x !
Arkistoitu opetusohjelma 2009–2010
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Teatterin ja draaman tutkimus

Periodit

I Periodi (1.9.2009 – 16.10.2009)
II Periodi (26.10.2009 – 11.12.2009)
III Periodi (7.1.2010 – 5.3.2010)
IV Periodi (15.3.2010 – 14.5.2010)
Jatko-opinnot
Hanna Suutela, Vastaava opettaja
hanna.suutela[ät]uta.fi
Opetus
Seminaari 8 tuntia
Tutkijaseminaari
Ma 14.9.2009 klo 18.15-19.45
Ma 19.10.2009 klo 18.15-19.45
Ma 9.11.2009 klo 18.15-19.45
Ma 14.12.2009 klo 18.15-19.45
Periodit:
Opetuskieli: suomi

Periodi (1.9.2009 - 16.10.2009)
Perusopinnot [I Periodi]

Kurssilla perehdytään teatterihistoriaan keskittyen pääosin eurooppalaiseen teatteriin. Samalla tutustutaan historiantutkimuksen ja -kirjoituksen kysymyksiin, kuten rajaukseen ja lähteisiin.

Kurssi suoritetaan osallistumalla opetukseen, kirjoittamalla luentopäiväkirjaa kunkin kerran tehtävänannon mukaisesti sekä tekemällä ryhmätyössä esitelmä/esitys valitusta tai osoitetusta aiheesta.

Ohjelma:

15.9. Historiaa, teatteria, teatterin historiaa

22.9. Antiikin teatteri

29.9. Keskiaika

6.10. Renessanssi ja barokki

13.10. 1700-luku

PERIODITAUKO: Ryhmätöiden valmistelu

 27.10. Vanha ja uusi

3.11. Todenkaltaista, luonnollista, intiimiä

10.11. Poliittinen teatteri 1900-luvulla

17.11. Eteenpäin ja sivummalle: uusia muotoja

24.11. Kertaus, yhteenveto, toisin tarkastelun haaste

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen elokuun aikana.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Outi Lahtinen, Vastaava opettaja
outi.lahtinen[ät]uta.fi
Opetus
15.9.2009 – 24.11.2009
Luento-opetus 30 tuntia
Johdatus teatterihistoriaan
Ti 15.9.2009 - 24.11.2009 viikoittain klo 16.15-18.45, Päätalo LS A 4
Poikkeukset:
, HUOM! Perioditauon aikana 20.10. ei opetusta
Ryhmätyöskentely
Harjoitukset
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [I Periodi]

Kurssilla käsiteltävien aihepiirien kirjo on laaja, mutta teoreettisessa keskiössä ovat semioottiset, fenomenologiset ja kognitiiviset lähestysmistavat; näistä ensimmäiset ovat kielenkäyttöön vakiintuneita ja tulevat tutkimuskirjallisuudessa lähes väistämättä vastaan, kun taas jälkimmäisessä on kyse paraikaa käynnissä olevasta murroksesta. Keskeisenä tavoitteena on harjoittaa opiskelijan kriittisyyttä ja argumentaatiota sekä esimerkiksi teoreettisten taustaoletusten tunnistamista ja problematisointia.

Kurssi koostuu neljästä luennosta (7.9. Johdanto, 14.9. Semiotiikka, 21.9. Fenomenologia, 28.9. kognitiotiede) sekä kahdesta hieman pidemmästä sessiosta (5. ja 12.10.), joissa opiskelijat esittelevät ryhmissä lukemiaan englanninkielisiä tutkimusartikkeleita. Näiden mahdolliset aihepiirit esitellään ensimmäisellä kokoontumiskerralla; käsiteltävät artikkelit valitaan osallistujien määrän ja kiinnostusten mukaan viimeistään 14.9., jolloin ne tulevat myös pdf-muotoisina Moodleen. Kurssin suorittamiseksi jokainen lukee artikkeleista yhden sekä kirjoittaa kurssista loppuesseen (5-10 s.).

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen elokuun aikana.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Teemu Paavolainen, Vastaava opettaja
Opetus
7.9.2009 – 12.10.2009
Seminaari 8 tuntia
Seminaari
Ma 7.9.2009 - 28.9.2009 viikoittain klo 14.15-15.45, Päätalo, LS A31
Harjoitukset 6 tuntia
Harjoitustehtävät
Ma 5.10.2009 - 12.10.2009 viikoittain klo 14.15-16.45, HUOM! Lokakuun tapaamiskerrat klo 14-17
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Suoritusvaatimukset: Osallistuminen opetukseen, valittujen näytelmien ja oheismateriaalin lukeminen. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja oppimistehtävien tekeminen annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojakso sisältää 6 krt lähiopetusta á 4 tuntia (paitsi ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla 2 tuntia) ja itsenäistä työskentelyä 120 tuntia.

Opetukseen valitut 4 näytelmää täydentyvät niiden adaptaatioiden sekä aiheeseen liittyvän oheismateriaalin kautta (lähinnä tutkimusartikkeleita). Yhteensä opiskelija lukee kurssilla noin 8 näytelmää.

Lähiopetus 20 tuntia koostuu alustavasta luennosta ja näytelmätekstin analyysistä sekä esitysanalyysiesimerkeistä.

Näytelmät

  • Sofokles: Kuningas Oidipus
  • Euripides: Hippolytos, Bakkhantit, Kyklooppi
  • Sofokles: Oidipus Kolonoksessa
  • Sarah Kane: Phaedra's Love

Oheismateriaali:

  • Sari Kivisto: Kreikan teatteri ja draamakirjallisuus (teoksessa Kivistö ym.: Kirjallisuus antiikin maailmassa)
  • Kirsti Simonsuuri: Sfinksi porttien takana. Nykyteatteri ja myytit (teoksessa Simonsuuri: Ihmiset ja jumalat)
    Heli Ansio & Pia Houni: Mitä antiikin tragedioilla tehdään nykypäivänä? (Uutelo 2009)

  • Homeros: Odysseia, yhdeksäs laulu

  • Froma Zeitlin: Dionysus in 69 (teoksessa Hall, Macintosh ja Wrigley [toim.]: Dionysus Since 69. Greek Tragedy at the Dawn of the Third Millennium)

