Kurssilla perehdytään teatterihistoriaan keskittyen pääosin eurooppalaiseen teatteriin. Samalla tutustutaan historiantutkimuksen ja -kirjoituksen kysymyksiin, kuten rajaukseen ja lähteisiin.
Kurssi suoritetaan osallistumalla opetukseen, kirjoittamalla luentopäiväkirjaa kunkin kerran tehtävänannon mukaisesti sekä tekemällä ryhmätyössä esitelmä/esitys valitusta tai osoitetusta aiheesta.
Ohjelma:
15.9. Historiaa, teatteria, teatterin historiaa
22.9. Antiikin teatteri
29.9. Keskiaika
6.10. Renessanssi ja barokki
13.10. 1700-luku
PERIODITAUKO: Ryhmätöiden valmistelu
27.10. Vanha ja uusi
3.11. Todenkaltaista, luonnollista, intiimiä
10.11. Poliittinen teatteri 1900-luvulla
17.11. Eteenpäin ja sivummalle: uusia muotoja
24.11. Kertaus, yhteenveto, toisin tarkastelun haaste
Ilmoittautuminen elokuun aikana.
Kurssilla käsiteltävien aihepiirien kirjo on laaja, mutta teoreettisessa keskiössä ovat semioottiset, fenomenologiset ja kognitiiviset lähestysmistavat; näistä ensimmäiset ovat kielenkäyttöön vakiintuneita ja tulevat tutkimuskirjallisuudessa lähes väistämättä vastaan, kun taas jälkimmäisessä on kyse paraikaa käynnissä olevasta murroksesta. Keskeisenä tavoitteena on harjoittaa opiskelijan kriittisyyttä ja argumentaatiota sekä esimerkiksi teoreettisten taustaoletusten tunnistamista ja problematisointia.
Kurssi koostuu neljästä luennosta (7.9. Johdanto, 14.9. Semiotiikka, 21.9. Fenomenologia, 28.9. kognitiotiede) sekä kahdesta hieman pidemmästä sessiosta (5. ja 12.10.), joissa opiskelijat esittelevät ryhmissä lukemiaan englanninkielisiä tutkimusartikkeleita. Näiden mahdolliset aihepiirit esitellään ensimmäisellä kokoontumiskerralla; käsiteltävät artikkelit valitaan osallistujien määrän ja kiinnostusten mukaan viimeistään 14.9., jolloin ne tulevat myös pdf-muotoisina Moodleen. Kurssin suorittamiseksi jokainen lukee artikkeleista yhden sekä kirjoittaa kurssista loppuesseen (5-10 s.).
Ilmoittautuminen elokuun aikana.
Suoritusvaatimukset: Osallistuminen opetukseen, valittujen näytelmien ja oheismateriaalin lukeminen. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja oppimistehtävien tekeminen annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojakso sisältää 6 krt lähiopetusta á 4 tuntia (paitsi ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla 2 tuntia) ja itsenäistä työskentelyä 120 tuntia.
Opetukseen valitut 4 näytelmää täydentyvät niiden adaptaatioiden sekä aiheeseen liittyvän oheismateriaalin kautta (lähinnä tutkimusartikkeleita). Yhteensä opiskelija lukee kurssilla noin 8 näytelmää.
Lähiopetus 20 tuntia koostuu alustavasta luennosta ja näytelmätekstin analyysistä sekä esitysanalyysiesimerkeistä.
Näytelmät
Oheismateriaali:
Ilmoittautuminen elokuun aikana.
Teatterin ja draaman tutkimuksen proseminaari kestää koko lukuvuoden. Seminaari toteutetaan monimuoto-opetuksena lähitapaamisten ja Moodle-oppimisympäristön avulla. Jokainen seminaariin osallistuva opiskelija kirjoittaa seminaarin kuluessa noin 20 liuskaa pitkän kandidaatintutkielman. Proseminaariin kuuluu myös muita kirjallisia tehtäviä. Lisäksi jokainen opiskelija toimii kerran opponenttina. Seminaariin osallistujilta edellytetään aktiivista osallistumista seminaarin toimintaan ja muiden opiskelijoiden käsikirjoitusten kommentointiin. Ennen proseminaarin alkua on hyvä miettiä oman kandidaatintutkielman mahdollisia tutkimuskysymyksiä ja -aineistoja.
