Opintojaksojen ja -kokonaisuuksien vastuuopettajat ja tenttien vastaanottajat lukuvuonna 2015-2016
Opintokokonaisuusmerkintä syventävistä opinnoista opintosuunnittain (ks. myös ohje kokonaismerkintöjen hakemisesta)
Katja Repo/sosiaalipolitiikka
Johanna Ruusuvuori/sosiaalipsykologia
Turo-Kimmo Lehtonen/sosiologia
Päivi Korvajärvi/sukupuolentutkimus
Laura Huttunen/sosiaaliantropologia
SOSM1 Orientoiva tutkielmaseminaari: seminaarin vetäjä (koordinaattori Jouko Nätti)
SOSM2 Tutkielmaseminaari: seminaarin vetäjä
SOSM3 Pro gradu -tutkielma: tutkielman ohjaaja
SOSM4 Työelämävalmiudet ja asiantuntijuus: Hanna Ojala
SOSM5.1 Sosiaalitieteiden tutkimusmenetelmät: valitun kurssin opettaja, essee-suorituksissa tutkielman ohjaaja
SOSM5.2 Etnografinen tutkimusprosessi: Laura Huttunen
SOSM6.1 Sosiaalipolitiikan teoreettinen ajattelu: Satu Ojala
SOSM6.2 Sosiaalipsykologinen ajattelu II: Eerika Finell
SOSM6.3 Sosiologinen ajattelu II: Turo-Kimmo Lehtonen (opetus klk 2016), tutkielman ohjaaja (essee-suoritukset)
SOSM6.4 Feministisen ajattelun traditiot: Päivi Korvajärvi
SOSM6.5 Sosiaaliantropologian teoreettinen ajattelu: Laura Huttunen
SOSM6.6 Nuorisokysymyksen teoriahistoria: Päivi Honkatukia
Seminaariin sisältyy orientoiva osuus, tutkielman ideapaperi ja hyväksytty tutkimussuunnitelma. Seminaari edellyttää aktiivista osallistumista ja muiden opiskelijoiden työpapereiden kommentoimista.
Opintojakso koostuu:
- Valmennusseminaarista (lukuvuonna 2015-2016 pe 22.1.2016 klo 10-14, ks. tarkempi ohjelma alla)
- Työelämäjaksosta (3 kk), joka voi koostua työharjoittelusta, vapaaehtoistyöstä tai projektityöstä
- Harjoitteluraportista
- Harjoittelun jälkeisestä palauteseminaarista. Palauteseminaareja järjestetään syys- ja kevätlukukausilla noin kerran kuussa. Seminaareihin ilmoittaudutaan kurssin moodlessa.
*
Valmennusseminaarin 22.1.2016 ohjelma
Paikka: PinniA, Paavo Koli -sali
10.15 - 10.45 Asiantuntijuus, työelämävalmiudet ja harjoittelun raportoiminen (Hanna Ojala)
10.45 – 11.30 Harjoittelun käytännöt (Johanna Elo)
11.30 – 12.30 Tauko
12.30 – 13.15 Harjoittelupaikka haussa: osaamisen tunnistaminen, työnhaun viestintä ja työelämäseurantojen tietopohja tukena (Terhi Erkkilä ja Reeta Lehmusoksa, TaY, Työelämäpalvelut)
13.15 – 14.00 Opiskelijoiden kokemuksia harjoittelusta: Tampereen kaupunki (Tuuli Turja) & Simpukka ry (Hanna-Leena Ristimäki)
*
Työharjoittelun hallinnollisista kysymyksistä (tiedotus, harjoittelusopimukset, harjoittelutuki) vastaa opintokoordinaattori Johanna Elo, ks. yhteystiedot täältä.
Vuoden 2016 harjoittelutuen haku on 1.-31.12.2015. Tarkemmat ohjeet viikolla 48 tutkinto-ohjelman sivuilla ja sos-opetus -sähköpostilistalla (ks. ohjeet listalle liittymisestä: http://www.uta.fi/yky/sos/kaytannot/index/sos_opetus_ohje.pdf )
Harjoittelun valmennusseminaariin (22.1.2016 klo 10-14) ilmoittautuminen NettiOpsussa 11.-20.1.2016.