  • Peter Burian: Tragedy adapted for stages and screens: the Renaissance to the present (teoksessa Easterling [toim.]: The Cambridge Companion to Greek Tragedy)
    Fiona Macintosh: Tragedy in performance: nineteenth- and twentieth-century productions (teoksessa Easterling [toim.]: The Cambridge Companion to Greek Tragedy)
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen elokuun aikana.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Pia Houni, Vastaava opettaja
Heli Ansio, Vastaava opettaja
Opetus
4.9.2009 – 16.10.2009
Luento-opetus 20 tuntia
Antiikin tragediat nykynäyttämöillä
Pe 4.9.2009 - 16.10.2009 viikoittain klo 10.15-13.45, Päätalo, luentosali A06, Ensimmäinen (4.9.) ja viimeinen (16.10.) kerta vain klo 10-12, muulloin 10-14.
Poikkeukset:
2.10.2009 , HUOM: EI LÄHIOPETUSTA
Itsenäinen työskentely 120 tuntia
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Teatterin ja draaman tutkimuksen proseminaari kestää koko lukuvuoden. Seminaari toteutetaan monimuoto-opetuksena lähitapaamisten ja Moodle-oppimisympäristön avulla.  Jokainen seminaariin osallistuva opiskelija kirjoittaa seminaarin kuluessa noin 20 liuskaa pitkän kandidaatintutkielman. Proseminaariin kuuluu myös muita kirjallisia tehtäviä. Lisäksi jokainen opiskelija toimii kerran opponenttina. Seminaariin osallistujilta edellytetään aktiivista osallistumista seminaarin toimintaan ja muiden opiskelijoiden käsikirjoitusten kommentointiin. Ennen proseminaarin alkua on hyvä miettiä oman kandidaatintutkielman mahdollisia tutkimuskysymyksiä ja -aineistoja.

1. periodissa on neljä lähitapaamista, joiden aiheena ovat mm.:

- tieteellisen tutkimuksen ja kirjoittamisen perusteiden kertaus:

lähteiden ja kirjallisuuden käyttö ja niihin viittaaminen

tutkimuskysymysten asettaminen

aineistot, teoriat ja menetelmät tieteellisessä tutkimuksessa

tutkimuksen suunnittelun prosessi

- kandidaatintutkielma tieteellisen kirjoittamisen muotona

- opiskelijoiden omien tutkimusaiheiden ja -kysymysten kartoitus ja hiominen

1. periodin aikana pyritään tutustumaan Tampereen yliopiston kirjaston kokoelmiin ja tietokantoihin kirjaston järjestämässä koulutuksessa mahdollisuuksien mukaan.

2. periodin aikana opiskelijat kirjoittavat kandidaatintutkielmiaan. Periodin aikana teksteistä saa palautetta opettajalta Moodle-oppimisympäristössä. Moodlessa on mahdollisuus myös opiskelijoiden väliseen keskusteluun ja vertaispalautteeseen.

3. periodin lähitapaamisissa käsitellään opiskelijoiden omien kandidaatintutkielmien ensimmäiset versiot. Käsikirjoituksista saa palautetta opettajalta, opponentilta sekä muilta seminaarilaisilta.

4. periodin aikana opiskelijat viimeistelevät kandidaatintutkielmansa. Tutkielma jätetään tarkastettavaksi ja siitä kirjoitetaan kypsyysnäyte.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen elokuun aikana.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Heli Ansio, Vastaava opettaja
heli.ansio[ät]helsinki.fi
Opetus
3.9.2009 – 22.4.2010
Seminaari 16 tuntia + 8 tuntia Verkossa
Proseminaari
To 3.9.2009 klo 12.15-15.45, Taideaineiden laitoksen kokoushuone B 2035, Proseminaari käynnistyy 1. periodissa neljällä 4 tunnin seminaarikerralla: 3.9./17.9./8.10/15.10. 2. periodissa seminaari toteutuu verkkotyöskentelynä moodle-alustalla. Kolmannen periodin kokoontumiskerrat ilmoitetaan periodin 2. aikana.
Kevään seminaarikerrat
To 3.9.2009 klo 11.15-14.45, Kokoontumiskerrat: 22.1., 29.1., 5.2. ja 12.2. (varalla 19.2.)
Periodit: I II III
Opetuskieli: suomi
Syventävät opinnot [I Periodi]

Suoritusvaatimukset: Osallistuminen opetukseen, valittujen näytelmien ja oheismateriaalin lukeminen. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja oppimistehtävien tekeminen annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojakso sisältää 6 krt lähiopetusta á 4 tuntia (paitsi ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla 2 tuntia) ja itsenäistä työskentelyä 120 tuntia.

Opetukseen valitut 4 näytelmää täydentyvät niiden adaptaatioiden sekä aiheeseen liittyvän oheismateriaalin kautta (lähinnä tutkimusartikkeleita). Yhteensä opiskelija lukee kurssilla noin 8 näytelmää.

Lähiopetus 20 tuntia koostuu alustavasta luennosta ja näytelmätekstin analyysistä sekä esitysanalyysiesimerkeistä.

Näytelmät

  • Sofokles: Kuningas Oidipus
  • Euripides: Hippolytos, Bakkhantit, Kyklooppi
  • Sofokles: Oidipus Kolonoksessa
  • Sarah Kane: Phaedra's Love

Oheismateriaali:

  • Sari Kivisto: Kreikan teatteri ja draamakirjallisuus (teoksessa Kivistö ym.: Kirjallisuus antiikin maailmassa)
  • Kirsti Simonsuuri: Sfinksi porttien takana. Nykyteatteri ja myytit (teoksessa Simonsuuri: Ihmiset ja jumalat)
    Heli Ansio & Pia Houni: Mitä antiikin tragedioilla tehdään nykypäivänä? (Uutelo 2009)

  • Homeros: Odysseia, yhdeksäs laulu

  • Froma Zeitlin: Dionysus in 69 (teoksessa Hall, Macintosh ja Wrigley [toim.]: Dionysus Since 69. Greek Tragedy at the Dawn of the Third Millennium)

  • Peter Burian: Tragedy adapted for stages and screens: the Renaissance to the present (teoksessa Easterling [toim.]: The Cambridge Companion to Greek Tragedy)
    Fiona Macintosh: Tragedy in performance: nineteenth- and twentieth-century productions (teoksessa Easterling [toim.]: The Cambridge Companion to Greek Tragedy)
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ks. A3

Pia Houni, Vastaava opettaja
Heli Ansio, Vastaava opettaja
Opetus
4.9.2009 – 16.10.2009
Luento-opetus 20 tuntia
Antiikin tragediat nykynäyttämöillä
Pe 4.9.2009 - 16.10.2009 viikoittain klo 10.15-13.45, Päätalo, luentosali A06, Ensimmäinen (4.9.) ja viimeinen (16.10.) kerta vain klo 10-12, muulloin 10-14.
Poikkeukset:
2.10.2009 , HUOM: EI LÄHIOPETUSTA
Itsenäinen työskentely 120 tuntia
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [I Periodi]

TULOSSA

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen elokuun aikana.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Hanna Suutela, Vastaava opettaja
Opetus
3.9.2009 – 15.10.2009
Luento-opetus 14 tuntia
Locality and Identity in Theatre
To 3.9.2009 - 15.10.2009 viikoittain klo 12.15-13.45, Päätalo, luentosali A06
Periodit: I
Opetuskieli: englanti

MAIPR only.

