x !
Arkistoitu opetusohjelma 2013–2014
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Politiikan tutkimus valinnaisina opintoina

Periodit

I Periodi (2.9.2013 – 18.10.2013)
II Periodi (21.10.2013 – 13.12.2013)
III Periodi (7.1.2014 – 7.3.2014)
IV Periodi (10.3.2014 – 16.5.2014)
Periodi (2.9.2013 - 18.10.2013)
Perusopinnot [I Periodi]
Tapio Raunio, Vastaava opettaja
tapio.raunio[ät]uta.fi
Opetus
10.9.2013 – 26.9.2013
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 10.9.2013 klo 9-12, Päätalo juhlasali
To 12.9.2013 - 26.9.2013 viikoittain klo 9-12, Päätalo juhlasali
Ti 17.9.2013 - 24.9.2013 viikoittain klo 9-12, Päätalo D10a
Seminaari
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [I Periodi]

Luennoilla tutustutaan analyyttisen politiikan teorian tieteenfilosofisiin ja metodologisiin perusteisiin. Tieteellisen toiminnan tavoitteiden kautta esitetään yleiskatsaus ei-kokeellisen kausaalipäättelyn tutkimusasetelmiin ja -tekniikkoihin. Kurssilla perehdytään myös päätös- ja peliteorian peruskäsitteisiin sekä arvioidaan perusteiden kestävyyttä ns. behavioraalisen taloustieteen klassisten tulosten valossa. Luennoilla käsitellään myös sosiaalisen valinnan teoriaa luonnetta aksiomaattisena teoriana sekä sovelluksia politiikan tutkimukseen. Kurssin avainkäsitteitä ovat syy ja vaikutus, tavoitteellinen toiminta, valta, ratkaisukäsitteet ja normiristiriidat.

Hannu Nurmi, Vastaava opettaja
hnurmi[ät]utu.fi
Opetus
19.9.2013 – 10.10.2013
Luento-opetus 16 tuntia
To 19.9.2013 - 10.10.2013 viikoittain klo 14-18, Päätalo C8
Seminaari
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luento-opetus (16t) + kirjallinen työ

Kurssilla tarkastellaan poliittisen osallistumisen murrosta Suomessa ja Länsi-Euroopassa vaaliosallistumisen, politiikan henkilöitymisen ja poliittisen kiinnittymisen näkökulmista. Lisäksi pohditaan sosiaalisen pääoman vaikutusta poliittisen osallistumisen aktiivisuuteen, kansalaisten poliittisen tietämyksen tasoa ja sen implikaatioita, sekä median ja poliittisen osallistumisen suhdetta. Kurssilla luennoi omista erikoisaloistaan seitsemän tutkijaa Åbo Akademista, Helsingin yliopistosta ja Tampereen yliopistosta. 

Tarkempi ohjelma:  

ti 17.9. Poliittisen osallistumisen murros - johdanto luentosarjan teemaan (Elina Kestilä-Kekkonen, TaY) 

to 19.9. Sosiaalinen pääoma ja poliittinen osallistuminen Suomessa ja Euroopassa (Maria Bäck, ÅA) 

ti 24.9. Vaaliosallistuminen (Hanna Wass, HY)

to 26.9. Poliittinen tietämys (Lauri Rapeli, ÅA)

ti 1.10. Poliittiset vedenjakajamuutokset Suomessa ja Länsi-Euroopassa (Jussi Westinen, ÅA) 

to 3.10. Politiikan henkilöityminen ja media (Ville Pitkänen, TY) 

ti 8.10. Poliittisen kiinnittymisen trendit ja haasteet (Sami Borg, Tay)

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille otetaan 50 opiskelijaa, etusija on tutkinto-ohjelman omilla opiskelijoilla. Ennakkoilmoittautuminen NettiOpsuun 9.9.2013 mennessä.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Elina Kestilä-Kekkonen, Vastaava opettaja
elina.kestila-kekkonen[ät]uta.fi
Opetus
17.9.2013 – 8.10.2013
Luento-opetus 14 tuntia
Ti 17.9.2013 - 8.10.2013 viikoittain klo 10-12, Päätalo A3
To 19.9.2013 - 3.10.2013 viikoittain klo 10-12, Päätalo A3
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Luennoilla perehdytään politiikan teorian uudempiin klassikoihin. Kurssi korvaa opintojakson POLVOA51 tenttikirjallisuuden (5 op) tai erikseen sovittaessa kohdan POLVOA52 kirjallisuuden (5 op).

Mikko Lahtinen, Vastaava opettaja
mikko.i.lahtinen[ät]uta.fi
Opetus
11.9.2013 – 30.10.2013
Luento-opetus 24 tuntia
Ke 11.9.2013 - 30.10.2013 viikoittain klo 9-12, Päätalo A3
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [I Periodi]

Lectures are open for all, but students need to register in NettiOpsu. The seminar group has places for 12 students, preference is given to RES programme students. Those interested in joining the seminar (8h) are asked to discuss this with the Jean Monnet professor Hanna Ojanen during the course.

Credits: lectures + learning diary 3 ECTS; seminar 2 ECTS

Course programme

10.9. Introduction (Hanna Ojanen)

  • Europe and wider Europe; borders of Europe; European integration as a definer of Europe

12.9. EU enlargement, history (Hanna Ojanen)

  • theoretical approaches to and explanations of enlargement

17.9. Widening and deepening, or differentiation? (Hanna Ojanen)

  • the functions of widening on basic treaties, institutions, policies

19.9. Economic integration in the West and in the East during the Cold War (Dr.Soc.Sc. Suvi  Kansikas, researcher, Aleksanteri Institute, University of Helsinki)

24.9. EU and its neighbourhood (Hanna Ojanen)

  • ENP, EaP;  neighbourhood and security policy: ESS and beyond

26.9. The EU’s energy policy in the wider Europe and Turkey as a case study (Dicle Korkmaz) (including introduction to the seminar sessions)

1.10. EU-Turkey (Hanna Ojanen)

3.10. EU-Russia (Hiski Haukkala)

8.10. The shared neighbourhood of EU and Russia (Hiski Haukkala)

10.10. Russia’s integration into global economy (Anni Kangas)

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Jean Monnet Professor Hanna Ojanen+ visiting lecturers/tutors, Teacher responsible
hanna.ojanen[ät]uta.fi
Teaching
10-Sep-2013 – 21-Nov-2013
Lectures 16 hours
Tue 10-Sep-2013 - 8-Oct-2013 weekly at 10-12, Main building D11
Thu 12-Sep-2013 - 10-Oct-2013 weekly at 12-14, Main building C8
Seminar 8 hours
Thu 7-Nov-2013 at 10-14, Linna K109
Fri 8-Nov-2013 at 10-14, Linna K109
Periods: I II
Language of instruction: English

This course is an introduction to the Finnish Political System and Finnish Political History. The main focus of the course is on the development of the Finnish Political System from 1809 until the 21st century. This course provides an overview of the Constitution, political decision making, political participation and tripartite agreements. After the course, students are expected to understand the key features of Finnish political history, the political system and society, as well as able to perceive the political position and national identity of Finland in a wider context: Scandinavia, Russia and the EU.

Johanna Peltoniemi, Teacher responsible
johanna.peltoniemi[ät]uta.fi
Teaching
10-Sep-2013 – 10-Oct-2013
Lectures 20 hours
Tue 10-Sep-2013 - 8-Oct-2013 weekly at 14-16, Linna K103
Thu 12-Sep-2013 - 19-Sep-2013 weekly at 14-16, Linna K103
Thu 26-Sep-2013 at 14-16, Väinö Linna auditorium
Thu 3-Oct-2013 at 14-16, Linna K103
Thu 10-Oct-2013 at 14-16, Väinö Linna auditorium
Seminar
Periods: I
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [I Periodi]

Luennoilla tutustutaan analyyttisen politiikan teorian tieteenfilosofisiin ja metodologisiin perusteisiin. Tieteellisen toiminnan tavoitteiden kautta esitetään yleiskatsaus ei-kokeellisen kausaalipäättelyn tutkimusasetelmiin ja -tekniikkoihin. Kurssilla perehdytään myös päätös- ja peliteorian peruskäsitteisiin sekä arvioidaan perusteiden kestävyyttä ns. behavioraalisen taloustieteen klassisten tulosten valossa. Luennoilla käsitellään myös sosiaalisen valinnan teoriaa luonnetta aksiomaattisena teoriana sekä sovelluksia politiikan tutkimukseen. Kurssin avainkäsitteitä ovat syy ja vaikutus, tavoitteellinen toiminta, valta, ratkaisukäsitteet ja normiristiriidat.

