Opetushenkilökunnan yhteystiedot ovat tiedekunnan yhteystietosivulla.
Yliopistolla ei ole yhteisiä opetuksettomia viikkoja. Suomen kielessä ei ole opetusta viikoilla 42 ja 9.
Kokonaisuuksien vastuuhenkilöt
Perusopinnot: Liisa Mustanoja
Aineopinnot: Unni Leino
Kokonaismerkinnät pyydetään sähköpostitse opintokoordinaattorilta: Annikka Hautamäki
Tutkintorakenne
Alla olevassa opetusohjelmassa on suomen kielen tutkinto-ohjelman kandidaatin tutkintoon kuuluvia opintojaksoja. Koko tutkintorakenteen, tutkintoon vaadittavat opintojaksot sekä opintokokonaisuuksien sisällöt voi tarkistaa opinto-oppaasta. Muista suorittaa myös kieli- ja viestintäopinnot; Kielikeskuksen opetustarjonta on Kielikeskuksen opetusohjelmassa.
Ilmoittautuminen
Kursseille ilmoittaudutaan NettiOpsussa. Ilmoittautumisen ongelmatilanteissa ota yhteys kurssin opettajaan. Opintojaksojen pakolliset edeltävät opinnot tulee olla rekisterissä ilmoittautumisajan loppuun mennessä.
Mikäli kurssille hyväksytty opiskelija ei osallistu opetukseen, hänen tulee annettuun päivämäärään mennessä perua ilmoittautumisensa, jotta tilalle voidaan valita toinen opiskelija. Mikäli opiskelija ei osallistu opetukseen eikä peru kurssipaikkaansa tai keskeyttää kurssin, hänen opintosuorituksensa arvioidaan arvosanalla hylätty. (Tampereen yliopiston tutkintosääntö 23 §)
Syventävät opinnot
Syventävien opintojen opetus sekä vastuuhenkilöt ovat maisteriopintojen opetusohjelmassa.
Jaksojen suorittaminen itsenäisesti
Osa opintojaksoista on mahdollista suorittaa itsenäisesti portfolioina tai kirjallisina tentteinä tiedekunnan yleisinä tenttipäivinä tai sähköisinä tentteinä. Suoritustapa on määritelty listassa alla.
Tentittävä kirjallisuus sekä muut itsenäisten suoritustapojen ohjeet ovat opiskelun oppaassa.
Itsenäisten suoritusten vastaanottajat:
Perusopinnot:
SUOP3 Kielen- ja tekstinhuolto, portfolio, Liisa Mustanoja
SUOP4 Merkitys, kirjallinen tentti sähköisenä tenttinä, Unni Leino
Aineopinnot:
SUOA1 Kielen kehitys, kirjallinen tentti, Klaus Laalo
SUOA2 Kielen variaatio, portfolio, Liisa Mustanoja
SUOA3 portfolio, Maija Surakka
SUOA4 Suomen kielen ja sen tutkimuksen historia, kirjallinen tentti, Unni Leino
SUOA5 Menetelmäopinnot (vain muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoille), portfolio, Johanna Vaattovaara
SUOA6 ja SUOA7, kirjallinen tentti tai portfolio
Vaihtoehdot:
Diskurssintutkimus, portfolio, Maija Surakka
Keskustelunanalyysi, portfolio, Maija Surakka
Pedagoginen kielitieto, portfolio, Niina Lilja
Kielen alueellinen ja sosiaalinen variaatio, kirjallinen tentti, Klaus Laalo
Nimistöntutkimus, kirjallinen tentti, Unni Leino
Sanastontutkimus,kirjallinen tentti, Klaus Laalo
Valinnaisina opintoina suomea opiskeleva: ks. suomen kieli valinnaisina opintoina.
Luennot ja harjoitukset.
Opintojaksossa on neljä osaa:
1. Alkuorientaatio (tiedekunnan ja yliopiston tilaisuudet)
2. Suuntautuminen oman tieteenalan opintoihin (tutkinto-ohjelmien omat tilaisuudet)
3. Tieteellisen tiedonhankinnan perusteet (kirjaston järjestämää opetusta, opettaja Maarit Laskujärvi)
4. HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma
Pakollisia ovat osat 3-4 eli tiedonhankinnan opetus sekä HOPS-keskustelut. Alkuorientaatio ja tervetulotilaisuus ovat vapaaehtoisia, mutta erittäin suositeltavia.
Starttiluennolle osallistuminen on pakollista. Starttiluento (vk 35) ja sitä seuraava luento (vk 36) on kahdennettu, eli siitä järjesteään kaksi samansisältöistä toteutusta.
Kurssi on kieliaineiden opiskelijoille suunnattu johdatus tilastotieteeseen. Se perustuu Helsingin yliopiston kurssiin Johdatus yhteiskuntatilastotieteeseen. Kurssiin sisältyy verkko-opetusmateriaali, viikottaisia ohjaustapaamisia, harjoituksia ja tentti.
Yhdessä Tampereen kaupungin kanssa toteutettavan kurssin tavoitteena on tutustuttaa erityisesti kielten opettajan opinnoista kiinnostuneet kielten tutkinto-ohjelmien opiskelijat varhaiseen kielipedagogiikkaan ja lapsiryhmien kanssa toimimiseen. Kurssi koostuu kolmesta seminaaritapaamisesta, kolmesta tutorin kanssa suoritettavasta kielisuihkutuksesta Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa ja/tai esi- ja alkuopetuksessa sekä kirjallisesta lopputyöstä.
Kurssilla hyödynnettävä kirjallisuus ilmoitetaan aloitusseminaaritapaamisen yhteydessä.
Kurssin jälkeen opiskelija voi halutessaan jatkaa kaupungin kielisuihkutoiminnassa.
Edellytykset:
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna perusopinnot jostakin kielisuihkutoimintaan kuuluvasta kielestä (ruotsi, englanti, saksa, ranska, venäjä, espanja, kiina), tai kiinan tapauksessa vastaavat tiedot (esim. äidinkieli tai riittävä kielitaito). Lisäksi opiskelijalla tulee olla hyvä suomen kielen taito.
Kurssilla toteutetaan työelämäaiheinen projekti. Opiskelijat tutustuvat pari- tai ryhmätyöskentelyn kautta kieltenopiskelijoiden urapolkuihin: he selvittävät millaisiin (kotimaisiin tai kansainvälisiin) työtehtäviin kieltenopiskelijat sijoittuvat, millaisia urapolut voivat olla, sekä millaisia opintoja ja tietotaitoa kullakin urapolulla edellytetään. Lisäksi he selvittävät, millaista urapolkutietoa kotimaisten ja ulkomaisten yliopistojen kielten laitokset tarjoavat opiskelijoille nettisivuillaan. Tämän kautta kurssilla pohditaan opiskelijaystävällisiä ja selkeitä tapoja informoida työtehtävistä ja urapoluista.
Kurssin tarkoituksena on tuottaa kieltenopiskelijoille ns. työelämän korttipakka: kukin pari tai ryhmä tuottaa kurssin aikana prosessinomaisesti yhden tai useamman urapolkukortin. Kurssin loppupuolella näitä urapolkukortteja tarkastellaan ja arvioidaan ryhmässä, jotta niistä voitaisiin mahdollisesti tuottaa infopaketti kielten tutkinto-ohjelman nettisivuille.
Kurssi on tarkoitettu kaikkien kielten tutkinto-ohjelmien opiskelijoille, sillä eri kielten opiskelijat päätyvät usein samanlaisiin työtehtäviin.
”Kirjeklubi” on kaikille sota-ajan kirjeenvaihdon (lingvistisestä) tutkimuksesta kiinnostuneille opiskelijoille avoin keskustelu- ja työskentelyryhmä. Ryhmän tavoitteena on edistää opiskelijoiden omien tutkielmien kirjoittamista. Kokoontumiset 1-2 kertaa kuussa. Kokoontumisajoista tiedotetaan verkkosivujen kautta (https://research.uta.fi/sotakirjeet/). Ryhmän toimintaan voivat osallistua niin kandidaatti- kuin maisterivaiheen opiskelijat. Mukaan ryhmään voi tulla missä vaiheessa lukuvuotta tahansa – myös silloin, kun oma tutkimus on vasta ideoinnin tasolla. Jos kiinnostut, ota yhteyttä opettajaan: liisa.mustanoja@uta.fi.
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Moodlen kurssiavain: Vuorovaikutus2018
Tentti to 22.11.2018.
Teema I: Vuorovaikutus ilmiönä puheviestinnän tieteenalalla 26.10-7.11.
Teema II: Vuorovaikutuksen tarkastelu eri teorioiden avulla 8.11.-22.11.
Teema III: Puheviestintäosaaminen 23.11.-1.12.
Tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsussa.
Verkkokurssitoteuksia on tarjolla kaksi syksyn ja kevään aikana. Tarkoitettu sekä avoimen yliopiston opiskelijoille että tutkinto-opiskelijoille (sivuaineopiskelijoille). JOVin tutkinto-ohjelman opiskelijat suorittavat JOVP2:n kontaktiopetuksena II periodissa.
Opiskelu tapahtuu Moodlessa ja valituiksi tulleet tutkinto-opiskelijat lisätään automaattisesti Moodle-alueelle. Avoimen opiskelijat saavat infokirjeen, jossa on kirjautumisohjeet.
Kurssille otetaan 40 opiskelijaa ja avoimen yliopiston opiskelijoita valitaan ensisijaisesti. Tutkinto-opiskelijoita otetaan mukaan sen verran kun paikkoja jää.
Verkkokurssi I:n tentti avoinna Moodlessa:
- pe 30.11. klo 16-20
- ma 3.12. klo 16-20
- to 5.12. klo 16-20
Uusintatentti: to 13.12. klo 16-19
Luennot ja harjoitustyö.
Integroitu kurssi, joka soveltuu sekä suomen kielen aineopintoihin (SUOA5) että tiettyjen maisteriohjelmien metodikurssiksi (YKIEA1).
Osallistuminen opetukseen, harjoitustöitä. Harjoituksiin sisältyy kirjastossa järjestettävä tiedonhakukoulutus (vain suomen kielen tutkinto-ohjelman opiskelijat).
Seminaariryhmät aloittavat yhdessä. Ryhmiin jako tehdään seminaarin aluksi.
Sosiaalinen media on yhä tärkeämpi viestinnän, verkostoitumisen ja vallankäytön väline. Informaatiotutkimus, suomen kieli ja journalistiikka järjestävät yhteisen tutkimuksen perusteet/tutkimusmenetelmät -pilottikurssin, jonka aiheena on Twitterin ja twiiteissä ilmenevien ismien tarkastelu. Kurssilla perehdytään twiittien keräämiseen webistä sekä niiden tarkasteluun laadullisin ja määrällisin menetelmin. Kurssi ei edellytä Tietotekniikkataidot-kurssia laajempia ennakkotietoja ohjelmoinnista tai käytetyistä menetelmistä.
Kurssi käy suoritukseksi seuraaviin opintojaksoihin:
-ITIA11 Informaatiotutkimuksen valinnainen opintojakso (5 op)
-ITIA03 b ja c (5 op)
-JOVAT1 Tutkimuksen perusteet (5 op)
-SUOA6/SUOA7 Erikoistumisopintoja I/II (5 op)
Kurssi koostuu luennoista (1+3), mikroluokassa tehdyistä harjoituksista (2), tutkimusartikkelin esittelystä, ja harjoitustutkimuksesta. Luennot (7.1., 14.1., 28.1., ja 11.2.) sekä tutkimusartikkeleiden esittelyt postereina (4.2.) tilassa Pinni B1029-1030.
Seuraa Twitterissä: #algorismit
NettiOpsussa 19.12. mennessä. Kurssille otetaan COMSista yhteensä 24 opiskelijaa, jotka voivat hyödyntää kurssilla oppimaansa opinnäytteissään, kuten kandidaatin tutkielmassaan. Tarpeen vaatiessa opiskelijat valitaan jonolain perusteella.
OHJELMA
Kurssin esittely (7.1.) Johdatus kurssin tavoitteisiin ja harjoituksiin. Jakaudutaan ryhmiin.
Twitter ilmiönä ja ismit: luento (14.1.) Kurssin temaattinen sisältö. Eri näkökulmia Twitteriin: teknologinen, ideologinen ja mediallinen. Esiteltävän tutkimusartikkelin valinta.
Metodologia kurssin metodien kannalta: luento (21.1.) Metodologiset mahdollisuudet, valinnat ja peruskysymykset. Posterin ohjeistus.
Twitter -demot mikroluokassa Pinni B1084 + luento-osuutta (28.1.) Twitterin API:n ja käyttötapausten esittely ja kokeilu perustasolla, sanahaku Twitterissä, verkostoanalyysityökalun esittely. Kotitehtäviä.
Tutkimusartikkeleiden esittelyt (4.2.) Posterinäyttely.
Verkostoanalyysi: luento (11.2.) / Käsitteitä: tekstit, algoritmit, kieliteknologia, verkostot. Tiedon keruu ja verkostoanalyysi. Harjoitustutkimuksen aiheen valinta.
Harjoitukset mikroluokassa (18.2.) Lisäksi palaute kotitehtävistä; uudet kotitehtävät.
Harjoitukset mikroluokassa (4.3.) Palaute kotitehtävistä; uudet kotitehtävät.
(ei opetusta 11.3.; kotitehtävien palaute moodlessa)
Harjoitustutkimusten ohjausta (18.3.) Sisällöllistä ja teknistä ohjausta.
Harjoitustutkimusten ohjausta (25.3.) Sisällöllistä ja teknistä ohjausta.
Harjoitustutkimusten ohjausta (1.4.) Sisällöllistä ja teknistä ohjausta.
Harjoitustutkimusten esittelyt:
15.4. Ryhmä 1 Ryhmä 2 Ryhmä 3 Ryhmä 4
(22.4. pääsiäisloma)
29.4. Ryhmä 5 Ryhmä 6 Ryhmä 7 Ryhmä 8
6.5. Ryhmä 9 Ryhmä 10 Ryhmä 11 Ryhmä
Sisältö ja suorittaminen: Intensiivikurssi koostuu yhteisistä tapaamisista ja niihin kytkeytyvistä itsenäisistä ja pienissä ryhmissä toteutettavista harjoitus- ja reflektiotehtävistä. Kurssilla hyödynnetään Moodle-alustaa, mutta työskentely keskittyy kasvokkaistapaamisiin, joissa on luento-osuuksia, työpaja- ja kielistudiotyöskentelyä. Kurssille osallistuminen edellyttää sitoutumista tapaamisiin ja tehtäviin, joista neuvotellaan yhdessä. Suoritusmuotona on oppimispäiväkirja, joka on osa kurssin tutkivaa menetelmää. Lisäksi suoritus edellyttää muiden sovittujen tehtävien tekemistä ja sovittujen artikkeleiden lukemista.
Suomen kielen opiskelijoille edeltävien opintojen vaatimuksena SUOA2 Kielen variaatio.
Kurssi on osa Tampereen puhekielen seuruuhanketta, jossa tallennetaan syntyperäisiä tamperelaisia puhujia kahdenkymmenen vuoden välein. Lisäksi kurssi liittyy Finlaysonin kielimaailmat -projektiin, jossa tuotetaan monialaisessa yhteistyössä näyttely Työväenmuseo Werstaalle.
Tampereen puhekielen seuruu on aloitettu 1970-luvun lopulla, ja hankkeen toisen kierroksen aineisto on kerätty 1990-luvun lopulla. Nyt tarkoituksena on kerätä kolmannen seuruukierroksen haastatteluaineisto, jota voidaan myös soveltuvin osin hyödyntää keväällä 2019 toteutettavassa Finlaysonin kielimaailmat -näyttelyssä.
Kurssilla perehdytään sosiolingvistisen aineiston kokoamiseen ja käsittelyyn sekä opitaan, kuinka aineiston keruu suunnitellaan siten, että aineisto on molempien hankkeiden kannalta käyttökelpoinen ja teknisesti mahdollisimman laadukas. Opiskelijat osallistuvat työn suunnitteluun, aineiston keruuseen ja litterointiin käytännössä, ja he saavat kattavan perehdytyksen projektityöskentelyyn, haastateltavien valintaan, haastattelujen tekemiseen, tallennuslaitteiden käyttöön, tallenteiden litterointiin sekä aineiston käsittelyssä tarvittaviin ohjelmistoihin. Kurssilla kerättävää aineistoa on mahdollista jatkossa hyödyntää myös opiskelijoiden omissa opinnäytetöissä.
Kurssi valmentaa opiskelijaa työelämän kannalta tärkeisiin yhteistyö-, suunnittelu- ja haastattelutaitoihin, joita tarvitaan paitsi tutkijan, myös esimerkiksi toimittajan, tiedottajan ja opettajan työssä. Kurssin suoritukseen kuuluvat aktiivinen osallistuminen kaikkiin tapaamisiin ja annetut tehtävät, esim. kirjallisuuden lukeminen, osaprojektien suunnittelu, ryhmätyöskentely, haastattelun toteuttaminen, litterointitehtävä ja reflektoiva loppuraportti.
NettiOpsussa 2.1. mennessä.
Verkkokurssitoteutuksia on tarjolla kaksi talven ja kevään aikana.
Tarkoitettu sekä avoimen yliopiston opiskelijoille että tutkinto-opiskelijoille. JOVin opiskelijat suorittavat tämän jakson kontaktiopetuksena II periodissa.
Opiskelu tapahtuu Moodlessa ja valituiksi tulleet tutkinto-opiskelijat lisätään automaattisesti Moodle-alueelle. Avoimen opiskelijat saavat infokirjeen, jossa on kirjautumisohjeet.
Kurssille otetaan 40 opiskelijaa ja avoimen yliopiston opiskelijoita valitaan ensisijaisesti. Tutkinto-opiskelijoita otetaan mukaan sen verran kun paikkoja jää ja he ilmoittautuvat NettiOpsun kautta.
Tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsussa.
Teema I: Vuorovaikutus ilmiönä puheviestinnän tieteenalalla 11.1.-23.1.
Teema II: Vuorovaikutuksen tarkastelu eri teorioiden avulla 24.1.-7.2.
Teema III: Puheviestintäosaaminen 8.2.-23.2.
Verkkokurssi II:n tentti Moodlessa vaihtoehtoisesti: (ajankohdat täydentyvät myöhemmin)
Kurssin kotisivun kautta viimeistään 5.3.
Aloitusluennolle osallistuminen on pakollista.