Hanna Suutela, Teacher responsible
hanna.suutela[ät]uta.fi
Outi Lahtinen, Teacher responsible
outi.lahtinen[ät]uta.fi
Pirkko Koski, Teacher
pirkko.koski[ät]helsinki.fi
Hanna Korsberg, Teacher
hanna.korsberg[ät]helsinki.fi
Teaching
8-Sep-2009 – 25-Sep-2009
Lectures 6 hours
Introduction
Tue 8-Sep-2009 at 12.15-13.45, Lectures, article seminar and workshop on Tuesdays at 12-14 and on Fridays at 10-13 8.9.-25.9.
Seminar 3 hours
Group work 12 hours
Periods: I
Language of instruction: English

MAIPR only.

Hanna Suutela, Teacher responsible
hanna.suutela[ät]uta.fi
Hanna Korsberg, Teacher
hanna.korsberg[ät]helsinki.fi
Pirkko Koski, Teacher
pirkko.koski[ät]helsinki.fi
Outi Lahtinen, Teacher
outi.lahtinen[ät]uta.fi
Teaching
8-Sep-2009 – 2-Oct-2009
Lectures 3 hours Web-based
Induction week
Mon 28-Sep-2009 at 11.00-19.00, Intensive course Mon-Fri 11-19
Seminar 6 hours + 6 hours Web-based
Group work 8 hours + 8 hours Web-based
Periods: I
Language of instruction: English

MAIPR only.

Outi Lahtinen, Teacher responsible
Teaching
4-Sep-2009 – 11-Dec-2009
Seminar 18 hours
MAIPR-seminar
Fri 4-Sep-2009 - 11-Dec-2009 weekly at 12.15-13.45, Main building rh C3, Starting on Friday 4th Sept at 10.15 (-12.45), this seminar meets weekly on Tuesdays at 12.15. The final meeting will be on Friday 11th December at 10.15.
Periods: I II
Language of instruction: English
Enrolment for University Studies

Ilmoittautuminen elokuun aikana.

Teaching
3-Sep-2009 – 15-Oct-2009
Lectures 14 hours
Locality and Identity in Theatre
Thu 3-Sep-2009 - 15-Oct-2009 weekly at 12.15-13.45, Päätalo, luentosali A06
Periods: I
Language of instruction: English
Periodi (26.10.2009 - 11.12.2009)
Aineopinnot [II Periodi]

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

TULOSSA

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen kohdassa S4 History of Theatre in Finland, 16.10. asti.

Enrolment same as on S4 History of Theatre in Finland, taking place until 16th October.

Hanna Suutela, Vastaava opettaja
hanna.suutela[ät]uta.fi
Opetus
29.10.2009 – 10.12.2009
Luento-opetus 14 tuntia
History of Theatre in Finland
To 29.10.2009 - 10.12.2009 viikoittain klo 12.15-13.45, Päätalo, luentosali A06
Periodit: II
Opetuskieli: englanti

An intensive course consists three different modes of working:

1) Preparing an animation demo on the quandrangle of Centre for Practice as Research during the weeks 41-44 (2-12 hours / week). Teacher Riku Laakkonen.

2) International Stage Animation Conference (Centre for Practice as Research 29th-30th October)

3) Lectures and seminar sessions Monday-Thursday 9th-12th November. Teachers: Katriina Andrianov and Teemu Paavolainen.

Intensiivikurssi koostuu kolmesta eri työskentelymuodosta:

1) TTVO:n kanssa yhteisestä demo-kurssista (viikot 41-44, 2-12 tuntia /viikko), jossa valmistetaan animointidemo Tutkivan teatterityön keskuksen sisäpihalle; opettajana Riku Laakkonen 

2) Kansanvälisestä Stage Animation -konferenssista (Tutkivan teatterityön keskus 29.-30.10)

3) Luento- ja seminaariosuudesta MA-TO 9.-12.11. opettajina Kati Andrianov ja Teemu Paavolainen.

Kurssilla on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa:

1) Mikäli suoritat demo-osuuden, suoritus muodostuu osallistumisesta kaikkiin kolmeen osa-alueeseen (demo-osuus, kongressi, luentokurssit Paavolainen & Andrianov), joista kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa. Loppusuoritus muodostuu oppimispäiväkirjan yyhteenvedosta, jossa kurssin kaikkien kolmen osa-alueen antia yhdistellään toisiinsa pohdiskelevasti.

2) Kurssin voi myös suorittaa ilman demo-osuutta kirjoittamalla oppimispäiväkirjan kongressista sekä esseen Paavolaisen ja Andrianovin luentojen tarjoaman aineiston pohjalta. 

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Katriina Andrianov, Teacher responsible
Teemu Paavolainen, Teacher responsible
Riku Laakkonen, Teacher
Outi Lahtinen, Contact person
outi.lahtinen[ät]uta.fi
Teaching
29-Oct-2009 – 12-Nov-2009
Lectures 12 hours
Stage Animation Conference
Thu 29-Oct-2009, Centre for Practice as Research, Hämeenpuisto 28, 29.-30.10.2009
Seminar 16 hours
Stage Animation: objects animated and inert
Mon 9-Nov-2009 at 10.15-11.45, Päätalo LS A07, Intensiivikurssi MA-TO 9.-12.11.
Stage Animation: objects animated and inert
Mon 9-Nov-2009 at 14.15-15.45, 9.-10.11. Päätalo LS A31; 11.11-12.11. Päätalo A05, Intensiivikurssi MA-TO 9.-12.11.2009
Exercises 17 hours
Animation demo
Fri 9-Oct-2009 at 14.00-16.00, Taideaineiden laitoksen seminaarihuone B 2033, DEMO-kurssin ajat: MA 12.10 klo 10-14, TI 13.10. klo 10-12, TO 15.10. klo 14-18, PE 16.10. klo 10-14, MA 26.10. klo 10-14, TI 27.10. klo 10-14, KE 28.10. klo 10-14
Periods: II
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [II Periodi]

Teema: Kotimainen nykydraama kirjallisuutena ja näyttämöllä.

