Opintojaksoilla perehdytään monikulttuurisuuteen ja monikielisyyteen usean eri tieteenalan näkökulmista: mm. sosiaali- ja terveystieteiden, kasvatustieteen, kielitieteen, kirjallisuustieteen ja mediatutkimuksen näkökulmat tarjoavat sekä tapoja käsitteellistää opintokokonaisuuden teemoja että konkreettisia esimerkkejä ajankohtaisista kysymyksistä. Opintojaksoilla perehdytään valtakulttuurin ja vähemmistökulttuurien välisiin suhteisiin, maahanmuuttoon, pakolaisuuteen ja rasismiin, Suomen ja muun Euroopan monikulttuuriseen ja monikieliseen historiaan, Suomen kielipolitiikkaan sekä kulttuurillisiin kuviin ja kertomuksiin.
Kokonaisuuden vastuuopettaja on yliopistonlehtori Maarit Piipponen.
Jakso on lukuvuonna 2017-2018 tarjolla sähköisenä tenttinä. Tentti aukeaa sähköisessä tenttipalvelussa syyskuussa.
Tenttiin luetaan seuraavat tekstit:
Koskinen Kaisa, toim. Tulkattu Tampere. Tampere University Press 2013. Sivut 106-160.
Jakson vastuuopettaja on yliopistonlehtori Maarit Piipponen.
Opintokokonaisuuteen on mahdollista sisällyttää työharjoittelu. Sopivaksi opintoihin liittyväksi työharjoitteluksi voidaan katsoa harjoittelu, joka tukee osaamisen karttumista monikulttuurisuuden ja monikielisyyden kannalta ja joka edistää opiskelijan työllistymisen mahdollisuuksia koulutustaan vastaavalle alalle valmistumisen jälkeen. Työharjoittelujakson minimipituus on kolme kuukautta.
Suoritusohjeet:
1) Suoritetaan työskentelyjakso, joka vastaa vähintään kolmen kuukauden harjoittelua,
2) työharjoittelujakso todennetaan todistuksella (työtodistus tms.) vastuuopettajalle,
3) laaditaan harjoitteluraportti, joka palautetaan vastuuopettajalle.
Työharjoitteluraportin sisältö:
Laaditaan noin 5 sivun raportti, jossa on seuraavat osiot:
Kansilehti:
-kurssin nimi ja koodi, opiskelijan nimi ja opiskelijanumero.
1. Perustiedot:
-työpaikan/organisaation kuvaus
-työtehtävien kuvaus
-harjoittelun kesto.
2. Alan edellyttämät monikulttuuriset ja monikieliset valmiudet.
3. Harjoittelun oppimistavoitteet:
-työharjoittelupaikan valinnan syyt (miten juuri kyseinen harjoittelupaikka liittyi monikulttuurisuuden ja monikielisyyden opintoihisi)
-monikulttuurisuuden ja monikielisyyden opinnoissa omaksuttujen tietojen ja taitojen sekä teoreettisen osaamisen konkreettinen käyttö harjoittelussa.
4. Omien työtehtävien pohdinta:
-oma näkemyksesi harjoittelun kulusta
-oman monikulttuurisen asiantuntijuuden yleinen kehittyminen (esim. mitä osasit ja mitkä tehtävät olivat haasteellisia ja miksi, mitkä taidot olivat vielä puutteellisia)
-pystyikö työtehtäviä kehittämään oman osaamisen pohjalta
-millaisia valmiuksia tulisi vielä kehittää.
5. Palaute:
-harjoittelusta (mahdollisesti) saadun palautteen hyödyntäminen.
6. Muut havainnot ja kokemukset:
-miten harjoittelu vaikutti käsityksiisi monikulttuurisuuden ja monikielisyyden opintojen merkityksestä.
Kurssi suoritetaan verkko-opintoina, mahdollisuus myös kahteen tapaamiseen Tampereella (kurssin alkuinfo ja tutustuminen 15.9. ja vapaaehtoistyön kokemuksista keskustelu 3.11.
