Tentittävä teos on joko
Tenttiäksesi opintojakson toimi seuraavasti:
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu luentojen lisäksi ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Kirjallisuuden voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat oheiskirjallisuuden tenttimällä.
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu myös ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Sen voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat oheiskirjallisuuden tenttimällä.