Seminaari keskittyy kotimaiseen nykydraamaan sekä kirjallisuutena että näyttämölle tehtynä esityksenä. Seminaariosallistujat tarkastelevat valitsemaansa näytelmää/ valitsemiaan näytelmiä joko kirjallisuutena tai näyttämölle tehtynä esityksenä. Draamat valitaan 2000-luvulla kantaesityistä tai kirjoitetuista kotimaisista näytelmistä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen syyskuussa. Seminaarin teema ilmoitetaan elokuun aikana.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Hanna Suutela, Vastaava opettaja
hanna.suutela[ät]uta.fi
Opetus
29.10.2009 – 13.5.2010
Seminaari 20 tuntia
Teemaseminaari
To 29.10.2009 klo 14.15-15.45, Päätalo RH C1, Teemaseminaari kokoontuu neljä kertaa II periodilla 29.10./12.11./19.11./3.12., III-periodin ajan seminaarilaiset työskentelevät itsenäisesti. Seminaari jatkaa kokoontumisiaan periodilla IV, viimeisen periodin kokoontumisajankohta ilmoitetaan seminaarin alkaessa II periodilla.
Periodit: II IV
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Hanna Suutela, Vastaava opettaja
Opetus
29.10.2009 – 10.12.2009
Luento-opetus 14 tuntia
History of Theatre in Finland
To 29.10.2009 - 10.12.2009 viikoittain klo 12.15-15.45, Päätalo, luentosali A06
Periodit: II
Opetuskieli: englanti

Seminar: Empirical Audience and Reception Research in the Theatre

Tampere, Finland  2-6 november 2009

 

This one week seminar provides an introduction to the field of empirical audience and reception research in the theatre. Goal is to provide the student with an overview of both the historical roots (from the 1970's onwards) and the current theoretical underpinnings of this research field.  

Also the course will provide some basic insights on the methodologies that are used - especially with regard to composing, administering and analyzing questionnaires. During this seminar students will work in small groups on a research proposal of their own and will develop a (rudimentary) questionnaire for it. 

 

A general lecture on Studying Theatrical Experiences for a broader audience will be an integral part of the course.

 

 

Before start of seminar

 

Task 1: Theatrical top-experience

[do this before anything else! - do not read up on the subject or talk about it]

 

Describe a theatrical top-experience; a personal experience (preferably but not necessarily a recent one) with a visit to the theatre that resulted in the performance acquiring a special meaning for you.Try to describe the performance or scene as specifically as possible as well as the context/circumstances of your visit. Ehat did you experience personally? Did your experience change during /after you visit? And why do you think the experience is so memorable? The task is not about giving a complete description of the performance or moments/parts within it, but it is much more about your own personal reaction to the performance and about what you think caused this reaction.

 

Finally, try to indicate whether you have these kind of experiences more often and if so whether this happens in an art-context. What is it that these experiences have in common? What makes these experiences in a theatrical context (perhaps the experience as described above) specific with regard to other experiences?

 

[Do not exceed 1.5 or 2 A4; 700-900 words]

 

Bring a copy to the first session of the seminar!

  

 

Theoretical explorations

Methodology

Tasks

 

Monday

 Morning

 Task 1 'my theatrical top-experience (see above)/ reading

Afternoon

Introduction - basics of audience and reception research - communication models - history - sociological and psychological approaches

General timeline of research - methodologies before/after & during performances - sorts of questions/types of variables - dependent & independent variables -  exploratory & explanatory research

 Tuesday

 Morning

 Task 2 'preparing a research proposal' - questions/ hypotheses/variables/respondents)

Afternoon

Identification

Video; 'Who will you be tonight'

Data-collection - sampling & generalizing results/approaching respondents - coding & entry of the data - missing data - data cleaning - frequencies/crosstabs - comparing groups & statistical significance

Discussion of research proposals

Wednesday

 Morning

 Task 3 'preparing a questionnaire' - attitudes/behavior/characteristics of respondents

Afternoon

Aestetic and aestheticized emotions - ways of looking in the theatre - the influence of theatrical space (red versus grey boxes)

Correlation - data reduction: scaling/multiple regression/factor analysis - designing questionnaires - operationalisation of variables

Discussion of questionnaires

Thursday

 Morning

 Task 4 Refine questionnaires & prepare final presentation

Read theatrical top-experiences of other students

Afternoon

Studying theatrical experiences (general lecture)

 Friday

 Morning

Afternoon

other applications - the future of audience and reception research

Looking at your theatrical top-experiences

Presentations of research proposals

 

Tasks 2-4

Task 2: Preparing a research proposal

Together with your group decide on a research proposal that you want to work on. It can be anything you like and might involve research during and before/after a performance. The only condition is that the research should involve a questionnaire for audiences/spectators. Make sure that your proposal involves:

  • the main question of the research (and maybe ensuing sub-questions);
  • the hypotheses you have concerning the answer to your question(s);
  • the methods you want to use in your research (if  they involve more than only a questionnaire);
  • the variables that will be involved in your research;
  • the respondents that will have to answer the questionnaire.

The whole proposal should not be more than (about) 1 page. Bring enough copies for the whole group tomorrow.

 

Task 3: Preparing a questionnaire

Prepare the questionnaire for (part of) your proposal. Make sure you address the main variables that play a role in your research. Make sure to include also questions that focus not only on attitudes (evaluations, beliefs, feelings, emotions, impressions, interpretations) also on behavior and characteristics of your respondents. The questionnaire shoukd be no longer than 2 pages. Again: bring enough copies for the whole group tomorrow.

 

Task 4: Refine questionnaires & prepare final presentation

- Refine your questionnaires on the basis of the remarks made in class. Prepare a presentation in which your (altered?) research question and the questionnaire are combined ? focusing on the operationalisation of the variables involved.