Datasessiossa analysoidaan jatko-opiskelijoiden omia nauhoitettuja ja litteroituja tutkimusaineistoja keskustelunanalyysin, jäsenkategoria-analyysin ja multimodaalisen analyysin välinein. Lisäksi perehdytään ajankohtaiseen kirjallisuuteen ja keskusteluihin.
Aineistojen esittämisaikataulu kootaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Ehdotuksia luettaviksi artikkeleiksi otetaan vastaan koko seminaarin ajan.
Ajankohta: joka toinen maanantai klo 13-15. Ensimmäinen kokoontuminen 5.10.2015, Linna huone 5038-39. Sovitaan syksyn aikatauluista.
Kohderyhmä: jatko-opiskelijat, tutkijat ja maisteriopiskelijat, jotka
käyttävät tutkimuksessaan nauhoitettuja aineistoja.
Kurssi rakentuu johdantoluennosta, tekstimateriaaliin perehtymisestä, ryhmäkeskusteluista ja loppuesseen kirjoittamisesta. Kurssilla perehdytään opettajan kanssa sovittaviin teoreettisiin teksteihin, joita työstetään ryhmässä sekä omakohtaisessa kirjallisessa työssä.
Kurssilla perehdytään erilaisten vuorovaikutus - ja tekstiaineistojen diskurssianalyyttiseen käsittelyyn. Kurssi koostuu luento-osuuksista, niihin liittyvästä seminaarityöskentelystä, pienistä lukutehtävistä ja harjoituksista sekä itsenäisesti (tai parin kanssa) toteutettavasta harjoitustyöstä. Kurssilla on myös ennakkotehtävä (joka ilmoitetaan kurssille hyväksytyille). Kurssin tarkat teemat määrittyvät osallistujien omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti – ne voivat liittyä esim. vuorovaikutuskäytänteisiin, kielen vakuuttavuuteen, kategorioiden käyttöön, valtaan, ideologioihin, emootioihin ja kognitioihin.
Kurssi sopii erityisesti opiskelijalle, joka soveltaa tai aikoo käyttää diskurssianalyysia omassa pro gradu -tutkimuksessaan. Kurssille otetaan 18 opiskelijaa. Etusijalla ovat sosiaalitieteiden maisterintutkinnon opiskelijat. Muutoin opiskelijoiden valinnassa noudatetaan normaalia jonolakia.
-->opiskelijavalinta tehty 6.10. Kurssille oli kova tunku, siksi kurssille valittiin opiskelijoita vähän ilmoitettua enemmän siten, että:
Hyväksyttiin: 1)sosiaalitieteiden maisteriopiskelijoista ne, joilla oli kanditutkielma tehtynä sekä 2) tohtoriopiskelijat.
Jonossa: 3) sosiaalitieteiden opiskelijoista ne, joilla kandi tekemättä.
Hyväksymättä: 4) muiden tutkinto-ohjelmien kandi/maisteriopiskelijat.
Kurssilla tehdään kirjallinen harjoitustyö.
Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti sosiaaliantropologian opiskelijoille ja muille sellaisille sosiaalitieteiden maisteriopintoja suorittaville, jotka ovat aloittamassa tai joilla on työn alla etnografisella tutkimusotteella toteutettava pro gradu -tutkielmahanke.
Opetus järjestetään ja kurssilla suoritettava kirjallisuus valitaan siten, että se kytkeytyy kiinteästi kurssilaisten omiin tutkimushankkeisiin.
Opiskelijoilta vaadittavat suoritukset: aktiivinen osallistuminen opetukseen, kirjalliset tehtävät ja muut harjoitustyöt.
