x !
Arkistoitu opetusohjelma 2011–2012
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Laitoksen yhteiset opinnot

Periodit

I Periodi (1.9.2011 – 21.10.2011)
II Periodi (24.10.2011 – 16.12.2011)
III Periodi (9.1.2012 – 9.3.2012)
IV Periodi (12.3.2012 – 20.5.2012)

Opiskelijat suorittavat sekä pää- että sivuaineensa vaatimat opintojaksot entisen kieli- ja käännöstieteiden laitoksen yhteisistä opinnoista.

Periodi (1.9.2011 - 21.10.2011)
Tieteenalojen peruskurssit [I Periodi]
Michael O'Dell, Vastaava opettaja
michael.odell[ät]uta.fi
Opetus
1.9.2011 – 14.10.2011
Luento-opetus 28 tuntia
To 1.9.2011 - 13.10.2011 viikoittain klo 10-12, PINNI B 1096
Poikkeukset:
1.9.2011 klo 10 –12 , PINNI A, Paavo Koli -sali
22.9.2011 klo 10 –12 , PINNI B 3116
13.10.2011 klo 10 –12 , PINNI A, Paavo Koli -sali
Pe 2.9.2011 - 14.10.2011 viikoittain klo 10-12, PINNI B 1097
Pe 28.10.2011 klo 12-14, PINNI B 3116, Tentti
To 17.11.2011 klo 10-12, PINNI B 4113, Uusintatentti
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Luentokurssi, jonka yhteydessä tehdään kotityönä harjoituksia. Suoritus: tentti ja tehtävien palautus.

Määttä, Urho, Vastaava opettaja
Opetus
Luento-opetus
Ma 5.9.2011 - 10.10.2011 viikoittain klo 10-12, PINNI LS B1100, KS. POIKKEAVAT SALIT ja AJAT
Poikkeukset:
5.9.2011 klo 10 –12 , PÄÄTALO LS A1
19.9.2011 klo 8 –10 , LINNA LS K103, HUOMAA ERI KELLONAIKA
To 8.9.2011 - 13.10.2011 viikoittain klo 8-10, VÄINÖ LINNA -SALI
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ennakkoilmoittautumista

Tommi Kakko, Vastaava opettaja
Mervi Miettinen, Vastaava opettaja
Opetus
2.9.2011 – 14.10.2011
Luento-opetus
Pe 2.9.2011 - 14.10.2011 viikoittain klo 9-12, Linna K103
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Metodikurssit [I Periodi]

Luentosarja on tarkoitettu syventävien opintojen opiskelijoille, jotka osallistuvat seminaariin ja valmistelevat pro gradu-tutkielmaa kirjallisuuden alalta.

Ohjelma:

2.9. Arja Rosenholm: Mitä on kirjallisuuden tutkimus? & Venäläisestä formalismista strukturalismiin

9.9. Markku Salmela: Strukturalismista jälkistrukturalismiin

16.9. Maarit Piipponen: Jälkikoloniaalinen kirjallisuudentutkimus

23.9. Jarkko Toikkanen: Kerronnan tutkimus

30.9. Maarit Piipponen: Feministinen kirjallisuudentutkimus/Naistutkimus

7.10. Withold Bonner: Omaelämäkerrallinen kirjallisuus

14.10 Saara Ratilainen: Kulttuurintutkimus

 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ennakkoilmoittautumista

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Eri opettajia, vastuuopettaja Arja Rosenholm, Vastaava opettaja
Opetus
2.9.2011 – 14.10.2011
Luento-opetus
Pe 2.9.2011 - 14.10.2011 viikoittain klo 10-13, PinniB 3110
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Aineenopettajiksi aikoville tarkoitetut kurssit [I Periodi]

I PERIODI:

Y11 Vieraan kielen opetuksen ja oppimisen tutkimus - johdatus metodologiaan ja ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin (Kielen, kulttuurin tai kirjallisuuden erikoiskurssi) 3?6 op

Kohderyhmä: Kurssi on tarkoitettu maisterivaiheessa oleville, aineenopettajaksi aikoville vieraiden kielten opiskelijoille.