1. periodissa on neljä lähitapaamista, joiden aiheena ovat mm.:
- tieteellisen tutkimuksen ja kirjoittamisen perusteiden kertaus:
lähteiden ja kirjallisuuden käyttö ja niihin viittaaminen
tutkimuskysymysten asettaminen
aineistot, teoriat ja menetelmät tieteellisessä tutkimuksessa
tutkimuksen suunnittelun prosessi
- kandidaatintutkielma tieteellisen kirjoittamisen muotona
- opiskelijoiden omien tutkimusaiheiden ja -kysymysten kartoitus ja hiominen
1. periodin aikana pyritään tutustumaan Tampereen yliopiston kirjaston kokoelmiin ja tietokantoihin kirjaston järjestämässä koulutuksessa mahdollisuuksien mukaan.
2. periodin aikana opiskelijat kirjoittavat kandidaatintutkielmiaan. Periodin aikana teksteistä saa palautetta opettajalta Moodle-oppimisympäristössä. Moodlessa on mahdollisuus myös opiskelijoiden väliseen keskusteluun ja vertaispalautteeseen.
3. periodin lähitapaamisissa käsitellään opiskelijoiden omien kandidaatintutkielmien ensimmäiset versiot. Käsikirjoituksista saa palautetta opettajalta, opponentilta sekä muilta seminaarilaisilta.
4. periodin aikana opiskelijat viimeistelevät kandidaatintutkielmansa. Tutkielma jätetään tarkastettavaksi ja siitä kirjoitetaan kypsyysnäyte.
Ilmoittautuminen elokuun aikana.
Suoritusvaatimukset: Osallistuminen opetukseen, valittujen näytelmien ja oheismateriaalin lukeminen. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja oppimistehtävien tekeminen annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojakso sisältää 6 krt lähiopetusta á 4 tuntia (paitsi ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla 2 tuntia) ja itsenäistä työskentelyä 120 tuntia.
Opetukseen valitut 4 näytelmää täydentyvät niiden adaptaatioiden sekä aiheeseen liittyvän oheismateriaalin kautta (lähinnä tutkimusartikkeleita). Yhteensä opiskelija lukee kurssilla noin 8 näytelmää.
Lähiopetus 20 tuntia koostuu alustavasta luennosta ja näytelmätekstin analyysistä sekä esitysanalyysiesimerkeistä.
Näytelmät
Oheismateriaali:
Ks. A3
TULOSSA
Ilmoittautuminen elokuun aikana.
MAIPR only.
MAIPR only.
MAIPR only.
Ilmoittautuminen elokuun aikana.
TULOSSA
Ilmoittautuminen kohdassa S4 History of Theatre in Finland, 16.10. asti.
Enrolment same as on S4 History of Theatre in Finland, taking place until 16th October.
An intensive course consists three different modes of working:
1) Preparing an animation demo on the quandrangle of Centre for Practice as Research during the weeks 41-44 (2-12 hours / week). Teacher Riku Laakkonen.
2) International Stage Animation Conference (Centre for Practice as Research 29th-30th October)
3) Lectures and seminar sessions Monday-Thursday 9th-12th November. Teachers: Katriina Andrianov and Teemu Paavolainen.
Intensiivikurssi koostuu kolmesta eri työskentelymuodosta:
1) TTVO:n kanssa yhteisestä demo-kurssista (viikot 41-44, 2-12 tuntia /viikko), jossa valmistetaan animointidemo Tutkivan teatterityön keskuksen sisäpihalle; opettajana Riku Laakkonen
2) Kansanvälisestä Stage Animation -konferenssista (Tutkivan teatterityön keskus 29.-30.10)
3) Luento- ja seminaariosuudesta MA-TO 9.-12.11. opettajina Kati Andrianov ja Teemu Paavolainen.
Kurssilla on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa:
1) Mikäli suoritat demo-osuuden, suoritus muodostuu osallistumisesta kaikkiin kolmeen osa-alueeseen (demo-osuus, kongressi, luentokurssit Paavolainen & Andrianov), joista kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa. Loppusuoritus muodostuu oppimispäiväkirjan yyhteenvedosta, jossa kurssin kaikkien kolmen osa-alueen antia yhdistellään toisiinsa pohdiskelevasti.