- Make sure you have read the ?top-experiences? of your classmates

 

Literature:

 

The following literature pertains (sometimes roughly) to the sessions/days (a * before the title means that I have send the article in advance)

 

Day 1

 

* Arnheim, R. (1996) The split and the structure: twenty-eight essays. Berkeley: University of California Press. p. 65-72 (?What is an aesthetic fact?)

 

* Jacobsen, Thomas (2006) ?Bridging the Arts and Sciences: a Framework for the Psychology of Aesthetics.? Leonardo Vol 39, no 2 p. 155-162.

 

* Tulloch, J. (2004) ?Chekhov in Bath: Dimensions, Experiences and concepts of an ?everyday?theatrical event?, in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p. 175-206.

 

Eversmann, Peter G.F., (2004) ?Introduction Part Two: Dynamics of the Theatrical Event? in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p.133-174.

 

Day 2

 

* Schoenmakers, H. (1988) To be, wanting to be, forced to be. Identification processes in theatrical situations. In: W. Sauter (ed.) New directions in audience research. (Advances in reception and audience research 2; TTW 24/25) Utrecht: TTW/ICRAR. p. 138?163.

 

Day 3

 

* Schoenmakers, H. (1992) Aesthetic emotions and aestheticised emotions in theatrical situati­ons. In: H. Schoenmakers (ed.) Performan­ce theory. Reception and audience research. (Series: Advan­ces in audience and reception research, vol. 3) Amster­dam: ICRAR/TTW. p. 39?58.

 

Eversmann, P.G.F. (     ), Breaking Down the House. In

 

 

 

 

Day 4

 

* Beardsley, Monroe C. (1982)  Aesthetic experience. In: M.J. Wreen and D.M. Callen (eds.) Monroe C. Beardsley. The aesthetic point of view . Selected essays.  Ithaca and London: Cornell University Press. p. 285-298.

 

* Csikszentmihalyi, M. & R. Robinson (1990) The art of seeing. An interpretation of the aest­hetic encounter. Los Ange­les: J. Paul Getty Museum/Getty Center for Education in the Arts.

 

Eversmann, Peter G.F., (2004) ?The experience of the theatrical event?, in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p.133-174.

 

Day 5

 

Konijn, E. (1991) What's on between the actor and his audience? Empirical analysis of emoti­on processes in the theatre. In: G. D. Wilson (ed.) Psychology and perfor­ming arts. Amster­dam/Lisse: Swets & Zeitlinger. p. 59?74.

 

Additional Reading

 

Three booklets available in .PDF:

H. Schoenmakers (ed.) Performan­ce theory. Reception and audience research. (Series: Advan­ces in audience and reception research, vol. 1) Amster­dam: ICRAR/TTW. (1986)

 

W. Sauter (ed.) New directions in audience research. (Advances in reception and audience research 2; TTW 24/25) Utrecht: TTW/ICRAR. (1988)

 

H. Schoenmakers (ed.) Performan­ce theory. Reception and audience research. (Series: Advan­ces in audience and reception research, vol. 3) Amster­dam: ICRAR/TTW. (1992)

 

Aristoteles Poetica. (vertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien door N.van der Ben & J.M. Bremer, 1988) Amsterdam: Polak en van Gennep. p. 9-41, (noten: 91-110), 177-184, (noten: 185-186).

 

Arnheim, R. (1996) The split and the structure: twenty-eight essays. Berkeley: University of California Press. p. 65-72 (?What is an aesthetic fact?)

 

Auslander, P. (1999) Liveness, Performance in a mediatized culture. Routledge.

 

Beardsley, Monroe C. (1982)  Aesthetic experience. In: M.J. Wreen and D.M. Callen (eds.) Monroe C. Beardsley. The aesthetic point of view . Selected essays.  Ithaca and London: Cornell University Press. p. 285-298.

 

Bennett, S. (1997) Theatre audiences: a theory of production and reception. London and New York: Routledge.

 

Blau, H. (1990) The Audience. The John Hopkins University Press

 

Boorsma, M. (1998) Kunstmarketing. Hoe marketing kan bijdragen aan het maatschappelijk functioneren van kunst, in het bijzonder van toneelkunst in Nederland. Groningen: Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen. p.63 - 156

 

Csikszentmihalyi, M. & R. Robinson (1990) The art of seeing. An interpretation of the aest­hetic encounter. Los Ange­les: J. Paul Getty Museum/Getty Center for Education in the Arts.

 

Driel, K. van (2003) Psychology of entertainment. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam (diss). pp. 65-98.

 

Eversmann, P.G.F., (2004) ?Introduction Part Two: Dynamics of the Theatrical Event? and  ?The experience of the theatrical event?, in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p.133-174.

 

Fischer-Lichte, E. (1984) The dramatic dialogue ? oral or literary communication? In: A. van Kesteren & H. Schmid (eds.) Semiotics of drama and theatre. (Series: Linguistic and literary studies in Eastern Europe, 10) Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. p. 137-173.

 

Fischer-Lichte, E. (2001) Ästhetische Erfahrung. Das Semiotische und das Performative. Tübingen: Francke Verlag.

 

Hekkert, P. (1995) Artful Judgments. A psychological enquiry into aesthetic preference for visual patterns. Delft: Proefschrift Technische Universiteit Delft. p. 11-46, 134-144.

 

Jacobsen, Thomas (2006) ?Bridging the Arts and Sciences: a Framework for the Psychology of Aesthetics.? Leonardo Vol 39, no 2 p. 155-162.

 

Konijn, E. (1991) What's on between the actor and his audience? Empirical analysis of emoti­on processes in the theatre. In: G. D. Wilson (ed.) Psychology and perfor­ming arts. Amster­dam/Lisse: Swets & Zeitlinger. p. 59?74.

 

McQuail, D. (1997) Audience Analysis. Sage.

 

Reuling, A. (1986) Methodologieën: een inleiding in onderzoeksstrategieën. Baarn: Nelissen. p. 20-51.

 

Schoenmakers, H. (1979) Publieksonderzoek in het kader van voorstellingsanalyse - deel 1. Tijdschrift voor Theaterwetenschap. Nr. 2. Jrg. 1. p. 37?53.

 

Schoenmakers, H. (1980) Publieksonderoek in het kader van voorstellingsanaly­se - deel 2. Tijdschrift voor Theaterwetenschap. Nr. 3. Jrg. 1. p. 4?24.