Tässä kurssikokonaisuudessa käsitellään sitä, miten sosiaalipsykologisia teorioita voi hyödyntää ihmisten käyttäytymisen ymmärtämisessä ja vaikuttamistoimenpiteiden suunnittelussa. Kurssin suorittamisen edellytyksenä on I jaksossa suoritettu "Hyvinvointiin vaikuttaminen: Teoriat"-kurssi. Tässä kurssin toisessa osassa havainnollistuu case-pohjaisessa työskentelyssä, miten yksilöiden ja ihmisryhmien käyttäytymisen muutosta voidaan tukea teoria- ja tutkimusnäyttöperustaisin toimenpitein ja miten toimenpiteitä arvioidaan. Caset pohjautuvat mm. terveyden edistämishankkeiden olemassaoleviin tai kehitteillä oleviin hankesuunnitelmiin, joiden kehittämiseen opiskelijaryhmät osallistuvat kurssin puitteissa.
Oppimistavoitteet: Opiskelija…
Oppimismenetelmät: Ongelmalähtöinen oppiminen, pienryhmissä tehdään yhteistyötä terveyttä ja hyvinvointia edistävien hankkeiden kanssa.
Toteutus: lähiopetus toteutetaan ke klo 12-16. Opiskelijan toivotaan varaavan mahdollisuuksien mukaan ma klo 12-14 ryhmän yhteiseen työskentelyyn (tämän lisäksi itsenäistä työskentelyä).
Arviointi: Oppimispäiväkirjat/ryhmätyöskentelyraportit, lopputyö ja -esitelmä (ns. minihankesuunnitelma)
Korvaavuus: SOSM5.1 (maisteriopintojen menetelmäopintojakso), poikkeustapauksissa myös maisteriopintojen valinnaiset opinnot
Osallistumisen edellytys: Osallistunut kurssin ensimmäiseen osaan ”Hyvinvointiin vaikuttamisen teoriat”
Huom. Koska kurssi korvaa 5 op (1 op=n. 27 työtuntia), opiskelijoiden toivotaan varaavan riittävä määrä tunteja kalenteristaan kurssin suorittamiseen: lähiopetuksen osuus on 24 h, jolloin itsenäisen työskentelyn osuus (pienryhmässä ja yksin) on yhteensä noin 100 tuntia.
Intensiivinen opetusvaihe on toinen periodi, jolle valtaosa lähiopetuksesta ajoittuu. Lopputyöt esitetään ja palautetaan yhdellä loppukurssikerralla, joka järjestetään helmikuussa. (Huom. muuta kontaktiopetusta ei siis ole III periodissa). Osa kurssikerroista jo II periodissa tulee olemaan pituudeltaan vain 2 tuntia ja osa kerroista jää väliin, jotta on aikaa omatoimiselle työskentelylle.
Lopullinen aikataulu sovitaan yhteisesti kurssin opiskelijoiden kanssa aloituskerralla 21.10.
Kurssilla käydään läpi pitkittäisaineistojen analysoimisen perusperiaatteita ja perehdytään muutamiin pitkittäisaineistoihin soveltuviin analyysimenetelmiin, kuten trajektorianalyysi, sekvenssianalyysi ja difference in difference.
Kurssi koostuu luento-opetuksesta, harjoituksista ja analyysien demoamisesta. Kurssi järjestetään mikroluokassa, joka ilmoitetaan myöhemmin.
Kurssi toteutetaan kaksipäiväisenä intensiivikurssina 11.-12.11 klo 9.30-16.00.
Kurssin voi suorittaa tekemällä harjoitustyön, jossa sovelletaan jotain kurssilla opeteltua menetelmää. Opetukseen voi myös osallistua ilman suoritusta.
Kurssilla käsittelemme työn ja hyvinvoinnin tutkimuksen ajankohtaisia ilmiöitä: mittaamista, hyvinvointia työssä, työhön sitoutumista, työaikoja, työn ja perheen kytköksiä, työn epävarmuutta ja prekarisaatiota sekä ikäsyrjintää.
Perehdymme kysymysten teoreettisiin taustoihin ja tutkimustietoon. Samalla opiskelemme määrällisiä monimuuttujamenetelmiä ja SPSS -ohjelman käyttöä tilastollisessa tutkimuksessa. Kutakin teemaa analysoidaan eurooppalaisella työoloaineistolla.
Kurssin tavoitteena on vahvistaa monimuuttujamenetelmiin liittyvien perusteiden osaamista ja etenkin määrällisten tulosten tulkintaa, sekä tutustua vertailevaan työelämäntutkimukseen.