2) Kurssin voi myös suorittaa ilman demo-osuutta kirjoittamalla oppimispäiväkirjan kongressista sekä esseen Paavolaisen ja Andrianovin luentojen tarjoaman aineiston pohjalta.
Teema: Kotimainen nykydraama kirjallisuutena ja näyttämöllä.
Seminaari keskittyy kotimaiseen nykydraamaan sekä kirjallisuutena että näyttämölle tehtynä esityksenä. Seminaariosallistujat tarkastelevat valitsemaansa näytelmää/ valitsemiaan näytelmiä joko kirjallisuutena tai näyttämölle tehtynä esityksenä. Draamat valitaan 2000-luvulla kantaesityistä tai kirjoitetuista kotimaisista näytelmistä.
Ilmoittautuminen syyskuussa. Seminaarin teema ilmoitetaan elokuun aikana.
Seminar: Empirical Audience and Reception Research in the Theatre
Tampere, Finland 2-6 november 2009
This one week seminar provides an introduction to the field of empirical audience and reception research in the theatre. Goal is to provide the student with an overview of both the historical roots (from the 1970's onwards) and the current theoretical underpinnings of this research field.
Also the course will provide some basic insights on the methodologies that are used - especially with regard to composing, administering and analyzing questionnaires. During this seminar students will work in small groups on a research proposal of their own and will develop a (rudimentary) questionnaire for it.
A general lecture on Studying Theatrical Experiences for a broader audience will be an integral part of the course.
Before start of seminar
Task 1: Theatrical top-experience
[do this before anything else! - do not read up on the subject or talk about it]
Describe a theatrical top-experience; a personal experience (preferably but not necessarily a recent one) with a visit to the theatre that resulted in the performance acquiring a special meaning for you.Try to describe the performance or scene as specifically as possible as well as the context/circumstances of your visit. Ehat did you experience personally? Did your experience change during /after you visit? And why do you think the experience is so memorable? The task is not about giving a complete description of the performance or moments/parts within it, but it is much more about your own personal reaction to the performance and about what you think caused this reaction.
Finally, try to indicate whether you have these kind of experiences more often and if so whether this happens in an art-context. What is it that these experiences have in common? What makes these experiences in a theatrical context (perhaps the experience as described above) specific with regard to other experiences?
[Do not exceed 1.5 or 2 A4; 700-900 words]
Bring a copy to the first session of the seminar!
Theoretical explorations
Methodology
Tasks
Monday
Morning
Task 1 'my theatrical top-experience (see above)/ reading
Afternoon
Introduction - basics of audience and reception research - communication models - history - sociological and psychological approaches
General timeline of research - methodologies before/after & during performances - sorts of questions/types of variables - dependent & independent variables - exploratory & explanatory research
Tuesday
Morning
Task 2 'preparing a research proposal' - questions/ hypotheses/variables/respondents)
Afternoon
Identification
Video; 'Who will you be tonight'
Data-collection - sampling & generalizing results/approaching respondents - coding & entry of the data - missing data - data cleaning - frequencies/crosstabs - comparing groups & statistical significance
Discussion of research proposals
Wednesday
Morning
Task 3 'preparing a questionnaire' - attitudes/behavior/characteristics of respondents
Afternoon
Aestetic and aestheticized emotions - ways of looking in the theatre - the influence of theatrical space (red versus grey boxes)
Correlation - data reduction: scaling/multiple regression/factor analysis - designing questionnaires - operationalisation of variables
Discussion of questionnaires
Thursday
Morning
Task 4 Refine questionnaires & prepare final presentation
Read theatrical top-experiences of other students
Afternoon
Studying theatrical experiences (general lecture)
Friday
Morning
Afternoon
other applications - the future of audience and reception research
Looking at your theatrical top-experiences
Presentations of research proposals
Tasks 2-4
Task 2: Preparing a research proposal
Together with your group decide on a research proposal that you want to work on. It can be anything you like and might involve research during and before/after a performance. The only condition is that the research should involve a questionnaire for audiences/spectators. Make sure that your proposal involves:
The whole proposal should not be more than (about) 1 page. Bring enough copies for the whole group tomorrow.
