Kirjallisuustieteen tutkinto-ohjelma
Käyntiosoite: Kanslerinrinne 1.
Henkilökunnan yhteystiedot ja vastaanottoajat ovat tiedekunnan yhteystietosivulla.
Opintosuoritusrekisteristä vastaa opintosihteeri Briitta Laurila. Opintoneuvontaa antaa opintokoordinaattori Maija Ohvo. (Ks. opintopalveluiden yhteystiedot.)
Alla olevassa opetusohjelmassa on kirjallisuustieteen tutkinto-ohjelman kandidaatin tutkintoon kuuluvia opintojaksoja. Koko tutkintorakenteen, tutkintoon vaadittavat opintojaksot sekä opintokokonaisuuksien sisällöt voi tarkistaa opinto-oppaasta.
Syventävät opinnot ovat kertomus- ja tekstiteorian sekä Suomen kirjallisuuden maisteriopintojen opetusohjelmassa.
Yliopistolla ei ole yhteisiä opetuksettomia viikkoja. Kirjallisuustieteessä ei ole opetusta viikoilla 43 ja 9.
Mikäli kurssille hyväksytty opiskelija ei osallistu opetukseen, hänen tulee perua ilmoittautumisensa, jotta tilalle voidaan valita toinen opiskelija. Mikäli opiskelija ei osallistu opetukseen eikä peru kurssipaikkaansa tai keskeyttää kurssin, hänen opintosuorituksensa arvioidaan arvosanalla hylätty. (Tampereen yliopiston tutkintosääntö 23 §)
Opintopassiohjeet ovat opiskelun oppaassa. Opintopassin vastuuhenkilö on Teemu Ikonen.
Kurssien korvaavuudet
Kunkin kurssin tiedoissa luetellaan kaikki opetussuunnitelman jaksot, joiden suoritukseksi kurssi sopii. Listanäkymässä näistä jaksoista näkyy vain yksi. Muista siis tarkistaa korvaavuudet jokaisen kurssin tiedoista erikseen.
Yleiset valmiudet
Yleiset valmiudet -otsikon alle on koottu tutkintovaatimusten mukaisia opintojaksoja (ks. tutkintorakenne opinto-oppaasta). Katso kieli- ja viestintäopintojen opetustarjonta Kielikeskuksen opetusohjelmasta.
Tenttiminen tutkinto-ohjelmassa
Suurimman osan opintojaksoista (paitsi proseminaarin) voi suorittaa myös kirjallisella tentillä tiedekunnan yleisinä tenttipäivinä tai sähköisenä tenttinä. Tenttimistapa vaihtelee jaksoittain. Tenttikirjallisuus on opiskelun oppaassa.
Poikkeukset:
Kirjatenttien vastaanottajat 2017–2018
Tentit suoritetaan yleisenä tenttipäivänä, ellei toisin mainita.
KIRP1 Johdatus kirjallisuuden poetiikkaan: Sari Kivistö
5 op:n kirjatentti: sähköisenä tenttinä
luentojen oheiskirjallisuus 2 op suoritetaan luentojen yhteydessä luennoitsijan ohjeistamalla tavalla (tentaattori Mikko Turunen)
KIRP2 Kirjallisuus, kulttuuri ja yhteiskunta: Mikko Kallionsivu
5 op:n kirjatentti: sähköisenä tenttinä
luentojen oheiskirjallisuus 2 op: luentojen yhteydessä tai sähköisenä tenttinä samanaikaisesti luentojen kanssa tai niiden jälkeen
KIRP3 Johdatus Suomen kirjallisuushistoriaan: Elli-Mari Ahola
5 op:n kirjatentti: yleisinä tenttipäivinä
luentojen oheiskirjallisuus 2 op: luentojen yhteydessä opettajan ohjeistamalla tavalla
KIRP4 Johdatus länsimaiseen kirjallisuushistoriaan: Mikko Kallionsivu
5 op:n kirjatentti: yleisinä tenttipäivinä
luentojen oheiskirjallisuus 2 op: sähköisenä tenttinä samanaikaisesti luentojen kanssa tai niiden jälkeen
KIRP5 Tekstianalyysi: Nanny Jolma
KIRA1 Kirjallisuuden teoria: Mari Hatavara
Osasuoritus ”Kirjallisuuden teorian suuntia”: tarjolla sekä sähköisenä tenttinä että yleisenä tenttipäivänä.