Kurssilla on 8 opetuskertaa, jotka sisältävät temaattisen luennon, opetusta määrällisistä menetelmistä sekä käytännön harjoituksia SPSS-ohjelmalla. Käsiteltäviä menetelmiä ovat muun muassa lineaarinen ja logistinen regressioanalyysi sekä kovarianssianalyysi. Opiskelijat tekevät myös maaryhmittäin jaetuissa pienryhmissä harjoitustehtäviä opeteltavista menetelmistä sekä maaryhmittäiset loppuseminaariesitykset.
Ennen kurssin aloituskertaa luetaan vertailevan tutkimuksen tematiikkaan johdatteleva artikkeli, joka jaetaan sähköisesti kurssille valituille ilmoittautumisajan päätyttyä.
Aineistona käytämme laajaa eurooppalaista työoloaineistoa (EWCS) vuodelta 2010, lue lisää http://www.eurofound.europa.eu/surveys/ewcs/2010/index.htm. Kurssin aineistoa ja menetelmiä voi käyttää myös kvantitatiivisten opinnäytetöiden tekemiseen. Lisäksi kurssilla kartutetaan yhteiskuntatieteilijän työllistymisen kannalta tärkeää kvantitatiivisen analyysien osaamista.
Kurssille osallistujilla kannattaa olla SPSS:n perustaidot kuvailevista menetelmistä, kuten jakaumista, muuttujamuunnoksista ja ristiintaulukoinnista. Ensimmäisellä kerralla muistuttelemme kuitenkin näitä kuvailevia menetelmiä. Kurssin ideana on perehtyä tarkemmin monimuuttujamenetelmiin ja syventää opiskelijoiden osaamista määrällisissä menetelmissä.
KURSSIN OHJELMA:
20.10. Teema: kurssikäytännöt, työhön sitoutuminen; menetelmä: kuvailevien menetelmien kertausta (Katri-Maria Järvinen, Tiina Saari)
27.10. Teema: hyvinvoinnin mittaaminen ja kvantitatiiviset menetelmät; menetelmä: faktorianalyysi (Katri-Maria Järvinen)
3.11. Teema: ikäsyrjintä; menetelmä: logistinen regressioanalyysi (Niina Viitasalo)
10.11. Teema: työ ja perhe; menetelmä: varianssianalyysi (Miia Ojanen)
17.11. Teema: työajat; menetelmä: lineaarinen regressioanalyysi (Jouko Nätti)
24.11. Teema: Mikä tekee prekaarin?; menetelmä: varianssianalyysi II (Satu Ojala)
1.12. Teema: vertaileva tutkimus; menetelmä: seminaariesitysten tekemistä (Jouko Nätti)
8.12. Loppuseminaari (paikalla kaikki opettajat)
Jos ilmoittautuneita on enemmän kuin kurssilla paikkoja, valitaan kurssille ensisijaisesti sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelman ja työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelman opiskelijoita.
Jos ilmoittautuneita on enemmän kuin kurssilla paikkoja, valitaan kurssille ensisijaisesti sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelman ja työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelman opiskelijoita.
Kyseessä on monitieteinen kurssi, jossa tutkitaan haastattelun käyttöä tutkimuksessa; erilaisia haastattelun tavoitteita ja lajeja sekä erilaisten kohderyhmien (lapset, iäkkäät, asiantuntijat, marginaalit) kohtaamista.