Tavoitteet: Luentosarjan tavoitteena on tarjota yleiskatsaus vieraiden kielten opetuksen ja -oppimisen tutkimusalaan ja sen metodologiaan. Kokonaisuus perehdyttää opiskelijat tutkimusalan eri aihepiireihin sekä ajankohtaisiin tutkimuskysymyksiin, ja tarjoaa näkökulmia opiskelijoiden omien seminaari- ja opinnäytetöiden laadintaan sekä soveltavan kielitieteen ja kielikasvatuksen alan jatkotutkimukseen yleensä. Kieltenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen perinteisempien tutkimuskysymysten (mm. kieltenopetuksen metodit, kielenoppimisteoriat) rinnalla tarkastellaan myös mm. Euroopan komission ja Euroopan neuvoston kehittämisohjelmissa toteutettavia ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämishankkeita ja näihin liittyviä erityiskysymyksiä. Tavoitteena on tarjota kattava kokonaiskuva kieltenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen laajasta aihealueesta ja edistää omien tutkimushankkeiden niveltämistä osaksi kielikasvatuksen kehitystyötä.

Sisältö: Luentosarjan aikana perehdytään kieltenopetuksen ja -oppimisen keskeisiin tutkimuskysymyksiin kuten kieltenopetukseen tutkimuskohteena, vieraiden kielten opetusmetodeihin, oppimisteorioihin ja kieltenopetuksen suunnittelun ja kieltenoppimisen välisiin suhteisiin. Lisäksi nostetaan esiin erityisesti eurooppalaisen kielikoulutuspolitiikan kannalta merkittäviä aihealueita ja näihin liittyviä ajankohtaisia tutkimushankkeita. Keskeisiä aihepiirejä ovat kielten ja muiden ainesisältöjen integroitu opetus (CLIL, Content and Language Integrated Learning), kielitaidon testaus ja arviointi sekä ajanmukaisten teknologioiden (mm. tietokonesimulaatioiden) kehittäminen ja hyödyntäminen kielikasvatuksen ja sen tutkimuksen eri yhteyksissä. Lisäksi perehdytään kouluprofiilien kehittämiseen kielenoppimis- ja kielikasvatusympäristöinä sekä kielikoulutuksen sertifiointihankkeisiin erityisesti kielikasvatuksen monipuolisuutta sekä koulun ja työelämän välistä yhteistyötä tukevien aloitteiden näkökulmasta.

Opetuskieli: Opetuskieli on suomi. Kurssilla käsiteltävien kehittämis- ja tutkimushankkeiden työkieliä ovat pääasiallisesti saksa, englanti ja ranska.

Vaadittavat opintosuoritukset: Päätöskuulustelu. Vaihtoehtoisesti opintokokonaisuuden voi suorittaa myös osallistumalla johonkin ajankohtaiseen kehittämishankkeeseen erikseen sovittavalla tavalla (mm. tutkimusprojektiin ja sen osatehtäviin osallistuminen, pilotointi, raportointi, dokumentointi).

Arviointi: Hyväksytty / hylätty

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kim Haataja, Vastaava opettaja
Opetus
5.9.2011 – 10.10.2011
Luento-opetus
Ma 5.9.2011 - 10.10.2011 viikoittain klo 14-16, PinniB 3110
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Periodi (24.10.2011 - 16.12.2011)
Tieteenalojen peruskurssit [II Periodi]
Michael O'Dell, Vastaava opettaja
Opetus
24.10.2011 – 13.12.2011
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 24.10.2011 - 12.12.2011 viikoittain klo 14-16, PINNI B 1096
Ti 25.10.2011 - 13.12.2011 viikoittain klo 14-16, PINNI B 1096
Pe 16.12.2011 klo 10-12, PINNI B 1100, Tentti
Ke 11.1.2012 klo 12-14, PINNI B 3109, Uusintatentti
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Aineenopettajiksi aikoville tarkoitetut kurssit [II Periodi]

Kohderyhmä: Temaattinen tutkielmaseminaari on tarkoitettu aineenopettajaksi opiskeleville. Seminaari korvaa pääaineen tutkielmaseminaarista 2 op (ei koske suomen kieltä, Suomen kirjallisuutta ja yleistä kirjallisuustiedettä). Temaattiseen seminaariin osallistuvat siirtyvät kevätlukukaudeksi oman pääaineensa seminaariin.Opiskelijoiden tulee ilmoittautua oman pääaineensa seminaariin oppiaineen ilmoittamalla tavalla.