Task 3: Preparing a questionnaire
Prepare the questionnaire for (part of) your proposal. Make sure you address the main variables that play a role in your research. Make sure to include also questions that focus not only on attitudes (evaluations, beliefs, feelings, emotions, impressions, interpretations) also on behavior and characteristics of your respondents. The questionnaire shoukd be no longer than 2 pages. Again: bring enough copies for the whole group tomorrow.
Task 4: Refine questionnaires & prepare final presentation
- Refine your questionnaires on the basis of the remarks made in class. Prepare a presentation in which your (altered?) research question and the questionnaire are combined ? focusing on the operationalisation of the variables involved.
- Make sure you have read the ?top-experiences? of your classmates
Literature:
The following literature pertains (sometimes roughly) to the sessions/days (a * before the title means that I have send the article in advance)
Day 1
* Arnheim, R. (1996) The split and the structure: twenty-eight essays. Berkeley: University of California Press. p. 65-72 (?What is an aesthetic fact?)
* Jacobsen, Thomas (2006) ?Bridging the Arts and Sciences: a Framework for the Psychology of Aesthetics.? Leonardo Vol 39, no 2 p. 155-162.
* Tulloch, J. (2004) ?Chekhov in Bath: Dimensions, Experiences and concepts of an ?everyday?theatrical event?, in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p. 175-206.
Eversmann, Peter G.F., (2004) ?Introduction Part Two: Dynamics of the Theatrical Event? in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p.133-174.
Day 2
* Schoenmakers, H. (1988) To be, wanting to be, forced to be. Identification processes in theatrical situations. In: W. Sauter (ed.) New directions in audience research. (Advances in reception and audience research 2; TTW 24/25) Utrecht: TTW/ICRAR. p. 138?163.
Day 3
* Schoenmakers, H. (1992) Aesthetic emotions and aestheticised emotions in theatrical situations. In: H. Schoenmakers (ed.) Performance theory. Reception and audience research. (Series: Advances in audience and reception research, vol. 3) Amsterdam: ICRAR/TTW. p. 39?58.
Eversmann, P.G.F. ( ), Breaking Down the House. In
Day 4
* Beardsley, Monroe C. (1982) Aesthetic experience. In: M.J. Wreen and D.M. Callen (eds.) Monroe C. Beardsley. The aesthetic point of view . Selected essays. Ithaca and London: Cornell University Press. p. 285-298.
* Csikszentmihalyi, M. & R. Robinson (1990) The art of seeing. An interpretation of the aesthetic encounter. Los Angeles: J. Paul Getty Museum/Getty Center for Education in the Arts.
Eversmann, Peter G.F., (2004) ?The experience of the theatrical event?, in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p.133-174.
Day 5
Konijn, E. (1991) What's on between the actor and his audience? Empirical analysis of emotion processes in the theatre. In: G. D. Wilson (ed.) Psychology and performing arts. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. p. 59?74.
Additional Reading
Three booklets available in .PDF:
H. Schoenmakers (ed.) Performance theory. Reception and audience research. (Series: Advances in audience and reception research, vol. 1) Amsterdam: ICRAR/TTW. (1986)
W. Sauter (ed.) New directions in audience research. (Advances in reception and audience research 2; TTW 24/25) Utrecht: TTW/ICRAR. (1988)
H. Schoenmakers (ed.) Performance theory. Reception and audience research. (Series: Advances in audience and reception research, vol. 3) Amsterdam: ICRAR/TTW. (1992)
Aristoteles Poetica. (vertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien door N.van der Ben & J.M. Bremer, 1988) Amsterdam: Polak en van Gennep. p. 9-41, (noten: 91-110), 177-184, (noten: 185-186).
Arnheim, R. (1996) The split and the structure: twenty-eight essays. Berkeley: University of California Press. p. 65-72 (?What is an aesthetic fact?)
Auslander, P. (1999) Liveness, Performance in a mediatized culture. Routledge.
Beardsley, Monroe C. (1982) Aesthetic experience. In: M.J. Wreen and D.M. Callen (eds.) Monroe C. Beardsley. The aesthetic point of view . Selected essays. Ithaca and London: Cornell University Press. p. 285-298.
Bennett, S. (1997) Theatre audiences: a theory of production and reception. London and New York: Routledge.
Blau, H. (1990) The Audience. The John Hopkins University Press
Boorsma, M. (1998) Kunstmarketing. Hoe marketing kan bijdragen aan het maatschappelijk functioneren van kunst, in het bijzonder van toneelkunst in Nederland. Groningen: Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen. p.63 - 156
Csikszentmihalyi, M. & R. Robinson (1990) The art of seeing. An interpretation of the aesthetic encounter. Los Angeles: J. Paul Getty Museum/Getty Center for Education in the Arts.
Driel, K. van (2003) Psychology of entertainment. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam (diss). pp. 65-98.
Eversmann, P.G.F., (2004) ?Introduction Part Two: Dynamics of the Theatrical Event? and ?The experience of the theatrical event?, in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p.133-174.
Fischer-Lichte, E. (1984) The dramatic dialogue ? oral or literary communication? In: A. van Kesteren & H. Schmid (eds.) Semiotics of drama and theatre. (Series: Linguistic and literary studies in Eastern Europe, 10) Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. p. 137-173.
Fischer-Lichte, E. (2001) Ästhetische Erfahrung. Das Semiotische und das Performative. Tübingen: Francke Verlag.
Hekkert, P. (1995) Artful Judgments. A psychological enquiry into aesthetic preference for visual patterns. Delft: Proefschrift Technische Universiteit Delft. p. 11-46, 134-144.
Jacobsen, Thomas (2006) ?Bridging the Arts and Sciences: a Framework for the Psychology of Aesthetics.? Leonardo Vol 39, no 2 p. 155-162.
Konijn, E. (1991) What's on between the actor and his audience? Empirical analysis of emotion processes in the theatre. In: G. D. Wilson (ed.) Psychology and performing arts. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. p. 59?74.
McQuail, D. (1997) Audience Analysis. Sage.
Reuling, A. (1986) Methodologieën: een inleiding in onderzoeksstrategieën. Baarn: Nelissen. p. 20-51.
Schoenmakers, H. (1979) Publieksonderzoek in het kader van voorstellingsanalyse - deel 1. Tijdschrift voor Theaterwetenschap. Nr. 2. Jrg. 1. p. 37?53.
Schoenmakers, H. (1980) Publieksonderoek in het kader van voorstellingsanalyse - deel 2. Tijdschrift voor Theaterwetenschap. Nr. 3. Jrg. 1. p. 4?24.
Schoenmakers, H. (1983) Zeven manieren om de zevende hemel te bezoeken. Van receptie-onderzoek in het theater naar een voorstellingstheorie. (diss.) Antwerpen: Universitaire Instelling Antwerpen.
Schoenmakers, H. (1988) To be, wanting to be, forced to be. Identification processes in theatrical situations. In: W. Sauter (ed.) New directions in audience research. (Advances in reception and audience research 2; TTW 24/25) Utrecht: TTW/ICRAR. p. 138?163.
Schoenmakers, H. (1992b) Aesthetic emotions and aestheticised emotions in theatrical situations. In: H. Schoenmakers (ed.) Performance theory. Reception and audience research. (Series: Advances in audience and reception research, vol. 3) Amsterdam: ICRAR/TTW. p. 39?58.
Schoenmakers, H.(1991) Emoties om niets. Empirisch-theoretische analyses van beleving van theatrale uitingen. In: R. Verhoeff & H.B.G. Ganzeboom (red.) Cultuur en publiek. Multidisciplinaire opstellen over de publieke belangstelling voor kunst en cultuur in Nederland. Amsterdam: SISWO.
Tulloch, J. (2004) ?Chekhov in Bath: Dimensions, Experiences and concepts of an ?everyday?theatrical event?, in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p. 175-206.
Suoritustapa: Osallistuminen luennoille 7.-9.12. sekä kirjallinen esitysanalyysitehtävä (voi kirjoittaa suomeksi.)