Ohjelma:
Maanantaisin klo 12–14
Perjantaisin klo 10–12
ma 19.10. Matti Hyvärinen: Haastattelu tutkimuksessa ja yhteiskunnassa (Linna 5014)
pe 23.10. Tuija Koivunen: Teemahaastattelu (Linna K109)
ma 26.10. Ilkka Pietilä: Ryhmähaastattelu (Linna 5014)
pe 30.10. Piia Roos: Lapsen haastattelu (Linna K109)
ma 2.11. Kirsi Lumme-Sandt: Ikäihmisen haastattelu (Linna 5014)
pe 6.11. Tiina Vaittinen: Asiantuntijahaastattelu ja valta (Linna K109)
ma 9.11. Rosi Enroos: Haastattelut vankilassa (Linna 5014)
pe 13.11. Anitta Kynsilehto & Eeva Puumala: Turvapaikanhakijoiden ja paperittomien haastattelu (Linna 4013)
ma 16.11. Laura Huttunen: Haastattelu ja etnografinen ote (Linna 5014)
pe 20.11. Hanna-Mari Ikonen: Puhelinhaastattelu & Juho Karvinen: Verkkohaastattelu (Linna 5026)
ma 23.11. Pia Koivunen: Historiallinen muistitietohaastattelu (Linna 5014)
pe 27.11. Hannu Sinisalo: Videohaastattelu (Linna K109)
ma 30.11. Anna Liisa Aho: Kriisitilanteessa olevien haastattelu (Linna 5014)
pe 4.12. Jarkko Bamberg: Kävelyhaastattelu (Linna K109)
ma 7.12. Eero Suoninen: Haastattelun vuorovaikutus merkityksenantojen suuntaajana ja rakentajana (Linna 5014)
Verkkokurssilla käydään läpi työelämän tutkimuksessa esiintyviä laadullisen tutkimuksen haasteita. Kurssi koostuu verkkoluennoista, oheiskirjallisuudesta, tehtävistä sekä aineistojen analyysiharjoituksesta. Verkkoluennoilla esitellään tutkimushankkeita ja tutkimusaineistoja, joissa tarkastellaan työelämän erilaisia vuorovaikutus-, työ- ja toimintakäytänteitä. Luennoilla esiteltävät tutkimusaineistot koostuvat työelämän erilaisilta kentiltä ja toimintatutkimuksessa kerätyistä etnografisesta havainnoinnista ja haastatteluista, sekä videonauhoituksien litteraatioista. Luennoilla tuodaan esiin tutkimusaineiston keräämiseen liittyviä metodologisia ongelmia ja erilaisia analyysitapoja. Verkkokurssin harjoituksissa tutustutaan erilaisiin laadullisen aineiston keräämisen, analyysin ja tulkinnan tapoihin. Kurssiin kuuluu verkossa tapahtuvan keskustelun ja ryhmätöiden lisäksi analyysiharjoitus, joka toteutetaan yksilö- tai parityönä haastattelu- tai muun laadullisen aineiston pohjalta. Verkkokurssilla on valmiita laadullisia aineistoja, joita opiskelijat voivat käyttää. Analyysiharjoituksen voi myös tehdä opiskelijoiden keräämän laadullisen aineiston pohjalta.
Kurssille otetaan enintään 40 opiskelijaa. Jos ilmoittautuneita on enemmän, sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelman maisterivaiheen sekä työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelman opiskelijat ovat etusijalla.
Kurssi antaa yleiskuvan erilaisista vuorovaikutusaineistojen tutkimustavoista. Näitä ovat esimerkiksi diskursiivinen analyysi, keskustelunanalyysi, kategoria-analyysi, etnometodologinen työn tutkimus, multimodaalinen vuorovaikutusanalyysi, kvantitatiivinen vuorovaikutusanalyysi, teoriaperustaiset vuorovaikutusanalyysit sekä kokeellinen vuorovaikutuksen tutkimus.
Kurssi koostuu luennoista (osin vierailevat luennoitsijat) ja niihin perustuvista analyysitehtävistä sekä kurssikirjallisuuteen perehtymisestä. Kurssilla analysoidaan vuorovaikutusaineistoa useasta eri näkökulmasta ja tarkastellaan, millaista tietoa milläkin menetelmällä on mahdollista saada. Lisäksi perehdytään eri menetelmien yhdistämismahdollisuuksiin.
The course gives an overview of different approaches in analyzing social interaction. These include quantitative approaches (such as theory-driven analyses of interaction, coding interaction process and outcome, experimental research on interaction), qualitative approaches (such as conversation analysis, membership categorization analysis), and approaches that combine qualitative and quantitative approaches. The course consists of visiting lectures of experts of presented methodologies, reading assignments and analytic exercises.