 

Schoenmakers, H. (1983) Zeven manieren om de zevende hemel te bezoeken. Van receptie-onderzoek in het theater naar een voorstellingsthe­orie. (diss.) Antwerpen: Universitaire Instelling Antwerpen.

 

Schoenmakers, H. (1988) To be, wanting to be, forced to be. Identification processes in theatrical situations. In: W. Sauter (ed.) New directions in audience research. (Advances in reception and audience research 2; TTW 24/25) Utrecht: TTW/ICRAR. p. 138?163.

 

Schoenmakers, H. (1992b) Aesthetic emotions and aestheticised emotions in theatrical situati­ons. In: H. Schoenmakers (ed.) Performan­ce theory. Reception and audience research. (Series: Advan­ces in audience and reception research, vol. 3) Amster­dam: ICRAR/TTW. p. 39?58.

 

Schoenmakers, H.(1991) Emoties om niets. Empirisch-theoretische analyses van beleving van thea­tra­le uitingen. In: R. Verhoeff & H.B.G. Ganzeboom (red.) Cultuur en publiek. Multi­di­sci­plinaire op­stellen over de publieke belangstelling voor kunst en cultuur in Nederland. Amsterdam: SISWO.

 

Tulloch, J. (2004) ?Chekhov in Bath: Dimensions, Experiences and concepts of an ?everyday?theatrical event?, in: Vicky Ann Cremona, Peter Eversmann, Hans van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch (eds.) Theatrical Events. Borders-Dynamics-Frames. Amsterdam-New York: Rodopi, p. 175-206.

 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Peter Eversmann, Vastaava opettaja
Outi Lahtinen, Yhteyshenkilö
outi.lahtinen[ät]uta.fi
Opetus
2.11.2009 – 6.11.2009
Pienryhmäopetus 15 tuntia
Audience Research and Reception Analysis
Ma 2.11.2009 klo 14.15-16.45, Main building RH C2, Intensiivikurssi: MA-PE 2.-6.11.2009
Periodit: II
Opetuskieli: englanti

Suoritustapa: Osallistuminen luennoille 7.-9.12. sekä kirjallinen esitysanalyysitehtävä (voi kirjoittaa suomeksi.)

Kurssi koostuu kolmesta luennosta, joiden aiheet ovat:

1) Performance analysis

2) Body / acting

3) Intermediality: text - image - screen

Niitä täydentää oheislukemisto (ilmoitetaan myöhemmin), teatterikäynnit sekä itsenäisesti toteutettu kirjallinen esitysanalyysitehtävä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen lokakuun aikana.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kati Röttger, Vastaava opettaja
Outi Lahtinen, Yhteyshenkilö
outi.lahtinen[ät]uta.fi
Opetus
7.12.2009 – 9.12.2009
Luento-opetus 6 tuntia
Performance Analysis: Body, Medium, Image, Text
Ma 7.12.2009 klo 10.15-11.45, MON & TUE main building LS A06, WED main building LS A31, Intensive course: lectures MON-WED 7.-9.12.2009
Pienryhmäopetus 11 tuntia
MAIPR only
Ma 7.12.2009 klo 14.15-16.45, MON-WED main building RH C2, THUR 9.15-10.45 main building RH A
Suomenkielinen esitysanalyysiryhmä
Itsenäinen työskentely 6 tuntia
Periodit: II
Opetuskieli: englanti
Teaching
29-Oct-2009 – 10-Dec-2009
Lectures 14 hours
History of Theatre in Finland
Thu 29-Oct-2009 - 10-Dec-2009 weekly at 12.15-15.45, Päätalo, luentosali A06
Periods: II
Language of instruction: English
Enrolment for University Studies

Ilmoittautuminen syyskuun aikana.

Teaching
2-Nov-2009 – 6-Nov-2009
Tutorials 15 hours
Audience Research and Reception Analysis
Mon 2-Nov-2009 at 14.15-16.45, Intensiivikurssi: MA-PE 2.-6.11.2009
Periods: II
Language of instruction: English

Course consists of three lectures

1) Performance analysis

2) Body / acting

3) Intermediality: text - image - screen

and of group works, and additional reading (to be annouced later).

Enrolment for University Studies

Ilmoittautuminen lokakuun aikana.

Teaching
7-Dec-2009 – 9-Dec-2009
Lectures 6 hours
Performance Analysis: Body, Medium, Image, Text
Mon 7-Dec-2009 at 10.15-11.45, Intensiivikurssi: luennot MA-KE 7.-9.12.2009
Tutorials 11 hours
Vain MAIPR
Independent work
Periods: II
Language of instruction: English
Periodi (7.1.2010 - 5.3.2010)
Perusopinnot [III Periodi]

HUOM! Kurssi on ensi sijaisesti suunnattu Avoimen yliopiston opiskelijoille. 

Aikataulusuunnitelma: (14 h)

 

KE 13.1.2010 klo 17.15-18.45 (2h) Aloituskerta/luento

KE 20.1.2010 klo 17.30-19.45 (3h) Käytännön harjoitteita

KE 27.1.2010 klo 17.30-19.45 (3h) Käytännön harjoitteita

KE 3.2.2010 klo 17.30-19.45 (3h) Käytännön harjoitteita

KE 10.2.2010 klo 17.30-19.45 (3h) Käytännön harjoitteita, yhteenveto

 

Käytännön harjoituskerroilla aina klo 17.00-17.30 aikaa itsenäiseen lämmittelyyn samassa tilassa, jossa opetus tapahtuu.  

Suoritustapana luentopäiväkirja. Palautetaan opettajalle jokaisen kerran jälkeen ennen seuraavaa kertaa sähköisesti. 

 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssi on ensisijaisesti suunnattu Avoimen yliopiston opiskelijoille. Mikäli kurssille jää vapaita paikkoja, voidaan niille ottaa opiskelijoita Teatterin ja draaman tutkimuksen opiskelijoista. Mahdollisiin vapaisiin paikkoihin ilmoittautuminen NettiOpsussa 8.-11.1.2010.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Disa Kamula, Vastaava opettaja
Opetus
13.1.2010 – 10.2.2010
Luento-opetus 2 tuntia
Aloituskerta
Ke 13.1.2010 klo 17.15-18.45
Harjoitukset 12 tuntia
Harjoitteet
Ke 20.1.2010 - 10.2.2010 viikoittain klo 17.15-19.45
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [III Periodi]

Kurssilla perehdytään näyttelijäntyön analyysiin ja sen menetelmiin sekä teatteriteorian klassikoihin. Kurssin seitsemän luentokertaa esittelevät näyttelijäntyön analyysimenetelmiä (semiotiikka, fenomenologia) sekä näyttelijään keskittyvää biografiatutkimusta (historiantutkimus, haastattelututkimus) tutkimusesimerkkien kautta. Annetun aineiston ja esimerkkien pohjalta opiskelija laatii oman analyysin joko esitysanalyysinä tai biografisena näyttelijätutkimuksena (3-4 s.).