Osallistuminen opetukseen, vapaaehtoistyön käytännön jakso ja kurssiin liittyvä tieteelliseen kirjoittamiseen harjaannuttava essee.
Enrollments to Kirsti Nurmela: kirsti.nurmela@staff.uta.fi
- Individual working
- Non-stop web course. The course will be completed entirely in Moodle
-For approval all the assignments have to be completed within six months from the date of enrollment
Enrollment:
University instructor Kirsti Nurmela: kirsti.nurmela[at]staff.uta.fi
The quota for Open University students
Kirjatentti sähköisenä tenttinä
This course consists of independent multicultural group work. Each participant must keep a learning diary, uploading entries to Moodle after each meeting. A total of 3 credits, 12 contact hours for each credit, can be earned for the course by participating in 1-3 groups.
Registration forms are available from the SAC (Pinni B5071). They should be completed and handed in at the beginning of the period. Participants will be informed by email when the groups have been formed.
In cases where more students register for a course than space allows, priority is assigned as follows:
1. First priority is given to the degree students of the University of Tampere
2. Second priority is given to the exchange students of the University of Tampere
3. Third priority is given to the Tampere3 students.
In cases where more students register for a course than space allows, priority is assigned as follows:
1. First priority is given to the degree students of the University of Tampere
2. Second priority is given to the exchange students of the University of Tampere
3. Third priority is given to the Tampere3 students.
Luennot ja oheiskirjallisuus. Oheiskirjallisuus (2 op) suoritetaan luentojen yhteydessä opettajan ohjeistamalla tavalla.
This course is a theme course on hero narratives in Anglophone popular culture. The course uses alternative study methods and is focused on individual, independent project work: classes mostly take place in the first period, after which students work on their own projects in the second period. Each student chooses a hero narrative (literary, filmic, televisual, etc), narrows down a research topic, and gives a conference presentation in December. Please note that there will be no classes on the hero narratives themselves; instead, classes deal with transferable skills such as writing and commenting on abstracts and giving conference presentations. In addition, individual project work is supervised by the teacher during the autumn.
The course is directed at students who have an interest in popular culture and hero narratives; who are interested in (independent) project work, research, and transferable skills; who are looking for a pro gradu topic; and who can manage and respect deadlines, because in December we will organise a Pop-up Heroes Day with conference presentations.
Thematic areas of interest for conference presentations and posters include, but are not limited to the following areas of interest: gender and hero narratives; superheroes; queering heroes; heroes and violence; global(ising) hero narratives; setting and spatiality in hero narratives; postcolonial heroes; cultural diversity and heroes; heroes and popular seriality; hero parodies; hero adaptations; heroes and fan fiction; and mobile heroes.
Assessment: class assignments, conference presentation, class contribution.
Ilmoittautuminen viimeistään ke 6.9.2017 mennessä.
Luennot on avoinna kaikille opiskelijoille (TaY, TTY, TAMK). EDUn tutkinto-ohjelman omat opiskelijat ovat kuitenkin etusijalla. Luentosuoritukseen sisältyy esitys ja kirjallinen työ. Max. 20 opiskelijaa.
Vaihtoehtoinen kirjatentti on avoinna kaikille opiskelijoille (TaY, TTY, TAMK) aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018. Ajalla 18.9.2017-21.6.2018 kirjatentistä vastaa Katja Keisala ja ajalla 25.6.-17.8.2018 Hanna Vilkka. Jos suoritat opintojakson kirjatentillä, ilmoittaudu suoraan sähköiseen tenttipalveluun (ei kontaktiopetuksena toteutettavalle kurssille).
Book exam in English in electronic exam 18.9.2017-17.8.2018.
The course contains an introduction lecture after which students will study the topic independently in reading groups. Instructions for reading groups will be given at the lecture.
This course consists of independent multicultural group work. Each participant must keep a learning diary, uploading entries to Moodle after each meeting. A total of 3 credits, 12 contact hours for each credit, can be earned for the course by participating in 1-3 groups.