The course agenda:
23.10. Introduction (Prof. Johanna Ruusuvuori, University of Tampere)
30.10. Conversation analysis (Prof. Johanna Ruusuvuori, University of Tampere)
6.11. Membership categorization analysis (Docent Pirjo Nikander, University of Tampere)
13.11. Coding interaction, Interaction process and outcome (Prof. Gerry Humphris, University of St. Andrews, UK)
20.11. Theory-driven analysis of early interaction (Prof. Airi Hautamäki, University of Helsinki)
27.11. Experimental research on interaction (Prof. Jari Hietanen, University of Tampere)
4.12. Diagnostic observation of autistic interaction (Post Doctoral Researcher Anneli Kylliäinen, University of Tampere)
11.12. Combining qualitative and experimental research on interaction (Prof. Anssi Peräkylä, University
of Helsinki)
18.12. Summary
In case there are students attending who do not speak Finnish, the lectures are given in English. The seminar is aimed at post graduate students and master's students.
Seminaari on suunnattu maisteri- ja jatko-opiskelijoille.
Kurssi korvaa Ammatillinen vuorovaikutus -teeman yhden opintojakson, sekä aineopintojen opintojakson 6.2.3. Vuorovaikutus, kielellinen toiminta ja kulttuuri
Kurssilla käsittelemme erilaisia ajankäyttöön liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä, kuten työnteon paikkojen moninaistumista, lasten mediakäyttöä, yhteiskuntaluokkien eroja ajankäytössä ja kehitystä kohti 24/7-yhteiskuntaa. Perehdymme kysymysten teoreettisiin taustoihin ja aikaisempaan tutkimukseen sekä opiskelemme yhdessä SPSS -ohjelman käyttöä tilastollisessa tutkimuksessa, mm. muuttujien muunnoksia, ristiintaulukointeja, kuvioiden tekemistä sekä perusmonimuuttujamenetelmiä. Kurssille osallistuminen edellyttää SPSS-perusteiden hallintaa.
Kurssi on lyhytkurssi (2 päivää, yhteensä 14 tuntia) sisältäen temaattisia luentoja ajasta ja ajankäytöstä ja opetusta tilastollisista analyysimenetelmistä sekä käytännön harjoituksia SPSS-ohjelmalla. Aineistona käytämme uusinta Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimusta (2009–2010). Kurssin aineistoa ja menetelmiä voi käyttää myös kvantitatiivisten opinnäytetöiden tekemiseen. Lisäksi kurssilla kartutetaan yhteiskuntatieteilijän työllistymisen kannalta tärkeää kvantitatiivisen analyysien osaamista.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo, jaetun materiaalin lukeminen ja harjoitustyö, joka voi olla osa gradusta.
Pakolliset edeltävät opinnot: Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät (tai vastaavat aineopintotasoiset taidot)
Kurssille on ilmoittauduttava ennakolta.
Ilmoittautumisaika on 04.01. – 31.1.2016. Päätös kurssille hyväksymisestä ilmoitetaan sähköpostitse
viimeistään 4.2.2016. Kurssi alkaa to 18.2.2016 ja päättyy 21.4.2016. Kurssille
voidaan ottaa 20 opiskelijaa.
Yleiskuvaus. Kurssin tavoitteena on tukea kvantitatiivisia menetelmiä käyttäviä gradun tekijöitä. Kurssin alussa kartoitamme gradutyön vaiheen, aineistot ja menetelmätarpeet. Kartoituksen pohjalta esittelemme ja harjoittelemme yhdessä yleisimpiä menetelmiä (esim. regressio- ja faktorianalyysi), minkä jälkeen annamme jossain määrin myös yksilöohjausta. Kurssi on tarkoitettu sosiaalitieteiden syventäviin opintoihin.
Sisältö: Kurssi koostuu luennoista ja harjoituksista mikroluokassa. Annettava opetus: Luennot ja harjoitukset (21 t) kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmistä sekä opiskelijan itsenäinen työskentely.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo, jaetun materiaalin lukeminen ja harjoitustyö, joka voi olla osa gradusta.