 

Luentokurssia täydentävät lukupiirit, joissa opiskelijat paneutuvat keskustelemaan teatteriteorian klassikoista. Kukin opiskelija valitsee lukupiiriä varten kaksi klassikkoteosta (kirjalista oppiaineen kotisivulla, linkissä Kirjallisuusluettelot;  perus- ja aineopinnot; opintojakson A4 kohdat A ja B). Opintopiirit toimivat itseohjautuvasti: joko tapaamiskertojen ja verkkokeskustelujen yhdistelmänä tai pelkkinä verkkokeskusteluina. Lukupiirisuoritus muodostuu moodle-alustalla käydyistä keskusteluista.

 

Luentojen ja lukupiirin lisäksi kurssiin sisältyy osallistuminen Näyttelijäntaide ja nykyaika -tutkimushankkeen esittelytilaisuuteen sunnuntaina 24.1.2010 klo 14-17 Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä (läsnäolo riittää). Seminaariosallistumisen voi korvata kirjoittamalla referaatin Anneli Ollikaisen teoksesta Lihat ylös! Muistiinpanoja Jouko Turkan opetuksesta (2 s.).

 

Suoritus: Kurssin suoritus muodostuu siis kolmiosaisesti

1) Näyttelijäanalyysi joko vapaavalintaisesta esityksestä yhden näyttelijän työskentelyn osalta tai biografisesti yhden näyttelijän uraan keskittyen - joka tapauksessa kurssilla esiteltyjä analyysimenetelmiä soveltaen.

2) Teatteriklassikko-lukupiirin moodle-keskustelu.

3) Läsnäolo Näyttelijäntaide ja nykyaika -tutkimushanke-esittelyssä (tai korvaava tehtävä).

 

Arvostelu: Koska kurssin suorituksesta 3/5 op muodostuu luento-osuuden suorituksesta, on näyttelijäanalyysilla arvosanan kannalta suurin painoarvo. Lukupiirisuoritus muodostuu arvosanan kannalta merkitykselliseksi vain mikäli suoritusten laatu on huomattavan kaukana toisistaan, käytännössä siis mikäli suoritusten ero on 2 tai yli, jolloin lukupiirisuorituksella on mahdollisuus joko nostaa tai laskea kokonaisarvosanaa.

Arviointikriteerit

1) Näyttelijäanalyysi: kyky soveltaa valittua tutkimusmenetelmää, hankkia tutkimusaineistoa ja tehdä aineistosta menetelmällisesti johdonmukaisia havaintoja.

2) Lukupiiri: mahdollisimman syvällinen perehtyminen teatterin klassikoiden ajatteluun ja sen osoittaminen aktiivisella osallistumisella verkkokeskusteluun.

3) Tutkimushankeosallistumista ei arvioida, läsnäolo riittää (samoin korvaavan tehtävän osalta).

 

  

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen 5.-12.1.2010

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Outi Lahtinen, Vastaava opettaja
Opetus
19.1.2010 – 2.3.2010
Luento-opetus 14 tuntia
Näyttelijä ja näyttelijän työt
Ti 19.1.2010 - 2.3.2010 viikoittain klo 12.15-13.45, Päätalo ls C6
Seminaari 3 tuntia
Näyttelijäntaide ja nykyaika
Su 24.1.2010 klo 14.00-17.00, Tampereen Työväen Teatteri, suuri näyttämö, Jos et pääse osallistumaan sunnuntain seminaariin, tee korvaava tehtävä (ilmoitetaan erikseen).
Lukupiiri 6 tuntia
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Praktikumkurssi perehdyttää teatterikritiikin (ja kiinnostuksen mukaan myös laajemmin esittävän taiteen kritiikin) kirjoittamisen problematiikkaan sekä harjoittaa opiskelijan taitoja sekä esityksen havainnoimisessa ja arvioinnissa että näiden havaintojen ja arvioiden ilmaisemisessa kirjoittamalla.

 

Kurssi sisältää kolme luento-/keskustelukertaa kritiikin sisällöstä ja muodosta, esityksen erityisyydestä kritiikin kohteena sekä kritiikin tehtävistä ja tavoitteista. Kurssin pääsisältö muodostuu kurssin aikana kirjoitettavista harjoituskritiikeistä ja niiden kriittisestä käsittelystä ryhmän kesken, joten kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa praktikum-tapaamisissa ja aktiivista osallistumista keskusteluun. Kurssin lopuksi opiskelija arvioi kirjoittamansa kritiikit pohdiskelevassa raportissa, jossa omia tekstejä sekä kokemusta kritiikin kirjoittamisen prosessista tarkastellaan kriittisesti kurssilla ja sen oheiskirjallisuudessa tarjottujen näkökulmien valossa.

 

 

Suoritus:

1) Neljä kurssin aikana kirjoitettua kritiikkiä, joista kaksi kurssin puitteissa määritellyistä esityksistä, kaksi omavalintaisista teatteri- tai muihin genreihin kuuluvista elävistä esityksistä (esitystaide, musiikki, sirkus, tanssi)

2) Aktiivinen osallistuminen kritiikkiarviointikeskusteluihin

3) Pohdiskeleva raportti, jossa tarkastellaan omia tekstejä ja kritiikin kirjoittamisen prosessia kurssilla tarjottujen näkökulmien kautta.

 

Aikataulu:

 

21.1.   Kritiikin muodosta ja sisällöstä

28.1.   Ensimmäinen kritiikkikeskustelu; vapaavalintainen esitys; kritiikit moodlessa ma 25.1.

4.2.     Toinen kritiikkikeskustelu; kritiikit moodlessa ma 1.2.

11.2.   Esitys kritiikin kohteena: erityspiirteitä

18.2.   Kolmas kritiikkikeskustelu; vapaavalintainen esitys; kritiikit moodlessa ma 15.2.

25.2.   Neljäs kritiikkikeskustelu; kritiikit moodlessa ma 22.2.

4.3.     Kritiikin tehtävistä ja tavoitteista

 

Praktikumin tapaamiskertojen lisäksi kurssia varten on syytä varautua kahteen yhteiseen teatterikäyntiin, molemmat todennäköisesti tiistai-iltoina (mahdollisesti 26.1. ja 16.2.) sekä tietysti kahteen omavalintaiseen esitykseen.   

