Opiskelijat suorittavat sekä pää- että sivuaineensa vaatimat opintojaksot entisen kieli- ja käännöstieteiden laitoksen yhteisistä opinnoista.
Luentokurssi, jonka yhteydessä tehdään kotityönä harjoituksia. Suoritus: tentti ja tehtävien palautus.
Ei ennakkoilmoittautumista
Luentosarja on tarkoitettu syventävien opintojen opiskelijoille, jotka osallistuvat seminaariin ja valmistelevat pro gradu-tutkielmaa kirjallisuuden alalta.
Ohjelma:
2.9. Arja Rosenholm: Mitä on kirjallisuuden tutkimus? & Venäläisestä formalismista strukturalismiin
9.9. Markku Salmela: Strukturalismista jälkistrukturalismiin
16.9. Maarit Piipponen: Jälkikoloniaalinen kirjallisuudentutkimus
23.9. Jarkko Toikkanen: Kerronnan tutkimus
30.9. Maarit Piipponen: Feministinen kirjallisuudentutkimus/Naistutkimus
7.10. Withold Bonner: Omaelämäkerrallinen kirjallisuus
14.10 Saara Ratilainen: Kulttuurintutkimus
Ei ennakkoilmoittautumista
I PERIODI:
Y11 Vieraan kielen opetuksen ja oppimisen tutkimus - johdatus metodologiaan ja ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin (Kielen, kulttuurin tai kirjallisuuden erikoiskurssi) 3?6 op
Kohderyhmä: Kurssi on tarkoitettu maisterivaiheessa oleville, aineenopettajaksi aikoville vieraiden kielten opiskelijoille.
Tavoitteet: Luentosarjan tavoitteena on tarjota yleiskatsaus vieraiden kielten opetuksen ja -oppimisen tutkimusalaan ja sen metodologiaan. Kokonaisuus perehdyttää opiskelijat tutkimusalan eri aihepiireihin sekä ajankohtaisiin tutkimuskysymyksiin, ja tarjoaa näkökulmia opiskelijoiden omien seminaari- ja opinnäytetöiden laadintaan sekä soveltavan kielitieteen ja kielikasvatuksen alan jatkotutkimukseen yleensä. Kieltenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen perinteisempien tutkimuskysymysten (mm. kieltenopetuksen metodit, kielenoppimisteoriat) rinnalla tarkastellaan myös mm. Euroopan komission ja Euroopan neuvoston kehittämisohjelmissa toteutettavia ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämishankkeita ja näihin liittyviä erityiskysymyksiä. Tavoitteena on tarjota kattava kokonaiskuva kieltenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen laajasta aihealueesta ja edistää omien tutkimushankkeiden niveltämistä osaksi kielikasvatuksen kehitystyötä.
Sisältö: Luentosarjan aikana perehdytään kieltenopetuksen ja -oppimisen keskeisiin tutkimuskysymyksiin kuten kieltenopetukseen tutkimuskohteena, vieraiden kielten opetusmetodeihin, oppimisteorioihin ja kieltenopetuksen suunnittelun ja kieltenoppimisen välisiin suhteisiin. Lisäksi nostetaan esiin erityisesti eurooppalaisen kielikoulutuspolitiikan kannalta merkittäviä aihealueita ja näihin liittyviä ajankohtaisia tutkimushankkeita. Keskeisiä aihepiirejä ovat kielten ja muiden ainesisältöjen integroitu opetus (CLIL, Content and Language Integrated Learning), kielitaidon testaus ja arviointi sekä ajanmukaisten teknologioiden (mm. tietokonesimulaatioiden) kehittäminen ja hyödyntäminen kielikasvatuksen ja sen tutkimuksen eri yhteyksissä. Lisäksi perehdytään kouluprofiilien kehittämiseen kielenoppimis- ja kielikasvatusympäristöinä sekä kielikoulutuksen sertifiointihankkeisiin erityisesti kielikasvatuksen monipuolisuutta sekä koulun ja työelämän välistä yhteistyötä tukevien aloitteiden näkökulmasta.
Opetuskieli: Opetuskieli on suomi. Kurssilla käsiteltävien kehittämis- ja tutkimushankkeiden työkieliä ovat pääasiallisesti saksa, englanti ja ranska.
Vaadittavat opintosuoritukset: Päätöskuulustelu. Vaihtoehtoisesti opintokokonaisuuden voi suorittaa myös osallistumalla johonkin ajankohtaiseen kehittämishankkeeseen erikseen sovittavalla tavalla (mm. tutkimusprojektiin ja sen osatehtäviin osallistuminen, pilotointi, raportointi, dokumentointi).
Arviointi: Hyväksytty / hylätty
Kohderyhmä: Temaattinen tutkielmaseminaari on tarkoitettu aineenopettajaksi opiskeleville. Seminaari korvaa pääaineen tutkielmaseminaarista 2 op (ei koske suomen kieltä, Suomen kirjallisuutta ja yleistä kirjallisuustiedettä). Temaattiseen seminaariin osallistuvat siirtyvät kevätlukukaudeksi oman pääaineensa seminaariin.Opiskelijoiden tulee ilmoittautua oman pääaineensa seminaariin oppiaineen ilmoittamalla tavalla.
Edeltävä opintosuoritus: Vieraan kielen opetuksen ja oppimisen tutkimus - johdanto metodologiaan ja ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin
Sisältö: Seminaarin sisällöllisenä lähtökohtana toimivat johdantoluennon aihepiirit ja opiskelijoiden itse ideoimat ja seminaarissa esittelemät tutkimusaiheet. Näitä hyödyntäen seminaarissa etsitään yhtymäkohtia esiin tulevien tutkimusaiheiden ja kielenopetuksen ja -oppimisen alueen laajempien kansallisten ja kansainvälisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden välillä. Samoin hyödynnetään seminaarin toimintaympäristöä yksittäisten tutkimushankkeiden välisen yhteistoiminnan mahdollistamiseksi. Seminaarissa esitellään kielenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen alueella toimivia tahoja ja näiden tarpeita ja mahdollisuuksia uusien tutkimushankkeiden toteutukseen. Keskeisiä aiheita ovat mm. kielten ja muiden ainesisältöjen integroitu opetus (CLIL, Content and Language Integrated Learning), kielitaidon testaus ja arviointi sekä ajanmukaisten teknologioiden (mm. tietokonesimulaatioiden) kehittäminen ja hyödyntäminen kielikasvatuksen ja sen tutkimuksen eri yhteyksissä. Tutkimusaiheita tarjoavat lisäksi myös ajankohtaiset kouluprofiilien kehittämispyrkimykset kielenoppimis- ja kielikasvatusympäristöinä sekä kielikoulutuksen sertifiointihankkeet erityisesti kielikasvatuksen monipuolisuutta sekä koulun ja työelämän välistä yhteistyötä tukevien aloitteiden näkökulmasta.
Opetuskieli: Seminaarin yhteinen kieli on suomi. Työstettävien tutkimushankkeiden kieli määräytyy aina oppiaine-/hankekohtaisesti.
Vaadittavat opintosuoritukset: Tutkimussuunnitelman laadinta sekä suullinen esitelmä omasta tutkimusaiheesta oheismateriaaleineen. Osittaiseksi opintosuoritukseksi hyväksytään vaihtoehtoisesti myös osallistuminen johonkin ajankohtaiseen kehittämishankkeeseen erikseen sovittavalla tavalla (mm. tutkimusprojektin ja sen osatehtävien edistäminen, pilottihankkeet, raportointi, dokumentointi, esitelmät).
Arviointi: Hyväksytty / hylätty
Ei ilmoittautumista
Ei erillistä olmoittautumista.
Luennot ja ohjattu oman aineen opinnäytetyöhön liittyvä harjoitustyö.
EI ENNAKKOILMOITTAUTUMISTA.
Tavoitteet: Kurssin tavoitteena on perehdyttää kielenopettajaksi opiskelevat mediamaailman viimeaikaisten muutosten kautta syntyneisiin internet-ilmiöihin, kuten hyperteksti ja web2.0 eli sosiaalinen media. Näiden ilmiöiden merkitystä ja vaikutusta käsitellään kielenopetuksen ja -oppimisen näkökulmasta. Kurssin tavoitteena on ensisijaisesti soveltaa teoriaa käytäntöön, eli teoriaan perehtymisen ohella kurssilla harjoitellaan, ideoidaan ja kehitetään yhteistoiminnallisesti sosiaalisen median sovellusten käyttöä kielenopetuksen tarkoituksiin.
Sisältö: Kurssin luento-osuudella määritellään ja tarkastellaan aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten konvergenssikulttuuri, hyperteksti/ monimediainen teksti, hypermedia/ interaktiivinen media, sosiaalinen media / web2.0, uudet lukutaidot sekä kollaboratiivinen oppiminen. Näiden yhteyksiä ja sovellusmahdollisuuksia kieltenopetuksen käytäntöön pohditaan. Tärkeässä asemassa on kysymys web2.0-sukupolven informaalisten oppimistottumusten hyödyntämisestä kielenopetuksessa motivaation ja oppimistehokkuuden kasvattamiseksi. Erityisesti pohditaan erityyppisten web 2.0-sovellusten mahdollisuuksia ja soveltumista kielitaidon eri osa-alueiden harjoittamiseen ja kehitetään yhdessä uusia ideoita niiden opetuskäyttöön.
Toteutustavat: Luento-osuus 8 h. Työpaja/ harjoitukset 20 h, joissa opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kurssin sisällön muokkaamiseen web2.0:n yhteisöllisen oppimisen periaatteita noudattaen.
Opetuskieli: Kurssikieli on luento-osuudella ja työpajoissa/ harjoituksissa suomi, mutta ainekohtaiseen soveltamiseen liittyvät kurssitehtävät opiskelija voi laatia opiskelemallaan kielellä.
Vaadittavat opintosuoritukset: Opintokokonaisuuden luento-osa 2 op suoritetaan 1) osallistumalla aktiivisesti luentoihin ja niillä annettuihin pohdintatehtäviin 2) Harjoitus/työpaja-osa 2-4op suoritetaan osallistumalla aktiivisesti työpajoihin/harjoituksiin. Lisäksi laaditaan kurssin aikana opitun pohjalta soveltava kurssitehtävä, joka esitellään muille. Harjoitusosasta saatava opintopistemäärä on 2-4 riippuen laaditun kurssitehtävän laajuudesta. Tarvittaessa kurssin voi sopimuksen mukaan suorittaa myös 2 op:n laajuisena.
Arviointi: Hyväksytty/hylätty.
Opetus:
Luento-opetus 8 t
13.1.2012 - 3.2.2012 perjantaisin klo 10-12
Harjoitukset 20 t
10.2.2012-18.5.2012 perjantaisin klo 10-12, paitsi 9.3., 6.4. sekä viimeistään kurssin alkaessa ilmoitettavina ja sovittavina muutamana muuna perjantaina, jolloin tehdään opetuksen sijaan itsenäistä kurssityön valmistelua. Sopimuksen mukaan kurssi voidaan päättää jo ennen 18.5.
Kurssin tarkoituksena on johdatella vieraiden kielten opettajiksi aikovia opiskelijoita kielten opettamista ja oppimista koskevan kielitieteellisen tutkimuksen ja erilaisten näkökulmien pariin. Johdannonomaisen luonteensa vuoksi kurssi suositellaan suoritettavaksi
ennen opettajan pedagogisia opintoja.
Kurssi sisältää sekä teoriaa että käytäntöä. Teoriaosassa tarkastellaan mm., miten teoreettinen näkemys kielestä vaikuttaa kieltenopetukseen ja käsityksiin vieraan kielen oppimisesta ja ns. oppijakielestä, sekä mitä nykykäsitys kielitaidosta pitää sisällään. Samalla käsitellään vieraan kielen tutkimuksessa yleisesti käytettyjä käsitteitä (kuten 'oppija', 'kohdekieli', 'äidinkielinen puhuja' jne.) ja pohditaan niiden tarkoituksenmukaisuutta eri tilanteissa. Koska kieltenopettajan on hyvä olla selvillä omista kieltä koskevista käsityksistään, kurssilla myös kannustetaan opiskelijoita pohtimaan omaa kielikäsitystään mm. kurssin aikana luettavien artikkelien avulla. Kurssin käytännöllisempi osuus sisältää mm. tutustumista oppijakieleen (mm. kielenoppijoiden kirjoitelmien avulla) sekä oppikirjoihin ja niissä käytettyyn kieleen. Työmuotona kurssilla suositaan pari- ja pienryhmätyöskentelyä sekä ryhmäkeskusteluja mm. luetun materiaalin pohjalta (materiaalia sekä suomeksi että englanniksi).
Kurssin lopputyönä opiskelijat tekevät oman pienimuotoisen tutkimuksen jostakin kurssin aihepiiristä (esim. oppikirja-analyysi) ja kirjoittavat siitä tutkimusraportin suomeksi (englanninopiskelijat englanniksi).
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa.
Ei opetusta viikolla 10.
ma ja ti klo 12-14
Ei ilmoittautumista
Ei erillistä ilmoittautumista.