Kurssi koostuu kolmesta luennosta, joiden aiheet ovat:
1) Performance analysis
2) Body / acting
3) Intermediality: text - image - screen
Niitä täydentää oheislukemisto (ilmoitetaan myöhemmin), teatterikäynnit sekä itsenäisesti toteutettu kirjallinen esitysanalyysitehtävä.
Ilmoittautuminen lokakuun aikana.
Ilmoittautuminen syyskuun aikana.
Course consists of three lectures
1) Performance analysis
2) Body / acting
3) Intermediality: text - image - screen
and of group works, and additional reading (to be annouced later).
Ilmoittautuminen lokakuun aikana.
HUOM! Kurssi on ensi sijaisesti suunnattu Avoimen yliopiston opiskelijoille.
Aikataulusuunnitelma: (14 h)
KE 13.1.2010 klo 17.15-18.45 (2h) Aloituskerta/luento
KE 20.1.2010 klo 17.30-19.45 (3h) Käytännön harjoitteita
KE 27.1.2010 klo 17.30-19.45 (3h) Käytännön harjoitteita
KE 3.2.2010 klo 17.30-19.45 (3h) Käytännön harjoitteita
KE 10.2.2010 klo 17.30-19.45 (3h) Käytännön harjoitteita, yhteenveto
Käytännön harjoituskerroilla aina klo 17.00-17.30 aikaa itsenäiseen lämmittelyyn samassa tilassa, jossa opetus tapahtuu.
Suoritustapana luentopäiväkirja. Palautetaan opettajalle jokaisen kerran jälkeen ennen seuraavaa kertaa sähköisesti.
Kurssi on ensisijaisesti suunnattu Avoimen yliopiston opiskelijoille. Mikäli kurssille jää vapaita paikkoja, voidaan niille ottaa opiskelijoita Teatterin ja draaman tutkimuksen opiskelijoista. Mahdollisiin vapaisiin paikkoihin ilmoittautuminen NettiOpsussa 8.-11.1.2010.
Kurssilla perehdytään näyttelijäntyön analyysiin ja sen menetelmiin sekä teatteriteorian klassikoihin. Kurssin seitsemän luentokertaa esittelevät näyttelijäntyön analyysimenetelmiä (semiotiikka, fenomenologia) sekä näyttelijään keskittyvää biografiatutkimusta (historiantutkimus, haastattelututkimus) tutkimusesimerkkien kautta. Annetun aineiston ja esimerkkien pohjalta opiskelija laatii oman analyysin joko esitysanalyysinä tai biografisena näyttelijätutkimuksena (3-4 s.).
Luentokurssia täydentävät lukupiirit, joissa opiskelijat paneutuvat keskustelemaan teatteriteorian klassikoista. Kukin opiskelija valitsee lukupiiriä varten kaksi klassikkoteosta (kirjalista oppiaineen kotisivulla, linkissä Kirjallisuusluettelot; perus- ja aineopinnot; opintojakson A4 kohdat A ja B). Opintopiirit toimivat itseohjautuvasti: joko tapaamiskertojen ja verkkokeskustelujen yhdistelmänä tai pelkkinä verkkokeskusteluina. Lukupiirisuoritus muodostuu moodle-alustalla käydyistä keskusteluista.
Luentojen ja lukupiirin lisäksi kurssiin sisältyy osallistuminen Näyttelijäntaide ja nykyaika -tutkimushankkeen esittelytilaisuuteen sunnuntaina 24.1.2010 klo 14-17 Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä (läsnäolo riittää). Seminaariosallistumisen voi korvata kirjoittamalla referaatin Anneli Ollikaisen teoksesta Lihat ylös! Muistiinpanoja Jouko Turkan opetuksesta (2 s.).
Suoritus: Kurssin suoritus muodostuu siis kolmiosaisesti
1) Näyttelijäanalyysi joko vapaavalintaisesta esityksestä yhden näyttelijän työskentelyn osalta tai biografisesti yhden näyttelijän uraan keskittyen - joka tapauksessa kurssilla esiteltyjä analyysimenetelmiä soveltaen.
2) Teatteriklassikko-lukupiirin moodle-keskustelu.
3) Läsnäolo Näyttelijäntaide ja nykyaika -tutkimushanke-esittelyssä (tai korvaava tehtävä).