Registration forms are available from the SAC (Pinni B5071). They should be completed and handed in at the beginning of the period. Participants will be informed by email when the groups have been formed.
In cases where more students register for a course than space allows, priority is assigned as follows:
1. First priority is given to the degree students of the University of Tampere
2. Second priority is given to the exchange students of the University of Tampere
3. Third priority is given to the Tampere3 students.
Opiskelija perehtyy pakolaistutkimuksen antropologiseen traditioon ja oppii ymmärtämään pakolaisuuden ja tilallisuuden yhteenkietoutuneisuuden. Opiskelija käsittää lisäksi, miten pakolaisuus on kytköksissä kansallisvaltioiden keinoihin hallita alueitaan ja jakaa oikeuksia.
Kurssi on seminaarimuotoinen ja vaatii aktiivista osallistumista.
Kurssivalinnassa suositaan opiskelijoita, joilla on suoritettuna aiempia opintoja yhteiskuntatutkimusken tutkinto-ohjelmasta tai yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden teemat -opintokokonaisuudesta.
This course consists of independent multicultural group work. Each participant must keep a learning diary, uploading entries to Moodle after each meeting. A total of 3 credits, 12 contact hours for each credit, can be earned for the course by participating in 1-3 groups.
Registration forms are available from the SAC (Pinni B5071). They should be completed and handed in at the beginning of the period. Participants will be informed by email when the groups have been formed.
In cases where more students register for a course than space allows, priority is assigned as follows:
1. First priority is given to the degree students of the University of Tampere
2. Second priority is given to the exchange students of the University of Tampere
3. Third priority is given to the Tampere3 students.
Luennot ja harjoitukset. Harjoitusryhmiin jako luentojen yhteydessä.
Opintojakson voi suorittaa 1.-4. periodilla myös sähköisellä kirjatentillä JA tehtävillä. Tentittävä teos on joko
Tenttiäksesi opintojakson toimi seuraavasti:
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu luentojen lisäksi ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Kirjallisuuden voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu myös ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Sen voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Cultural diversity has been identified as one of the major issues of the 21st century on both local and global levels. Referring to to a range of cultural phenomena between and within societies and social groups, the concept can be linked to different forms of cultural encounters from peaceful coexistence and multicultural exchange to violent colonial exploitation and the contemporary fear of terrorism. However, cultural diversity does not simply exist; instead, it is narrated and mediated, sociohistorically and politically produced, and mobilised for various ends and goals.
This Studia Generalia lecture series takes a critical look at different realities and discourses of cultural diversity in Anglophone societies. English-language societies around the world exhibit notable ethnic, linguistic and cultural diversity due to their long history of colonialism, globalisation and human mobility. The course focuses on various forms of diversity in English-language societies both locally and globally; it offers perspectives on minority languages in the Anglosphere and varieties of English, analyses social identities on personal and collective levels, explores literary and cultural narratives of cross-cultural encounter and the geopolitics of diversity, and examines immigration and anti-diversity discourses.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Kirjatentissä tentitään 2 kirjaa seuraavista:
Kaikille yhteinen teos:
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (eds.) 2002. Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer.
Lisäksi toinen näistä julkaisuista:
Räsänen, R. & San, J. (eds.) 2005. Conditions for Intercultural Learning and Co-operation. FERA.
tai
Jokikokko, K. 2010. Teachers' intercultural learning and competence. Acta Universitatis Ouluensis (114). http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
The course will be carried out in autumn 2018.
This course consists of independent multicultural group work. Each participant must keep a learning diary, uploading entries to Moodle after each meeting. A total of 3 credits, 12 contact hours for each credit, can be earned for the course by participating in 1-3 groups.
Registration forms are available from the SAC (Pinni B5071). They should be completed and handed in at the beginning of the period. Participants will be informed by email when the groups have been formed.
In cases where more students register for a course than space allows, priority is assigned as follows:
1. First priority is given to the degree students of the University of Tampere
2. Second priority is given to the exchange students of the University of Tampere
3. Third priority is given to the Tampere3 students.