SOSIAALITYÖN KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN VASTAANOTTAJAT 2013-2014 Huom! Kirjallisuuskuulustelut suoritetaan sähköistä tenttipalvelua käyttäen.
SYVENTÄVÄT OPINNOT, opintojakson vastuuopettaja ja kokonaismerkinnän antaja: Hannele Forsberg
STYS1A Sosiaalityön teoriahistoria 5 op, Kyösti Raunio
STYS1B1 Päätöksenteko lastensuojelussa 5 op, Leena Autonen-Vaaraniemi
STYS1B2 Sosiaalityö ja muuttuvat hallinnan käytännöt 5 op, Kirsi Juhila
STYS1B3 Professionaalisuus käytännöissä ja käytäntötutkimus 5 op, Ilmari Rostila
STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena 5 op, Hannele Forsberg
STYS2A Moniammatillisuus 5 op, esseen vastaanottaja Suvi Krok (ks. ohjeet)
STYS3B1 Arviointitutkimus 5 op, Pekka Saarnio
STYS3B2 Konkreettinen sosiaalitutkimus 5 op, Kyösti Raunio
STYS3B3 Ammatillisen auttamistyön keskustelut ja tekstit 5 op, Kirsi Juhila
STYS3B4 Havainnot ja kokemukset 5 op, Aino Ritala-Koskinen
Tervetulotilaisuus sosiaalityön tutkinto-ohjelman uusille opiskelijoille ke 4.9.2013 klo 14.15 alkaen.
Erillisvalinnassa valituille ja muillekin aikaisempia opintoja suorittaneille (amk, ytk) tilaisuus jatkuu klo 17.00 asti.
Luentosarjassa käsitellään tärkeitä yliopisto-opiskeluun ja oppimiseen liittyviä teemakokonaisuuksia ja se on tarkoitettu syksyllä 2013 sosiaalityön tutkinto-ohjelmassa opintonsa aloittaville uusille opiskelijoille.
To 5.9 klo 8.30-9.30 (Pinni ls B1097): HOPS - Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
To 5.9 klo 9.30-10.30 (Pinni ls B1097): Seminaarityöskentely
To 5.9 klo 12.15-13.45 (Paavo Koli -sali): Opetus- ja tutkimusklinikkatoiminta ja Sosnet oppimisympäristöinä
To 5.9 klo 14.15-16 (Paavo Koli -sali):Reading and Writing in English
Pe 6.9 klo 11:30-13.00 (Paavo Koli -sali): Tenttiminen ja muut suoritustavat
Opintojakso toteutetaan ongelmalähtöisen oppimisen (pbl) menetelmällä yhteistyössä TAYSin sosiaalityön kanssa. Opiskelu kurssilla koostuu ryhmän pbl-istunnoista (kahden viikon välein) sekä istuntojen välissä tapahtuvasta itsenäisestä työskentelystä. Itsenäinen työskentely sisältää perehtymistä oppimistehtävän mukaiseen tutkimuskirjallisuuteen (sis. myös omaa tiedonhakua), havainnointia TAYSissa 4x8 tuntia sekä kirjallisen koosteen vastauksena oppimistehtävään. Omasta oppimisprosessista kirjoitetaan kurssin ajan sähköistä reflektiopäiväkirjaa. Kurssin lopuksi kirjoitetaan n. 5-7 liuskan kokoava oppimisreflektio. Kurssilla on käytössä moodle-alusta.
Jaksolle on ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella 6.6-6.9.2013. Kurssille valinnasta tiedotetaan 11.9.2013.
Opiskelija suorittaa pätevän sosiaalityöntekijän ohjauksessa kolmen kuukauden työharjoittelun sosiaalityön asiakas-, hallinto-, kehittämis- tai tutkimustehtävissä, sisällyttää harjoitteluunsa kehittämistehtävän ja laatii harjoittelustaan analyysin.
Harjoittelun alussa opiskelija laatii yksilöllisen HOPSin, johon sisältyy kehittämistehtävä. Opiskelija raportoi kahden viikon välein harjoittelustaan moodlessa ja osallistuu keskusteluun muiden opiskeljoiden raporttien pohjalta. Opiskelija kirjoittaa harjoittelustaan analyysin valitusta teoreettisesta näkökulmasta ja reflektoi analyysissa omaa oppimistaan. Opiskelija esittää harjoittelustaan analyysin seminaarissa ja osallistuu oma esitys mukaan lukien 20 analyysin käsittelyyn. On suositeltavaa integroida gradun teemoja tai aineistonkeruuta harjoitteluun.
Opintosuoritusten täsmälliset ohjeet ovat nähtävillä harjoittelun moodlessa, jonne opiskelijat liitetään syyskuussa harjoitteluun ilmoittautumisen yhteydessä.
Ti 24.9. klo 14-18 järjestetään infoseminaari ja ilmoittautuminen kaikille vuonna 2014 harjoitteluun aikoville, myös niille, jotka saavat kahden vuoden työkokemuksen pohjalta korvaavuuden varsinaisesta harjoittelusta. Avain STYS2B- moodleen annetaan infoseminaarissa. Vuoden 2014 harjoittelutuen hakeminen moodlen kautta 30.9.2013 mennessä.
Harjoittelu on mahdollista suorittaa ympäri vuoden yhtäjaksoisena 3 kk työjaksona. Harjoittelun moodle on käytössä ympäri vuoden. Analyysiseminaarit pidetään 1., 2. ja 4. periodissa.
Orientaatioseminaari on pakollinen kaikille tutkielmaseminaariin lukuvuonna 2013-2014 osallistuville lukuun ottamatta maisterintutkinnon jo aikaisemmin suorittaneita.
Jaksolle on ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella 3.6-5.9.2013.
Kurssin tarkempi ohjelma.
Ilmoittautuminen kevään tutkielmaseminaareihin e-lomakkeella 30.10.-3.12.2013. Ilmoittautuminen päättyy tiistaina 3.12.2013 klo 12.00.
HUOM. STYS3C Tutkielmaseminaarin (15 op) voi aloittaa sekä syys- että kevätlukukauden alussa. Ilmoittautuminen on etukäteen ja siitä informoidaan erikseen ennen lukukauden alkua.
The course is available flexibly during the academic year 2013-2014. For registration, visit Sosnet website.
Registration to the course 1.8.2013-31.3.2014.
The course can be included in the optional studies in Master's Programme in Social Work.
Jakso korvaa 5 op sosiaalityön maisteriopintojen valinnaisista opinnoista.
Seminaari kokoontuu kerran kuukaudessa syyskuusta toukokuuhun. Syyskuun kokoontumisesta, jolloin sovitaan syksyn ohjelma, ilmoitetaan myöhemmin.
Linkki ilmoittautumiseen Sosnetin sivuilla.
Ilmoittautumisaika kurssille on 1.9.-11.10.2013.
Korvaa jakson STYS2A Moniammattillisuus 5 op TAI 5 op kohtaan sosiaalityön maisteriopintojen valinnaiset opinnot.
Jakso koostuu luennoista, pienryhmäharjoituksista, lyhyestä oppimispäiväkirjasta sekä loppuseminaarista.
Korvaa 2 op kohdassa STYS1B3 Professionaalisuus käytännöissä ja käytäntötutkimus.
Lasten monipaikkainen asuminen -kurssi on vaihtoehtoinen jakson STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena –kirjallisuudelle.
Luentoseminaarin aikataulu:
1) 21.1. Johdatus aiheeseen: Lasten monipaikkainen asuminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalityön haasteena (Hannele Forsberg)
2) 28.1. Lasten vuoroasuminen vanhempien eron jälkeisenä käytäntönä ja kokemuksina (Leena Autonen-Vaaraniemi)
3) 4.2. Muuttaminen ja rinnakkaisasuminen lastensuojelussa (Aino Ritala-Koskinen)
4) 11.2. Yksin maahan tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden asumisen monipaikkaisuus (Outi Kauko)
5) 18.2. Lasten monipaikkainen asuminen lapsi- ja perhetyön ammattikäytäntöjen näkökulmasta (Inkeri Eskonen)
6) 25.2. Lasten muutot ulkomaille ja takaisin vanhemman työn vuoksi (Anu Warinowski )
7) 4.3. Kurssin yhteenveto: Monipaikkainen asuminen lasten hyvinvoinnin kysymyksenä (Hannele Forsberg)
Sitova ennakkoilmoittautuminen 5.12.2013 mennessä Nettiopsussa. Seminaarityyppiseen opetukseen voidaan ottaa max 25 henkilöä.
Luentoseminaari ja seminaarin oheiskirjallisuus.
Lisätietoa jaksosta Aino Ritala-Koskinen (aino.ritala-koskinen@uta.fi) tai Leena Autonen-Vaaraniemi (leena.autonen-vaaraniemi@uta.fi).
Korvaa opintojaksosta STYS3B1 Arviointitutkimus kirjan Duncan, Barry L. ym. 2010. The Heart and Soul of Change: Delivering What Works in Therapy TAI opintojaksosta STYA6 kirjan Miller, William R. ym. 2011. Treating Addiction. A Guide for Professionals.
Kurssilla on läsnolovelvollisuus. Jos jaksolle joudutaan tekemään karsintaa, ovat etusijalla sosiaalityön omat opiskelijat.
Luento-opetus. 10-15 sivuinen artikkeli, joka perustuu joko kirjallisuuteen ja kirjallisuuteen ja sitä täydentävään pienimuotoiseen laadulliseen aineistoon. Lisäksi opiskelijat kirjoittavat luentopäiväkirjan.
Korvaa jakson STYS3B4 Havainnot ja kokemukset 5 op.
Ilmoittautuminen jaksolle 4.11.2013-7.1.2013.
Korvaa 5 op kohtaan sosiaalityön maisteriopintojen valinnaiset opinnot.
Moniammatilliset johtamisopinnot on tarkoitettu hoitotieteen, psykologian, logopedian, sosiaalipolitiikan, sosiaalityön, kansanterveystieteen ja kasvatustieteen opiskelijoille.
Opintojen teemat
Opiskelu- ja työmuodot ja ajoitus
Opetus on maanantaisin ja torstaisin; tutoriaalit klo 9:00–11:00 ja luennot 12:15-13:45 paitsi aloitusluento klo 12:15-14:15
Keille tarkoitettu?
Opinnot sisältyvät kunkin opiskelijan pääaineen opintoihin ja ne on tarkoitettu ensisijaisesti syventäviä opintoja parhaillaan suorittaville. Osallistujamäärä on rajoitettu siten, että mukaan kustakin oppiaineesta voidaan valita 7 opiskelijaa.
Opintoihin voidaan valita 7 sosiaalityön opiskelijaa. Valinta tapahtuu pääaineen opintopistemäärän perusteella. Opintoihin otetaan yhteensä 49 opiskelijaa.
Opiskelijavalinnasta tiedotetaan viimeistään 10.12.2013.
Tiedustelut: Kyösti Raunio
Lastensuojelussa tehdään monia lasten ja perheiden elämään merkittävästi vaikuttavia päätöksiä. Mutta miten niitä tehdään eri odotusten, tiedonlajien ja intressien risteymäkohdissa ja miten lastensuojelun päätöksentekoa voi tutkimuksellisesti lähestyä ja jäsentää? Tätä aihetta tarkastellaan käynnissä olevien tutkimusten pohjalta.
Kurssin alustava ohjelma
11.3. Päätöksenteon teoreettinen ymmärtäminen lastensuojelussa (Tarja Pösö)
18.3. Päätöksenteko erilaisissa lastensuojelujärjestelmissä (Tarja Pösö)
25.3. Lastensuojelutarpeen selvittäminen (Mikko Oranen)
1.4. Lastensuojelua vankilassa. Suomalaisen casen tarkastelua. (Rosi Enroos)
8.4. Sijaishuollon valinnat päätöksentekona (Riitta Laakso)
15.4. Päätöksenteko rajapinnoilla ja verkostoissa: lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian yhteiset asiat ja asiakkaat (Kaisa-Elina Kiuru)
29.4. Lasten paikka lastensuojelun päätöksenteossa (Susanna Helavirta)
6.5. Loppukeskustelu (Tarja Pösö ja Kaisa-Elina Kiuru)
Kurssi on osa sosiaalityön syventäviä opintoja ja se on suunnattu ensisijaisesti sosiaalityön opiskelijoille, joilla on tuntumaa sosiaalityön ja lastensuojelun toimintaympäristöstä. Kurssille otetaan 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Jos karsintaa joudutaan tekemään etusijalla ovat sosiaalityön pääaineopiskelijat / sosiaalityön tutkinto-ohjelman omat opiskelijat.
Kurssi koostuu luentokerroista (8 x 3 h) ja oheismateriaalista (toimitetaan kutakin luentokertaa varten).
Kurssilla on vierailevia opettajia kertomassa omasta tutkimuksestaan. Kurssi suoritetaan osallistumalla luentokertoihin ja kirjoittamalla luentojen ja oheismateriaalin pohjalta luentopäiväkirja. Luentopäiväkirja palautetaan moodlen kautta 9.5.2014 mennessä.
Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla.
Ilmoittautuminen jaksolle 13.1.-23.2.2014.
Linkki ilmoittautumiseen.
Ilmoittautuminen jaksolle 13.1.-23.2.2014.
5 op laajuinen suoritus korvaa 5 op kohtaan sosiaalityön maisteriopintojen valinnaiset opinnot.
Social Work and Social Problems in Sub-Saharan Africa: Lecture seminar in North-South-South Programme
Curriculum Development – Sustainable Development and Social Work (SUDET)
Course unit description in the curriculum:
University of Tampere, Social Work: STYS1B3, you can negotiate about other options.
Tampere University of Applied Sciences, Social Services: Free elective studies or International Study Week or you can negotiate with your tutor teacher about other options.
Time and Place: The University of Tampere
Teachers
Visiting lecturers from
University of Kwazulu–Natal, Durban, South Africa
Saint Augustine University of Tanzania, Mwanza
Catholic University, Nampula, Mozambique
High Institute of Studies in Local Development, Maluana, Mozambique
Objectives
Students learn about social work and social problems in the context of Sub-Saharan African societies and their social development. Students get some practical and theoretical understanding for working in the international development field.
Study methods
This course will include class instruction, group work/discussion sessions for 20 hours.
There will be three articles/online readings assigned for the students.
Readings will amount to 15 hours of work.
Essay (besides the lectures the reading materials are also reflected in the essay) amounts up to 80 hours of work.
University of Tampere: Registration from 1st March until 25th March 2014 through online form
Detailed content of lectures will be informed latest in Mid-February 2014.
Further information:
Sinikka Forsman (UTA), sinikka.forsman@uta.fi , tel. 0503186074
Ulla-Maija Koivula (TAMK), ulla-maija.koivula@tamk.fi, tel. 0505702471