Arvostelu: Koska kurssin suorituksesta 3/5 op muodostuu luento-osuuden suorituksesta, on näyttelijäanalyysilla arvosanan kannalta suurin painoarvo. Lukupiirisuoritus muodostuu arvosanan kannalta merkitykselliseksi vain mikäli suoritusten laatu on huomattavan kaukana toisistaan, käytännössä siis mikäli suoritusten ero on 2 tai yli, jolloin lukupiirisuorituksella on mahdollisuus joko nostaa tai laskea kokonaisarvosanaa.
Arviointikriteerit
1) Näyttelijäanalyysi: kyky soveltaa valittua tutkimusmenetelmää, hankkia tutkimusaineistoa ja tehdä aineistosta menetelmällisesti johdonmukaisia havaintoja.
2) Lukupiiri: mahdollisimman syvällinen perehtyminen teatterin klassikoiden ajatteluun ja sen osoittaminen aktiivisella osallistumisella verkkokeskusteluun.
3) Tutkimushankeosallistumista ei arvioida, läsnäolo riittää (samoin korvaavan tehtävän osalta).
Ilmoittautuminen 5.-12.1.2010
Praktikumkurssi perehdyttää teatterikritiikin (ja kiinnostuksen mukaan myös laajemmin esittävän taiteen kritiikin) kirjoittamisen problematiikkaan sekä harjoittaa opiskelijan taitoja sekä esityksen havainnoimisessa ja arvioinnissa että näiden havaintojen ja arvioiden ilmaisemisessa kirjoittamalla.
Kurssi sisältää kolme luento-/keskustelukertaa kritiikin sisällöstä ja muodosta, esityksen erityisyydestä kritiikin kohteena sekä kritiikin tehtävistä ja tavoitteista. Kurssin pääsisältö muodostuu kurssin aikana kirjoitettavista harjoituskritiikeistä ja niiden kriittisestä käsittelystä ryhmän kesken, joten kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa praktikum-tapaamisissa ja aktiivista osallistumista keskusteluun. Kurssin lopuksi opiskelija arvioi kirjoittamansa kritiikit pohdiskelevassa raportissa, jossa omia tekstejä sekä kokemusta kritiikin kirjoittamisen prosessista tarkastellaan kriittisesti kurssilla ja sen oheiskirjallisuudessa tarjottujen näkökulmien valossa.
Suoritus:
1) Neljä kurssin aikana kirjoitettua kritiikkiä, joista kaksi kurssin puitteissa määritellyistä esityksistä, kaksi omavalintaisista teatteri- tai muihin genreihin kuuluvista elävistä esityksistä (esitystaide, musiikki, sirkus, tanssi)
2) Aktiivinen osallistuminen kritiikkiarviointikeskusteluihin
3) Pohdiskeleva raportti, jossa tarkastellaan omia tekstejä ja kritiikin kirjoittamisen prosessia kurssilla tarjottujen näkökulmien kautta.
Aikataulu:
21.1. Kritiikin muodosta ja sisällöstä
28.1. Ensimmäinen kritiikkikeskustelu; vapaavalintainen esitys; kritiikit moodlessa ma 25.1.
4.2. Toinen kritiikkikeskustelu; kritiikit moodlessa ma 1.2.
11.2. Esitys kritiikin kohteena: erityspiirteitä
18.2. Kolmas kritiikkikeskustelu; vapaavalintainen esitys; kritiikit moodlessa ma 15.2.
25.2. Neljäs kritiikkikeskustelu; kritiikit moodlessa ma 22.2.
4.3. Kritiikin tehtävistä ja tavoitteista
Praktikumin tapaamiskertojen lisäksi kurssia varten on syytä varautua kahteen yhteiseen teatterikäyntiin, molemmat todennäköisesti tiistai-iltoina (mahdollisesti 26.1. ja 16.2.) sekä tietysti kahteen omavalintaiseen esitykseen.
Kritiikkien kirjoittaminen ja tekstien käsittely:
Esityskritiikki on yleensä melko nopea laji, joten kirjoittamiselle on syytä varata aikaa mahdollisimman pian esityksen jälkeen. Tekstit viedään kurssin moodle-alustalle käsittelykertaa edeltävänä maanantaina. Ennen praktikum-tapaamista kaikki lukevat moodlesta toistensa tekstit ja valmistavat ennalta omat kommenttinsa. Tekstien pituus voi vaihdella 2000-6000 merkin välillä, ja kurssin aikana on suositeltavaa kokeilla kirjoittamista kumpaankin ääripäähän tähdäten.
Ilmoittautuminen 5.-12.1.2010.
Kurssin tavoitteena on tutustua radiokuunnelman dramaturgiaan ja käsikirjoittamiseen, oppia kuunnelman tuotantoprosessi ennakkosuunnittelusta toteutukseen, tutustua ohjaajan, näyttelijän ja äänisuunnittelijan näkökulmiin sekä tehdä hyviä kuunnelmakäsikirjoituksia, joista osa toteutetaan kuunnelmaksi ja esitetään mm. YLEssä, Radio Moreenissa ja Radiofestivaaleilla.
Jakso toteutetaan yhteistyössä Tamkin taiteen ja viestinnän ja yliopiston teatterin- ja draaman tutkimus opiskelijoiden kanssa.
Aikataulu ja aiheet:
To 14.1. klo 16.30-18.30 Äänisuunnittelu kuunnelmissa
To 21.1. klo 16.30-18.30 Radioteatterin linjauksia: millaisia kuunnelmia halutaan?
To 28.1 klo klo 16.30-18.30 Kuunnelman käsikirjoittaminen,
To 11.2 klo klo 16.30-18.30 Kuunnelmanäytteleminen ja ohjaus
To 18.2. klo 16.30-18.30 Käsikirjoituksesta esitykseksi - miten ohjata kuunneltavaksi ?
To 25.2 (varaudu 3-4 h käsittelyyn aikavälillä klo 9-21) tekstien dramatisointi
To 18.3 klo 16.30-18.30 valmiiden tekstien arviointi, kuunnelmien tuotannon suunnittelu
La 17.4 klo 9 ?12.00 Radiofestivaalien kuunnelmakilpailu TTVO:lla
Oheismateriaalina Moodle-toteutus, Tamkin kirjastossa Finlaysonilla olevat kuunnelmat ja kirjallisuus: Weston, Judith Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki : Nemo, 1999, David Sonnenschein: Sound Design, Michael Wiese Productions, 2001, Äänipää-sivuston kuunnelmaan liittyvät osuudet (http://www.aanipaa.tamk.fi)
Opetuspaikka ja - aika: 14.1 alkaen torstai-iltaisin klo 16.30 -18.30 TTVO:n tiloissa Finlaysoninkatu 7, 4 krs luokassa ?Kaskelotti?, ovilukitusten vuoksi opastus luokkaan koulun kahviosta (2 krs) klo16.25
Ilmoittautuminen kurssille ensimmäisellä tapaamiskerralla eli to 14.1.2010
lisätiedot: Ari Koivumäki (ari.koivumaki@tamk.fi) p. 050 590 9312
Ilmoittautuminen NettiOpsussa 5.-12.2010 ja/tai ensimmäisellä tapaamiskerralla suoraan Ari Koivumäelle.
Kauan odotettu Musiikkiteatteri-kurssi järjestetään 4. periodissa seuraavina aikoina: ma 17-19
22.3.
29.3.
12.4.
19.4.
26.4.
3.5.
10.5.
Yhden opetuskerran eurooppalaisesta musikaalista ja erityisesti Michael Kunzesta tulee pitämään Mari Kulmanen. Yhden luennon musiikkiteatterikritiikin kirjoittamisesta pitää Outi Lahtinen.
Muista opetuskerroista ja kurssisuoritusten vastaanottamisesta vastaa Hanna Suutela. Kurssi suoritetaan loppuesseellä, jonka on tarkoitus olla musikaalin tai musiikkiteatteriesimerkin analyysi. Kurssilla ei tarvitse osata nuottien lukemista.
Ilmoitamme suurehkon salin varauksesta pian, luentosarjalle mahtuvat kaikki mukaan.
Ilmoittautuminen voimassa 15.3.-20.3. Ilmoittautuminen ei pakollinen, mutta suotava. Kurssin osallistujamäärää ei ole rajoitettu.