Hannu Nurmi, Vastaava opettaja
hnurmi[ät]utu.fi
Opetus
19.9.2013 – 10.10.2013
Luento-opetus 16 tuntia
To 19.9.2013 - 10.10.2013 viikoittain klo 14-18, Päätalo C8
Seminaari
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luento-opetus (16t) + kirjallinen työ

Periodi (21.10.2013 - 13.12.2013)
Perusopinnot [II Periodi]
Paul-Erik Korvela, Vastaava opettaja
Paul-Erik.Korvela[ät]uta.fi
Opetus
21.10.2013 – 13.12.2013
Luento-opetus 24 tuntia
Ma 21.10.2013 klo 9-12, Päätalo D10b
Ma 28.10.2013 klo 9-12, Päätalo D10b
Ma 4.11.2013 klo 9-12, Päätalo A1
Ma 11.11.2013 klo 9-12, Päätalo D10b
Ma 18.11.2013 klo 9-12, Päätalo D10b
Ma 25.11.2013 klo 9-12, Päätalo D10b
Ma 2.12.2013 klo 9-12, Päätalo A1
Ma 9.12.2013 klo 9-12, Päätalo D10b
To 12.12.2013 klo 10-12, Päätalo A1, Tentti
Ma 20.1.2014 klo 10-12, Pinni B1100, HUOM! Uusintatentti
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Ensimmäisen periodin johdantokurssi on ainoastaan tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille; toisen periodin kurssi avoin myös muille opiskelijoille.

Aineopinnot [II Periodi]

Kurssi pidetään Ulkopoliittisen instituutin tiloissa Helsingissä. Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille ajantasainen ja monipuolinen kuva Venäjän taloudesta, yhteiskunnasta ja politiikasta sekä EU:n ja Suomen Venäjä-suhteista. Luentojen ja mahdollisen syventävän esseen lisäksi kurssin suorittamiseen liittyy vierailut tasavallan presidentin kansliassa sekä Aleksanteri-instituutissa.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Opiskelijat valitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella. Ilmoittautuminen tapahtuu lähettämällä lyhyt motivaatiokirje asianomaisen yliopiston kurssin vastuuhenkilölle. Deadline hakemuksille on torstai 19.9. klo 16.15 mennessä ja valinnoista ilmoitetaan viimeistään 1.10.

Hiski Haukkala, Vastaava opettaja
hiski.haukkala[ät]uta.fi
Opetus
31.10.2013 – 1.11.2013
Luento-opetus 20 tuntia
Kaksi intensiivipäivää
Seminaari
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Kurssilla tutustutaan turvallisuustutkimuksen taustoihin ja perinteisiin. Tässä yhteydessä kurssilla tarkastellaan turvallisuutta kiisteltynä käsitteenä, realismin ja liberalismin perinteiden turvallisuuskäsityksiä, strategian tutkimusta sekä rauhantutkimuksen perinnettä.   Kurssilla perehdytään myös turvallisuuskäsityksen laajenemiseen ja syvenemiseen 1980-luvulta lähtien tutustumalla seuraaviin kansainvälisen turvallisuustutkimuksen lähestymistapoihin ja näkökulmiin: konstruktivismi ja Kööpenhaminan koulukunta, rauhantutkimuksen suhde turvallisuustutkimukseen, kriittinen turvallisuustutkimus, inhimillinen turvallisuus teoriassa ja käytännössä, feministiset näkökulmat kansainväliseen turvallisuuteen.  Turvallisuustutkimuksen lähestymistapoihin tutustutaan myös käytännön turvallisuusongelmien sekä turvallisuuspolitiikan esimerkkien kautta. Näitä ovat esimerkiksi: epävarmuus kansainvälisissä suhteissa, turvallisuusdilemmat, terrorismi ja vastaterrorismi, kansanmurhat ja etniset konfliktit, ydinasevarustelu ja pakotteet strategiana, kyberturvallisuus, energiaturvallisuus ja luonnonvarat.  Kurssi korvaa teoksen: Buzan  Hansen, The Evolution of International Security Studies. Cambridge University Press 2009. (2 op)

Jokaisella luennolla käsitellään yhtä turvallisuustutkimuksen teoriaa, lähestymistapaa tai perinnettä käytännön ongelmien tai esimerkkien valossa. Opiskelijat valmistautuvat luentoja seuraaviin keskusteluihin perehtymällä etukäteen luennon teemaa käsittelevään artikkeliin tai muuhun materiaaliin. Artikkelit ja kurssimateriaali kootaan kurssin moodle-alustalle. Jokainen opiskelija osallistuu yhden ryhmätyönä laadittavan alustuksen tekemiseen, joka perustuu luennolla käsiteltävään artikkeliin tai muuhun materiaaliin.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille tulee ilmoittautua etukäteen ja sinne otetaan enintään 21 opiskelijaa. Etusijalla ovat kansainvälisen politiikan sekä politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelman opiskelijat. Kurssille pääsevät valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä ja jos paikkoja jää, pääsevät kurssille myös muiden pääaineiden ja tutkinto-ohjelmien opiskelijat.

HUOM! Kurssille osallistumiseksi opiskelijoilta edellytetään aikaisempina opintoina jaksoa POLPOP01 Kansainvälisen politiikan johdantokurssi.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Tapio Juntunen, Vastaava opettaja
tapio.juntunen[ät]uta.fi
Opetus
22.10.2013 – 10.12.2013
Luento-opetus 18 tuntia
Ti 22.10.2013 klo 9-12, Päätalo A3
Ti 29.10.2013 klo 10-12, Pinni B3107
Ti 5.11.2013 klo 10-12, Päätalo A2a
Ti 12.11.2013 klo 10-12, Päätalo A2a
Ti 19.11.2013 klo 10-12, Päätalo A4
Ti 26.11.2013 klo 10-12, Päätalo A2a
Ti 3.12.2013 klo 10-12, Päätalo A2a
Ti 10.12.2013 klo 9-12, Päätalo A2a
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Kurssi jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan luentojen ja ryhmätöiden kautta ihmisoikeuksiin liittyvää problematiikkaa erityisesti millaisen paikan ihmisoikeudet saavat kansainvälisten suhteiden eri teoreettisissa lähestymistavoissa. Ihmisoikeuksia ei voi eikä pidä ymmärtää ainoastaan abstraktina poliittisena ideana. Ihmisoikeuksien erilaiset käytännöt ja niiden loukkaukset ilmentävät sitä, miten niitä voidaan kulloinkin toteuttaa. Kurssin toisessa osassa opiskelijat tutustuvat ihmisoikeustyön kannalta keskeisiin toimijoihin Suomessa ja soveltavat ensimmäisessä osassa oppimaansa. 1) Miten eri toimijat ovat omassa toiminnassaan, omissa käytännöissään toteuttaneet ihmisoikeuksia; 2) Miten eri toimijat toimivat edistääkseen ihmisoikeustilanteen parantumista ja miten siihen voi myötävaikuttaa. Opiskelijat käyvät tutustumassa näihin myöhemmin sovittaviin toimijoihin (informaatio kurssin alussa) ja laativat raportin, jota mahdollisesti voitaisiin myös hyödyntää myöhemmin. Kurssin kolmannessa osassa, seminaarissa, raportit esitellään ja niistä keskustellaan ja vedetään johtopäätökset.

I osa alk. 24.10. -28.11.

II osa 29.11.- 31.1.

III osa periodina viikoilla 6 ja 7: 6.2. (3 h), 7.2. (3 h), 12.2. (3 h), 13.2 (3 h), 14.2. (3) , klo 13-17

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Sähköpostitse Tarja Sepälle, tarja.seppa@uta.fi, 20.9.2013 mennessä. Kurssille voidaan ottaa enintään 30 opiskelijaa.

Tarja Seppä, Vastaava opettaja
tarja.seppa[ät]uta.fi
Opetus
24.10.2013 – 14.2.2014
Luento-opetus 18 tuntia
To 24.10.2013 - 28.11.2013 viikoittain klo 13-17, Pinni A1081
Ryhmätyöskentely
Seminaari 15 tuntia
To 6.2.2014 klo 13-17, Päätalo D14
Pe 7.2.2014 klo 13-17, Päätalo D14
Ke 12.2.2014 klo 13-17, Pinni B3107
To 13.2.2014 klo 13-17, Päätalo D14
Pe 14.2.2014 klo 12-15, Päätalo D14
Periodit: II III
Opetuskieli: suomi

Kurssilla perehdytään demokratian tematiikkaan oppimateriaaleissa mainittujen kirjojen kautta. Kurssin olennainen sisältö rakentuu pohdinnalle siitä, millä tavoin demokratia voidaan ymmärtää ja mikä siinä on olennaista. Kurssin osallistujat lukevat kullekin kokoontumiskerralle ennalta sovitun pätkän ja jokaiselle kerralle sovitaan alustaja.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille ilmoittaudutaan lomakkeella 17.10. mennessä.

Maija Mattila, Vastaava opettaja
maija.mattila[ät]uta.fi
Opetus
25.10.2013 – 13.12.2013
Lukupiiri 14 tuntia
Pe 25.10.2013 - 13.12.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni A4086
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

The course discusses India's position and foreign and security policy in the changing international order from India's independence to the present. The focus in the course is in India's rise into one of the actors which will shape the future international order and the challenges the rise of India will present for the international community.