Osasuoritus "Kirjallisuustieteen klassikoita" tarjolla yleisenä tenttipäivänä sekä sähkötenttinä rajoitetulla kirjavalikoimalla.
KIRA2 Kirjallisuudentutkimuksen menetelmät: Teemu Ikonen (menetelmät ja käsitteet), Samuli Björninen (menetelmät ja sovellukset)
Osasuoritus "Menetelmät ja sovellukset" yksikön yleisinä tenttipäivinä.
Osasuoritus "Menetelmät ja käsitteet" sähköisenä tenttinä.
KIRA3A Antiikin ja keskiajan kirjallisuus: Sari Kivistö
KIRA3B Klassinen länsimainen kertomakirjallisuus: Sari Kivistö
KIRA3C1 Yleisen kirjallisuushistorian erikoistumissuunta, kielialueet:
KIRA3C2 Yleisen kirjallisuushistorian erikoistumissuunta, lajit ja tyylisuunnat:
KIRA3D Suomen kirjallisuus 1880-luvun alkuun: Mari Hatavara
KIRA3E Suomen kirjallisuus 1880-luvulta 1930-luvun loppuun: Hanna Mattila
KIRA3F Suomen kirjallisuus 1940-luvulta 1990-luvulle: Hanna Mattila
KIRA3G Suomen kirjallisuushistorian erikoistumissuunta: Hanna Mattila
KIRA4A Kirjallisuusinstituutio, kulttuuri ja yhteiskunta: Hanna Samola
KIRA4B Tekstiteoria ja kertomuksen analyysi: Teemu Ikonen
KIRA4C Kirjallisuuden ja taiteen filosofia: Sari Kivistö
KIRA4D Kirjallisuus ja muu media: Sari Kivistö
KIRA4E Työelämätaidot: Teemu Ikonen
Kokonaisuuksien vastuuhenkilöt
Perusopinnot: Leena Romu
Aineopinnot: Teemu Ikonen ja Hanna Samola
Kokonaismerkinnän saa lähettämällä sähköpostia opintokoordinaattori Maija Ohvolle.
Starttiluennolle osallistuminen on pakollista.
Ryhmäjako peruskäyttö- ja harjoitusryhmiin julkaistaan tilatietoineen 14.8.2017.
Luennot ja oheiskirjallisuus. Oheiskirjallisuus (2 op) suoritetaan luentojen yhteydessä opettajan ohjeistamalla tavalla.
Luennot ja oheiskirjallisuus. Oheiskirjallisuus (2 op) suoritetaan luentojen yhteydessä opettajan ohjeistamalla tavalla.
Tampereen yliopiston kirjallisuustieteen sekä ympäristöpolitiikan ja aluetieteen tutkinto-ohjelmat järjestävät yhdessä Tampereen teknillisen yliopiston arkkitehtuurin laitoksen kanssa maisterivaiheen opiskelijoille monitieteisen viiden opintopisteen laajuisen kurssin ”Kaupunki kertomuksena”. Kurssilla tutkitaan kaupunkia kertomuksena eri tieteenalojen näkökulmasta. Erityisenä teemana on ”kaksi kaupunkia”, muina tieteenalarajoja yhdistävinä teemoina mm. metaforien kaupungit, kaupunki ja vallan retoriikka, narratiivit suunnittelussa, sekä kaupungin utopiat. Kurssilla perehdytään erilaisiin aineistoihin, joita voidaan käyttää monitieteellisessä kaupunkitutkimuksessa – kaunokirjallisista teksteistä kaavoitusdokumentteihin. Kurssi koostuu pääosin luennoista (klo 10-12) sekä luentojen sisältöihin pureutuvista työpajoista (12-14).
Kurssisuoritukseen kuuluu aktiivinen osallistuminen, tehtävien suorittaminen ja kurssipäiväkirjan kirjoittaminen. Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty -periaatteella.
Arkkitehtuurin opiskelijat suorittavat kurssin Yhdyskuntasuunnittelun jatkokurssi B -nimellä (ARK-54050). Kirjallisuustieteen opiskelijat suorittavat kurssin jaksokoodilla KIRA3C2 (korvaavia jaksoja: KIRKTTS2B1, KIRSKIS1A, KIRKTTS2B2, KIRSKIS5B).
Lisätietoja antavat Juho Rajaniemi (juho.rajaniemi@tut.fi) ja Minna Chudoba (minna.chudoba@tut.fi), Lieven Ameel (lieven.ameel@uta.fi) ja Markus Laine (markus.laine@uta.fi).
Huom. kurssin opetuspaikka on vaihtelevasti TTY:lla ja TaY:lla.
Kurssilla perehdytään länsimaiseen satutraditioon ja satututkimukseen. Yksi kurssin tavoitteista on laajentaa käsitystä sadun lajista: satujen eri versioista, eri maiden ja aikojen saduille tyypillisistä piirteistä sekä siitä, miten satuja on käytetty poliittisiin ja kasvatuksellisiin tarkoituksiin. Kurssilla luetaan esimerkiksi venäläisiä, saksalaisia ja suomalaisia satuja. Kurssilla tutustutaan myös satujen adaptaatioihin, esimerkiksi satuelokuviin ja -animaatioihin. Luennoista ja lukupiirimäisistä keskusteluista koostuva kurssi antaa opiskelijoille valmiuksia ja välineitä analysoida erilaisia satuja sekä nykykirjallisuuden satupiirteitä ja satujen uudelleenkirjoituksia.
Kurssin suorittaminen: osallistuminen luennoille, lukupiirimateriaalin lukeminen, lopputentti ja loppuessee.
Kurssilla tutustutaan eri maiden ja eri aikakausien luontolyriikkaan.
Pääpaino on suomen- ja englanninkielisissä teksteissä. Myös muuta luontokirjoittamista tarkastellaan runoudentutkimuksen ja retoriikan näkökulmasta. Kurssin teoriapohja on kuolemantutkimuksellinen ja poikkitieteellinen. Hyödynnetyt metodit ovat lavean ekokriittisiä.
Jäljitämme yhdessä tapoja, joilla kuolema merkityksellistetään ei-inhimillisen luonnon kuvaamisen yhteydessä. Keskeinen käsitepari kurssilla on kulttuurinen jako niin kutsuttuun luonnolliseen ja epäluonnollisen kuolemaan. Tarkastelemme myös luontoa itsessään tuhoavaksi tai hyväntahtoiseksi voimaksi merkityksellistettynä. Muita kurssin keskeisiä käsitteitä ovat luontosuhde, surutyö, antroposeeni, lajikato, merkityshorisontti, subliimi, kielen esteettinen funktio ja syväekologia.
Kertomus- ja tekstiteorian maisteriopintoihin suuntaaville suositellaan Ikosen ryhmää, ja Suomen kirjallisuuden maisteriopintoihin suuntaaville suositellaan Samolan ryhmää.
Opintojaksossa on neljä osaa:
1. Alkuorientaatio (tiedekunnan ja yliopiston tilaisuudet), osat I-V
2. Tutkinto-ohjelman tervetulotilaisuus & Johdatus kirjallisuustieteen opiskeluun -luentosarja
3. Tieteellisen tiedonhankinnan perusteet (kirjaston järjestämää opetusta, opettaja Sisko Sallama)
4. HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma
Näistä pakollisia suorituksia ovat 2-4 eli Johdatus kirjallisuustieteen opiskeluun -luentosarja, tiedonhankinnan perusteet sekä HOPS-keskustelu. Alkuorientaatioihin osallistuminen on vapaaehtoista, mutta erittäin suositeltavaa.
Starttiluennolle osallistuminen on pakollista.
Tutkinto-ohjelman omien opiskelijoiden on osallistuttava harjoituksiin.
Harjoitukset. Tutkinto-ohjelman omien opiskelijoiden on osallistuttava harjoituksiin.
Luennot.
Elävä runo -kurssilla (3op) tutustutaan viiden viikon ajan suomalaiseen runouteen 1900-luvun alusta aina tähän päivään. Runoa elävänä tekstinä lähestytään viiden teeman kautta: luonto ja ekologia, sukupuoli, taiteilijuus, dekadenssi ja koneiden maailma. Luento-opetuksen lisäksi näyttelijä -ja kirjallisuustieteen opiskelijat muodostavat pieniä lukupiirejä, joissa lukevat, analysoivat ja esittävät runoja.
Kirjallisuustieteen opiskelijat täydentävät suorituksen viiteen opintopisteeseen kirjatentillä.
Kirjallisuuden ja fiktion keinoin on mahdollista kuvitella ruumiita ja ruumiillisuuksia, joita ei todellisuudessa ole. Fantasiassa, kauhussa ja scifissä kuvataan ruumiita, jotka ovat kuolemattomia, muuttavat muotoaan ja joissa yhdistyvät eri kategoriat, kuten ihminen, eläin, kasvi tai kone. Kirjallisuus sanallistaa ruumiillisia kokemuksia, ja fiktio ylipäänsä voi etsiä keinoja äärimmäisiksi luonnehdittavien tai sanallistamista pakenevien kokemusten representoimiseen.
Vuosittainen Kirjallisuustieteen syysseminaari keskittyy kysymään, minkälaisia ruumiita ja ruumiillisuuksia kirjallisuudessa esiintyy ja miten näitä kirjallisia ruumiita voidaan tulkita, ymmärtää ja tutkia. Seminaari koostuu kahdesta kutsupuheenvuorosta, joista ensimmäinen keskittyy kirjallisuuden kuvittelukyvyn ja teknologisoituvan yhteiskunnan väliseen suhteeseen. Toisessa kutsuesitelmässä esikoisromaaninsa julkaissut kirjailija avaa romaanin kirjoittamisprosessin ruumiillisuutta. Seminaarin muissa esitelmissä Tampereen yliopiston kirjallisuustieteen tutkijat ja opiskelijat tarkastelevat ruumiillisuuden teemaa tarttuen erilaisiin kirjallisiin ilmiöihin ja teoksiin, kuten romanttiseen viihdekirjallisuuteen, sarjakuvaan ja dystopiakirjallisuuteen.
Seminaari on kaikille avoin. Tervetuloa!
Suoritus opintopassiin. Suoritusohjeet alempana.
Ohjelma:
I
12.00 Tervetuliaissanat
12.15–13.00 Aino-Kaisa Koistinen (JY): Frankensteinin perilliset – 200 vuotta teknoruumiiden kulttuurisia kuvitelmia
Erilaiset teknoruumiit, kuten teknologian avulla muunnellut ihmiset ja ihmisen kaltaiset koneet, kuuluvat vahvasti länsimaisen kulttuurin kuvastoon. Yksi tärkeä fiktiivisiin teknoruumiiden kuvitelmiin vaikuttanut teksti on Mary Shelleyn Frankenstein, or the Modern Prometheus (1818), jota pidetään usein myös ensimmäisenä tieteisromaanina. Nyt, noin kaksisataa vuotta Shelleyn teoksen ilmestymisen jälkeen, jollain tapaa muokatut tai rakennetut teknoruumiit tulevat koko ajan lähemmäs arkista todellisuuttamme esimerkiksi prosteettisten kehonosien, sikiöseulonnan, seksirobottien ja teknologisoituvan hoivan myötä. Puheenvuorossani tarkastelen, miten teknoruumiiskuvitelmien avulla määritellään ihmisyyttä suhteessa alati kehittyvään teknologiaan. Mitä fiktiiviset teknoruumiit tuovat keskusteluihin ihmisyydestä, ei-inhimillisyydestä, ruumiillisuudesta ja teknologian kehitykseen liittyvistä eettisistä kysymyksistä?
13.00–13.45 Kirsi Alaniva: Sukupuolen ja ruumiillisuuden kokemukset osana esikoisromaanin kirjoitusprosessia
Esikoisteokseni Villa Vietin linnut (2016) käsittelee äitiyden, naiseuden ja ruumiillisuuden teemoja. Kirjoitusprosessissani tärkeässä roolissa olivat omat henkilökohtaiset kokemukset raskauden ja äitiyden ruumiillisuudesta sekä siihen liittyvistä peloista. Merkittäväksi heijastuspinnaksi nousivat historialliset näkökulmat ja piilotetut kokemukset, joita käsittelen romaanin fiktiivisten naishahmojen sukupolvikokemusten kautta.
II
14.15–14.45 Nanny Jolma: Groteskin lintuhahmon ruumiillisuus Bo Carpelanin romaanissa Benjamins bok
14.45–15.15 Riikka Pirinen: Ruumiillisuus ja ruumiin kuvaus osana tajunnankuvausta Richard Fordin ja Alice Munron novelleissa
15.15-15.45 Niina Mero: Ruumiillinen ja transsendentti romanttisessa viihdekirjallisuudessa
III
16.00–16.30 Raisa Aho: Seksuaalisen väkivallan sarjakuvalliset representaatiot Craig Thompsonin Habibissa ja Ulli Lustin teoksessa Tänään on loppuelämäsi viimeinen päivä
16.30–17.00 Hanna Samola: Varaosaihmisiä kesäpuutarhassa. Kasvisymboliikka Ninni Holmqvistin dystopiaromaanissa Enhet
Lisätiedot: leena.romu@staff.uta.fi
Suoritusohjeet:
1 op:n suoritus
Kirjoita esitelmien pohjalta pohtiva 4-5 sivun luentopäiväkirja, jossa kommentoit vähintään yhtä jokaisen sektion (I, II, III) esitelmistä.
2 op:n suoritus
Kirjoita esitelmien pohjalta pohtiva 9-10 sivun luentopäiväkirja, jossa kommentoit vähintään yhtä jokaisen sektion (I, II, III) esitelmistä. Hyödynnä pohdinnoissasi yhtä tieteellistä artikkelia, jonka avulla suhteutat toisiinsa esitelmien ja artikkelin näkemyksiä ruumiista ja ruumiillisuudesta. Mitä ruumiillisuudella esitelmissä ja artikkelissa tarkoitetaan? Millaisin kysymyksin ruumista lähestytään?
Valitse joko:
Immonen, Paula 2003: Tekstin kudokset ja ruumiin punokset. Henkilöhahmot ja ruumiillisuus Anja Kaurasen Ihon ajassa. Pirjo Lyytikäinen & Päivi Tonteri (toim.), Romaanihenkilön muodonmuutoksia. Kuusi kirjoitusta henkilökuvauksesta (pdf). Helsinki: SKS, 129-153.
TAI
Reinikainen, Hanna 2005: Mustan ruumiin muokkausta. Ihanneruumis ja väkivalta Toni Morrisonin romaaneissa Beloved ja Jazz. Naistutkimus 1/2005, 4-16. Artikkeli luettavissa verkossa: http://elektra.helsinki.fi/se/n/0784-3844/18/1/mustanru.pdf
Suorituksen palautus 24.11. mennessä Teemu Ikoselle teemu.ikonen@uta.fi.
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Luentojen koodiavain on: vuorovaikutus2017
Tentti Moodlessa to 30.11.2017.
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu myös ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Sen voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu luentojen lisäksi ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Kirjallisuuden voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Kurssilla tutustutaan sarjakuvan välinemääräisiin ominaisuuksiin ja siihen, minkälainen etenkin pitkä sarjakuva on kertomisen välineenä. Kurssi koostuu kuudesta luennosta ja kuudesta lukupiirikerrasta, joihin kuuluu pakollisena lukemistona sekä teoriakirjallisuutta että sarjakuvaesimerkkejä.
Kurssin suoritustavat: osallistuminen luennoille, viikkotehtävien tekeminen (5 kappaletta), lukupiirimateriaalien lukeminen, keskustelu lukupiireissä ja loppuessee.
Kurssin aikana perehdytään kansainvälisiin ja suomalaisiin satiirisiin pilalehtiin 1800-luvulta nykypäiviin. Tutustumme lehtien historiaan aina saksalaisesta Simplicissimuksesta ja kotimaisesta työväen pilalehti Kurikasta ranskalaiseen Charlie Hebdohon, lehtien kulttuuris-poliittiseen toimintaan, kritiikin kohteisiin ja kirjallis-kuvalliseen repertoaariin. Kurssi sisältää luentoja satiiristen pilalehtien historiasta, niiden suhteesta sensuuriin, sananvapauteen ja provokaatioon, pilapiirrosten merkityksestä osana lehtien kuvastoa sekä katsauksia pilalehtien keskeisiin aiheisiin politiikasta uskontoon. Kurssi suoritetaan osallistumalla luennoille ja perehtymällä pienryhmissä pilalehtien toimintaan. Opiskelijat esittelevät ryhmätyön tuloksia tunneilla ja kirjoittavat loppuesseen.
Fantasiatutkimuksen metodikurssi tutustuttaa opiskelijat erilaisiin näkökulmiin, joista fantasiafiktiota voi lähestyä ja antaa monipuolisia työkaluja fantasian ominaispiirteiden analysointiin. Kurssilla käydään läpi fantasiatutkimuksen teoriaa sekä keskustellaan lajin historiasta ja traditiosta, mutta fantasian määrittelyä keskeisemmässä roolissa on niiden monien erilaisten tapojen hahmottaminen, joilla fantasiaa voidaan tutkimuskohteena lähestyä. Tavoitteena on tarjota opiskelijoille eväitä niin fantasian ominaispiirteiden analyysiin kuin fantasian käsittelyyn laajemmassa kulttuurisessa, filosofisessa ja yhteiskunnallisessa kontekstissa. Opiskelijat pääsevät soveltamaan kurssilla opittua itseään kiinnostavien teosten analysointiin ja saavat näin harjoitusta ja tukea kandidaatintutkielma- ja graduprojektejaan varten.
Kurssisuoritukseen sisältyy osallistuminen opetukseen, kurssin mittaan tehtävät harjoitustyöt sekä ryhmässä (aineopinnot) tai itsenäisesti (syventävät opinnot) tehtävät loppututkielmat.
Mistä romaanien dramatisoinneissa ja elokuvasovituksissa on oikeastaan kysymys? Onko luettava *Robinson Crusoe*, jotta ymmärtäisi *Paluun Robinsonin saarelle*? Miten teosta luetaan osana teossarjaa? Miten fiktiivinen teos voidaan sovittaa ei-fiktioksi?
Kurssilla annetaan välineet pohtia näitä ja monia muita kysymyksiä, jotka yhdistävät kirjallisuuden adaptaatiokulttuuriin. Adaptaatio määritellään ensin Hutcheonia seuraten jonkin olemassa olevan teoksen avoimeksi lainaamiseksi ja muuntamiseksi toiseen lajiin. Sitten tämä määritelmä kyseenalaistetaan tarkastelemalla erilaisia rajatapauksia (esim. uudelleenkirjoitukset saman lajin sisällä, jatko-osat). Kurssi etenee käsittelemällä ensin adaptaatiokulttuurin haastetta kirjallisuudenfilosofialle, sitten kirjallisuudenhistorialle ja lopuksi tekstianalyysille.
Kurssisuoritus koostuu luentojen lisäksi harjoitustyöstä, jossa opiskelija syventyy jonkin 1800- tai 1900-luvun kirjallisuuden klassikon adaptaatiohistoriaan (esim. Ylpeys ja ennakkoluulo, Kotiopettajan romaani, Tohtori Jekyll ja Mr Hyde, Liisa Ihmemaassa) sekä oppimista reflektoivasta esseestä.
Kurssilaiset jaetaan kahteen ryhmään ilmoittautumisten päätyttyä.
Tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsussa.
Verkkokurssitoteuksia on tarjolla kaksi talven ja kevään aikana.
Tarkoitettu sekä avoimen yliopiston opiskelijoille että tutkinto-opiskelijoille. JOVin opiskelijat suorittavat tämän jakson kontaktiopetuksena II periodissa.
Opiskelu tapahtuu Moodlessa ja valituiksi tulleet tutkinto-opiskelijat lisätään automaattisesti Moodle-alueelle. Avoimen opiskelijat saavat infokirjeen, jossa on kirjautumisohjeet.
Kurssille otetaan 40 opiskelijaa ja avoimen yliopiston opiskelijoita valitaan ensisijaisesti. Tutkinto-opiskelijoita otetaan mukaan sen verran kun paikkoja jää.
Verkkokurssi I:n tentti Moodlessa vaihtoehtoisesti ke 7.2., to 8.2. tai pe 9.2. klo 15-19.
NettiOpsussa 3.1. mennessä.
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu myös ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Sen voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu luentojen lisäksi ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Kirjallisuuden voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Aikataulu:
13.3. Aleksis Kivi: Kanervala
20.3. Maria Jotuni: Kun on tunteet
Kokoelmasta luetaan novellit: ”Vasten mieltä”, ”Kansantapa”, ”Kyökin puolelta”, ”Hilda Husso” ja ”Kun on tunteet”
27.3. Elmer Diktonius: Janne Kuutio (Janne Kubik)
10.4. Eeva-Liisa Manner: Poltettu oranssi
17.4. Hannu Salama: Juhannustanssit
24.4. Anja Kauranen: Pelon maantiede
Jokainen opiskelija lukee kaikki mainitut tekstit ennen käsittelykertoja, joilla tekstejä käsitellään yhdessä.
Kurssilla käsitellään suomenruotsalaista kirjallisuutta 1940-luvulta vuosituhannen vaihteeseen. Suomenruotsalaisen kirjallisuuden vaiheita ja ilmiöitä lähestytään luennoilla erilaisten teemojen kautta, jolloin keskiössä ovat kirjallisuushistorian suuret linjat ja yksittäisten kirjailijoiden ja teosten suhde niihin. Luentojen teemat nostavat esiin suomenruotsalaiselle kirjallisuudelle tyypillisiä piirteitä, joita kriittisesti analysoiden päästään ensivaikutelmien ja kliseiden pintaa syvemmälle.
Kurssin jälkeen opiskelija hahmottaa suomenruotsalaisen kirjallisuuden taustoja, lajeja ja keskeisiä piirteitä ja on syventänyt osaamistaan jonkin teeman sekä siihen liittyvän kirjailijan ja teoksen osalta. Opiskelija tunnistaa suomenruotsalaisen kirjallisuuden kansainvälisiä vaikutteita ja osaa eritellä sen suhdetta muuhun suomalaiseen kirjallisuuteen.
Ilmoittaudu kurssin kotisivun linkistä 13.3. klo 18:00 mennessä
Starttiluennolle osallistuminen on pakollista.