Edeltävät opinnot: Pakolliset: Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät (tai vastaavat aineopintotasoiset taidot)
Kurssille on ilmoittauduttava ennakolta Opsissa. Ilmoittautumisaika on 04.01. – 31.1.2016. Päätös kurssille hyväksymisestä ilmoitetaan sähköpostitse viimeistään 4.2.2016. Kurssi alkaa to 18.2.2016 ja päättyy 21.4.2016. Kurssille voidaan ottaa 20 opiskelijaa.
Luentosarja koostuu seitsemästä luennosta sekä neljästä pienryhmätapaamisesta. Luennoilla alan asiantuntijat esittelevät aiheen tärkeimpiä tutkimuksia ja avaintekstejä, joita opiskelijat ohjeistetusti käyvät yhdessä läpi pienryhmissä.
Luentojen ohjelma:
I Johdanto luentosarjaan (Lehtonen)
II Liberaali hallinta ja biovalta: Foucault (Lehtonen)
III Riskiyhteiskunta: Beck ja Luhmann (Virtanen)
IV Riski, yhteisvastuu ja vakuuttaminen: Ewald (Liukko)
V Uusliberalismi: Wacquant, Peck, Collier (Lehtonen)
VI Terveyden, ruumiin ja mielen hallinta: Mol (Hautamäki)
VII Epävarma subjekti: Foucault (Lehtonen)
Pienryhmätekstit:
I Foucault x 2
II Beck & Luhmann
III Ewald & Donzelot
IV Mol & Rose & Hautamäki
V Lehtonen & Liukko
VI Silvast & Virtanen
VII MacKenzie x 2
Kurssille valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä enintään 20 sosiaalitieteiden opiskelijaa.
Suoritustapa: osallistuminen seitsemälle luennolle ja neljään pienryhmätapaamiseen; kaksi miniesseetä annetuista aiheista
Kurssi on suunnattu sosiaalitieteiden maisteriopiskelijoille (ja jatko-opiskelijoille).
Kurssin ensimmäinen tapaaminen on 25.2.2016 klo 10-12. Tapaamisessa sovitaan kurssin aikataulu ja ohjeistetaan kurssin työskentely.
Seminaari sisältää ryhmissä toteutettavaa itsenäistä työskentelyä lukupiirin tapaan ja neljä teoriailtapäivää periodissa IV (perjantaisin 12-15).
Kaksipäiväisen intensiivikurssin ensimmäisenä päivänä (3.5.) opetellaan toistettujen poikkileikkausaineistojen trendianalyysiä. Kurssin toisena päivänä (4.5) tutustutan elämäntapahtumien vaikutusten analysointiin pitkittäisaineistolla. Kurssin opettajina toimivat Tomi Oinas Jyväskylän yliopistosta ja Mikko Aaltonen Helsingin yliopistosta.
Kurssin ensimmäinen päivä toteutetaan SPSS ohjelmalla ja sisältää itse harjoittelua. Kurssin toinen päivä toteutetaan Statalla eikä sisällä harjoittelua. Kurssi suoritetaan harjoitustyöllä, jossa sovelletaan jotain kurssilla opetettua menetelmää. Harjoitustyön voi tehdä omalla aineistolla ja itse valitsemallaan kurssilla opetetulla menetelmällä tai valmiiksi annetulla harjoitusaineistolla erikseen määritellyllä tehtävänannolla.
Kurssi on tarkoitettu jatko-opiskelijoille sekä maisteriopiskelijoille.
Kurssin alustava ohjelma
3.5. Toistettujen poikkileikkausaineistojen trendianalyysi
(Tomi Oinas, Jyväskylän yliopisto)
9.30 – 12.00 toistettujen poikkileikkausaineistojen analyysi
12.00–13.00 Lounas
13.00-16.00 Trendianalyysi
4.5. Elämäntapahtumien vaikutusten analyysi pitkittäisaineistolla
(Mikko Aaltonen, Helsingin yliopisto)
9.00 -11.30 regressiomallit yksilötasoisten paneeliaineistojen analyysiin
11.30-12.30 Lounas
12.30-15.30 empiirisiä esimerkkejä elämäntapahtumien vaikutusten analyysista
Kurssi pidetään Linnan mikroluokassa 51.
Kurssin koordinaattorina toimii Noora Ellonen (noora.ellonen@uta.fi)