Jyrki Käkönen, Teacher responsible
jyrki.kakonen[ät]uta.fi
Teaching
7-Nov-2013 – 28-Nov-2013
Lectures 16 hours
Thu 7-Nov-2013 - 14-Nov-2013 weekly at 10-14, Main building C7
Fri 8-Nov-2013 - 15-Nov-2013 weekly at 10-14, Main building C7
Seminar 4 hours
Thu 28-Nov-2013 at 10-14, Main building C7
Periods: II
Language of instruction: English

Recent evidence points in the direction of EU becoming increasingly politicized and salient in domestic politics, with Europe as an issue also affecting the performance of parties in national and European parliamentary elections. Europe may thus not be in the minds of the citizens most of the time, but public opinion constrains elites and parties more than before. The objective of the course is to analyse why and how citizens and political parties oppose European integration. The course consists of lectures, seminars and an essay. In the seminars the students are expected to produce an essay and an oral presentation on a topic related to Euroscepticism.

http://www.uta.fi/jkk/pol/index/The Politics of Euroscepticism.pdf

Enrolment for University Studies

Email registration to tapio.raunio@uta.fi by October 15 essential

Tapio Raunio, Teacher responsible
tapio.raunio[ät]uta.fi
Teaching
24-Oct-2013 – 13-Dec-2013
Lectures 24 hours
Thu 24-Oct-2013 - 31-Oct-2013 weekly at 9-12, Main building D14
Fri 25-Oct-2013 at 9-12, Main building D14
Seminar
Thu 5-Dec-2013 - 12-Dec-2013 weekly at 9-12, Main building D14
Fri 13-Dec-2013 at 9-12, Main building D14
Periods: II
Language of instruction: English

Course overview: This course is an introduction to the structure and functioning of American political institutions, with special emphasis on the theory and practice of American democracy, the political meanings of the U. S. Constitution, the structure and organization of Congress, the executive and judicial branches, the evolution of civil rights policy, campaigns and elections, and the political influence of interest groups. Over the past two centuries, the government of the United States has grown enormously in size, scope and power. Nevertheless, many features of the modern American regime would still be recognizable to its founders. The most important of these are federalism and civil liberties. However, the principle of majority rule through elections has remained an essential anchor of American democracy. When the people vote, they are participating in the determination of who rules, but they are also giving their consent to be governed. Elections are as important today as ever, but are they important for the same reasons? Elections are important, but to whom, and for what? These are some of the salient issues we would be addressing in this course. Students are also acquainted with the substantive areas of economic, social, foreign, and defense policies.

Instructional outcomes/learning objectives: A student who successfully completes this class, should be able to: acquire an integrated understanding of the nature and responsibilities of the American government as an institution; understand the role of congress and bureaucrats as lawmakers and administrators, respectively; understand the role of the Supreme Court in adjudicating and reinforcing the fundamental rights and liberties as granted in the constitution; understand the role of individuals, interest groups, and other publics as participants in the democratic process; develop an analytical frame of mind and a critical assessment of current/contemporary political issues; and acquire adequate foundation to take other higher-level courses in American government and politics.

Basic course outline:

Evaluating governments:

(1) Introduction – the People, Community, and the concept of the State; political socialization and political culture; the Frameworks of Government

(2) The U. S Constitution

(3) Federalism, Powers, and State Sovereignty

(4) The Courts I: Civil Liberties

(5) The Courts II: Civil and Political Rights

The Institutions of Government:

(6) The U. S. Congress

(7) The Presidency                                                                  

(8) The Judiciary

(9) The Bureaucracy

Political Actors and Pressure Groups:

(10) The News Media

(11) Public Opinion

(12) Political Parties

(13) Interest Groups

(14) The Campaign Process, Voting Behavior and Elections

Approaches to policy making:

(15) Stages of the Policy Making Process I / Social Welfare Policy II                                                   

(16) U. S. Economic Policy I: Theories and Models

Classical, Supply-side, Keynesian, and monetarist models. Theoretical models.

(17) U. S. Economic Policy II: Micro and Macro Applications

Micro and macro approaches; market regulation, fiscal and monetary policies, national budgetary issues.

(18).Foreign and Defense Policy:

From Cold war to Détente, bipolarity to multilateralism, national security, asymmetrical warfare (terrorism), and nuclear proliferation.

Kalu Kalu, Teacher responsible
Kalu.Kalu[ät]uta.fi
Teaching
21-Oct-2013 – 27-Nov-2013
Lectures 24 hours
Mon 21-Oct-2013 - 25-Nov-2013 weekly at 10-12, Main building D11
Wed 23-Oct-2013 - 27-Nov-2013 weekly at 10-12, Main building D11
Periods: II
Language of instruction: English

Aims: 1) To describe, analyse, compare and contrast the nature of politics and policy-making in the five Nordic states of Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden 2) To adopt a thematic approach to understanding politics in the region Objectives/outcomes: 1) At the end of the course students should be able critically to review the main features of the political systems of the Nordic countries and to place Finnish practice in a wider comparative perspective. The course will start with an introduction to contemporary Scandinavian politics. It will proceed from the 'gold standard' of a set of strong, consensus-based democracies with comprehensive welfare systems. 'Paradise', so to speak, involved dominant social democrat-driven states, providing 'womb-to-tomb' protection underpinned by organised political societies displaying high levels of associationalism (social capital). Following the 'set-up' the question of 'paradise lost' will be considered by reference three macro-change processes and their ramifications. 1) Social structural change and changing patterns of political participation: from class-based to issue-based mobilisation; issue-based voting and inter-party competition; distinguishing interest in, and involvement in politics. 'Spectator Democracy' (Goul Andersen). 2) Party system change: from social democracy to 'disintegrating democracy' in Norway (Østerud), 'party-based democracy on trial' in Finland (Karvonen and Paloheimo). 3) Macro-economic change: the impact of globalisation and Europeanisation; the crisis in the euro-zone (albeit Finland is the only member); the rise of nationalist/chauvinist sentiment, reflected and reinforced in extreme/populist radical right parties, inter alia, the parliamentary breakthrough in 2010 of the [formerly neo-Nazi] Sweden Democrats. Evidence of anti-immigrant, anti-Islam sentiment. Anders Breivik; the Nokia 'bubble' bursts. Are the Nordic states making international news for all the wrong reasons? Following a critical examination of Scandinavian politics today, the course will revert in time to the completion of mass democracy and the introduction of proportional electoral systems. It will essay a longitudinal, socio-historical perspective with the focus on party-building and parties as a link between state and society. Lipset and Rokkans's four formative revolutions and an application of the Lipset and Rokkan model to the Nordic context. Sweden as the prototype of the five-party 'Scandinavian party system model' (Berglund and Lindström) and deviations from the Swedish protype. What about the parenthetical 's'? The first part of the course will conclude by examining the relative strengths of the historic party types. It will describe and analyse the electoral supremacy of social democracy in Denmark, Norway and most notably Sweden; the strength and resilience of agrarianism in Finland; the strength of the radical left in Norden; the merger of liberalism and conservatism in Iceland; the historic party system(s) from a voter perspective.


Course Schedule

October 22 Introduction. Seeing yourself as others see you

October 24 Sartori: “It is impossible to compare stones and rabbits” [How] can we compare the Nordic states?

October 29 What are the main features of the Nordic model? The ‘Admiration Society’ perspective

October 31 ‘Trouble in Paradise: On the hijab and Danish meatballs

November 5 Is the Nordic model too old for the catwalk?

November 7 The ‘Hell on Earth’ Scenario: American, British and Swedish ‘Hawks’

November 12 ‘Is there anything distinctive about Scandinavian Politics Today? [seminar]

November 14 Less, less, less and less: Whatever happened to the Nordic model?

November 19 Gender equality and the representation of minorities in Scandinavia

November 21 The advent of mass democracy and female tram drivers

November 26 The making of the Scandinavian party system model: Testing your ‘mental arithmetic’

November 28 How far was class the basis of Nordic party politics until the late 1960s?

December 3  New parties break the mould: The Earthquake elections of 1970-73

December 5 That ‘Thin Red Line’: Explaining the Strength of Scandinavian Social Democracy

December 10 From Class to Catchall Parties?: the Agrarian-Centre Parties

December 12 Conclusions  

Enrolment for University Studies

Email registration to david.arter@uta.fi by October 8 essential

David Arter, Teacher responsible
david.arter[ät]uta.fi
Teaching
22-Oct-2013 – 12-Dec-2013
Lectures 24 hours
Tue 22-Oct-2013 - 10-Dec-2013 weekly at 12-14, Linna K103
Thu 24-Oct-2013 at 12-14, Main building D10b
Thu 31-Oct-2013 - 12-Dec-2013 weekly at 12-14, Linna K103
Seminar
Periods: II
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [II Periodi]

Opetus toteutetaan workshop-muotoisesti. Tunnille tullaan valmistautuneena.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ennakkoilmoittautuminen NettiOpsun kautta lokakuun 24. päivään mennessä.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Paul-Erik Korvela, Vastaava opettaja
paul-erik.korvela[ät]uta.fi
Opetus
5.11.2013 – 3.12.2013
Seminaari 24 tuntia
Ti 5.11.2013 klo 12-16, Pinni A4060
To 7.11.2013 - 28.11.2013 viikoittain klo 12-16, Pinni A4060
Ti 26.11.2013 - 3.12.2013 viikoittain klo 12-16, Pinni A4060
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Kurssilla perehdytään demokratian tematiikkaan oppimateriaaleissa mainittujen kirjojen kautta. Kurssin olennainen sisältö rakentuu pohdinnalle siitä, millä tavoin demokratia voidaan ymmärtää ja mikä siinä on olennaista. Kurssin osallistujat lukevat kullekin kokoontumiskerralle ennalta sovitun pätkän ja jokaiselle kerralle sovitaan alustaja.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille ilmoittaudutaan lomakkeella 17.10. mennessä.

Maija Mattila, Vastaava opettaja
maija.mattila[ät]uta.fi
Opetus
25.10.2013 – 13.12.2013
Lukupiiri 14 tuntia
Pe 25.10.2013 - 13.12.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni A4086
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

Recent evidence points in the direction of EU becoming increasingly politicized and salient in domestic politics, with Europe as an issue also affecting the performance of parties in national and European parliamentary elections. Europe may thus not be in the minds of the citizens most of the time, but public opinion constrains elites and parties more than before. The objective of the course is to analyse why and how citizens and political parties oppose European integration. The course consists of lectures, seminars and an essay. In the seminars the students are expected to produce an essay and an oral presentation on a topic related to Euroscepticism.

http://www.uta.fi/jkk/pol/index/The Politics of Euroscepticism.pdf

Enrolment for University Studies

Email registration to tapio.raunio@uta.fi by October 15 essential

Tapio Raunio, Teacher responsible
tapio.raunio[ät]uta.fi
Teaching
24-Oct-2013 – 13-Dec-2013
Lectures 24 hours
Thu 24-Oct-2013 - 31-Oct-2013 weekly at 9-12, Main building D14
Fri 25-Oct-2013 at 9-12, Main building D14
Seminar
Thu 5-Dec-2013 - 12-Dec-2013 weekly at 9-12, Main building D14
Fri 13-Dec-2013 at 9-12, Main building D14
Periods: II
Language of instruction: English

Course overview:  This course is an intermediate/advanced graduate-level instruction on the American Congress as the major law-making and representative arm of the American state. It offers a broad discussion on the structure and organization of Congress, its constitutional powers, the electoral system, its role in agenda-setting and policy making, and its representative function on behalf of respective constituents and interest groups. Furthermore, the course weighs rather heavily on the style, nuances and pragmatism of Congressional politics and its historical and future implications for American representative democracy.

 

Instructional outcomes / learning objectives: A student who successfully completes this class, should be able to: acquire an integrated understanding of the nature and responsibilities of the American Congress as an institution; understand its functional and political relationships with the executive, the courts, interest groups, and the public; understand the role of Congress as a central actor in the checks and balances that characterize American government; understand the role of institutions, interest groups, and other publics as participants in the democratic process; evelop an analytical frame of mind and a critical assessment of congressional politics and its implications for representative democracy; and acquire adequate foundation to take other higher-level courses in American government and politics.

 

Basic course outline:

(1) The U. S. Constitution and the Foundation of Congressional Power

(2) Preparing for Elections: What Motivates Legislators?

(3) The Electoral Basis of Congressional Structure: Incumbency and Nationalizing the Vote

(4) The Committee System: Workhorse of Congress

(5) Congressional Lawmaking: How a Bill Becomes Law

(6) Congressional-Executive Relations and the Courts

(7) Congressional Decisionmaking and Policy Preferences

(8) Interest Articulation and Lobbying Fundamentals

(9) Congressional Role in Domestic and Foreign Policy: Credit Claiming and Pork barrels

(10) Parties and Partisanship in Congress

(11) Congress and Political Change: Modernizing Trends

Enrolment for University Studies

Email registration to kalu.kalu@uta.fi by October 15 essential

Kalu Kalu, Teacher responsible
Kalu.Kalu[ät]uta.fi
Teaching
22-Oct-2013 – 10-Dec-2013
Seminar 24 hours
Tue 22-Oct-2013 - 10-Dec-2013 weekly at 9-12, Linna K112
Periods: II
Language of instruction: English
Periodi (7.1.2014 - 7.3.2014)
Perusopinnot [III Periodi]

Luennoilla perehdytään poliittisten ideologioiden luonteeseen ja keskeisten poliittisten ideologioiden historiaan ja asemaan yhteiskuntien ja poliittisten järjestelmien kehityksessä. Korvaa teokset Heywood, Political Ideologies; Freeden, Ideology: A Very Short Introduction.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ennakkoilmoittautumista

Mikko Lahtinen, Vastaava opettaja
mikko.i.lahtinen[ät]uta.fi
Opetus
8.1.2014 – 26.2.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ke 8.1.2014 - 26.2.2014 viikoittain klo 9-12, Päätalo D10a
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [III Periodi]

Ohjelma:

10.15-10.45    Johdanto suoritustapoihin

10.45-12.15    Tarja Seppä: Johdanto tematiikkaan:
                     rauhanvälityksen käsite ja toimijat;
                     rauhanvälityksen käytännöistä

12.15-13.00    Lounastauko

13.00-13.45    Tapio Rantanen (Ulkoasiainministeriö),
                     Rauhanvälitys YK:n kontekstissa –
                     Suomen näkökulma

13.45-14.30    Pertti Joenniemi  (Itä-Suomen yliopisto),
                     Rauhanvälitys politiikkana –
                     Suomen lähestymistavan arviointia

14.45-15.30    Tarja Väyrynen (Tampereen yliopisto),
                     Sukupuoli ja rauhanvälitystoiminta

15.30-16.15    Antti Pentikäinen (Kirkon Ulkomaanapu),
                     Sovittelu ja rauhanprosessit

16.30-17.45    Paneeli – keskustelemassa
                     Tapio Rantanen, Pertti Joenniemi,
                     Tarja Väyrynen ja Antti Pentikäinen
                     puheenjohtajana  Petter Nissinen

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Sähköpostilla 15.1.-15.2. Tarja Sepälle, tarja.seppa@uta.fi

Tarja Seppä, Vastaava opettaja
tarja.seppa[ät]uta.fi
Opetus
21.2.2014 – 21.2.2014
Luento-opetus 8 tuntia
Pe 21.2.2014 klo 10-18, Pinni B1097
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

II maailmansodan jälkeisenä aikana politiikan ja oikeuden suhteessa on tapahtunut merkittävä muutos. Muutos liittyy perus- ja ihmisoikeuksien kasvaneeseen merkitykseen kaikessa julkisessa käytössä. Muutos ilmaistaan toteamalla, että kaikessa julkisessa vallankäytössä on huomioitava ihmis- ja perusoikeudet. Vallankäyttö, jossa näin ei menetellä ei ole enää legitiimiä. Vallankäyttö on ihmis- ja perusoikeuksien rajaamaa. Vallankäyttö on oikeudellistunut. Tämä pätee kansallisvaltioissa, EU:ssa ja yksilöiden välisissä suhteissa.  Politiikan ja oikeuden suhdetta tarkastellaan luentokurssilla muutoksen näkökulmasta. Luentokurssilla hahmotetaan, miten politiikan ja oikeuden suhde on ymmärretty modernissa valtiossa ja miten tuon suhteen muutos nykyiseen muotoonsa on toteutettu omassa ajassamme. Lisäksi tarkastellaan, millaisina kysymyksinä politiikan ja oikeuden muuttunut suhde ilmenee politiikan tutkimuksessa.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen sähköpostitse osoitteeseen tapani.turkka@uta.fi.

Tapani Turkka, Vastaava opettaja
tapani.turkka[ät]uta.fi
Opetus
14.1.2014 – 13.2.2014
Luento-opetus 20 tuntia
Ti 14.1.2014 - 11.2.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni B3118
To 16.1.2014 - 13.2.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni B3118
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Kurssilla luetaan Pitkinin The Concept of Representation, joka on edustustutkimuksen kiistämätön klassikko, ja jonka lukeminen on tarpeen myöhemmän edustuskeskustelun ymmärtämiseksi. Edustuksen problematiikka liittyy monin eri tavoin politiikkaan, demokratiaan ja valtaan, ja perehtyminen edustuksen käsitteeseen antaakin työkaluja erilaisten nykymaailman ilmiöiden ymmärtämiseen. Tässä mielessä kurssilla ollaan politiikan tutkimuksen peruskysymysten äärellä.  Kurssin osallistujat lukevat kullekin kokoontumiskerralle ennalta sovitun pätkän ja jokaiselle kerralle sovitaan alustaja. Lisäksi kurssin suorittaakseen opiskelija kirjoittaa kirjaan pohjautuvan esseen.

Maija Mattila, Vastaava opettaja
maija.mattila[ät]uta.fi
Opetus
10.1.2014 – 28.2.2014
Lukupiiri 16 tuntia
Pe 10.1.2014 - 28.2.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni A4086
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Luennolla tarkastellaan eliittitutkimuksen näkökulmasta Suomen poliittisessa järjestelmässä 1990-luvun alun jälkeen tapahtuneita valtarakenteiden muutoksia, joihin ovat vaikuttaneet sekä valtiosääntöä koskeneet muutokset että yhteiskunnallisessa toimintaympäristössä tapahtuneet suuret muutokset, kuten 1990-luvun suuri lama, EU-jäsenyys, euroalueeseen liittyminen, kansainvälinen velkakriisi ja euroalueen velkakriisi. Luennon suoritettuaan opiskelija kykenee jäsentämään politiikan, hallinnon, elinkeinoelämän, kolmannen sektorin ja median vuorovaikutus- ja valtasuhteissa tapahtuneita muutoksia.

Luentoa seuraavassa seminaarissa neljännellä periodilla opitaan soveltamaan valtaa koskevia lähestymistapoja joko käsitteelliseen analyysin tai empiiriseen tapaustutkimukseen.

Ilkka Ruostetsaari, Vastaava opettaja
ilkka.ruostetsaari[ät]uta.fi
Tiina Rättilä, Opettaja
tiina.rattila[ät]uta.fi
Opetus
21.1.2014 – 29.4.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 21.1.2014 - 25.2.2014 viikoittain klo 9-11, Linna K109
Ke 22.1.2014 - 19.2.2014 viikoittain klo 9-11, Linna K109
Seminaari 16 tuntia
To 20.3.2014 - 24.4.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni A4083
Poikkeukset:
29.4.2014 klo 10 –14 , Pinni A4083
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Esseellä, joka käsitellään seminaarissa, voi täydentää POLVOSA32:n 5 op:n kokonaisuudeksi ja POLVOS23:n 10 op:n kokonaisuudeksi.

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

Heino Nyyssönen, Teacher responsible
heino.nyyssonen[ät]uta.fi
Teaching
13-Jan-2014 – 13-Feb-2014
Lectures 20 hours
Mon 13-Jan-2014 at 14-16, Linna K110
Thu 16-Jan-2014 - 30-Jan-2014 weekly at 10-12, Linna K110
Mon 20-Jan-2014 - 10-Feb-2014 weekly at 14-16, Main building C6
Thu 6-Feb-2014 - 13-Feb-2014 weekly at 10-12, Main building A3
Seminar
Periods: III
Language of instruction: English

The course is in English (a web-based course).

Enrolment for University Studies

Registration in December 2013, starting 1st of December. See

Tarja Seppä, Teacher responsible
tarja.seppa[ät]uta.fi
Teaching
13-Jan-2014 – 31-Mar-2014
Lectures 36 hours Web-based
Periods: III IV
Language of instruction: English

Aims: 1) To describe, analyse, compare and contrast the nature of politics and policy-making in the five Nordic states of Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden 2) To adopt a thematic approach to understanding politics in the region

Objectives/outcomes: 1) At the end of the course students should be able critically to review the main features of the political systems of the Nordic countries and to place Finnish practice in a wider comparative perspective. This teaching period the focus will be on the incidence of high-volatility elections since 1970; the advent and significance of new parliamentary parties (many short-lived); types of new parties on the basis of the process of their origination (Arter 2012); entrepreneurial parties; 'rooted new parties' backed by a 'promoter organisation' (Bolleyer and Bytzek 2013); 'persistent new parties'. The travails of the 'old' 'pole parties' (Rokkan/Sundberg): for example, the Swedish Centre (formerly Agrarian Party) is in danger of not making the 4 per cent national qualifying threshold in 2014 whilst three years earlier its Finnish counterpart plummeted to an historic nadir. In similar fashion, the Social Democrats reached new depths in Sweden (2010) and Finland (2011) and the Danish party has not been the largest party since the turn of the new millennium. The rise of protest parties on the radical right. Turning from parties to the electoral rules and the procedures, the lectures will cover candidate selection (recruitment) procedures (centralised/decentralised); preferential voting systems (Finland, Sweden, Denmark); closed-list PR (Norway); electoral systems as incentive structures; intra-party candidate competition and personal-vote-seeking; candidate types; parties' electoral strategies (pre-electoral alliances, joint lists etc); election campaigns, the main issues; changing campaign styles (canvassing etc); the digitalisation of election campaigns; voters and the Internet (Karlsen 2010); voting machines (Finland); candidate use of websites, blogs, Facebook etc. The 'electoral connection': who do MPS represent, how do they represent them and what do voters expect their representatives to do?

Course Schedule

January 14 Introduction: Why hold elections?

January 16 The Scandinavian electoral systems

January 21 Proto-parties and the Road to Mass Democracy

January 23 PR, Red/Green Parties and the Completion of the Scandinavian Party System Model

January 28 Berglund and Lindström’s ‘Parenthetical ‘S’ question

January 30 The Thaw, the Earthquake and the Rise of Populist Protest

February 4 New ‘Party Families’ – Greens, Christian Democrats and Eco-Socialists

February 6 Individualised Voting and Individualised Campaigning

February 11 Is Party-Based Democracy in Scandinavia in Trouble?

February 13 SEMINAR: “What are the principal determinants of voting behaviour in Scandinavia today?”

February 18 SEMINAR: “How far would you agree that preferential voting systems are more democratic?”

February 20 Conclusions

Enrolment for University Studies

Email registration to david.arter@uta.fi by December 13 essential

David Arter, Teacher responsible
david.arter[ät]uta.fi
Teaching
14-Jan-2014 – 20-Feb-2014
Lectures 24 hours
Tue 14-Jan-2014 - 18-Feb-2014 weekly at 12-14, Main building A31
Thu 16-Jan-2014 - 20-Feb-2014 weekly at 12-14, Pinni A3111
Exceptions:
30-Jan-2014 at 12 –14 , Pinni B3118
Seminar
Periods: III
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [III Periodi]

Opetus toteutetaan workshop-muotoisesti. Tunnille tullaan valmistautuneena.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ennakkoilmoittautuminen tammikuun 19. päivään mennessä NettiOpsun kautta.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Paul-Erik Korvela, Vastaava opettaja
paul-erik.korvela[ät]uta.fi
Opetus
21.1.2014 – 13.2.2014
Seminaari 24 tuntia
Ti 21.1.2014 klo 12-16, Pinni A4060
To 23.1.2014 klo 12-16, Pinni A2057
Ti 4.2.2014 - 11.2.2014 viikoittain klo 12-16, Pinni A4060
To 6.2.2014 - 13.2.2014 viikoittain klo 12-16, Pinni A4060
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Kurssilla luetaan Pitkinin The Concept of Representation, joka on edustustutkimuksen kiistämätön klassikko, ja jonka lukeminen on tarpeen myöhemmän edustuskeskustelun ymmärtämiseksi. Edustuksen problematiikka liittyy monin eri tavoin politiikkaan, demokratiaan ja valtaan, ja perehtyminen edustuksen käsitteeseen antaakin työkaluja erilaisten nykymaailman ilmiöiden ymmärtämiseen. Tässä mielessä kurssilla ollaan politiikan tutkimuksen peruskysymysten äärellä.  Kurssin osallistujat lukevat kullekin kokoontumiskerralle ennalta sovitun pätkän ja jokaiselle kerralle sovitaan alustaja. Lisäksi kurssin suorittaakseen opiskelija kirjoittaa kirjaan pohjautuvan esseen.

Maija Mattila, Vastaava opettaja
maija.mattila[ät]uta.fi
Opetus
10.1.2014 – 28.2.2014
Lukupiiri 16 tuntia
Pe 10.1.2014 - 28.2.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni A4086
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Luennolla tarkastellaan eliittitutkimuksen näkökulmasta Suomen poliittisessa järjestelmässä 1990-luvun alun jälkeen tapahtuneita valtarakenteiden muutoksia, joihin ovat vaikuttaneet sekä valtiosääntöä koskeneet muutokset että yhteiskunnallisessa toimintaympäristössä tapahtuneet suuret muutokset, kuten 1990-luvun suuri lama, EU-jäsenyys, euroalueeseen liittyminen, kansainvälinen velkakriisi ja euroalueen velkakriisi. Luennon suoritettuaan opiskelija kykenee jäsentämään politiikan, hallinnon, elinkeinoelämän, kolmannen sektorin ja median vuorovaikutus- ja valtasuhteissa tapahtuneita muutoksia.

Luentoa seuraavassa seminaarissa neljännellä periodilla opitaan soveltamaan valtaa koskevia lähestymistapoja joko käsitteelliseen analyysin tai empiiriseen tapaustutkimukseen.

Ilkka Ruostetsaari, Vastaava opettaja
ilkka.ruostetsaari[ät]uta.fi
Tiina Rättilä, Opettaja
tiina.rattila[ät]uta.fi
Opetus
21.1.2014 – 29.4.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 21.1.2014 - 25.2.2014 viikoittain klo 9-11, Linna K109
Ke 22.1.2014 - 19.2.2014 viikoittain klo 9-11, Linna K109
Seminaari 16 tuntia
To 20.3.2014 - 24.4.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni A4083
Poikkeukset:
29.4.2014 klo 10 –14 , Pinni A4083
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Esseellä, joka käsitellään seminaarissa, voi täydentää POLVOSA32:n 5 op:n kokonaisuudeksi ja POLVOS23:n 10 op:n kokonaisuudeksi.

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

Form:
Lectures, 16 hours (in four batches), analysis of videos, pictures and texts from conflicts with the help of closed discussion blogs related to these analyses. Each student will participate in a student working group of 4-6 people which each produce a presentation either on the central arguments of one of the books mentioned in the bibliography or an analysis of case of conflict resolution using the theoretical inputs from the course.

Objective:
The objective of the course is to introduce the student to a selection of theories of conflicts and their prevention by means of conflict management, dispute resolution and conflict transformation. Conflict theories will be presented as diagnoses that aim at revealing junctures on the path to conflict that can be influenced by blocking or redirecting the path to violence.  

Pre-requirements:
The series of lectures requires an interest in peace research. Some of the basic concepts of peace and conflict studies will be discussed in the class in a way that would be more meaningful if students were familiar with the basics of Peace Studies. Discussions will also rely on some of the basic concepts of political science and world politics/international relations theory. The course would optimally be placed at the end of B.A. studies in political science/international relations or peace research or sociology/social anthropology.  

Description of the lecture:

A. The lecture will start with a presentation of the concepts of conflict and peace in theories by classical security studies scholars, Johan Galtung, Louis Kriesberger, Chris Mitchell, quantitative peace research (COW, PRIO and Uppsala datasets) and discusses the conceptual “gerrymandering” in political thinking of peace and the political implications of different constructions of peace and war to the efforts to prevent political violence.

B. From there the course proceeds to the presentation of two kinds of ideas on the sources of conflict: ideas that produce generalizations on correlative regularities between conditions and violence, on the one hand, and ideas that look at more specific paths to conflict violence by studying the specific, socially created meanings of elements of conflict. The former ideas will be presented by introducing the ideas on

  1. Conflict opportunities by Charles Tilly’s resource mobilization theory, James Fearon’s theory of rational explanations to conflicts and the traditional security studies theories of the resource/opportunity-based sources of conflict.
  2. Non-violent opportunities for change and protest by the theorists of the relationship between democracy and peace (this discussion will be discussed in conjunction with the less correlative research on peaceful change by Patomäki and Miall). 
  3. Conflict motives by
    a. Theorists of greed-motivated conflicts (theorists of relative deprivation, such as Gurr, Runciman, and Davies)
    b. Theorists of economic threshold of violence (Collier, Hoeffler)
    c. Theorists of conflict incentives (Collier, Hoeffler, Fearon) and resource curse (Sachs, Kaldor).

    The theories of sources of conflict that are more idiografic, and based on more interpretative methods of understanding the sources of conflict will be presented in a discussion that will be based on pictures of ethnic warfare in West Kalimantan, Indonesia and a video about a negotiation process on Mindanao between the leadership and regional leaders of the Moro National Liberation Front, as well as propaganda material of the MNLF and some other rebel groups. With this picture material it will be possible to analyze the ways in which ethnic clothing argues and articulates interpretations of the collective nature of the violent actions, the structures of actors in the conflict, how traditional amulets tackle with fear and how traditional headbands give responsibility for killing to an entire group (and relieve the individual from the blame). In short, the intention after the presentation of the generalizable, observable correlative regularities between material conditions and war is to show the sources of conflict that are specific to the context of the conflict and the local interpretations of the elements and dynamics of it. The intention is also to show how violence is not necessarily action in its traditionally understood form where its focus is in its consequences, but that instead, how sometimes violent action is an argument or a demonstration of a reality that the conflicting party favors of the social structure that frames interaction between the conflicting parties.

C. After the presentation of the sources of conflict, the lecture moves to the theories of conflict prevention, including theories of containment of conflict behavior (conflict management, military defence or deterrence of violence, etc.), dispute resolution that goes beyond the level of conflict behavior to the disputes that motivate conflict, and conflict transformation that looks at the level of conflict structures that gives rise to conflicts. In this section theories of conflict conducive conditions (correlative regularity-focused theories) and more interpretative theories will be looked at. Building on the earlier analysis of the pictures and videos and explanations of the symbolic meanings of different visual demonstrative elements in the conflict in West Kalimantan there will be a presentation on the ways in which the conflict narratives and socially constructed realities on the causal path to the conflict of West Kalimantan could be changed by offering alternative ways to argue for constructions of the actors and their relationships in the conflict area, by making some interpretations less credible, by denaturalizing some conflict constructions and by tackling some of the material conditions that created the need to demonstrate specific conflict constructs violently.

D. After the presentation of these ways of analyzing conflict prevention and peace facilitation, the course will focus on a number of cases of conflict prevention and peace facilitation. In addition to the cases that the lecturer is familiar with, group work will be used for the presentation of cases that will be analyzed with the theoretical tools presented in the previous sections of the series of lectures.

The course will consist of a standard lectures with discussions in the entire class and combine them with group work assignments and discussions in groups of 4-6 students.  Groups will use self-evaluation where each student will inform the teacher her/his assessment of the percentage of innovative contributions to the work of the group of each of the student. This tends to help groups with the problem of free-riding.

Plenum and group discussions will utilize the lecturer’s and openly available archives of pictures and videos of meetings with conflicting parties and documentary texts from peace processes in order to make the teaching on the meanings of acts of violence, construction of conflicting parties and myths that are being used to get around fear and norms of normal societies in conflict situations.

Moodle will be used to facilitate the continuation of group discussions after the lecture in a chat forum. Participation to this chat could be made compulsory and it would be possible to set a minimum quantitative limit to the participation in the development of arguments in the chat forum.

Enrolment for University Studies

Participants: Maximum 40 students (priority on students majoring international politics). Enroll by filling out the form below.

Timo Kivimäki, Teacher responsible
timo.kivimaki[ät]helsinki.fi
Teaching
9-Jan-2014 – 28-Feb-2014
Lectures 16 hours
Thu 9-Jan-2014 at 14-18, Main building A2b
Fri 10-Jan-2014 at 12-16, Main building A2b
Thu 27-Feb-2014 at 14-18, Main building A2b
Fri 28-Feb-2014 at 12-16, Main building A2b
Periods: III
Language of instruction: English

Aims: 1) To describe, analyse, compare and contrast the nature of politics and policy-making in the five Nordic states of Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden 2) To adopt a thematic approach to understanding politics in the region

Objectives/outcomes: 1) At the end of the course students should be able critically to review the main features of the political systems of the Nordic countries and to place Finnish practice in a wider comparative perspective. This teaching period the focus will be on the incidence of high-volatility elections since 1970; the advent and significance of new parliamentary parties (many short-lived); types of new parties on the basis of the process of their origination (Arter 2012); entrepreneurial parties; 'rooted new parties' backed by a 'promoter organisation' (Bolleyer and Bytzek 2013); 'persistent new parties'. The travails of the 'old' 'pole parties' (Rokkan/Sundberg): for example, the Swedish Centre (formerly Agrarian Party) is in danger of not making the 4 per cent national qualifying threshold in 2014 whilst three years earlier its Finnish counterpart plummeted to an historic nadir. In similar fashion, the Social Democrats reached new depths in Sweden (2010) and Finland (2011) and the Danish party has not been the largest party since the turn of the new millennium. The rise of protest parties on the radical right. Turning from parties to the electoral rules and the procedures, the lectures will cover candidate selection (recruitment) procedures (centralised/decentralised); preferential voting systems (Finland, Sweden, Denmark); closed-list PR (Norway); electoral systems as incentive structures; intra-party candidate competition and personal-vote-seeking; candidate types; parties' electoral strategies (pre-electoral alliances, joint lists etc); election campaigns, the main issues; changing campaign styles (canvassing etc); the digitalisation of election campaigns; voters and the Internet (Karlsen 2010); voting machines (Finland); candidate use of websites, blogs, Facebook etc. The 'electoral connection': who do MPS represent, how do they represent them and what do voters expect their representatives to do?

Course Schedule

January 14 Introduction: Why hold elections?

January 16 The Scandinavian electoral systems

January 21 Proto-parties and the Road to Mass Democracy

January 23 PR, Red/Green Parties and the Completion of the Scandinavian Party System Model

January 28 Berglund and Lindström’s ‘Parenthetical ‘S’ question

January 30 The Thaw, the Earthquake and the Rise of Populist Protest

February 4 New ‘Party Families’ – Greens, Christian Democrats and Eco-Socialists

February 6 Individualised Voting and Individualised Campaigning

February 11 Is Party-Based Democracy in Scandinavia in Trouble?

February 13 SEMINAR: “What are the principal determinants of voting behaviour in Scandinavia today?”

February 18 SEMINAR: “How far would you agree that preferential voting systems are more democratic?”

February 20 Conclusions

Enrolment for University Studies

Email registration to david.arter@uta.fi by December 13 essential

David Arter, Teacher responsible
david.arter[ät]uta.fi
Teaching
14-Jan-2014 – 20-Feb-2014
Lectures 24 hours
Tue 14-Jan-2014 - 18-Feb-2014 weekly at 12-14, Main building A31
Thu 16-Jan-2014 - 20-Feb-2014 weekly at 12-14, Pinni A3111
Exceptions:
30-Jan-2014 at 12 –14 , Pinni B3118
Seminar
Periods: III
Language of instruction: English
Yhteisissä teemamoduuleissa erikseen järjestettävät kurssit [III Periodi]

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

Virtual course in Moodle.

Enrolment for University Studies

Registering by email to eero.palmujoki(at)uta.fi.

Eero Palmujoki, Teacher responsible
eero.palmujoki[ät]uta.fi
Teaching
7-Jan-2014 – 16-May-2014
Lectures 20 hours Web-based
Periods: III IV
Language of instruction: English
Periodi (10.3.2014 - 16.5.2014)
Perusopinnot [IV Periodi]

Luentosarja (24h). Luennoilla on vierailevia asiantuntijoita puhumassa ajankohtaisista aiheista.

Paul-Erik Korvela, Vastaava opettaja
paul-erik.korvela[ät]uta.fi
Opetus
10.3.2014 – 12.5.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ma 10.3.2014 - 12.5.2014 viikoittain klo 9-12, Pinni B1096
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssille ei tarvitse ilmoittautua.

Aineopinnot [IV Periodi]

Kurssin tarkoituksena on antaa opiskelijalle monipuolinen ja realistinen kuva EU-päätöksenteosta sekä Suomen hallituksen käytössä olevista keinoista vaikuttaa Brysselissä tehtävien päätösten, eritoten uuden EU-lainsäädännön eli direktiivien ja asetusten, sisältöön. Suomen lähes 20-vuotisen EU-jäsenyyden aikana unioni on muuttunut ratkaisevalla tavalla. Taustalla ovat mm. jäsenmaiden määrän merkittävä kasvu sekä Euroopan parlamentin ja Eurooppa-neuvoston aseman vahvistuminen. Nykyisin EU-lainsäädäntö syntyy aloitteet valmistelevan komission sekä unionin lainsäätäjinä toimivien Euroopan parlamentin ja neuvoston yhteistyönä, mutta myös institutionaalisen kolmion ulkopuoliset toimijat voivat vaikuttaa päätösten sisältöön eri epävirallisia kanavia hyödyntäen. Kurssilla kiinnitetään erityistä huomiota viimeaikaisiin trendeihin, joita ovat mm. tosiasiallisen päätöksenteon aikaistuminen ja siirtyminen virallisilta foorumeilta epävirallisiin rakenteisiin, kuten toimielinten välisiin ei-julkisiin trilogineuvotteluihin. Opiskelija pääsee pohtimaan, miten edellä mainitut kehityskulut vaikuttavat Suomen kaltaisen pienen jäsenvaltioin mahdollisuuksiin saada äänensä kuuluville EU:ssa. Kurssin jälkipuoliskolla käydään läpi EU-asioiden kansallista valmistelua Suomessa käyttäen vertailukohtana muutamien muiden jäsenmaiden omaksumia järjestelmiä. Vaikka eurooppalainen integraatiokehitys pakottaa kunkin jäsenvaltion luomaan hallinnolliset rakenteet kansallisten neuvottelukantojen valmistelulle, käytännössä EU-maat ovat omaksuneet hyvin erilaisia rakenteita ja käytäntöjä. Suomen hajautetun järjestelmän keskiössä ovat sektoriministeriöt, joiden välinen yhteensovittaminen tapahtuu virkamiestasolla politiikkasektoreittain jaetuissa jaostoissa ja poliittisella tasolla EU-ministerivaliokunnassa. Viime kädessä Suomen kannan määrittelee eduskunta, jolle valtioneuvosto on perustuslain nojalla velvollinen tiedottamaan unionin toimielimissä käsittelyssä olevista hankkeista. Kurssilla opiskelija joutuu pohtimaan, miksi Suomen kansallinen EU-valmistelujärjestelmä on pysynyt lähes samanlaisena koko jäsenyyden ajan, vaikka päätöksenteko Brysselissä on muuttunut ja aikaistunut niin merkittävästi. Mahdollisia kansallisen järjestelmän muutostarpeita kartoitetaan ja arvioidaan yhdessä. 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen sähköpostilla Anna Hyväriselle, anhyva@utu.fi, viimeistään 18.3.2014 mennessä. Kurssille otetaan enintään 30 osallistujaa. Mainitse ilmoittautuessasi pääaineesi/tutkinto-ohjelmasi.

Anna Hyvärinen, Vastaava opettaja
anhyva[ät]utu.fi
Opetus
20.3.2014 – 8.5.2014
Luento-opetus 24 tuntia
To 20.3.2014 - 10.4.2014 viikoittain klo 13-15, Pinni A3111
Pe 21.3.2014 - 11.4.2014 viikoittain klo 13-15, Pinni A3111
Ma 14.4.2014 klo 10-13, Pinni A4060
Ti 15.4.2014 klo 9-12, Pinni A4060
To 8.5.2014 klo 13-15, Pinni A3111
Seminaari
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Luentosarjan tavoitteena on perehdyttää opiskelija siihen mitä terrorismi on, mitä erilaisia muotoja terrorismi on historian aikana saanut, sekä miten terrorismi toimintakeinona on osana laajempaa poliittista kontekstia. Kurssin aikana käsitellään terroristien, terrorismin ja terroristiorganisaatioiden historiaa, sekä erilaisia yhteiskunnallisia tapoja reagoida terroritekoihin. Konkreettisena esimerkkinä käytetään muutamia tunnetuimpia terroristiorganisaatioita, kuten ETA, Al-Qaida, Loistava Polku, jne. Terrorismin vastaiseen toimintaan liittyen luennolla käsitellään erityisesti Euroopan unionin reaktiivista suhtautumista terrorismiin, sen lainsäädäntöä ja toimintatapoja terrorismin suhteen, mutta myös jäsenmaiden omaa toimintaa käsitellään kurssin aikana, eikä muitakaan kansainvälisesti merkittäviä toimijoita, kuten Yhdysvaltoja tai YK:ta ole unohdettu. Lisäksi tarkastellaan mm. median ja terrorismin välistä ongelmallista suhdetta, kansalaistason asenteita ja toimintaa aina äänestyskäyttäytymisestä kansalaisliikkeisiin asti, poliitikkojen reaktioita ja muita keskeisiä kokonaisuuden osia, jotka vaikuttavat siihen, mitä terrorismi tänä päivänä on.  Tavoitteena on saada opiskelija ymmärtämään laajemmin terrorismin dynamiikkaa, mikä muuttaa politiikkaa ja sen eri muotoja, sekä miten politiikka vuorostaan vaikuttaa terrorismiin. Koska aihe on leikkaa eri tieteenaloja, kurssilla käydään jonkin verran lävitse aineistoja, tilastoja ja teorioita jotka liittyvät perinteisen politiikan tutkimuksen lisäksi mm. sosiologiaan, psykologiaan, tiedotusoppiin ja oikeustieteeseen. Siksi kurssi sopii hyvin myös sivuaineopiskelijoille.

Kurssi korvaa 5 opintopistettä opintojaksosta POLVOA42 tai 6 opintopistettä opintojaksosta POLVOS23.

Teemu Sinkkonen, Vastaava opettaja
teemu.sinkkonen[ät]fiia.fi
Opetus
12.3.2014 – 16.4.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ke 12.3.2014 klo 14-18, Pinni B3116
Ke 19.3.2014 - 9.4.2014 viikoittain klo 14-18, Linna K103
Ke 16.4.2014 klo 14-18, Väinö Linna -sali
Ke 7.5.2014 klo 14-16, Linna K113, Uusintatentti
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

Aims: 1) To describe, analyse, compare and contrast the nature of politics and policy-making in the five Nordic states of Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden 2) To adopt a thematic approach to understanding politics in the region

Objectives/outcomes: 1) At the end of the course students should be able critically to review the main features of the political systems of the Nordic countries and to place Finnish practice in a wider comparative perspective. The broad focus in this final teaching period will be on legislative-executive relations and i) whether there is a distinctive Nordic parliamentarism, and ii) whether there is a Nordic model of government and iii) whether there has been a 'presidentialisation' of the executive. Topics covered will include 'How democratic are the Nordic parliaments?' The corollary of this question will be determining the evaluative criteria and reflecting on the influence of the premises of participatory democracy and deliberative democracy in the region. Referenda and citizens' initiatives. A discussion of semi-presidential government will take due note of the new constitution in Iceland and changes to the presidential office in Finland.  the size, structure and partisan composition of governments; the frequency of minority governments (Denmark, Sweden and earlier Norway); 'surplus majority' governments (Finland); the shift towards 'bloc coalitions and potential alternation in government (Norway and Sweden); the persistence of across-the-blocs, 'anything goes' governments in Finland; The government at work (including informal sessions); the demise of semi-president government in Finland; what sort of president do Finns want? Towards a 'presidential' prime minister in the Scandinavian countries?

COURSE PROGRAMME

The course will be structured around four overarching themes:

  1. Rules, behaviour and Nordic democracy in comparative perspective: Did Lijphart get it right?
  2. The Scandinavian model of government: Is it just a distant memory?
  3. Is there a distinctive Nordic model of parliamentarism?
  4. Is there a ‘crisis of democracy’ in the Nordic states?

Seminar questions will include:

a)     What do Nordic MPs do?

b)    Can we speak of prime ministerial government in Scandinavia?

c)     ‘Minority governments work best where they are most common’ How far is this true in Scandinavia?

d)    ‘The institution of the presidency is simply outdated’

e)    How useful is the notion of ‘policy style’?

f)      Does Scandinavian government deserve its reputation for transparency?

Enrolment for University Studies

Email registration to david.arter@uta.fi by March 1 essential

David Arter, Teacher responsible
david.arter[ät]uta.fi
Teaching
18-Mar-2014 – 24-Apr-2014
Lectures 24 hours
Tue 18-Mar-2014 - 15-Apr-2014 weekly at 14-16, Main building D11
Thu 20-Mar-2014 - 24-Apr-2014 weekly at 14-16, Main building D10b
Exceptions:
17-Apr-2014 , No lectures
Seminar
Periods: IV
Language of instruction: English
  • Tuesday 11 March 2014, 10 a.m. to 2 p.m.

    An introduction. Political leadership  what it is, what does it do and what do we need it for?

  • Wednesday 12 March, 10 a.m. to 2 p.m.

    Elected and ejected  How is political power achieved, obtained and lost? A comparison of party leader selection and ejection in Finland and Britain from the 1960s until the present.

  • Tuesday 18 March, 10 a.m. to 2 p.m.

    Pathways to power: Female politicians  breaking the glass ceiling. What were the societal discussions and historical processes that preceded womens breakthrough to presidency and party leadership in Finland and other Nordic countries?

  • Wednesday 19 March, 10 a.m. to 2 p.m.

    Personalisation of political power  Political leadership in the media democracies. Success stories and failures in political campaigning and media strategies from the late 1950s until the present in the U.S. and Finland.

  • Wednesday 26 March, 10 a.m. to 2 p.m.

    Students present an abstract and the first notions for their essays and get advice and constructive comments from the lecturer and fellow students to improve their ideas and complete their work. A closing discussion and feedback on the course will be given. 

The course introduces students to the phenomenon of political leadership from a variety of perspectives. Students are encouraged to analyse political leadership as a process taking place in a particular historical and societal context and being always defined by the political system in which it appears. After completing the course, students will have tools to both understand and scrutinise the process phases including pursuing, achieving, using and losing political power.   In addition to lectures, students share their ideas and experiences with their fellow students in workshops. To provide a wide scale of examples and viewpoints for the discussions, the course warmly welcomes students from different cultural and academic backgrounds including (but not limited to) political science, history, gender studies, journalism and media studies.  

Enrolment for University Studies

Email registration to mari.k.niemi@uta.fi by March 3 essential

Mari Niemi, Teacher responsible
mari.k.niemi[ät]uta.fi
Teaching
11-Mar-2014 – 26-Mar-2014
Lectures 20 hours
Tue 11-Mar-2014 - 18-Mar-2014 weekly at 10-14, Main building A31
Wed 12-Mar-2014 - 26-Mar-2014 weekly at 10-14, Main building A31
Seminar
Periods: IV
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [IV Periodi]

Kurssilla perehdytään kvantitatiivisten menetelmien soveltamiseen politiikan tutkimuksessa. Kurssi on jatkoa POLVOA12-kurssille ja ko. kurssin käyminen on harjoituskurssille osallistumisen edellytys. Kurssilla käydään läpi monimuuttujamenetelmiä (mm. lineaarinen ja logistinen regressio, pääkomponenttianalyysi ja multinomiaalinen regressio) ja sovelletaan menetelmiä opiskelijoiden omiin opinnäytetöihin tai valmiisiin survey-aineistoihin. Kurssi on luonteeltaan soveltava ja puolet kurssista toteutetaan mikroluokassa käytännön harjoituksia tehden.   

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautumiset 3.3.2014 mennessä sähköpostitse: elina.kestila-kekkonen@uta.fi

Elina Kestilä-Kekkonen, Vastaava opettaja
elina.kestila-kekkonen[ät]uta.fi
Opetus
11.3.2014 – 15.4.2014
Luento-opetus 12 tuntia
Ti 11.3.2014 - 15.4.2014 viikoittain klo 10-12, Päätalo A07
Harjoitukset 12 tuntia
Ti 11.3.2014 - 15.4.2014 viikoittain klo 12-14, Virta ML53
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

Aims: 1) To describe, analyse, compare and contrast the nature of politics and policy-making in the five Nordic states of Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden 2) To adopt a thematic approach to understanding politics in the region

Objectives/outcomes: 1) At the end of the course students should be able critically to review the main features of the political systems of the Nordic countries and to place Finnish practice in a wider comparative perspective. The broad focus in this final teaching period will be on legislative-executive relations and i) whether there is a distinctive Nordic parliamentarism, and ii) whether there is a Nordic model of government and iii) whether there has been a 'presidentialisation' of the executive. Topics covered will include 'How democratic are the Nordic parliaments?' The corollary of this question will be determining the evaluative criteria and reflecting on the influence of the premises of participatory democracy and deliberative democracy in the region. Referenda and citizens' initiatives. A discussion of semi-presidential government will take due note of the new constitution in Iceland and changes to the presidential office in Finland.  the size, structure and partisan composition of governments; the frequency of minority governments (Denmark, Sweden and earlier Norway); 'surplus majority' governments (Finland); the shift towards 'bloc coalitions and potential alternation in government (Norway and Sweden); the persistence of across-the-blocs, 'anything goes' governments in Finland; The government at work (including informal sessions); the demise of semi-president government in Finland; what sort of president do Finns want? Towards a 'presidential' prime minister in the Scandinavian countries?

COURSE PROGRAMME

The course will be structured around four overarching themes:

  1. Rules, behaviour and Nordic democracy in comparative perspective: Did Lijphart get it right?
  2. The Scandinavian model of government: Is it just a distant memory?
  3. Is there a distinctive Nordic model of parliamentarism?
  4. Is there a ‘crisis of democracy’ in the Nordic states?

Seminar questions will include:

a)     What do Nordic MPs do?

b)    Can we speak of prime ministerial government in Scandinavia?

c)     ‘Minority governments work best where they are most common’ How far is this true in Scandinavia?

d)    ‘The institution of the presidency is simply outdated’

e)    How useful is the notion of ‘policy style’?

f)      Does Scandinavian government deserve its reputation for transparency?

Enrolment for University Studies

Email registration to david.arter@uta.fi by March 1 essential

David Arter, Teacher responsible
david.arter[ät]uta.fi
Teaching
18-Mar-2014 – 24-Apr-2014
Lectures 24 hours
Tue 18-Mar-2014 - 15-Apr-2014 weekly at 14-16, Main building D11
Thu 20-Mar-2014 - 24-Apr-2014 weekly at 14-16, Main building D10b
Exceptions:
17-Apr-2014 , No lectures
Seminar
Periods: IV
Language of instruction: English
Yhteisissä teemamoduuleissa erikseen järjestettävät kurssit [IV Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Edeltävät opinnot: 20 op oikeus- ja politiikka -moduulien muita opintoja siten, että ne sisältävät sekä politiikan tutkimuksen että julkisoikeuden opintojaksoja.

Ilmoittautuminen: NettiOpsun kautta 3.3.2014 mennessä.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Tarja Seppä, Vastaava opettaja
tarja.seppa[ät]uta.fi
Jukka Viljanen, Vastaava opettaja
jukka.viljanen[ät]uta.fi
Pauli Rautiainen, Opettaja
Eero Palmujoki, Opettaja
Tapani Turkka, Opettaja
Heta Heiskanen, Opettaja
Opetus
10.3.2014 – 31.5.2014
Luento-opetus 12 tuntia
Luennot
Ti 11.3.2014 klo 10.15-13, Päätalo ls. C 6, Tapani Turkka
To 13.3.2014 klo 10.15-13, Päätalo ls. A 2 a, Eero Palmujoki
Ti 18.3.2014 klo 10.15-13, Pinni B 3107, Jukka Viljanen
To 20.3.2014 klo 10.15-13, Päätalo ls. C 8, Heta Heiskanen
Ti 25.3.2014 klo 10.15-12, Pinni B 3107, Tarja Seppä (Seminaariosuuden valmisteluistunto)
Itsenäinen työskentely
Seminaari 16 tuntia
Seminaarikäsittelyt huhtikuun lopussa, esseen palautus ke 16.4..2014, klo 23.59
To 24.4.2014 klo 10.15-16, Pinni A 2057, Viljanen & Seppä
Ma 28.4.2014 klo 12.15-18, Pinni A 2057, Rautiainen & Turkka
Ti 29.4.2014 klo 10.15-16, Pinni A 2020, Heiskanen & Palmujoki
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Seminaarin yhteydessä laaditaan essee. Seminaariin sisältyy pienryhmälle suunnattua opetusta.