Edeltävä opintosuoritus: Vieraan kielen opetuksen ja oppimisen tutkimus - johdanto metodologiaan ja ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin

Sisältö: Seminaarin sisällöllisenä lähtökohtana toimivat johdantoluennon aihepiirit ja opiskelijoiden itse ideoimat ja seminaarissa esittelemät tutkimusaiheet. Näitä hyödyntäen seminaarissa etsitään yhtymäkohtia esiin tulevien tutkimusaiheiden ja kielenopetuksen ja -oppimisen alueen laajempien kansallisten ja kansainvälisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden välillä. Samoin hyödynnetään seminaarin toimintaympäristöä yksittäisten tutkimushankkeiden välisen yhteistoiminnan mahdollistamiseksi. Seminaarissa esitellään kielenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen alueella toimivia tahoja ja näiden tarpeita ja mahdollisuuksia uusien tutkimushankkeiden toteutukseen. Keskeisiä aiheita ovat mm. kielten ja muiden ainesisältöjen integroitu opetus (CLIL, Content and Language Integrated Learning), kielitaidon testaus ja arviointi sekä ajanmukaisten teknologioiden (mm. tietokonesimulaatioiden) kehittäminen ja hyödyntäminen kielikasvatuksen ja sen tutkimuksen eri yhteyksissä. Tutkimusaiheita tarjoavat lisäksi myös ajankohtaiset kouluprofiilien kehittämispyrkimykset kielenoppimis- ja kielikasvatusympäristöinä sekä kielikoulutuksen sertifiointihankkeet erityisesti kielikasvatuksen monipuolisuutta sekä koulun ja työelämän välistä yhteistyötä tukevien aloitteiden näkökulmasta.


Opetuskieli
: Seminaarin yhteinen kieli on suomi. Työstettävien tutkimushankkeiden kieli määräytyy aina oppiaine-/hankekohtaisesti.

Vaadittavat opintosuoritukset: Tutkimussuunnitelman laadinta sekä suullinen esitelmä omasta tutkimusaiheesta oheismateriaaleineen. Osittaiseksi opintosuoritukseksi hyväksytään vaihtoehtoisesti myös osallistuminen johonkin ajankohtaiseen kehittämishankkeeseen erikseen sovittavalla tavalla (mm. tutkimusprojektin ja sen osatehtävien edistäminen, pilottihankkeet, raportointi, dokumentointi, esitelmät).

Arviointi: Hyväksytty / hylätty

Kim Haataja, Vastaava opettaja
Opetus
24.10.2011 – 12.12.2011
Seminaari
Ma 24.10.2011 - 12.12.2011 viikoittain klo 14-16
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Periodi (9.1.2012 - 9.3.2012)
Tieteenalojen peruskurssit [III Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ilmoittautumista

Michael O'Dell, Vastaava opettaja
michael.odell[ät]uta.fi
Opetus
9.1.2012 –
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 9.1.2012 - 20.2.2012 viikoittain klo 12-14, PINNI B 1097
Ti 10.1.2012 - 21.2.2012 viikoittain klo 12-14, PINNI B 1097
Ma 27.2.2012 klo 12-14, PINNI B 1097, TENTTI
Pe 16.3.2012 klo 14-16, PINNI B 3110, UUSINTATENTTI
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei erillistä olmoittautumista.

Määttä, Urho, Vastaava opettaja
Opetus
Luento-opetus
Ma 9.1.2012 - 27.2.2012 viikoittain klo 10-12, PINNI B3107
To 12.1.2012 - 1.3.2012 viikoittain klo 8-10, PINNI B3107
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Metodikurssit [III Periodi]

Luennot ja ohjattu oman aineen opinnäytetyöhön liittyvä harjoitustyö.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

EI ENNAKKOILMOITTAUTUMISTA.

Urho Määttä ja vierailijat, Vastaava opettaja
Opetus
Luento-opetus
To 12.1.2012 - 26.4.2012 viikoittain klo 14-16, PÄÄTALO LS A3
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Aineenopettajiksi aikoville tarkoitetut kurssit [III Periodi]

Tavoitteet: Kurssin tavoitteena on perehdyttää kielenopettajaksi opiskelevat mediamaailman viimeaikaisten muutosten kautta syntyneisiin internet-ilmiöihin, kuten hyperteksti ja web2.0 eli sosiaalinen media. Näiden ilmiöiden merkitystä ja vaikutusta käsitellään kielenopetuksen ja -oppimisen näkökulmasta. Kurssin tavoitteena on ensisijaisesti soveltaa teoriaa käytäntöön, eli teoriaan perehtymisen ohella kurssilla harjoitellaan, ideoidaan ja kehitetään yhteistoiminnallisesti sosiaalisen median sovellusten käyttöä kielenopetuksen tarkoituksiin.

Sisältö: Kurssin luento-osuudella määritellään ja tarkastellaan aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten konvergenssikulttuuri, hyperteksti/ monimediainen teksti, hypermedia/ interaktiivinen media, sosiaalinen media / web2.0, uudet lukutaidot sekä kollaboratiivinen oppiminen. Näiden yhteyksiä ja sovellusmahdollisuuksia kieltenopetuksen käytäntöön pohditaan. Tärkeässä asemassa on kysymys web2.0-sukupolven informaalisten oppimistottumusten hyödyntämisestä kielenopetuksessa motivaation ja oppimistehokkuuden kasvattamiseksi. Erityisesti pohditaan erityyppisten web 2.0-sovellusten mahdollisuuksia ja soveltumista kielitaidon eri osa-alueiden harjoittamiseen ja kehitetään yhdessä uusia ideoita niiden opetuskäyttöön.

Toteutustavat: Luento-osuus 8 h. Työpaja/ harjoitukset 20 h, joissa opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kurssin sisällön muokkaamiseen web2.0:n yhteisöllisen oppimisen periaatteita noudattaen.

Opetuskieli: Kurssikieli on luento-osuudella ja työpajoissa/ harjoituksissa suomi, mutta ainekohtaiseen soveltamiseen liittyvät kurssitehtävät opiskelija voi laatia opiskelemallaan kielellä.

Vaadittavat opintosuoritukset: Opintokokonaisuuden luento-osa 2 op suoritetaan 1) osallistumalla aktiivisesti luentoihin ja niillä annettuihin pohdintatehtäviin 2) Harjoitus/työpaja-osa 2-4op suoritetaan osallistumalla aktiivisesti työpajoihin/harjoituksiin. Lisäksi laaditaan kurssin aikana opitun pohjalta soveltava kurssitehtävä, joka esitellään muille. Harjoitusosasta saatava opintopistemäärä on 2-4 riippuen laaditun kurssitehtävän laajuudesta. Tarvittaessa kurssin voi sopimuksen mukaan suorittaa myös 2 op:n laajuisena.

Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

Opetus:

Luento-opetus 8 t

13.1.2012 - 3.2.2012 perjantaisin klo 10-12

 

Harjoitukset 20 t

10.2.2012-18.5.2012 perjantaisin klo 10-12, paitsi 9.3., 6.4. sekä viimeistään kurssin alkaessa ilmoitettavina ja sovittavina muutamana muuna perjantaina, jolloin tehdään opetuksen sijaan itsenäistä kurssityön valmistelua. Sopimuksen mukaan kurssi voidaan päättää jo ennen 18.5.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Laura Pihkala-Posti, Vastaava opettaja
Opetus
13.1.2012 – 18.5.2012
Luento-opetus 8 tuntia
Pe 13.1.2012 - 3.2.2012 viikoittain klo 10-12
Harjoitukset 20 tuntia
Pe 10.2.2012 - 18.5.2012 viikoittain klo 10-12
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Kurssin tarkoituksena on johdatella vieraiden kielten opettajiksi aikovia opiskelijoita kielten opettamista ja oppimista koskevan kielitieteellisen tutkimuksen ja erilaisten näkökulmien pariin. Johdannonomaisen luonteensa vuoksi kurssi suositellaan suoritettavaksi
ennen opettajan pedagogisia opintoja.

Kurssi sisältää sekä teoriaa että käytäntöä. Teoriaosassa tarkastellaan mm., miten teoreettinen näkemys kielestä vaikuttaa kieltenopetukseen ja käsityksiin vieraan kielen oppimisesta ja ns. oppijakielestä, sekä mitä nykykäsitys kielitaidosta pitää sisällään. Samalla käsitellään vieraan kielen tutkimuksessa yleisesti käytettyjä käsitteitä (kuten 'oppija', 'kohdekieli', 'äidinkielinen puhuja' jne.) ja pohditaan niiden tarkoituksenmukaisuutta eri tilanteissa. Koska kieltenopettajan on hyvä olla selvillä omista kieltä koskevista käsityksistään, kurssilla myös kannustetaan opiskelijoita pohtimaan omaa kielikäsitystään mm. kurssin aikana luettavien artikkelien avulla. Kurssin käytännöllisempi osuus sisältää mm. tutustumista oppijakieleen (mm. kielenoppijoiden kirjoitelmien avulla) sekä oppikirjoihin ja niissä käytettyyn kieleen. Työmuotona kurssilla suositaan pari- ja pienryhmätyöskentelyä sekä ryhmäkeskusteluja mm. luetun materiaalin pohjalta (materiaalia sekä suomeksi että englanniksi).

Kurssin lopputyönä opiskelijat tekevät oman pienimuotoisen tutkimuksen jostakin kurssin aihepiiristä (esim. oppikirja-analyysi) ja kirjoittavat siitä tutkimusraportin suomeksi (englanninopiskelijat englanniksi).

Kurssille otetaan 20 opiskelijaa.

Ei opetusta viikolla 10.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Elina Ranta, Vastaava opettaja
Opetus
12.1.2012 – 26.4.2012
Ryhmätyöskentely 28 tuntia
To 12.1.2012 - 26.4.2012 viikoittain klo 14-16, Ei opetusta viikolla 9.
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Periodi (12.3.2012 - 20.5.2012)
Tieteenalojen peruskurssit [IV Periodi]

ma ja ti klo 12-14

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ilmoittautumista

Michael O'Dell, Vastaava opettaja
Opetus
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 12.3.2012 - 7.5.2012 viikoittain klo 12-14, PINNI B 1097
Ti 13.3.2012 - 24.4.2012 viikoittain klo 12-14, PINNI B 1097
Ti 15.5.2012 klo 12-14, ATALPA 140, Tentti
Ma 28.5.2012 klo 12-14, PINNI B 4034, Uusintatentti
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Ei erillistä ilmoittautumista.

Annikki Liimatainen, Vastaava opettaja
Opetus
12.3.2012 – 14.5.2012
Luento-opetus
Ma 12.3.2012 - 7.5.2012 viikoittain klo 14-16, Linna K103
Ti 13.3.2012 - 3.4.2012 viikoittain klo 14-16, Pinni B 1096
Ti 17.4.2012 - 24.4.2012 viikoittain klo 14-16, Pinni B 1096
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Metodikurssit [IV Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Esa Penttilä, Vastaava opettaja
Opetus
12.3.2012 – 17.5.2012
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 12.3.2012 - 14.5.2012 viikoittain klo 14-16, Pinni B 3107
To 15.3.2012 - 17.5.2012 viikoittain klo 14-16, Pinni B 4113
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi