Kohderyhmä: Orientaatiopäivä on kaikille Tampereen yliopiston uusille ja uudehkoille tohtoriopiskelijoille tarkoitettu tilaisuus.
Sisältö: Yleistä tohtoriopiskelusta Tampereen yliopistossa, yhteiset tohtoriopinnot, järjestäjät ja tarjonta, tohtoriopiskelun rahoitusmahdollisuudet, kirjaston palvelut, tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla, opintojen suunnittelu ja kokemuksia tohtoriopiskelusta.
12:15 - 12:30 Tervehdys uusille tohtoriopiskelijoille (yliopistonlehtori Markku Ihonen, TaY tutkijakoulu)
12:30 - 12:50 Yliopiston tohtoriopintotarjonta ja sen organisointi
12:50 - 13:20 Tohtoriopintojen rahoitus (tutkimuksen kehittämispäällikkö Johanna Hakala)
13:20 - 13:40 Kirjaston palvelut, erityisesti e-aineistot (informaatikko Raija Aaltonen, TaY:n kirjasto)
13:40 - 14:00 Kahvitarjoilu
14:00 - 14:20 Tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla (Laura Lalu, kansainvälisen koulutuksen keskus)
14:20 - 14:40 Tohtoriopiskelusta yleisesti, opintojen suunnittelun merkitys (Markku Ihonen)
14:40 – 15:00 Kokemuksia tohtoriopiskelusta (Miia Ijäs, FT 2014)
15:00 - 15:20 Loppukeskustelu, jonka jälkeen halukkaat voivat jäädä kuuntelemaan Tampereen yliopiston tieteentekijät ry:n (Tatte) pitämää infoa nuorten tutkijoiden asemasta
Ajankohta: Torstai 17.9. klo 12-16.
Paikka: Päätalo A3.
Ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html
Kurssin aikana kuullaan eri alustajia laadulliseen terveystutkimukseen,
terveyseroihin ja terveyden edistämiseen liittyen. Ensimmäisenä päivänä
aloitetaan pienryhmissä työpajatyöskentely, jota jatketaan toisena päivänä.
Työt puretaan perjantaina. Ennen kurssia kurssille osallistujat ovat
perehtyneet ennakkomateriaaliin, jota käytetään alustusten lisäksi ryhmätyön
tukena.
Ilmoittautuminen e-lomakkeella
Osaamistavoitteet:
Kurssin tavoitteena on vahvistaa yleisiä tutkijataitoja ja erityisesti syventää opiskelijan eettistä tietoisuutta tutkimuksen tekoon liittyvistä eettisistä ulottuvuuksista sekä tieteeseen liittyvistä arvovalinnoista. Samalla kurssin tavoitteena on selventää tutkijan ammatti-identiteettiä ja tutkijan vastuullista roolia yliopistossa sekä yhteiskunnassa
Aikataulu:
Kurssi jakautuu kahteen osaan:
- Kaikille pakollisiin yhteisiin luentoihin (12 h)
- Harjoituskurssiin ryhmän mukaisesti (12 h)
yhteensä 24 tuntia
Luennot:
8.9. ja 15.9.2015 (12 h) klo 10-16
Luentojen paikka: Atalpa 140
Harjoitusryhmät: klo 10-16
1. ryhmä: 22.9. ja 29.9. (12 h)
2. ryhmä: 6.10. ja 13.10. (12 h)
3. ryhmä: 20.10. ja 27.10. (12 h)
Harjoitusryhmien paikka: Atalpa 142
Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen tohtoriopiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.
Yleiskuvaus: Kurssilla tutustutaan tutkimuksenteon eettisiin haasteisiin ja eettisiin periaatteisiin. Kurssilla pohditaan tutkimuksen tekemiseen, tieteen etiikkaan ja tutkijan arvovalintoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä käytännön esimerkkien avulla. Kurssi tarjoaa tilaisuuden keskustella tutkimuseettisistä kysymyksistä, joita opiskelija on jo mahdollisesti kohdannut tutkimusta tehdessään.
Sisältö:
1. Tutkimusetiikka taitona ja eettinen normisto
2. Tutkimuksen aihevalintaan, rahoitukseen ja tutkimuksen tekoon liittyvät eettiset näkökannat
3. Ohjaussuhteeseen ja tutkimusyhteisöön liittyvät eettiset kysymykset
4. Ihmistutkimukseen liittyvät eettiset kysymykset
5. Lähdekirjallisuuteen ja tulkintaan liittyvät eettiset haasteet
6. Tutkimuksen raportointiin ja julkaisemiseen liittyvät eettiset haasteet
7. Tiedeyhteisössä asiantuntijana toimimiseen liittyvät eettiset haasteet
8. Turnitin-ohjelman perustoiminnot
Kurssin suorittaminen edellyttää:
1) Ennakkotehtävän tekemisen (1-2 sivua)
2) Luennoille ja harjoituskurssille aktiivisen osallistumisen
3) Alustuksen pitämisen (n. 15-20 min.) harjoituskurssilla
4) Lopputyönä esseen kirjoittaminen (6-7 sivua)
Ennakkotehtävä: 1-2 sivun mittainen kirjoitus, aiheesta mikä sinua kiinnostaa tutkimusetiikassa? Ja minkälaisia tutkimuseettisiä haasteita olet kohdannut tutkimusta tehdessä? Mitä toivomuksia sinulla on kurssin suhteen? Ennakkotehtävä palautetaan kurssin Moodle-alueelle
Ilmoittautuminen erillisellä lomakkeella. Osallistujat valitaan arpomalla, enintään 20 opiskelijaa/ryhmä. Valinta tehdään kesäkuun alulla.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa. Kurssille otetaan enintään 60 opiskelijaa, 20 kuhunkin kolmeen harjoitusryhmään. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän kuin paikkoja, osallistujat valitaan arpomalla. Kurssille valinnoista ilmoitetaan kesäkuun alussa.
HUOM! Käytä ilmoittautumiseen alle linkitettyä lomaketta! Älä klikkaa "Ilmoittaudu NettiOpsussa"-nappulaa - NettiOpsussa ei vielä toimi ilmoittautuminen ensi syksyn kursseille!
The aim of the course is to give the basic information about the structure and content of doctoral studies as well as the overview of the research at the School of Health Sciences. Topics like the supervising process, critical evaluation and public defence are also covered.
Taught in Finnish every other year (even years).
Target group: New and newish non-Finnish doctoral students of the University of Tampere
Content: Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies, Funding opportunities, Library services, Supervision and planning of studies
12.15-12.40 Welcome to the University of Tampere, Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies (UTA doctoral school)
12.40-13.00 Funding opportunities (Head of Research Development Johanna Hakala)
13.00-13.20 International HR Team at Your Service! (HR Specialist Nuppu Suvanto)
13.20-13.40 Coffee break
13.40-14.00 Library services (Information specialist Saija Tapio, University of Tampere Library)
14.00-14.45 Supervision and tips on Planning and Managing your Doctoral Process (UTA doctoral school)
14.45 -15.00 About University of Tampere Association of Researchers and Teachers
Time: Friday 18.9.2015
Place: Main Building C5.
Pre-registration with e-form: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html?rinnakkaislomake=registration
Note! The course starts on Tuesday 1st of September at 12.15!
Registration by e-form
Ilmoittautuminen e-lomakkeella 15.8. mennessä
Kurssi koostuu kahdesta menetelmäluennosta, henkilökohtaisesta konsultaatiosta ja opiskelijan omasta työstä.
E-lomakkeella
The course covers fundamental concepts and methods in epidemiologic research, including planning and conducting epidemiologic studies, design strategies, disease occurrence and exposure measurement, statistical associations, bias, confounding, effect modification, causality, and different epidemiological study designs.
Prior studies: The course BIOMJ016 and knowledge of basics in R-computing.
The purpose of the course is to present the principles of infectious disease epidemiology. Lectures giving theoretical background information and practical examples are combined with authentic case studies where participants will get hands on experience in Field Epidemiology.
Osaamistavoitteet:
Kurssin tavoitteena on vahvistaa yleisiä tutkijataitoja ja erityisesti syventää opiskelijan eettistä tietoisuutta tutkimuksen tekoon liittyvistä eettisistä ulottuvuuksista sekä tieteeseen liittyvistä arvovalinnoista. Samalla kurssin tavoitteena on selventää tutkijan ammatti-identiteettiä ja tutkijan vastuullista roolia yliopistossa sekä yhteiskunnassa
Aikataulu:
Kurssi jakautuu kahteen osaan:
- Kaikille pakollisiin yhteisiin luentoihin (12 h)
- Harjoituskurssiin ryhmän mukaisesti (12 h)
yhteensä 24 tuntia
Luennot:
12.1., 19.1. ja 26.1. (huom! peruutettu 26.1. kerta) 2016 klo 12-16 (12 h), Paikkana Pinni A1081
Huom! Lisäluentokerta järjestetään 18.2.2016 klo 14-18 PinniA 1081 (aiemmin peruutetun luentokerran sijaan)
Harjoituskurssit: klo 10-16
1. ryhmä: 2.2. ja 9.2.2016 (12 h), Paikkana Päätalo A32
2. ryhmä: 16.2. ja 23.2.2016 (12 h), Paikkana Päätalo A32
3. ryhmä: 1.3. ja 8.3.2016 (12h), Paikkana Linna K110
Ryhmäkoko max. 20.
Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen tohtoriopiskelijoille. Lisäksi kuhunkin ryhmään on varattu kiintiön Tampereen teknillisen yliopiston tohtoriopiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.
Yleiskuvaus: Kurssilla tutustutaan tutkimuksenteon eettisiin haasteisiin ja eettisiin periaatteisiin. Kurssilla pohditaan tutkimuksen tekemiseen, tieteen etiikkaan ja tutkijan arvovalintoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä käytännön esimerkkien avulla. Kurssi tarjoaa tilaisuuden keskustella tutkimuseettisistä kysymyksistä, joita opiskelija on jo mahdollisesti kohdannut tutkimusta tehdessään.
Sisältö:
1. Tutkimusetiikka taitona ja eettinen normisto
2. Tutkimuksen aihevalintaan, rahoitukseen ja tutkimuksen tekoon liittyvät eettiset näkökannat
3. Ohjaussuhteeseen ja tutkimusyhteisöön liittyvät eettiset kysymykset
4. Ihmistutkimukseen liittyvät eettiset kysymykset
5. Lähdekirjallisuuteen ja tulkintaan liittyvät eettiset haasteet
6. Tutkimuksen raportointiin ja julkaisemiseen liittyvät eettiset haasteet
7. Tiedeyhteisössä asiantuntijana toimimiseen liittyvät eettiset haasteet
8. Turnitin-ohjelman perustoiminnot
Kurssin suorittaminen edellyttää:
1) Ennakkotehtävän tekemisen (1-2 sivua)
2) Luennoille ja harjoituskurssille aktiivisen osallistumisen
3) Alustuksen pitämisen (n. 15-20 min.) harjoituskurssilla
4) Lopputyönä esseen kirjoittaminen (6-7 sivua)
Ennakkotehtävä: 1-2 sivun mittainen kirjoitus, aiheesta mikä sinua kiinnostaa tutkimusetiikassa? Ja minkälaisia tutkimuseettisiä haasteita olet kohdannut tutkimusta tehdessä? Mitä toivomuksia sinulla on kurssin suhteen? Ennakkotehtävä lähetetään kurssin Moodle-alueelle viimeistään 4.1.2016.
TaY:n opiskelijat --> Ilmoittautuminen NettiOpsussa 23.11.-6.12.2015. Osallistujat valitaan NettiOpsun kautta. Valintatapana on arvonta. Osallistumistieto on opiskelijan itse tarkistettava Nettiopsusta (Kurssit > Ilmoittautumiset) ilmoittautumisajan päätyttyä.
TTY:n opiskelijat --> ilmoittautuminen e-lomakkeella 23.11.-6.12.2015.
https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html. Kirjaa lomakkeelle mihin ryhmään haet. Valintatapana on arvonta.
An
introduction to epidemiologic data analysis using the statistical programme R.
Course will cover basic statistical inference of the fundamental epidemiologic
study designs. An introduction to the some more advanced methods concerning
statistical analysis of dependent observations and long-term survival analysis
are also presented.
The course will provide basic understanding about gerontology, aging and aging research. In particular, the course addresses timely topic in gerontology and introduces different research projects, methods and settings.
Note! No teaching on weeks 5 (starting 1 Feb) and 8 (starting 22 Feb)!
elomakkeella https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/16356/lomake.html 28.3.2016 mennessä.
The course covers the most
important statistical models for drawing scientific inferences from
longitudinal data. Topics include: design and exploration of longitudinal
studies, linear and generalized (mixed effects) linear regression models for
different types of outcomes.
Pre requirements: Basic knowledge of most common regression models and R
The course is offered every other year.
Epidemiology, prevention and control of chronic, non-communicable diseases such as diabetes and cardiovascular diseases; nutritional epidemiology (e.g. measurement of dietary intake in epidemiologic studies).
Students who will complete all parts of the course will earn 4 ECTS. Students who complete other parts of the course except the seminar in Helsinki (Part IA) will earn 3 ECTS.
There will be some reading or other homework before a part of the lectures and practicals. The students will keep a 2-day dietary record before the last practical.
This intensive, 4-day seminar course willintroduce a variety of practical analytical approaches for addressing threats to validity in observational studies. Specific topics will include the limitations of traditional hypothesis testing in observational epidemiology, modern approaches to detecting and attenuating confounding, probabilistic correction for variable misclassification, and handling of missing data. These topics will be taught as non-technically as possible, but references and programming resources will be provided to allow for rigorous application of the methods.
The cancer epidemiology course consists of several themes like: biology of cancer, coding and registration, prevention, diagnostics and treatment of cancer, trends, prediction and survival of cancer, radiation and cancer, medication and cancer, work and cancer, screening of cancer, and registry based studies on cancer.
The course is based on lectures and discussion with different lectures from the Finnish Cancer Registry and School of Health Sciences.
The aim of the course is to be able to have basic knowledge of cancer as a disease, how it is registered and coded, what kind of preventive and early diagnostics are in use, and how to use register data in research and in policy making.
29.3.2016 Nea Malila, biology, registration, prevention
31.3.2016 Nea Malila, diagnostics, treatment screening
1.4.2016 Anssi Auvinen, prostate cancer screening
6.4.2016 Nea Malila, cancer incidence presentation
7.4.2016 Sirpa Heinävaara, Predicting cancer burden
7.4.2016 Karri Seppä, Survival trends
8.4.2016 Tytti Sarkeala, breast cancer screening
8.4.2016 Ahti Anttila, cervix cancer screening
20.4.2016 Anssi Auvinen, ionising radiation
21.4.2016 Eero Pukkala, registry based studies, work and cancer
22.4.2016 Anssi Auvinen, non-ionising radiation
22.4.2016 Miia Artama, medication and cancer
In the academic year 2015-2016 the course DPHSF502 Doctoral course in health policy will be replaced by the course HEAPH03 Health Care Systems and Management: https://www10.uta.fi/opas/teaching/course.htm?id=30331
Doctoral students are required to participate in 50% of the lectures and in addition to write a literature essay as instructed by the teacher during the course.
The course DPHSF502 Doctoral course in health policy will not be organized in the academic year 2015-2016. Doctoral students can replace it with parts of the course HEAPH03 Health Care Systems and Management.
This course invites students in various stages of their doctoral thesis to think through, write and process the ethical questions and themes in their own ongoing research projects. It provides a compact knowledge package on ethical issues concerning the research design, data collection/field work and writing-up phases. The course consists of lectures, discussion & student presentations in class and assignments.
Learning outcomes: After the course, students will
- be better equipped to think about and deal with ethical issues at different phases of their research projects
- have skills to discuss and identify issues concerning the ethics both in relation to research participant and the academic community (treatment of participants, informed consent, data lifespan, publication and ethical reporting)
- have knowledge on the key guidelines concerning ethical conduct and know where to go for further information
- have practical tools and means for the writing-up of ethical question in the doctoral thesis.
- have access to an information package on ethics
- know the basic functions of Turnitin plagiarism checker programme
Course Schedule:
- lectures 15.3., 22.3., 5.4.2016 at 12-16
- workshop 12.4., 19.4. at 10-16
Place: Arvo A210, in Kauppi campus
Enrolment in NettiOpsu. At the maximum 20 students. Selection method is draw. Please check the selection result from NettiOpsu after the enrolment period.
Completion mode: Those accepted to the course are required to send in a pre-assignment (max one page A 4) through Moodle. Active participation is required. Every student will give a 15-20 minutes presentation in the workshop. Every student will write an 6-7 pages essay after the course.
THE PRE-ASSIGNMENT: Please include the following in short:
1) Your name & discipline
2) Your Research topic
3) Potential ethical issues you have encountered or anticipated to encounter as part of your doctoral research and solutions you may already have in mind
4) Any issues relating to research ethics you wish to be discussed during the course
5) Please indicate if you are not willing to present some key ethical themes concerning your own doctoral work, otherwise it is presumed that you could present briefly during the course the ethical questions that you are facing during your research. There is a short (max. 3 page) writing task for those who don’t deliver a brief oral presentation during the course.