 

Kritiikkien kirjoittaminen ja tekstien käsittely:

Esityskritiikki on yleensä melko nopea laji, joten kirjoittamiselle on syytä varata aikaa mahdollisimman pian esityksen jälkeen. Tekstit viedään kurssin moodle-alustalle käsittelykertaa edeltävänä maanantaina. Ennen praktikum-tapaamista kaikki lukevat moodlesta toistensa tekstit ja valmistavat ennalta omat kommenttinsa. Tekstien pituus voi vaihdella 2000-6000 merkin välillä, ja kurssin aikana on suositeltavaa kokeilla kirjoittamista kumpaankin ääripäähän tähdäten.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen 5.-12.1.2010.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Outi Lahtinen, Vastaava opettaja
Opetus
21.1.2010 – 4.3.2010
Pienryhmäopetus 6 tuntia
Teatterikritiikkipraktikum
To 21.1.2010 - 4.3.2010 viikoittain klo 12.15-13.45, Päätalo rh C1
Harjoitukset 8 tuntia
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Kurssin tavoitteena on tutustua radiokuunnelman dramaturgiaan ja käsikirjoittamiseen, oppia kuunnelman tuotantoprosessi ennakkosuunnittelusta toteutukseen, tutustua ohjaajan, näyttelijän ja äänisuunnittelijan näkökulmiin sekä tehdä hyviä kuunnelmakäsikirjoituksia, joista osa toteutetaan kuunnelmaksi ja esitetään mm. YLEssä, Radio Moreenissa ja Radiofestivaaleilla.

Jakso toteutetaan yhteistyössä Tamkin taiteen ja viestinnän ja yliopiston teatterin- ja draaman tutkimus opiskelijoiden kanssa.

Aikataulu ja aiheet:
To 14.1. klo 16.30-18.30 Äänisuunnittelu kuunnelmissa

To 21.1. klo 16.30-18.30  Radioteatterin linjauksia: millaisia kuunnelmia halutaan?

To 28.1 klo klo 16.30-18.30 Kuunnelman käsikirjoittaminen,

To 11.2 klo klo 16.30-18.30 Kuunnelmanäytteleminen ja ohjaus

To 18.2. klo 16.30-18.30  Käsikirjoituksesta esitykseksi - miten ohjata kuunneltavaksi ?

To 25.2 (varaudu 3-4 h käsittelyyn aikavälillä klo 9-21) tekstien dramatisointi

To 18.3 klo 16.30-18.30 valmiiden tekstien arviointi, kuunnelmien tuotannon suunnittelu

La 17.4 klo 9 ?12.00  Radiofestivaalien kuunnelmakilpailu TTVO:lla

Oheismateriaalina Moodle-toteutus,  Tamkin kirjastossa Finlaysonilla olevat kuunnelmat ja kirjallisuus: Weston, Judith Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki : Nemo, 1999, David Sonnenschein: Sound Design, Michael Wiese Productions, 2001, Äänipää-sivuston kuunnelmaan liittyvät osuudet  (http://www.aanipaa.tamk.fi) 

 

Opetuspaikka ja - aika: 14.1 alkaen torstai-iltaisin klo 16.30 -18.30 TTVO:n tiloissa Finlaysoninkatu 7, 4 krs luokassa ?Kaskelotti?, ovilukitusten vuoksi opastus luokkaan koulun kahviosta (2 krs) klo16.25

Ilmoittautuminen kurssille ensimmäisellä tapaamiskerralla eli to 14.1.2010

 

 

 

lisätiedot: Ari Koivumäki (ari.koivumaki@tamk.fi) p. 050 590 9312

 

 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen NettiOpsussa 5.-12.2010 ja/tai ensimmäisellä tapaamiskerralla suoraan Ari Koivumäelle.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Ari Koivumäki, Vastaava opettaja
ari.koivumaki[ät]tamk.fi
Opetus
14.1.2010 – 18.3.2010
Pienryhmäopetus 10 tuntia
Kuunnelman käsikirjoittaminen
To 14.1.2010 klo 16.30-18.30, TTVO, Finlaysoninkatu 7, 4 krs luokka ”Kaskelotti”
Ryhmätyöskentely
Yksilöopetus 5 tuntia
Tekstien dramatisointi
To 25.2.2010, Varaudu 3-4 h käsittelyyn aikavälillä klo 9-21
Seminaari 3 tuntia
Radiofestivaalien kuunnelmakilpailu
La 17.4.2010 klo 9.00-12.00, TTVO,
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Periodi (15.3.2010 - 14.5.2010)
Aineopinnot [IV Periodi]

Kauan odotettu Musiikkiteatteri-kurssi järjestetään 4. periodissa seuraavina aikoina: ma 17-19
22.3.
29.3.
12.4.
19.4.
26.4.
3.5.
10.5.

Yhden opetuskerran eurooppalaisesta musikaalista ja erityisesti Michael Kunzesta tulee pitämään Mari Kulmanen. Yhden luennon musiikkiteatterikritiikin kirjoittamisesta pitää Outi Lahtinen.

Muista opetuskerroista ja kurssisuoritusten vastaanottamisesta vastaa Hanna Suutela. Kurssi suoritetaan loppuesseellä, jonka on tarkoitus olla musikaalin tai musiikkiteatteriesimerkin analyysi. Kurssilla ei tarvitse osata nuottien lukemista.

Ilmoitamme suurehkon salin varauksesta pian, luentosarjalle mahtuvat kaikki mukaan.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen voimassa 15.3.-20.3. Ilmoittautuminen ei pakollinen, mutta suotava. Kurssin osallistujamäärää ei ole rajoitettu.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Hanna Suutela, Vastaava opettaja
Opetus
22.3.2010 – 10.5.2010
Luento-opetus 14 tuntia
Musiikkiteatterikurssi
Ma 22.3.2010 - 10.5.2010 viikoittain klo 17.15-18.45, Päätalo C 8
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi